Copenhagen Highend 2019
Af: Kim Olsen - 14/11-2019
Hifi & Surround blev sidste år til Copenhagen Highend, men hvordan er transformationen gået?
Lad os vi adskiller messen og messens organisation for et øjeblik.
Som den vakse læser sikkert har lagt mærke til, så er messens ikke ligefrem opdateret, og ligeledes var den information der blev sendt til pressen heller ikke. Der er en del ting i forhold til kommunikation der skal arbejdes på, men efter samtale med arrangøren bag, D.H.E.S. er vi forholdsvist fortrøstningsfulde, man er klar over de mangler der har været, og er klar til at gøre en væsentligt anderledes indsats til næste år – det glæder vi os til.
Men det havde også påvirket messen der havde en del færre udstillere end sidste år, og ikke så mange gengangere. Det gjorde til gengæld også at der var en del nye ansigter og firmaer, og der var enormt mange nye mærker at se – det var til gengæld spændende.
Her følger rapportager fra alle rum og stort set alle udstillere i vilkårlig rækkefølge, enkelte var dog kun på messen om lørdagen hvor vores fotograf ikke var til stede.
AB Audio / PS Audio præsterede et enkelt, men ekstremt vellydende rum hvor der blandt andet blev budt på optagelser af lidt ældre dato fra Montmartre med en særdeles ung NHØP.
Setuppet bestod af Kondo elektronik i form af en Overture forstærker og Souga rørforstærker, samt en Nagra CDC cdafspiller. Kablerne var Cardsas Clear, og højttalerne var de enkle men ekstremt vellydende O/96 Orangutang fra Devore Fidelity med en hornladet silkediskant og en 10” basenhed i papir.
Desværre er vellyd ikke billigt, 400.000 kroner stod der for.
Hifi Freaks havde i det ene store rum et dedikeret Stax hjørne
Der var SR009+ SRM T8000 (55.000,-)=, SR L 300(inkl. forstærker, 5000,-) /500 (5300,- for hovedtelefoner alene)+ SRM 007 mk II (16.000,-) / 727 mk II (11.000,-), kort sagt, hovedtelefoner i flere, mindre billige prisklasser. Det var en fin ide, men måske et afsidesliggende værelse med stole som sidste år havde været en bedre ide.
Quad Era-1 + VA One amp havde man også medbragt. Det var et fint, og anderledes sæt til 19.000,-.
I det store åbne område blev der demonstreret mere økonomiske løsninger i form af et sæt Wharfdale Linton til 9.999,- stykket, og Evo 4.4 til 5.599,- stykket. Elektronikken var fra Quad hele vejen igennem, og der blev spillet fra Quad Atera player, alt kabel var Kimber Cables, og der var signal fra en Audiolab 6000M til stramingen. Forstærkning var også fra Quad.
Den helt store nyhed var Duelund Coherent Audio, der på trods af et velfortjent rygte som ultra-highend komponentleverandør havde messens billigste priser med bomuldshøjttalerkabel til sølle 45 kroner meteren. Messen blev brugt til at fremvise både gamle horn- og enhedskonstruktioner, men også til at promovere deres nyeste stik hvor den sidste rest af plastik er fjernet, og således bruger en papirseparator.
Frederik og Magnus fra DCA var enormt imødekommende overfor allerede interesserede, uanset om man ville have stumper til et DIY projekt, eller ville diskutere optimering af bas/mellemtoneenheder, og det er altid rart at se entusiasme over billige løsninger fra folk der er leveringsdygtige i enkeltkomponenter til et delefilter der er dyrere end en lille familiebil.
High Performance Audio havde ikke bare deres sædvanlige store rum, men havde også inviteret repræsentanter fra både danske og udenlandske leverandører. Nerds.dk fik derfor et særdeles grundigt kig på både udstillet Chord elektronik, og en interessant samtale omkring Astell & Kern afspillere og de nye LCD-1 planarmagnetiske hovedtelefoner fra Audeze hvor både størrelse og pris er reduceret i forhold til de sædvanlige modeller.
