Besøg hos Audiovector
Af: Kim Olsen - 16/4-2017
Drømmen om dansk lyd går videre i familiefirmaet
Da Ole Klifoth tilbage i 1979 besluttede sig for at lave sine egne højttalere havde han næppe forestillet sig at han skulle sælge aktive højttalere med DSP og trådløs forbindelse i et firma der på papiret ledes af sønnike. Men det er ikke desto mindre hvad der er sket.
Som de fleste danske hi-fi mærker har man stille og roligt bevæget sig over i den fagre nye digitale verden, men dog ikke mere end at man til stadighed holder fast i visse gamle dyder.
Audiovector skiftede for nyligt deres eksisterende linje af højttalere ud med en ny SR serie - og tog dermed også et skridt videre. SR serien kommer nemlig i en aktiv og trådløs udgave, hvilket så har resulteret i at Den billige K serie også har fået en aktiv storebror i det billigere segment kaldet QR serien, og K serien er blevet udfaset således at man selv i den billige serie kan få en AMT bånddiskant.
Men først til det essentielle. Firmaet ligger stadig i København, nærmere betegnet Nordhavn der over de sidste år har udviklet sig fra industriområde på kanten af det mondæne Østerbro, til et moderne storbyområde med dyre lejligheder og videns-virksomheder side om side.
Tingene laves stadig på fabrikken, og selvom at man gerne ville tilbyde kunderne langt billige produkter, så er det ikke godt nok. Ole Klifoth er ikke bange for at fortælle om de vareprøver de i tide og utide får tilsendt fra asien - “det er noget skrammel, det kan man simpelthen ikke byde sine kunder”. Dette forklarer ikke kun Audiovectors priser, men også deres høje finish-niveau.
Audiovector forsøger dog stadigt at holde fast i deres filosofi om høj værdi for pengene, og introducerede som en af de første for over 15 år siden muligheden for opgradering af højttalere, et koncept man ikke har tænkt sig at gå væk fra. Det kræver så at tingene laves ordentligt fra starten af, og det er lige præcis hvad man får.
Fabrikken er integreret med lytte-rum, mødelokale og lager, og der er på mere end en måde ikke langt fra skrivebord til produktionen. Her sidder far og søn, Ole og Mads Klifoth og styrer slagets gang til dagligt. Mads har tidligere haft rollen som salgsansvarlig, og inden da haft en karriere inden for fast ejendom, men familiefirmaet trak dog mere i den yngre generation til sidst.
At holde fast i gamle dyder er dog ikke det samme som at være konservativ og forstokket. For fem år siden gik man i gang med hvad markedet begyndte at efterspørge, aktive højttalere med samme kvalitet som en passiv, og så startede årevis med udviklingsarbejde hvor man forsøgte at løse samme problem som alle andre producenter, en stabil trådløs forbindelse.
Audiovectors løsning blev lidt ukonventionel. Forbindelse til højttalerne sker derfor via kabler, således at man undgår at have en stor strømforsyning indbygget i hver højttaler. Den trådløse forbindelse sker altså ikke til den enkelte højttaler men i stedet til en samleboks, en såkaldt Hub, der styrer det hele og dermed fungerer som både forforstærker og DAC. På den måde kan der både tilsluttes analoge og digitale kilder, mens at trådløse overførsler fra eks. Bluetooth og Apple Airport også er muligt.
Løsningen gør at højttalerne stadig fremstår digitale og “normale”, og har lagt navn til løsning, Discreet.
Den slags er ret avanceret, men Audiovector er ikke bange for forholdsvist åbent at snakke om at man har købt sig til en både kraftig og god signalbehandling hos vort svenske broderfolk, ganske enkelt fordi at alternativet enten havde taget for lang tid eller været i for ringe kvalitet.
At placere elektronikken uden for højttalerne giver herudover langt flere muligheder for at eksperimentere med tingene, lave flere tilslutninger, og ikke mindst indbygge noget “consumer convenience” i produktet, noget Ole Klifoth som gammel hi-fi anmelder har sine meninger om.
Her kan man f.eks. blande filtertyper efter forgodtbefindende, justere på tonalbalancen og andet sjovt, og man kan ikke andet end at spekulere på hvordan at Audiovectors højttalere var endt med at lyde hvis man havde haft samme muligheder i 1979.
SR serien byder som de fleste andre Audiovector serier på flere varianter, man har opgraderet og finjusteret i et væk på delefilter, diskant og enkeltkomponenter, men i midten af det hele står stadig bånddiskanten som i mange år har været kendetegnet for Audiovectors topmodeller, eller to hvis pengepungen tillader et sæt R 11 Arreté der til gengæld har et syv-cifret prisskilt i kroner.
De almindelige serier bliver som Audiovector har gjort det i mange år, præsenteret med både gulvmodeller, subwoofer, standerhøjttalere og centerhøjttalere. De passive højttalere har man heller ikke glemt, og ved redaktionens slutning var lytterummet blevet beriget med endnu mere dansk, nemlig en Gryphon Diablo 120 forstærker.
Audiovector har i mange år også været kendt for at levere den samme type højttaler i flere varianter, nemlig: Super, Signature og Avantgarde. Jo højere serie, desto bedre delefilter komponenter, intern kabling, og ikke mindst diskantenhed. Opgraderingen kan man så få foretaget når man ønsker det, eller har pengene, og det samme gør sig gældende med Audiovectors kabelserie der nu også er at finde i tre forskellige udgaver.
Kunststykket er så nu at mange modeller også kommer i både en trådløs og en aktiv udgave, dermed har man valgt at have et smalt modelprogram, men så lade det være op til kundens pengepung og behov at tilpasse højttaleren til kundens ønsker. Man har stadigvæk konstrueret kabinettet hvor eliminering af refleksioner er tænkt ind, og der kan stadig opgraderes, hvilket for Audiovector inkluderer at kabinettet poleres op, alle komponenter gennemgås og kontrolleres, ny kasse, nyt serienummer, og en udskiftning af alle dele der ikke lever op til en ny gennemmåling.
Finish er også noget af en lidt større omgang hos Audiovector, her kan man leverer i de fleste standardfarver, omend at skrigende neon-grøn og pink ikke ligefrem er storsællerter, så er det noget der kan levers.
Audiovector formår på finurlig vis at bevare deres gamle særkende som opgradérbare højttalere og dansk håndværk, men samtidigt har man taget et stort skridt ind i fremtiden med trådløse og skalérbare løsninger der kan tilpasses kunden uden at det er alt for besværligt eller omkostningstungt. At man så går imod strømmen og allerede har påbegyndt en langsom overgang til en ny og yngre generation i stedet for at sælge til første større udenlandske kapitalfond - det kan da kun være et plus.
For yderligere information, kontakt
Audiovector
www.audiovector.com