Premiere på nye højttalere og HiFi fra DLS
Af: Af: Kristoffer Abildgaard Pedersen (Raskolnikov) - 7/3-2008
Tirsdag den 4. marts 2008 havde Tape Connection snigpremiere på de nye højttalere og HiFi fra svenske DLS.
Hans Hidstam havde taget
den lange tur til Smilets By. Jeg ankom til Tape Connection i Aarhus omkring kl. 19. Butikken var ved en fejl ikke blevet låst op, og der stod en del andre udenfor og frøs i den kolde aftenkulde. Et par minutter efter blev døren låst op, og folk strømmede indenfor i de varme lokaler. Claus fra Tape Connection forklarede undskyldende, at man ved en fejl ikke havde fået låst døren op. Aftenens hovedepersoner var som sagt nye højttalere og for første gang HiFi fra DLS. Fra DLS var marketingschef Hans Hidstam til stede. Han startede med at fortælle lidt om DLS' historie. I sin tid startede firmaet med at lave bilstereo. Da man havde gjort dette i 20 år, besluttede man sig for at lave stereoudstyr til hjemmet. Derfor fik man fat i den svenske konstruktør Mats Andersen. Mats havde tidigere lavet højttalere for bla QLN. Ud af samarbejdet med Mats og DLS kom der bl.a. den meget roste højttaler DLS R55. Dette samarbejde er fortsat lige siden, og alle aftenens nyheder er også udviklet i et tæt samarbejde med Mats.
De nye produkter.
Aftenens første gæster, udover Hans, var højttalersættet M66 og M60. Førstnævnte er en ny 2.5 vejs gulvmodel. Den stod denne aften i flot blank lakeret rosentræ, men den fås også i helt sort piano-lak. Finishen er meget flot, og det virker virkeligt som om, man får noget for sine penge. Alle de produkter som man udvikler ved DLS bliver udviklet på bagrund af lyttetestsfrem for målinger på bagrund af disse lyttetests har man valgt at vippe kabinettet en lille smule bagover. Tanken er at hældningen medvirker til en bedre spredning af lyden. Bagpå højttaleren er der to solide terminaler, og delfilteret er kun lavet til singlewire. Disse WBT lignende terminaler sidder solidt fastmonteret på en blank metalplade. Som på de andre gulvmodeller fra DLS kan man placere frontstoffet bagpå højttaleren, når dette ikke er i brug. Selve enhederne i højttaleren består af en 28 mm diskant og to 6.5" bas/ mellemtoner i aluminium. Hans fortalte, at Mats normalt ikke kan lide lyden af aluminium, som han synes kan lyde lidt skarpt. På den anden side så har netop dette materiale en masse gode egenskaber som materiale i en højttalermembran, da aluminium er meget stift, hvilket gør det nemt at kontrollere, og dermed kan man undgå, at enhederne bryder op i stedet for at spille som et stempel.
M66 & M60 side om side. For at undgå den "ringning" som aluminum kan medføre, har man monteret en helt speciel støvkappe over selve membranen. Resultatet skulle være, at man får alle fordelene fra aluminium og ingen af ulemperne. Mere præcist hvordan dette opnåes, ville Hans ikke komme nærmere ind på, da DLS netop nu er ved at søge patent på princippet. Der ligger ikke en fast pris på M66 endnu, men man regner med, at den lander på ca. 22.000; kr for et sæt. Lillebroren til M66 hedder M60. Dette er en standerhøjttaler, som består af de samme enheder som M66 minus en bas/ mellemtone enhed. Den fås i det samme finish som M66, og selvom en fast pris ikke er fastsat endnu, regner Tape Connection med, at den skal koste lige under halvdelen af, hvad M66 koster.
For første gang nogensinde sender DLS også snart et Hi Fi-sæt på gaden. Det drejer sig om forstærkeren Amplifier One og CD/SACD/DVD A afspilleren CD One. Forstærkeren yder to gange 100 watt i 8 ohm og 2 gange 180 watt i 4 ohm. Den har fem indgange, hvoraf én af dem er balanceret. Udseendet er meget enkelt med et display i midten og to store dreje hjul i hver side til henholdsvis volume og valg af indgange. Desuden kan man selv navngive alle indgange og vælge, hvor meget hver indgang skal være dæmpet sådan, at f.eks. LP og CD har samme lydstyrke. Det store display i midten kan desuden dæmpes. CD- afspilleren er ligeledes designet i et meget flot og enkelt design. Skuffen er som resten af kabinettet i grå, men dette kan godt nå at ændre sig sådan, at den bliver sort i den endelig model. Afspilleren har én balanceret og to ubalancerede udgange foruden en coxial og optisk digital udgang. CD One bliver i stand til at spille både SACD og DVD A, men da hverken forstærker eller cd var de færdige produkter,
Amplifier One & CD One ser dagens lys. så havde vi ikke mulighed for at høre andet end almindelig cd denne aften. Til sidst skal det nævnes, at CD ONE også understøtter CD text.
De to komponenter er designet af en kvinde, og de står rigtig flot, når man ser dem samlet. De store display sidder det samme sted på både cd og forstærker, hvilket nærmest får det til at ligne ét stort display, som giver en meget fed effekt. De billeder jeg havde set af sættet op til premieren, var jeg ikke voldsom imponeret af, men sættet ser meget bedre ud, når man ser det i virkeligheden. Både forstærkeren og cd- afspilleren er udviklet i et tæt samarbejde mellem Mats Andersen og det svenske HiFi-firma Bladelius. DLS udstyret har derfor - som Bladelius - en meget lang tilspilningsperiode på mange måneder ved normalt brug. Det er derfor vigtigt at nævne, at udstyret, vi lyttede til, langt fra var tilspillet. Højttalerne derimod var tilspillet.
