Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

De Nye Lydformater

I forbindelse med introduktionen af HD-DVD & Blu-Ray er der også kommet flere nye lydformater til.

Fremkomsten af de to nye medier Blu-ray og HD-DVD har givet filmelskere og almindelige mennesker et gevaldigt løft i billedkvaliteten. Men det er langtfra kun på billedsiden, at der sket noget nyt. De nye medier har nemlig givet mulighed, at lagre mere data og for, at overføre mere data (bit) per sekund. Den ekstra kapacitet har givet tilgang til en række nye lydformater, og dermed er der blevet åbnet for en skattekiste for lydfreaks, inkl. undertegnede. Disse nye formater har vi ikke tidligere haft mulighed for, at nyde på det klassiske DVD format. I denne artikel vil jeg give en lille introduktion til de nye formater samt hvordan de kan afspilles både, hvis du har nyt udstyr eller surround udstyr af en ældre dato. Den ekstra bit-rate på de nye formater betyder nemlig, at man ikke længere kan overføre lyden med et coaxcialt eller optisk kabel, hvis man vil nyde formaterne i deres rette kvalitet. PCM De nye formater tilbyder rent faktisk, så meget ekstra plads i forhold til DVD, at man kan lagre surround lyden i ren PCM lyd, det samme som vi kender fra CD. Det vil sige, at lyden er totalt ukomprimeret på skiven, PCM skal derfor ikke ”pakkes ud” af en dekoder, men bare Digital/Analog konverteres. PCM kan lagres i op til 8 kanaler, og lagres typisk i en 16-bit opløsning og ved en samplings frekvens på 48kHz, nogle Blu-ray titler, specielt fra Disney/Buena ligger i 24-bit 48kHz. Blu-ray kan maksimalt håndtere 8 kanals 24-bit 192kHz og HD-DVD op til 8 kanals 24-bit 96kHz. Lyden fra et PCM spor er karakteriseret ved, at være utrolig dynamisk og usædvanligt velopløst selv ved meget høj volumen. Efterklangen er tillige meget naturlig, og meget tæt på virkeligheden. Sammenhængen mellem de enkelte højttalere i surround opstillingen bliver også bedre forstået som, at hullet mellem front og rear bliver lukket. Afspilning af PCM Håndtering af PCM formatet kan foregå på forskellige måder. Den nemmeste måde, at overføre lyden på er med HDMI.

Har din receiver en HDMI indgang (1.1, 1.2 eller 1.3) og denne accepterer PCM lyd, så er man kørende. Receiveren vil ofte genkende sporet som ”Multi PCM”.


Hvis receiveren ikke har HDMI, men har en 5.1/7.1 analog indgang, så kan du afspille formatet på den måde. Her lader du afspilleren lave digital/analog konverteringen, og overfører lyden med 6 eller 8 phono kabler.


