M&K Sound er så småt ved at blive et kendt navn blandt hifientusiaster, som det har været hos surroundfolket i mange år. Vi tog en tur forbi det danske hovedkvarter...
Et administrativt hovedkvarter indeholder næsten per definition intet spændende. Men hos M&K har man dog gjort lidt for at gøre et besøg interessant. Selve produktionen finder sted et andet sted i landet, så man har i stedet valgt at have et lille display i foyer'en med en række af firmaets ikoniske produkter af både ældre og nyere dato. Herudover er dog det vigtigste, nemlig M&K Sounds eget screening rum, en forholdsvis meget stor hjemmebiograf hvor man tester nye modeller for et indbudt panel af kritiske lyttere. Primært folk fra musik- og filmbranchen.
Vi har derfor valgt at lave en mere historisk tilgang til den skrevne del af denne artikel, mens billederne er fra det nuværende hovedkvarter. Og ikke mindst et par billeder af den ekstremt overbevisende hjemmebiograf, hvor skribenten var heldig nok til at få en privat og særdeles overbevisende demonstration af firmaets produkter til både film og musik.
De fleste husker nok subwooferen fra det meste af deres hifi-tid, men det er faktisk en forholdsvis ny opfindelse. Historien om M&K sound er svær at skrive på ny, så lad os bare tage den i kronologisk rækkefølge. Alle oplysninger er taget fra forskellige sider enten ejet af, eller dedikeret til M&K sound. Så en hel del subjektive udsagn vil uundgåeligt indgå. Herudover har M&K Sound været behjælpelige med at rette faktuelle fejl som fremgår af en eller flere af disse oplysninger, så følgende gennemgang bør efter bedste evne være en fuldt korrekt gennemgang...
Der kom flere subwooferprototyper og produktionsmodeller på banen i midt og sluttresserne, én af disse blev begået af Ken Kreisel. Baggrunden for dette var, at en af hans forretningspartnere, Jonas Miller, havde problemer med kunder der klagede over basresponsen fra elektrostathøjttalere. Løsningen var en dedikeret enhed der kun gengav de frekvenser som højttaleren ikke selv kunne klare, en løsning som også andre kunne se idéen i. Jonas Miller åbnede og drev en af verdens første dedikerede ultra highend forretninger i 1969, så idéen om at gå hele vejen for kunden har næppe været ham fjern.
Brugen af subwoofer var dog ekstremt begrænset i 1969. Faktisk er subwooferen stort set ukendt for den brede skare af almindelige hifibrugere. De tidligste omtaler, i større medier, findes i hhv. slutningen af 1968 i Stereophile, og fra 1970 i High Fidelity. Her blev eksistensen af hvad der må have været nogle af verdens første subwooferkonstruktioner gjort tilgængelige for en bred skare.
Subwooferens anerkendelse kommer i 1973 hvor Ken Kreisel tager en prototype med til Village Recorders. Her er Steely Dan’s ”Pretzel Logic” ved at blive optaget. Kreisel installerer hvad der bliver firmaets første subwoofer, og et monitorsystem. Systemet har, som mange af M&K’s nuværende modeller, dobbelt 12” enhed med lang vandring. Enheder og kabinet er lavet så det balancerer hinanden. Men Ken Kreisel er dog ikke tilfreds, og går straks i gang med at forbedre systemet.
Men selve firmaet starter først i 1974. Her starter Miller & Kreisel Sound (M&K Sound) i Beverly Hills på Wilshire Boulevard. Det ville være mere romantisk, at man havde startet ud i Ken Kreisels garage eller baghave, men sandheden er, at man startede ganske professionelt ud.
I 1976 var der kommet andre spillere på banen. Ken Kreisel opfinder det moderne satelitsystem, hvor to små højttalere sælges sammen med en dedikeret subwoofer, og hvor filtreringen er lavet således, at de små højttalere virker som en naturlig kombination og forlængelse af subwooferen. Det er også året hvor Ken Kreisel laver sin første ”direct-to-disc” indspilning.
I 1977 kommer den moderne subwoofer; den aktive (dvs. med indbygget forstærker). Ken Kreisel vælger at kalde den for ”Servo Volkswoofer”, og er princippet næsten alle moderne subwoofere til hjemmebrug benytter sig af. M&K Sound har stadig et eksemplar stående der er skaffet specielt hjem og har tilhørt Ken Kreisels familie.
I 1978 bygger Ken Kreisel en af de første hjemmebiografer. Ordet fandtes ikke den gang, så Kreisler kaldte det et ”screening room”. Udover at teste egne produkter og have professionelle lyttere, filminstruktører og producere på besøg, så var rummet også ment som underholdning rent privat. Et professionelt system i et privat hjem var et særsyn, og lagde grunden til den moderne (og noget billigere) hjemmebiograf.
I 1979 lancerer M&K RealTime Records som det første pladeselskab en CD før de store etablerede selskaber når dertil.
Tingene kører fint de næste ti år, indtil at det endnu en gang er blevet tid til en innovation der stadig bruges i dag. 1989 er året hvor den første push-pull subwoofer, udviklet af Ken Kreisel, kommer til verden i form af MX2000. Konfigurationen tillader at to enheder monteres og kables modsat, således at man udligner lige-ordens harmonisk forvrængning, og ikke mindst opnår en mere ren gengivelse. 1989 er også året hvor M&K’s karakteristiske triplediskant højttaler bliver lanceret – S100B. Højttaleren er koblet med et unikt filter, og to 5,25” enheder, der giver en sammenhængende gengivelse med stort headroom.
