Low life / Last exit
Af: Henrik Kaldahl (hajen71) - 25/6-2007
Anmeldelse af Brötzmann/Laswell/Sharrock/Jackson - "Low life/Last exit".
Brötzmann/Laswell/Sharrock/Jackson : Low life/Last exit
Denne cd består af 2 tidligere udgivne optagelsessessions - Low life fra 1987 med Peter Brötzmann på bas saxofon og Bill Laswell på elektriske basser og Last exit fra 1986 med Peter Brötzmann på tenor saxofon, Bill Laswell på 6 strenget bas, Sonny Sharrock på guitar og Shannon Jackson på trommer og vokal.
Peter Brötzmann er en gudsbenådet saxofonist som har været med helt fra starten af free jazz scenen og som i ordenes mest bogstaveligste forstand blæser seriøst igennem. De fleste af hans udgivelser hører til under denmere hidsige del af jazzen og man skal være forberedt på en yderst ekstrem oplevelse, men også en helt fantastisk en af slagsen, hvis man giver sig i kast med hans musik.
Den første del af cd'en består af 10 numre som udgør Low life, en helt igennem ekstrem oplevelse med hidsig skrigende saxofon fra Brötzmann og fantastisk spil fra Laswell som frembringer de vildeste og mest fantastiske lyde fra sine elektriske basser. Laswell kører bassen igennem diverse effektmaskiner med fantastisk resultat og danner en perfekt baggrund for Brötzmann's vilde, til tider mørke og dystre energiudladninger på saxofonen.
Ind imellem sidder man og bliver helt i tvivl om det er
strengene på en guitar eller en bas Laswell hiver og vrider så kyndigt i. Den musik som disse to yderst kompetente musikere frembringer sammen er simpelthen out of this world. Jeg tror aldrig jeg har hørt noget der bare minder en lille smule om det og for den sags skyld kommer jeg nok heller aldrig til det, så specielle og banebrydende er disse optagelser. Sammenspillet mellem saxofonen og bassen er genialt, nærmest telepatisk og meget svært at beskrive - det skal simpelthen opleves.
Last exit består af 4 numre hvor der ikke alene fokuseres på Brötzmann's heftige saxofonspil, men hvor der også gives plads til at de andre musikere viser deres enestående evner på hver deres respektive instrumenter. Specielt Sonny Sharrock (som havde et kort samarbejde med Miles Davis tilbage i tresserne) præsterer et guitarspil der i den grad fortjener at blive fremhævet som helt emminent og nytænkende og Laswell, denne gang på seks strenget bas, spiller endnu en gang utrolig tight og overbevisende. De sidste 4 numre som udgør Last exit er er de lettest tilgænglige - dog uden at musikken bliver kedelig, triviel eller forudsigelig. Lyden på disse optagelser er mørk og beskidt og passer helt perfekt til musikkens lidt rå og aggressive tone.
Alt i alt er denne cd en yderst overbevisende og stærk udgivelse fra det lille meget interessante tyske selskab Jazzwerkstatt, som har et spændende bagkatalog bag sig på små 16 udgivelser pt. Nok ikke en udgivelse som vil falde i alles smag, men som vil tiltale den lytter der er klar på noget interessant og spændende improviseret free jazz, som er langt fra den til tider kedelige metervare jazz.
Hvis du skulle have fået lyst til at læse lidt mere om selskabet Jazzwerkstatt, eller købe nogen af deres udgivelser kan det gøres på følgende adresser -
www.jazzwerkstatt-berlin-brandenburg.de og
www.jazzwerkstatt-berlin-brandenburg.de/shop.htm
Anmeldelsen er bragt i samarbejde med
jazzNet.