Der blev præsenteret tre opsætninger i tre forskellige prisklasser:
Golden Ear Triton One R højttalere, PA Audio Stellar Gain cell DAC/preamp, S300 effektforstærker, p3 Powerplant strømrenser, Innous Zen mini mk III streamer og PSU, samt Aqvox Switch SE netværksswitch, samlet pris cirka 100.000 kroner.
Magico A3 højttalere, Devialet expert 220 pro forstærker, PS Audio Stellar P3 powerplant, Innouos Zen mk III streamer, Aqvox Swtich SE – 200.000,-
Stenheim Alumine Three højttalere, Solution 330 forstærker, Soulution DAC, PS Audio Stellar P3 powerplant og Innous Zenith Mk III, Aqvox Switch SE til 400.000,-.
Der var godt hul igennem på de to dyre setups, men de ”billige” spillede overraskende godt når man tager prisdifferencen in mente.
Quad / Kimber fremviste ikke overraskende kabler fra Kimber, blandt andet deres nye Naked til 10.000$ for et sæt signalkabler. Det er på grænsen til vulgært, og selvom at den medbragte ingeniør forsøgte at overbevise om at det var nemmere at kende forskel på højre og venstre med rubiner, så bliver den ikke købt. Det er lavet i kobber og palladium, med glasadskiller og en strømpe i økologisk bomuld.
Højttalerne var Quads ESL 2812 til 68.000 for et sæt, og elektronikken var fra samme firma i form af en Stereo Amp og en Artera Solus.
Kablerne var Kimbers Silver, Carbon 18 XL med kulfiberlag til både afskærmning internt og uden på kappen, hvilket i øvrigt skulle give en bedre lyd.
Triangle / Cambridge fremviste Triangle Signature Alpha, og det var ikke helt dårligt ifølge sælgeren fra fabrikken. De koster 56.000 for et sæt, og blev flankeret af Cambridge Edge serie i form af en NQ streamer til 23.000,- og en A forstærker til 40.000, med et W stereoeffektforstærkertrin til 19.000,-.
Det var enkelt, men også overraskende dyrt i forhold til hvor diskret komponenter var designet, ingen guldknapper eller store armbevægelser her.
Studio Sound havde et virkeligt lækkert og ekstremt stemningsfyldt rum, og var decideret hyggeligt at besøge hvor mange andre rum fremstår kliniske og uden megen kærlighed til totaloplevelsen.
Streamingen kom fra en Aurelic Altair G1 til 19.000,-, et overraskende billigt strømfilter i form af et TAGA PF 2000 til 2.190,- kroner. Forstærkningen var en Nuprime ST-10 til 13.000 og højttalerne var et sæt Taga Diamond B-6 V2 til 17.900 for et sæt, hvilket gjorde dem til en af de absolut mest velspillende af slagsen der var til at betale – og der var dejligt meget hul igennem. Der blev også brugt en SotM SNH Switch til 6.910 kroner og Blue-12 kabler. Herudover havde man også enkelte messetilbud på SotM kabler, og det kan undre at der ikke var væsentligt flere der havde messetilbud til den store guldmedalje.
PM Audio fra Norge havde medbragt noget af det lidt tungere skyts, Sutherland Duo RIAA til 38.500,- og messens billige højttaler, Krix Quinox mk IV til 3650,- stykket. Resten var dog ikke så billigt, der blev brugt Coda forstærker og Metronome CD afspiller, mens at der blev brugt deres egne Black Magic kabler som ganske vist markedsføres som highend, men stadig er til at betale. Der er pt. Ikke danske forhandlere, men PM Audio har længe solgt direkte til danske kunder, og gør det stadig. Den norske krones krus taget i betragtning er det slet ikke et dårligt alternativ.
Hos
Tibo havde man en lille og meget diskret udstilling med deres SIA 75 forstærker og Harmony 8 højttalere, med en pris på 3800,- var SIA 75 umiddelbart også messens billigste forstærker. Der var herudover flere små systemer.
Lyd by Dissing fremviste nyeste tilføjelse til programmet, Den kommer med en coax enhed, koster 4500,- og lades med et USB C kabel, og hedder Small One. Meget rammende. Det er sjovt som Lyd by Dissing har kunne gå ind og lave et meget nicheprodukt med et ekstremt specifikt fokus, og så alligevel udvide på konceptet.
