Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Premiere på Linn Klimax DS

Den 1. november havde Scala Hi Fi i Århus premiere på Linns nye digitale afspiller Klimax DS. HFM var inviteret med, og vi fik i godt en times tid fik lov til at være i selskab med Linns nye topmodel. Tilstede var også Ole Iversen fra Scala Hi Fi og Mike Fabricius fra Linn Danmark.


Linn Klimax DS bliver af Linn set som en direkte efterfølger til den meget kendte Linn CD 12, men i modsætning til CD 12, er DS ikke en cd-afspiller. I stedet er det en såkaldt ”streambox” i stil med Logitechs Transporter eller Sonos. Alt det musik, man hører på den, sker via en lokal dataforbindelse mellem DS og en PC eller en såkaldt NAS (Network Associated Storage) harddisk. En NAS harddisk er en harddisk, som kan indeholde data som musik, hvilken kan afspilles uafhængigt af, om ens computer er tændt eller ej. Linn DS er visuelt meget enkel at se på, da den er udformet ud af et stykke aluminium på samme måde som CD 12. Forsiden har en diskret sort fordybning med et svagt lysende blåt Linn-logo.




Det er alt. Der er intet drev, display eller knapper. Bagpå finder man diverse tilslutninger i form af bl.a. XLR bøsninger, strømudtag med en kontakt og et Ethernet stik til at modtage datanetværksignalet fra. Jeg undrede mig over, hvorfor DS’en ikke havde WiFi (trådløst internet), men Mike fortalte mig, at Linn mente, at denne standard endnu ikke var helt god nok til kritisk lydoverførelse. Han fortalte desuden, at Linn havde haft fire udviklingsingeniører til at arbejde på DS i 3år, og at man ikke havde sat nogen fast prisgrænse for, hvad det endelige produkt måtte koste. D/A konverteren, der sidder i DS’en, er i stand til at afspille lyd i enten FLAC eller WAW med en samplingsfrekvens på enten 44.1khz, 48khz, 88,2khz, 96khz, 176.4khz eller 192khz. Dette kan ske i en opløsning på enten 16 eller 24bit. Mike fortalte yderligere, at DS’en ikke indeholder nogle bevægelige dele, og at man har gjort meget for at adskille den analoge og digitale del i den.




Hvad hørte vi? Afspilningen skete denne eftermiddag fra en NAS harddisk, hvorpå man havde alt indholdet liggende dobbelt på hver sin partition, så man altid havde en kopi, hvis nu der skulle ske noget med den ene partition af harddisken. DS’en har ingen harddisk indbygget, så man skal yderligere investere i en NAS harddisk eller bruge en computer til at for at få DS’en til at spille musik. Ligeledes har den heller ikke noget drev, så hvis man får en ny cd, skal den lige rippes på en computer, og derefter smides over på en NAS, før man kan høre den. Betjeningen skete denne aften via en almindelig fjernbetjening og Linns eget on-screen display på en fladskærm, som kørte afspilningssoftwaren fra en PC. Ole fortalte, at der følger en fjernbetjening med, men at denne bare er en meget almindelig plastik en af slagsen. Hvis man vil have en mere elegant fjernbetjening, er dette dog muligt, da man




Eftermiddagens tre værter.

fra Linns side af har forsøgt at skabe interface så åbent som muligt. På denne måde er det muligt at få den til at snakke sammen med tredje parts betjeningsenheder. I Scala Hi Fi ville man f.eks. betjene den med en Nokia internet tablet, som har en stor trykfølsom skærm. Inden vi gik i gang med at lytte, blev vi sat ind i, hvad Linns Tune Dem lyttemetode går ud på. Kort fortalt handler det om at prøve at beskrive lyden med de samme termer, som man bruger, hvis man har været til en koncert. Systemet vi lyttede til bestod af Linn Klimax Kontrol – til en pris af 80.500,-, Linn Artikulat 350A aktive