Lytning & umiddelbare indtryk.
Vi lagde den første del af aften ud med at lytte til de store M66.
Mange af DLS R55 mk2s dyder går igen - alting er bare meget bedre. Denne lyd er karakteriseret ved en stor grad af homogenitet, hvor ingen dele af frekvensområdet løber afsted med opmærksomheden. Samtidig med dette er det en dynamisk lyd, der aldrig bliver skarp eller ubehagelig at lytte til. Af forbedringer fornemmer man for det første en bas, der er til stede på en helt anden måde, end hvad R55 nogensinde kommer til. Med andre ord kan den flytte meget mere luft end R55. Noget af det første, vi hørte, var et nr. fra Niels Loftgren "Acoustic Live". Her fik M66 alle detaljer med, og man kunne høre hver eneste anslag på Niels Loftgrens elektriske akustiske guitar. Efter dette nummer fik vi lov at høre en rockklassiker, Rage Against The Machine med Bomb Track. Her var der virkeligt smæk på! Alligevel mistede man aldrig detaljerne, og man kunne tydeligt høre hver enkelt udøver i bandet. Samtidig med dette kunne man tydeligt høre og ikke mindst mærke storetrommen hele vejen igennem nummeret. Noget som virkelig bidrog til "livefornemmelsen". Herligt!. Eneste lille ankepunkt er, at man måske fornemmede, at forsanger Zack De La Rocha ligesom trådte lidt mere i baggrunden, end hvad jeg før har hørt på det nummer. Jeg tror dog, at dette måske skyldes forstærkeren mere end højttaleren, men det er svært at sige uden at have hørt M66 på andet grej. Vi fortsatte med et nummer af Chris Jones, hvilket M66 levererede med en utroligt imponerende dyb og præcis bas.
Efter dette var der blandt publikum ønsker om at høre, hvordan set- up'et klarede sig med et moderne stykke pop. Valget faldt på Madonnas "Get Together" fra albumet Confessions on a dancefloor. Dette nummer er ikke den bedste indspilning, og man savner både bund og top. Til sidst i nummeret blev de elektroniske lyde en anelse skarpe at lytte på, men dette var også den eneste gang, at vi oplevede dette fænomen. Igen falder mistanken på forstærkeren, da jeg hørt om dette fænomen på én af Bladelius forstærkere, som Amplifier One ligner på nogle punkter. Den Bladelius forstærker, jeg hørte, var dog heller ikke tilspillet, hvilket er en anden sandsynlig grund til dette fænomen.
Det næste nummer i afspilleren var Eva Cassidys Fields of gold. Cassidys stemme lød rigtig lækker og frem for alt meget naturlig. Man fornemmer, at M66 er en meget mere åben højttaler end R55. Man kunne høre alle detaljer. Dette kommer til udtryk ved, at man på et tidspunkt i sangen kan høre, at hendes mikrofon bliver lukket ned. Her kunne man tydeligt høre, da dette skete - også da den blev tændt igen. Efter dette fik vi lov til at høre et af mine absolutte ynglingsnumre, nemlig Pink Floyds Comfortably Numb fra deres dobbelt album The Wall. Dette lød rigtig godt! Da David Gilmours solo gik i gang, fik jeg et lille strejf af kuldegysning. Til sidst hørte vi Beatles' mindre kendte Rocky Racoon, og vi sluttede derefter af med en kunstner, der hedder Göran Söllscher plays The Beatles from Yesterday till Penny Lane. Vi lyttede til hans klassiske fortolkning af Come Together. Nummeret blev præsenteret med en enorm dynamik, og man fornemmede virkeligt, hvordan forstærkeren holder højttaleren i et jerngreb samtidig med, at enheder i M66 stopper og starter præcis, når de skal.
I løbet af aftenen fik vi også lov til at lytte til standerudgaven M60. På rigtig mange måder lyder M60 som sin storebror, men den mangler lige det sidst attack og kræft i mellemtonen. M66 kan simplethen flytte en del mere luft. Men hvis man har et mindre rum, virker M60 som en god - endda rigtig god højttaler i prisklassen. Samtidig med dette får man det samme flotte finish som M66 til halvdelen af prisen. Efter disse første indtryk virker det som, DLS har formået at lave et par fantastiske højttalere til prisen. Især M66 virker som om, at det er en enormt vellydende højttaler. R55'eren er blevet voksen med M66. Ligeledes bliver det meget spændende at høre mere af deres HiFi, når det kommer. De nye højttaler skulle komme i april/maj. HiFi udstyret kunne man endnu ikke give en præcis dato for, men det skulle komme inden sommer. Pris på HiFi bliver ca. 20.000; kr. per del.
Til sidst vil jeg gerne sige tak til Tape Connection og Hans fra DLS for en meget spændende aften med meget god musik og HiFi.
For yderligere information, kontakt:
Tape Connection
Europaplads 6
8000 Århus C
Tlf.: 86 76 08 06
Mail:
mail@tapeconnection.dk
Web:
www.tapeconnection.dk
Læs mere om DLS' historie og filosofi på følgende hjemmeside:
Web:
www.DLS.se