Morgenbrød og horn, er det en god måde at vågne på?
I forbindelse med den årlige Hifi-HighEnd messen i Odense havde Nirep Trading en overraskelse i ærmet, en lukket presse-demo af deres nyeste mærke, Zingali med ingen ringere end konstruktøren selv, Giuseppe Zingali, ved roret. Præsentationen blev forestået af Peter Olsen fra Nirep Trading, der brillierede ved at bruge et bredt udvalg af musik genre såvel som medbragt musik fra de tilstedeværende, det brilliante var vel at mærke at der blev spillet mere musik end salgs snakket, ud over naturligvis hvad der differentiere Zingali fra resten af markedet. Til præsentationen havde man valgt at fremvise hele programmet, fra den nye entry level serie Italy, til jubilæums modellerne Twenty, og afslutningsvis topmodellen med det funky navn, Client Name Wfp, der ligesom jubilæums modellerne har perverst meget træ.
Fra Nirep trading havde man valgt minutiøst at præsentere de enkelte modeller, dels via musik såvel som en præsentation fra den gode Mr Zingali selv.
Det var dog tydeligt at mærke at Zingali var alt andet end en sælger, han var meget teknisk velbegrundet i sine valg, og var vist i det hele taget ikke særlig tryg ved demonstrationssituationen, ingen tvivl om at han ville have befundet sig bedre i et værksted end på et hotel.
Det første der mødte en var de ganske rummelige Client Name højttalere, der i dagens anledning var navngivet efter arrangøren, KT-Radio.
En lidt underlig måde at starte sin morgen ud på med to halvstore horn direkte rettet ind mod ansigtet. Netop hornet er grundkernen i Zingalis konstruktioner.
Horn til bas og diskant er diminsioneret ens, således at en højttaler med et 14” horn til bassen også har et 14” horn til diskanten. Dermed undgår man iflg. Zingali at støde på faseproblemer og opnår dermed en optimal samtidig lyd. Samtidig er hornet lavet ud fra en enkel træblok, og designet er cirkulært således at der ingen resonanser opstår i selve hornladningen.
Grunden til at man netop har valgt en cirkulær konstruktion er iflg. Zingali selv for at ”undgå opbrydninger og firkantet lyd”
Enheder bliver alle lavet på en fabrik nær Zingalis egen fabrik efter hans egne specifikationer, den nærliggende geografiske beliggenhed tillader en kontinuerlig og skrap kontrol med produktionskvaliteten, og tillader samtidig at der nemt og hurtigt kan laves ændringer. Det gør iflg. Zingali det praktiske en del nemmere og mere jordnært, og tillader hurtigere respons imellem producent og fabrikatør.
Al træ arbejdet bliver udført på Zingalis egen fabrik, og alle de anvendte enheder er italienske, således forsøger man at holde alt italiensk og samtidig under strikt egenkontrol Det eneste man ikke har kunnet lave i Italien, er selve træet anvendt til hornene., Træet til dette kommer fra det sydlige Californien således at man kan konstruere hornet i et enkelt stykke, da Italien ikke besidder nok ikke tilpas store træer til at man kan lave 14” horn i et stykke. Client Name højttaleren var dagens, hvis ikke messens hovedattraktion. Stor, men stadig pæn, et horn med hul igennem og en stor bas der kunne levere en udmærket stempeleffekt i bunde, lige som jeg kan lide det. Størrelsesmæssigt var de kun overgået af Twenty 2.12 modellen, der dog kun var højere.
Og hvordan lød til så? Jo, lyden der blev præsenteret var ”slet ikke så ringe”. De store Clint Name tog teten, og demonstrerede at det ikke kun er amerikanerne der er i stand til at lave horn med smæk på i bunden og en klar og hurtig diskantgengivelse, lyden virkede ganske sammenhængende, og der var noget fart over feltet der fik smilet frem hos denne skribent. Den lidt mindre Twenty serie havde næsten samme stempel effekt som de store modeller, og bibeholdte fint den lyd og det drive den store model havde.