højttalere – pris 285.000, kr -/sættet, cd’en var en Linn Akurate CD – til en pris på 48.985,-kr, og selvfølgelig Linn Klimax DS – pris 118.600. Det hele var sammen med Linn Silver Interconnect kabler. Selve lytteoplevelsen Først startede vi med at lytte til noget pianomusik fra Linns eget pladeselskab på CD, Vladimir Ashkenazy: Chopin Etudes op. 10 & op. 25 (track 12: No. 11 in A-minor). Derefter lyttede vi til det samme nummer igennem DS’en. I forhold til CD var lyden igennem DS’en meget mere levende, og anslagene på det store flygel klingede meget længere ud. Kort sagt virkede det meget mere som om, at man lyttede til et rigtigt instrument og ikke en optagelse af et. Hvis man lukkede øjnene og lyttede, troede man virkeligt, at der stod et rigtigt flygel midt i rummet. Efter denne meget imponerende første demonstration af, hvad DS’en kunne, gik vi videre til et nummer af Rufus Wainright: ”Release the Stars” fra albummet Going to a Town. Den største forskel på DS’en i forhold til CD var her, at Rufus rykkede tættere på mikrofonen, og samtidig oplevede man en langt større grad af ”plasticitet” og igen lød det som om, han stod lige foran os. Bagefter lyttede vi til Simply Red med ”Simplified” fra albummet Old Red. DS’en lød igen meget mere levende, og cd’en lød lidt kedelig i direkte sammenligning.


Herefter lyttede vi til nogle af Linns egne Studio Master indspilninger. Disse indspilninger kan købes fra Linns hjemmeside, og tanken er, at man får en digital kopi af den optagelse, der blev lavet i studiet. Studio Master indspilningerne var i 24 bit og 96 khz. opløsning. Vi lyttede til Barb Junger med ”Beautiful Life”, Carol Kidd med ”Yes I know when I’ve had It” og Scottish Chamber Orchestra, som spillede Mozarts ”March K”. Igen var det meget imponerende, hvad DS’en kunne og især musikstykket med Mozart efterlod et kæmpe indtryk. Koncertsalen blev præsenteret som værende kæmpestor, men samtidig kunne man sagtens udpege, hvor de forskellige musikere stod henne i salen. Som sagt meget imponerende. Det er første gang, at jeg har noget hifi, som var tæt på den virkelige oplevelse af en koncert med klassisk musik.


Til sidst fik vi lov til at høre lidt musik, som vi kendte lidt bedre. Vi lagde ud med Rammstein”Los” fra albummet Reise Reise. Netop dette nummer har ikke altid den bedste lyd, da det desværre er en anelse komprimeret, hvilket resulterer i, at man kan opleve, at det lyder rodet og uden dynamik. På DS’en lød det dog overraskende godt! Det var hverken rodet eller specielt komprimeret at lytte til. Faktisk virkede det nu meget dynamisk. Den næste stykke musik, der røg på, var danske Malk de Kojn med ”Vi tager fuglen på dig”. Bassen på dette nummer var overraskende dyb og havde rigeligt med attack. Derudover lyttede vi til Tina Dickow med ”Break of Day”. Tinas Dickows stemme stod meget klart, og det lød som om, hun stod lige foran os i rummet.

Alt i alt DS’en viste sig at være en meget imponerende formidler af alle former for musik. Alle instrumenter lyder meget, som de gør i virkeligheden, og stemmer står meget klart og naturligt. Samtidig med dette bliver musikken præsenteret utroligt naturligt og afslappet. Lydbilledet er meget bredt og dybt, og man føler meget mere, at man lytter til rigtig levende musik end til et anlæg som formidler musik. Højttalerne forsvandt helt i lydbilledet, hvilket resulterede i, at man føler, at man nærmest kan se igennem lydbilledet eller med andre ord fornemmer man et lydbillede, som er meget større end det rum, man sidder i. Linn DS er et meget godt bud på en high end digital afspiller og de muligheder, dette giver. DS’en passer perfekt sammen med Linns tanker omkring en fuld digital distrubution, som tilmed er i en højere kvalitet, end hvad cd-mediet kan præstere. Til sidst vil jeg gerne takke Ole og Scala Hi Fi for en hyggelig eftermiddag med en god og venlig demonstration af, hvad et high end anlæg fra Linn kan levere af musikalske oplevelser. For yderligere information, kontakt: Scala Hifi M.P. Bruuns Gade 36 8000 Århus C Tlf: 86 12 14 94 Mail: aarhus@scalahifi.dk Web: www.scala-hifi.dk





Scala Hifi v. Dennis Sørensen Gentoftegade 54 2820 Gentofte Tlf: 36 77 52 00 Mail: gentofte@scalahifi.dk Web: www.scala-hifi.dk




Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.