I 1990 går man over til at bruge danske Peerless enheder.
MX-70 kommer i 1991 og betegnes generelt som den første kompaktsubwoofer. Den danner dermed skole for langt størstedelen af de subwoofere der sælges i dag.
THX-godkendte produkter kommer i 1992 med MX-5000 subwooferen. Året efter bruges M&K THX højttalere til at udvikle Dolby Digital formatet kendt som AC-3, og da formatet får verdenspremiere to år senere er det sjovt nok også med M&K højttalere. Samme scenarium gentager sig i 2006 hvor Blu-ray introduceres. 1992 er også året hvor det første komplette THX system til hjemmebrug lanceres, 5000 serien. Dette er stadig en fast del af firmaets portefølje, og er et koncept som mange konkurrenter har valgt at kopiere også.
I 1995 kommer den første udgave af storsællerten, den THX godkendte S150. Året efter opfindes den tripole surround højttaler. S150 er så godt et produkt at det, i en opdateret udgave, stadig findes i firmaets program, og stadig er til at betale.
År 2000 er året hvor M&K’s første aktive højttaler, MPS-2510P, rammer markedet. Det er ikke tilfældigt, at det er den nyeste udgave af firmaets triplediskanthøjttalerder former rammerne for den ny højttaler, omend indmaden er noget anderledes end det nu 11 år gamle design. Det er også året hvor man ser det som en nødvendighed at nå et mindre købestærkt publikum da man lancere K-serien, og dermed gør det muligt at få M&K Sound lyd uden at skulle spare op i årevis.
Året efter hyrer man en af de nuværende ejere; 2001 er året hvor Lars K. Johansen giver virksomheden et dansk islæt på personalesiden, da han bliver ansat som international salgschef. Han har tidligere været hos Harman, Klipsch og Peerless, og er klar til at prøve kræfter med en fremtrædende stilling i branchen.
I 2004 kommer hvad der er forløberen for surroundbaren. Alle fem surroundkanaler fås nu i i en enkelt højttaler i form af MPS-45. Året inden har M&K lanceret Column surround-tripol-højttalere der kan placeres næsten hvor som helst i rummet.
I 2006 kommer 1611P, en præcisions-nearfield-monitor sendes på markedet med fokus på det professionelle marked. Året efter er firmaet nået til et punkt, hvor andre må tage over. Lars Johansen og Per Becher, der begge har arbejdet med og for firmaet i mange år, overtager mærket. Fra 2007 er M&K Sound at betragte som dansk.
I 2009 går M&K ind på et nyt marked da computerspilsserien Call of Duty begynder at bruge M&K produkter til at lave lyd til spillene. Call of Duty-spillene udkommer tæt på en gang om året, og sælger i gennemsnit for over en milliard kroner per spil. Det intensive gameplay i spillene skyldes i høj grad brugen af et hektisk og realistisk lydbillede.
2011 markerede året hvor M&K spiller med musklerne; De sender en ny udgave af 150-serien på gaden med den såkaldte pro diskant, der er lavet af Peerless (Tymphany). Herudover startes der også et større fokus på design, der kan accepteres af andre end bare hardcore-entusiaster. Det er også året hvor 950F, firmaets første gulvhøjttaler, lanceres. Den nye topserie af subwoofere introduceres, X-serien. Samtidigt indledes en fem-årig plan for at optage samtlige Carl Nielsen symfonier Samarbejdet foregår med DaCapo Records og New York Philharmonic Orchestra.
I 2013 kommer den nye S300 serie endelig på gaden, efter at have tilbragt 3 år med design og produktion. Som det første M&K produkt er S300 serien både designet og produceret i Danmark med basis i ScanSpeaks enheder, og S300 bliver derfor markedsført som ikke bare en kraftigere udgave af S150 serien, men en serie med en ændret lydsignatur.
Når man udefra kigger på M&K’s produkter er det tydeligt, at selvom besøget er sket i en hjemmebiograf så er firmaets knowhow og kompetencer opbygget omkring produkter rettet mod professionelle brugere, og ikke mindst stor-leverancer til firmaer i den tunge ende som Nasa, Sony, Disney, DR og Nordisk film. Det er ikke usædvanligt i en hifi-sammenhæng, men det er sjældent at et firma klarer begge dele lige godt, da der stilles forskellige krav.
Med de nyeste serier, og i særdeleshed 300 serien, gør M&K forsøget på at holde sig til sine rødder, men samtidigt forsøger at udvikle produkterne. Om det også er en kilde til stor rigdom må tiden vise, men der er for besøgende ingen tvivl om, at M&K gør deres bedste for at levere kvalitet, også selvom at det bevirker at man rent prismæssigt kommer et godt stykke fra de billige serier og pakker som man oprindeligt lavede og rettede mod den almindelige forbruger. M&K’s kompetencer, inden for levering af løsninger til den professionelle industri, giver dem dog mulighed for at kunne differentiere sig ift. langt størstedelen af konkurrenterne, og den nye danske ledelse synes at have en meget klar og bestemt vision for hvad man vil, og hvor man skal hen med M&K.
Vi siger tak for besøget og håber at det en dag igen bliver muligt at opleve M&K’s hjemmebio / Screening-Room.
For yderligere information, kontakt
M&K Sound
www.MKsound.com
Metalgangen 9
2690 Karlslunde
Denmark