HIFI-Freaks/Densen, HI-FI Klubben, Pioneer, Medlyd/AV Precision, Dynaudio, Holfi/Peak Consult, Streamtech, T3, Gear, High Fidelity, Headaudio, High Sound, MM Vision, Quality Screen, Dynamax, HIFI4ALL og Amphion
Pioneer havde årets æstetiske stand, sort men enkel. Vi havde dog ret ondt af den stakkels Henrik Skinbjerg der måtte stå der mutters alene, men måske en passende straf for ikke at have japansk whisky med i år. Til gengæld blev der budt på udvalgte fladskærme, og endda i begrænset mængde. Uheldigvis havde man sat LCD skærmene op ved siden af Plasma, og selvom Pioneers LCD skærme næppe kan kaldes dårlige, så blegnede de gevaldigt i forhold til Kuro seriens Plama tv.
Surround lyden blev leveret af Pioneers S81 højttaler serie, der indeholder mange klassiske hifi dyder, men af ukendte årsager ikke markedsføres til stereofolket. Ærgeligt da der synes at være potentiale for en solid højttaler der ikke sprænger budgettet. Kilden var den nye BDP-LX91 Blu ray afspiller, der har alle de specifikationer en surround entusiast med High End drømme kan øsnke sig. Det er ikke helt omkostningsfrit, men dog langt fra hvad en dvd top model kostede i gamle dage. Til at drive værket havde man slæbt en Susano (Sc LC 90) surroundforstærker med, et monster der fyldte mere i højden end de fleste gør i dybden. Inden messen fik vi da også en lynopsætningsdemo, og det var fornøjeligt at se at opsætningen var ganske ligetil på trods af de mange feautures og muligheder.
Hififreaks surroundrum bød på store røde sofaer og hvide farver, matchet af sælgernes outfit. De spillede på focals 1000s serie, der er lavet som en lidt billigere udgave af deres 1000 be højttalere. De to subs gav et godt visuelt indtryk, der dog blev skæmmet lidt af den noget aparte udseendet center højttaler. Pioneer havde været så venlige at udlåne et Kuro plasma tv, som gik overraskende godt i designet til Focal’erne. Det hele blev trukket af Audiolabs AP og X7 surround forstærker sæt, som Hififreaks for nyligt fik agentur på. Samtidigt fik de demonstreret at man sagtens kan få hædrlig surround uden at skulle betale en hel eller halv årslønning.
I deres stereorum spillede Densen på B-250 forforstærker og B-350 effektforstærker, med Focal 1037 Be. Som sædvanligt forestod Thomas Sillesen demosessioner af egne produkter i et rum der mest ligende noget man finder når man går i byen på diskotek NASA eller LUUX.
Hifi Klubben havde både stereo og surround rum på årets messe. I stereorummet lagde man hårdt ud med Tact Mellinium der drev et sæt sorte B&W 800D. I stedet for at kører det sædvanlige kammermusik og Beethoven igennem folks hoveder, demonstrerede Hifiklubben flere gange at der kan spilles både rock, men også moderne musik som Prodegy og Yoav på disse bæster. Og vel og mærke ved ganske voldsomme lydtryk uden at det havde negativ indflydelse på gengivelsen.
Herudover kunne man for en sjælden gang se og høre et sæt B&W Signature Diamond, en cylinderformet højttaler med en finish som de fleste kun tør drømme om. Men en pris på en del månedslønninger bliver det også kun ved drømmen for de fleste. Sættet blev trukket af Denons store PMA SA1 forstærker og den tilhørende SA 1 Cd.
På surround siden havde man valgt at få fragtet et 63” Samsung plasma ind, og kørte cowboy film blandet med Ironman. Hjemmebiografen var bygget op omkring Dalis Mentor serie med Denons AVR 3808 forstærker og en 2500BT Blu Ray afspiller. Man havde heldigvis valgt at holde alle de små designhøjttalere og trådløse dimsedutter udenfor i fælesarealet.
