Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Bokssæt med Miles Davis Quintet

Anmeldelse af Miles Davis Quintet - "The Complete Studio Recordings Of The Miles Davis Quintet (1965-1968)", Columbia/Legacy, 1998.

Året var 1965 og jazzen havde forandret sig til en næsten uigenkendelig størrelse bare indenfor de sidste 5 år. Ornette Coleman, Cecil Taylor og Albert Ayler havde de sidste år opnået stor succes med deres freejazzede udladninger og John Coltrane havde året forinden udgivet sit episke mesterværk "A Love supreme" og haft stor succes med det. Miles Davis derimod stod lidt stille i sin udvikling og var i fare for at gå i glemmebogen hvis han ikke kom på noget nyt, spændende og innovativt. Det Miles Davis valgte at gøre skulle endnu engang få ham skrevet ind i jazzen historiebøger og forandre jazzen for altid. "The man with the horn" præsenterede en ny kvintet der foruden Miles Davis selv på trompet bestod af de unge løver Herbie Hancock på piano, Wayne Shorter på saxofon, Ron Carter på bas og Tony Williams på trommer. Det vi her bliver præsenteret for er ikke free jazz, selvom der er elementer af det indimellem, men en ting er sikkert det er en del mere originalt, fremadsynet og grænsesøgende end noget af det Miles Davis havde lavet siden "Sketches of Spain". Miles Davis gav god plads til sine nye medspillere og udnyttede de evner de nu engang var i besiddelse af. Blandt andet ved at medtage kompositioner fra andre end ham selv, specielt de numre som Shorter står bag er nogen af de mest imponerende i dette bokssæt. Der var mange der rynkede på næsen over den nye retning Miles Davis valgte at gå, men deres reaktioner skulle blive gjort til skamme, for denne formidable kvintet skulle blive et af de bands der medvirkede til begyndelsen af noget ekstraordinært, begyndelsen af en ny stil indenfor jazzmusikken kaldet fusion. De albums der er inkluderet i bokssættet er "E.S.P." fra 1965, "Miles smiles" fra 1966, "Sorcerer" fra 1967, "Nefertit" fra 1967, "Miles in the sky" fra 1967-1968 og "Filles de kilimanjaro" fra 1968. De sidste 2 nævnte er de første MD indspilninger udgivet med Fender Rhodes piano, spillet af den mægtige Herbie Hancock og enestående elektrisk bas spil fra Ron Carter, som fører Miles Davis' musik fra akustisk og over til elektrisk. Et spring der på de senere udspil "In a silent way, "Bitches brew" og "Jack Johnson" skulle blive ført helt ud i livet med tilføjelsen af blandt andet den elektriske guitar og flere elektriske pianoer. Den afdøde dengang næsten ukendte trommeslager Tony Williams var en enorm stor drivende kraft bag hele bandet, han leverede et massivt og groovy beat bagved det hele og sammen med Ron Carter med sin utrolig faste bund og Herbie Hancock's harmoniske piano udgør de den perfekte rytmegruppe for Miles Davis og Shorter. Prøv for eksempel at lytte til nummeret "Nefertitti" og Williams hamrende solide trommespil og du vil forstå hvorfor han tit bliver kaldt en af de største jazz trommeslagere der har levet. Der er så mange fede numre i denne boks blandt andre det før nævnte "Nefertiti", "Footprints" og "Fall" skrevet af Wayne Shorter. "Little one", "Madness", "I have a dream", "Speak like a child" og "Sorcerer" alle skrevet af Herbie Hancock. "Hand jive", "Pee wee" og "Black comedy" skrevet af Tony Williams. "Eighty one" skrevet af Ron Carter i samarbejde med Miles Davis og "Circle", "Filles de Kilimanjaro", "Stuff" og mange flere skrevet af The dark prince himself, Miles Davis. Hvis du skal have en eneste grund til at du skal anskaffe dig dette bokssæt kan jeg kun sige "Circle in the round" der med tilføjelsen af Joe Beck på guitar henfører tankerne til en italiensk spaghetti western. Det er et 33 minutter langt nummer som er en episk musikalsk rejse som du aldrig bliver træt af at lytte til. Du tænker måske at et 33 minutters jazz nummer, det kommer du aldrig igennem men jeg lover dig at du vil blive total grebet af det og vil lytte til det igen og igen og aldrig stoppe med at blive forundret. I et interview få år før hans død udtalte Miles at bare tanken om at skulle sammen med disse fyre igen skræmte ham, han udtalte at det ville slå ham ihjel. På disse 6 discs kan man høre hvorfor, disse musikere får virkelig Miles til at arbejde røven ud af bukserne og spille det bedste han kan og Miles får så igen dem til at yde det bedste de kan. Som altid leverer Miles Davis varen og disse optagelser står for mig som noget af det mest fantastiske han nogensinde indspillede i hans karriere. Dette bokssæt er sprængfyldt med mageløs og fantastisk musik man aldrig bliver træt af at lytte til. Sammenspillet mellem musikerne er helt emminent og den bedste måde at beskrive det på er at bruge ordet telepati. Der er ikke et ligegyldigt, overflødigt eller kedeligt track på nogen af de 6 cd'er, alle numre er lige utrolige og ingen ville kunne undværes. Der er som på alle de andre bokssæt en del alternate og rehearsal takes men for mig er det enormt interessant at høre de forskellige udgaver af de originale numre. Men jeg er jo selvfølgelig også lidt (meget) en jazz nørd J. Dette bokssæt er som den opmærksomme læser måske har bemærket min klare favorit blandt de 7. Jeg tager det frem fra tid til anden og bliver ligeså grebet af musikken hver gang som jeg blev den første gang jeg lyttede til det. Der dukker noget nyt op hver eneste gang jeg lytter til de fantastiske numre, hver gang en lille ting som jeg ikke lige havde lagt mærke til før. Fra det første øjeblik hvor "E.S.P:" drøner ud af højtalerne er du ikke længere i tvivl om hvorfor denne kvintet var noget helt specielt og hvorfor disse optagelser er intet mindre end uundværlige og legendariske. Jeg havde alle de oprindelige cd'er inden dette bokssæt blev udgivet og kendte alle numrene rigtig godt, men disse blev skippet ud da jeg kun lyttede til boksen, der er bare så meget mere indhold i den og det hele går op i en meget højere enhed, end på de oprindelige albums.
Hvis du kun har tænkt dig at anskaffe et af de 7 overdådige bokssæt er det her min anbefaling ligger, det bliver simpelthen ikke mere cool, intelligent og laid back end det her. Som det er tilfældet med de andre 7 sæt er lyden remastered i 20-bit og fremstår som det var optaget i går og igen er tekstmaterialet der følger med helt utrolig spændende og yderst informativt med et essay om kvintetten, en grundig gennemgang af de forskellige sessions der ligger til grund for bokssættet, diskografier og meget mere. Artiklen er bragt i samarbejde med jazzNet.

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.