Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Dobbeltsessions og svedig halvfjerdserjazz

Anmeldelser af Powerhouse Sound - "Oslo/Chicago Breaks", Louis Hjulmand - "Fontana presenting Louis Hjulmand" & Max Leth - "Max Leth Quartet".

Powerhouse Sound : Oslo/Chicago Breaks.


Nyeste udspil fra Ken Vandermark's overlegne og kyndige hånd. Denne udgivelse består af 2 cd'er - en med Oslo udgaven af bandet og en med Chicago udgaven af bandet. Gengangerne i de 2 konstellationer er Ken Vandermark på tenor saxofon og Nate McBride på elektrisk bas og diverse elektroniske effekter. Derudover består Oslo udgaven af Ingebrigt Håker flaten på elektrisk bas, Lasse Marhaug på elektronik og Paal Nilssen Love på trommer. Chicago versionen består udover de 2 tidligere nævnte af John Herndon på trommer og Jeff Parker på guitar og elektronik. Numrene spillet af Oslo udgaven er optaget den 15-17 august 2005 og Chicago numrene er optaget 13-14 november 2006. Ken Vandermark har skrevet alle kompositionerne med ideen om at opbygge musikken ud fra bassens perspektiv "from the top down", som han udtaler det. "The three major influences I considered when putting the music together were the rhythmic ideas of James Brown, the dub ideas of Lee Perry and the collage ideas of Public Enemy." Numrene på de 2 cd'er er vanen tro dedikeret til diverse nulevende og afdøde musikere som på den ene eller anden måde har haft en indflydelse på Ken Vandermark og den


måde han spiller og komponerer musik på - denne gang er numrene skrevet til blandt andre Miles Davis, Lee Perry, The Stooges og King Tubby. Musikken på de to cd'er bevæger sig vidt omkring i forskellige spændende genrer, blandt andet funk, Afro-beat, reggae, dub, groovy elektrisk jazz og rock & roll - alt bliver blandet på de mest fantastiske måder og enestående musik kommer ud gennem højtalerne. Musikken på disse cd'er er udfordrende, bryder ud af jazz genren og bevæger sig lidt mere hen imod et rocket, mere råt udtryk, end det er tilfældet på mange af Ken Vandermark's andre projekter. En aldeles suveræn og interessant udgivelse - endnu engang fra the "mighty mr. Vandermark". Louis Hjulmand : Fontana presenting Louis Hjulmand.


Denne cd er sammensat af to seesions. En fra 30. September 1962 med Lars Blach på guitar, Louis Hjulmand på vibes, Niels-Henning Ørsted Pedersen på bas og Bjarne Rostvold på trommer og den anden fra den 3. Marts 1963 med Louis Hjulmand på vibes, Niels-Henning Ørsted Pedersen på bas og Bjarne Rostvold på trommer. Yderligere er der et duo nummer med Louis Hjulmand på vibes og Bjarne Rostvold på trommer, også optaget den 3. Marts 1963. Louis Hjulmand var en af de bedste musikere på sit instrument på dette tidspunkt og der gåes da også virkelig til den på pladens 9 numre. Det svinger helt utrolig og man kan simpelthen ikke lade være med at sidde og vippe med foden. Der er tre originale kompositioner af Hjulmand og seks regulære standards. Jeg vil ikke fremhæve nogen numre specielt frem for nogen andre, da hele pladen er meget høj klasse og det derfor ikke vil være retfærdigt. Lav dig en kop kaffe, find den bedste whiskey eller cognac frem, sæt dig i din bedste lænestol, start cd'en og mærk hyggen brede sig i stuen. Denne plade er helt fantastisk og hvis du kun skal have fat i et par stykker af disse Fontana udgivelser så SKAL det her være en af dem.


Max Leth : Max Leth Quartet.


Super optagelse med Max Leth Quartet bestående af Max Leth selv på piano og vibraphone, Niels-Henning Ørsted Pedersen på bas, Ole Molin på guitar og Bjarne Rostvold på trommer. Her bliver der, ligesom den før omtalte Louis Hjulmand plade, svinget seriøst hårdt. Denne kvartet spiller virkelig tight, fedt og forrygende, specielt skal nævnes Ole Molin's lækre svingende guitarlyd og Max Leth's fantastiske spil på pianoet og vibraphonen - den mand forstod virkelig at flytte fingrene, prøv bare at lytte til kvartettens udgave af "Besame mucho" og du vil blive overbevist. Det er svært at fremhæve nogen numre som er bedre end de andre da alle numre er absolut suveræne, men skal jeg gøre det må det blive det før omtalte "Besame mucho", "Isn't it romantic" og "On the sunny side". Denne plade er optaget i Metronome studiet, København den 5, 7 og 9. Februar 1978 og fremstår i super lydkvalitet, måske seriens bedste. Alle musikere står perfekt i lydbilledet med en blød og afrundet lyd, så det er en sand fryd at lytte til - lækkert. Det er en cool og svedig omgang senhalvfjerdser jazz vi her bliver udsat for og cd'en med Max Leth Quartet er en absolut topscorer blandt de plader jeg har anmeldt, både


musik- og kvalitetsmæssigt. Så konklussionen på denne anmeldelse er : KØB DEN!!! - hellere i dag end i morgen. Anmeldelserner er bragt i samarbejde med jazzNet.

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.