Ulempen ved PCM er, at det har en konstant bit-rate, fx vil et 5.1 16-bit 48kHz lydspor, konstant fylde 4.608kbps, men kun i meget få passager af filmen, vil alle bit blive udnyttet. PCM optager derfor temmelig meget plads på skiven, og mere end det ofte er nødvendigt. DTS-HD MASTER Dette er et splinter nyt format fra DTS, som altid minimum ligger i 24-bit 48kHz, på Blu-ray og HD-DVD kan sporet indtil videre maksimalt håndtere 8 kanaler ved 24-bit 96kHz. Formatet tilbyder loss-less komprimering af det originale PCM spor, og ifølge DTS vil ingen informationer gå tabt i forhold til det oprindelige PCM spor. Dette er mere pladsbesparende end at lagre i PCM, da sporet er variabel i bit-rate, det vil sige, at i scener som kun består af dialog kan man skære bit-raten væk til baghøjttalere og subwoofer sporet. Hvor tæt DTS-HD Master reelt kommer på det originale PCM, ved jeg ikke i skrivende stund, da det pt. ikke er muligt, at dekode et Master lydspor. DOLBY TRUEHD Dette er Dolbys svar på et loss-less format, svarende til Master fra DTS. Her bliver det originale PCM spor ligeledes komprimeret uden tab. Formatet har ligeledes flydende bit-rate, dvs. at der ligesom med videodelen kan være peaks ind i mellem. Et 5.1 spor på 24-bit/48kHz skulle angiveligt have peak ved 5Mbps, og et gennemsnit på 3,4Mbps. Et 16-bit/48kHz 5,1 har peak ved 3Mbps og et gennemsnit på 1,4Mbps. TrueHD kommer ifølge anmelderne utroligt tæt på det originale PCM spor. På enkelte Blu-ray titler er der både et PCM spor og et TrueHD, hvilket giver mulighed for en direkte sammenligning. PCM sporet er en smule højere og mere naturlig i toppen. Følgende citat er kopieret fra en anmeldelse andetsteds, hvor der blevet foretaget en sammenligning med filmen 300: ”Dem af jer med gyldne ører og reference lydsystem vil afgjort vælge PCM sporet”. DTS-HD Dette lydspor er endnu en nyhed fra DTS, og i vanlig DTS stil er det selvfølgelig 24-bit 48kHz. I modsætning til Master er dette lydspor dog stadig lossy, det vil sige, at noget af det originale PCM spor bliver skåret væk. Lydsporet kan dog køre ved højere bit-rates end det traditionelle DTS og vil dermed fange mere af det originale lydspor. DOLBY DIGITAL PLUS Ligesom med PCM er der forskellige muligheder for, at afspille de nye formater alt efter sammensætningen af ens system. Lydformatet skal altid laves om til PCM, før det oversættes til analog i D/A konverteren. Første løsningsmulighed er, at sende lyden ud afspilleren som bit-stream. Her skal man have HDMI 1.3 derudover skal afspilleren kunne sende de nye formater videre som bit-stream, og ens receiver skal kunne dekode de nye formater. Hvis ens receiver ikke har mulighed for, at dekode de nye formater, men der sider indbygget dekoder i afspilleren, så kan man lade den dekode til PCM inden det sendes videre til receiveren. Dette går ikke ud over lydkvaliteten, det er ligegyldigt om dekodningen foregår i afspilleren eller receiveren. Efter at lydformatet er dekodet til PCM i afspilleren er historien den samme som fra tidligere, når man skulle overføre et PCM spor fra en film som har det originale PCM spor liggende fra starten. Man skal blot have en HDMI indgang som kan modtage PCM. Hvis receiveren er af ældre dato og ikke kan modtage PCM lyd gennem HDMI, så man ligesom tidligere overføre lyden med analog kabler, efter at den er blevet dekodet og D/A konverteret. Har man hverken mulighed for, at dekode de nye lyspor i afspilleren eller receiveren, så får man faktisk stadig lyd på sit anlæg. I både de nye formater fra Dolby og DTS ligger der nemlig en almindelig Dolby Digital eller DTS kerne som man altid kan afspille, ligesom det foregik i de gode gamle DVD dage. DOLBY DIGITAL & DTS Udover de nye lydformater vil nogle film stadig blive præsenteret i de velkendte formater Dolby Digital og DTS. Dog har Dolby Digital sporerne indtil videre haft maksimal bit-rate på 640kbps på DVD var max 448kbps. Med DTS får man også den maksimale bit-rate på 1,5mbps. Afpilning af formaterne kan foregå som de altid gjort, så de skulle ikke volde nogen problemer. [table:755 border=1">[tdimg:177"> Codec
[tdimg:245">

[tdimg:245]


[table:100% border=1">
Dolby Digital Dolby Digital Plus Dolby TrueHD DTS DTS-HD DTS-HD Master Audio PCM

Max bit-rate
640kbps 4,7mbps 18mbps 1,5mbps 6mbps 24,5mbps 36,9 mbps


Typisk bit-rate
640kbps 1,5mbps 3mbps 1,5mbsp 3mbps 6mbps 4,6 / 6,9mbps


Max bit-rate
640kbps 6mbps 18mbps 1,5mbps 3mbps 18mbps 9,2 mbps


Typisk bit-rate
640kbps 1,5mbps 3mbps 1,5mbps - - 4,6 mbps


Her kan man se en oversigt over, hvilke bit-rates de to medier kan håndtere med de individuelle formater og hvilke bit-rates formaterne typisk vil have.


For yderligere information, se:
www.dtsonline.com
www.dolby.com









[table:100% border=1">

[u]Efterskrift (red.)[/u] Efter denne artikel er skrevet, tyder alt nu på, at HD-formatkrigen er overstået til fordel for Blu-Ray. Informationer omkring de nye lydformater er dog stadige yderst relevante, de de - som det fremgår ovenfor - er platformsuafhængige. Læs mere her.


Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.