Bag importen af nogle af de største mærker står Erik Hansen, en af branchens bærende kræfter
For nogle mennesker er hi-fi som hovederhverv en forbigående beskæftigelse, for
andre er det en passion der bliver ved hele livet. Vi fik fornøjelsen af at
besøge SAS og direktørens eget private lytterum hvor der både evalueres
produkter og forberedes produkter til kunderne.
Bag Scandinavian Audio Systems, SAS, står Erik Hansen. Erik Hansen er en af
veteranerne i branchen, han har både solgt Ampex spolebåndoptagere, kassette-
og spolebånd, været salgschef hos Ortofon og haft CBC Audio sammen med en af
dansk hi-fi’s andre tunge drenge, Per Magh.
Dengang havde man blandt andet Mission, Cyrus, Musical Fidelity og Martin
Logan, men det produkt der har holdt ved næsten hele vejen er Rotel som Ortofon
havde importen på da Erik Hansen var ansat der.
I 1993 blev han direktør i Verity Norden, her var produkter som Roksan, Chord
og gamle kendinge som Cyrus og Mission at finde.
Gennem en lang karriere får man en del præferencer og holdninger. Og det
skinner igennem med det sortiment som SAS Audio har. “Service er det vigtigste!”
siger Erik Hansen, og det kan der være noget om når man har importen på dyre
sager som NordOst. Her er der klare retningslinjer, livsvarig garanti, og
serienumre på alt. NordOst anser selv kablerne for at være en komponent på
niveau med højttalere eller en forstærker, og derfor skal servicen også følge
med.
Midt på gulvet i lytterummet står en større konstruktion med en masse små LED
lamper, og en masse kabler tilsluttet. Forsigtigt for vi spurgt om hvad der i
kroner og øre er tilsluttet til den Cable Cooker som aggregatet er, og har
monteret en hel del NO kabler i den dyre ende. Svaret understøtter desværre
teorien om at high-end er dyrt, for kablerne, der ikke engang er det
allerdyreste som NordOst kan præstere, udgør ganske vist samtlige tilslutninger
til et komplet setup, men prisen er også syvcifret. Men så bliver det også
leveret tilspillet.
Men prisen er tydeligvis ikke afgørende, for Erik Hansen er nærmest endnu mere
passioneret i stemmen når talen falder på hjertet i hans eget anlæg, Rotel.
“Det er desværre stærkt undervurderet her i Danmark” siger han, og lytter man
lidt på demoanlægget der er udstyret med et sæt Elac højttalere, så forstår man
hvad han mener. Lidt sjovt med tanke på at Rotel forstærker og Elac højttalere
prismæssigt kun koster brøkdele af kablerne der står og “koger” ved siden af.
Og selvom at man ikke er i tvivl om at Rotel, der på trods af asiatisk
produktion stadig udvikles i England, er et hjertebarn for Erik Hansen, så er
det dog tyske Elac der synes at fylde mest. “De havde jo danske kabinetter en
overgang, men de får det stadig lavet i Europa”. Elac er egentlig et
familieejet firma, men blev solgt sidste år. Her valgte man også at fejre sit
90 års jubilæum med Miracord pladespilleren, som er udviklet af den samme mand
som Elac oprindeligt havde til at lave pladespillere.
Mange vil dog nok mest kende Elac på deres højttalere med den meget
karakteristiske JET bånddiskant, der nu er i 5. generation, og ikke mindst XR
basenhederne i de større modeller der med deres noget anderledes design står
stærkt visuelt. At Elac så var med til at bringe bånddiskanthøjttalere ned i et
prisleje hvor alle kan være med er så noget helt andet. Under samtalen er der
heler ingen tvivl om Erik Hansens passion for Elacs produkter, stort som småt,
billigt som dyrt.
Demorummet er lidt en sjov størrelse hvor der også findes en del andre mærker -
“Bare det spiller godt, så gør det ikke så meget om jeg selv har importen på
det, bare det giver det bedste resultat. Musikken er jo det afgørende". En
sjældenhed med den type anerkendelse af konkurrenter og kollegaer, men de gamle
dyder er altså ikke helt døde endnu.
SAS Audio har også distributionen af Copland, endnu et af de danske mærker der
lever en diskret tilværelse. Copland laver elektronik i mange former, og kendes
for deres anderledes cd-afspillere, og meget diskrete rørbestykkede
forstærkere. De har som en af de eneste på markedet en rør DAC/forforstærker
med DSD afspilning, og selvom programmet ikke er voldsomt, så er der en klar og
gennemgående design- og lydfilosofi i tingene.
DSPeaker er også en relativt ny
tilføjelse til sortimentet, og bringer automatisk subwooferkorrektion ned på et
niveau hvor alle kan være med teknisk og rent funktionelt. De har derudover
også en hovedtelefonforstærker med virtuel surround sound der som en af de
eneste produkter på markedet anerkendes af både Dolby og DTS som “ægte”
surround sound.
Produktsortimentet synes at leve
helt op til Erik Hansens egne ideer om god lyd, og stort set alle prisklasser
dækkes også. Det er dog stadig lidt mærkeligt at opleve et demorum hvor
elektronikken er rigtig fornuftig til prisen, højttalerne er en halv-dyr
specialudgave, og kablerne koster det samme som en bil. Men man må sige at også
i demorummet lever SAS op til sin grund-ide om at det er lyden der er det
afgørende for valget af udstyr, og den lyd der opleves i demorummet her må også
siges at være i den bedre ende af private forhandler-demorum der ellers har det
med at være ren fremvisning uden hensyntagen til performance.
Det var en særdeles hyggelig eftermiddag hos SAS, men det bliver nok yderst
problematisk at overtale den bedre halvdel derhjemme til at optage lån i
boligen for at kunne købe et par nye kabler.
SAS Audio
www.sas-audio.dk