Dynaudio havde fortsat den gode ide fra messen i Odense, og bød denne gang på hele to ingeniører, Bjørn og Morten. Udover højttalere havde de to herrer nu også forstand på resten af kæden, så om man ville diskutere kabler eller basenheder var der mulighed for kompetent og velkvalificeret fagsnak. Vi hilser initiativet velkommen. Det får Dynaudio til at fremstå som langt den mest seriøse producent, marketings-stunt eller ej. Det var for redaktionens udsendte en enorm forskel idet man normalt ikke møder sælgere der bare har tilnærmelsesvist samme engagement og indsigt i det mere tekniske som var tilfældet her.
Dynaudio markedsførte deres bye Xcite serie, og fremviste blandt andet den nye X36, seriens største. Der blev spillet på McIntosh 501 monoblokke der drev den nye Focus 360 højttaler, kaldet ”mini Sapphire” hos Dynaudio, da sigtet har været at komme til så tæt på denne lydmæssigt, men til en hel del mindre af prisen. Også her blev der spillet mere utraditionel hifi musik, dog med Trentemøller som en tilbagevendende indslag.
Medlyds rum var præget af det enkle, og ikke mindst det afslappede, alle demoer foregik på kundernes præmisser, og fokus var tydeligt på hygge og analoge afspillere (især dem i højglans lak) frem for det tekniske og digitale. Hvis man skulle give en pris for mest lyd ud fra mindste kabinet, måtte den gives til Regas RS1 højttaler. Ganske vist havde den en P9 pladespiller til en væsentligt højere pris som kilde, og en Rega Elicit forstærker bag sig, men forundringen var stor hos samtlige besøgende over hvorledes en så lille højttaler kunne fylde et så omfangsrigt rum med lyd. Bent Sejbæk må have solgt sin sjæl til djævlen, for vi er ikke helt sikre på at naturlovene var gældende i Medlyds rum. I den anden ende havde man et mere moderat setup, med en P3 pladespiller og et sæt R5 højttalere, i sædvanlig stil efter devisen ”det behøver ikke at koste en krig for at spille godt”.
Ved siden af havde man en heftig projektor fremvisning med SIM2. På trods af en stor spredning prismæssigt, så kunne man hurtigt konstatere at messens bedste billede ikke var helt billigt, 215.000 skal der slippes for en C3X 1080. Såvar det måske alligevel værd at overveje en Domino 60 eller 80, så er der også råd til en Playstation 3 som Blu-ray afspiller. Hvilket lige netop var hvad man også kunne se som kilde ud over en toshiba HD-E1.
Årets mest imponrende setup rent visuelt må have været hos Holfi og Peak Consult. Der var Holfi apparater fra den ene side til den anden, men udover en Bergman pladespiller skulle de jo også lige kunne styre stereo og 4.0 surround med Peak consult Thypoeus som front højttaler og hovedattraktion. Til 560.000 fik man skam også attraktion i den sjove ende af skalaen, og på trods af at ligge ”til sidst” for enden af gangen, var der overraskende mange mennesker – hele tiden. Man var heller ikke bleg for at bruge anderledes demomusik, men det er næppe det unge publikum man ville tiltrække med munkekor og des lige. Til gengæld spillede man senere op til bal, så man helt lod være med at tænke på hvad de mange meter Argento kabler kostede tilsammen. Hvis man altså lige havde lidt sedler i lommen til at betale for Holfis xandra Mp, 1.5.1 pre, NB 250 effektrin, Superbattriaa og Power 150 samt strømforsyninger. Hertil skal ligges prisen på Bergman pladespilleren og en fragtmand til at hjembringe de 2x175 kg tunge og 170 cm høje højttalere højtalere
MMVision bød på deres nye MC-406 Mediacenter blokke, hvor der ligeledes er matchende forstærkermodel til. Yderst kompakt og diskret. Ione Keyboarded der blev benyttet til messen var et af de mest passende og hand vi længe har set, men den store nyhed er den kommende multi-indgangs udgave af deres mediacenter som MMvision vil have klart inden for et par måneder. Der er tale om et traditionelt digitalt mediacenter, men med mulighed for at slutte alle sine analoge kilder til også, og ligeledes styre dem. Det vil således blive muligt at kombinere et kompromisløst analogt setup med det bekvemme og nemme i et mediacenter, uden at man skal investere i to separate anlæg til formålet.
Hos Streamtech havde man som Slimdevices og Netgear, men det var RipNas Serveren der tiltrak sig mest opmærksomhed. Så klein, og alligevel så funktionel. Streamtech kunne som sædvanligt forklare og vise hvor enkelt man kan tilgå sin musiksamlig, og ikke mindst hvor fleksibelt det er. Med Martin Logan Preface og Purity samt Linn Majik DS, K-1 og 140 højttalere havde man ikke valgt det billigste setup at demonstrere på, men kombinationen af de relativt billige afspillere og det noget dyrere setup, viser dog at det også til mere ambitiøse musikentusiaster er en mulighed der skal overvejes når anlægget skal opgraderes.
High Sound havde i år en salgsbod, og selvom deres CAV højttalere var med på MMVisions stand, havde man valgt at fokusere på de gode tilbud i år. Der blev budt på Supra og Oelbach kabler, stik og andet tilbehør i ustyrlige mængder.
I stedet for den traditionelle messesrtand, havde man valgte fra Amphion at ligge visitkort, uddele materiale og brochure og henvise til speakers corner samt have en medarbejder der kunne forklarer vejen derhen, således at man kunne deomstrere produkterne under mere rolige forhold. Således var standen reelt set kun en display stand, men ræsonnementet er ganske nemt at forstå.
Omega Audio havde valgt samme løsning, og havde lidt kabler og andet på display, men havde overstrøget standen med minikort der henviste til forretningen i admiralgade, hvor man holder ekstraordinært åben.
På en meget hvid stand i det ene hjørne, gemte der sig en af årets få sammenligninger. Her blev der præsenteret DVDo Edge scaler, og det lykkedes på forunderlig vis at forklare hr. og fru. Jensen de tekniske fordele og udtryk uden at man endte med at være fuldstændigt forvirret. Hertil kom en meget tydelig visuel demonstration af teorien. Herudover blev der budt på Loewe i fuld HD, samt demonstration af blandt andet Kaleidescape Film Server. Bevkemligheden ved sådanne et systemer var ret åbenlyse, så nu venter vi blot spændt på at priserne kommer ned i et niveau hvor alle kan være med
HeadAudio havde valgt at medbringe et stort udvalg, men var dog mest ivrig efter at fortælle om deres iBasso og Firestone produkter, der dækkede hele området af USB DACs og hovedtelefonforstærker, endda i en yderst diskret indpakning i lommestørrelse. Godt nok var der ligeledes et stort udvalgi hovedtelefoner, men det var nu Qables sortimentet af stik, kabler og ikke mindst farver der imponerede. Om pastelfarvede kabler til ipods, hovedtelefoner og DAC’s er fremtiden tør vi ikke spå om, men det kan i hvert fald fås.
Med en Panasonic PT3000E og en Mitsubishi HC700 projektor gav Quality screen deres bud på fremtiden, glasfiberlærreder. Dugen adskiller sig markant fra det øvrige markede, og vil ilfg. Quality Screen gøre det muligt at opnå en ydelse der normalt kun er forbeholdt langt dyre lærreder, til en pris de felste er villige til at betale, samtidigt med at teknologien skulle gøre det muligt at få et langt bedre lærred end man traditionelt har. Quality Screen har valgt at føre OS Screen lærreder, der dom standard ligger på 10.000 for at 80” fastrammelærred.
Dynamax havde som sædvanligt medbragt det tunge skyts I form af et sæt JBL K2S9800SE. Til at drive værket kunne man få kigget og lyttet lidt til det nye rørargentur, Ayon. Disse kampvognslignende konstruktioner startede dog temmelig langt fra JBL’ernes prisniveau, nemlig nede ved 20.000 for den mindste integrerede, men med gode muligheder for at matche højttalernes prisniveau ved de forskellige for- og effektforstærker muligheder. Ayons meget enkle krom/sort udseende var i sig selv et tilløbsstykke, men standen blev hurtigt overrendt så snart den første strofe kom ud af højttalerne. Vi ved ikke helt om Dynamax havde bøjet naturlovene, men det lykkedes dem på overraskende vis at få vellyd i det ellers så frygtede fællesareal.
Tilbage til oversigten |