Mørch medbragte en bred pallette af sine tonearme, heriblandt de forgyldte topmodeller der løb med en del opmærksomhed. Mørch har i snart mange årtier sirligt fremstillet tonearme i den rigtigt gode ende af skalaen, og den omhu der er i produktionen kan man også altid regne med har været en del af skabelsesprocessen.
Ren Vinyl udstillede også i fællesrummet, på trods af at have en masse plader med, så havde de også et usædvanligt stort udvalg af tilbehør, og hele pakker med udstyr som man kender det fra High-Performance Audio, bare med et nul mindre på prisen. Det var næsten ærgerligt at de små sammensatte anlæg ikke havde fået deres egne rum, omvendt var det kun passende at der rent faktisk var noget liv i fællesrummet.
Audiofly og Amager Records udstillede også med hhv. In-ear hovedtelefoner og vinylplader om lørdagen, men var desværre ingen steder at finde søndag hvor vores fotograf var til stede.
Audiolabs fremviste ikke overraskende højttalere der kan få de fleste koner til at gå i chok, men prisen var overraskende nok ikke lige så stor dem højttalernes rent fysiske størrelse.
Store imposante lædersofaer udgjorde en fornuftig lytteplatform til måske messens bedste lyd, Stage Accompany M-59 160.000,- for standardversion. Her leveres diskanten af en massiv bånddiskant, mellemtonen fra 2x12” enheder af egen produktion, og bassen fra 2x15” ditto – per højttaler.
Elektronikken var en Ear 92 forforstærker til 90.000 kroner og et dobbelt pladespillersetup, begge med My Sonic Lab pickupper. Den ene pladespiller var en Bergmanns topmodel Galder til 190.000, og en TW Acoustics Black Raven med 12” arm til 150.000 kroner.
Det hele havde en voldsom dynamik der var længder foran alt andet på messen, men uden at detaljen eller opløsningen gik tabt, og der var enormt god sammenhæng mellem bas og mellemtonen.
Sallingboe Audio havde debut, og her var et rum der i langt højere grad end alt andet lugtede langt væk af ultrahighend med kæmpe hornsystem der fyldte det hele, og så også en del billigere alternativer.
Det “billige” var et dobbeltsetup med to højttalere, forstærkeren var en Allnic T-2000 25th Anniversary int. Kr. 67.000,-, mens at højttalerne var Fink Team Borg til 185.000,- samt Boenicke W5 SE+ - 61.800,-. Pladespilleren var en Denon DP100 årg. 1982 DD der går til over 100.000 på brugtmarkedet med en Fidelity Research FR-66fx 12” tonearm, til 30.000 kroner og en Ikeda 9TT MC pickup til 30.000,-. Step Up var en Ikeda Trafo Ikeda IST-201 - 29.900,- og en Allnic H7000 RIAA - 96.000,-.
Racket var Solid Tech Hybrid Wood Cherry til 14.900,-. Kabler var TCI Cables King Cobra - 4.995,- til højttalere, signalkabler var TCI Cobra og Viper - 3.000,-/695. Selvom at kablerne prismæssigt ikke var på samme niveau, så er konklusionen efter et par måneder hos redaktionen på Nerds.dk at de ikke er så ringe endda.
Det store setup brugte som forforstærker en Bespoke Audio passiv med trafo i sølv til 250.000,- Effektforstærkeren var danske Zikra Audio’s 300B til 100.000, og højtalerne var de store Tune Audio Anima 3-vejs horn - 285.000,- og det analoge kom fra samme pladespillerkombination som før. Det spillede fantastisk for at sige det mildt, men umiddelbart bør man også forvente det fra et setup der nærmer sig en million.
Definitive Technology havde et rum med deres ny D-17 højttalere med en Marantz CD6006 og PM7000N. Det lød overraskende godt på trods af at meget stort rum.
Densen fremviste deres nye Oxygen Cast forstærker til 15.000,- der blev parret med en Densen Dino forstærker - begge i halv størrelse, og Dino forstærkeren var da også omkring halv pris til 11.200 kroner. Højttalerne var Triangle Borea BR02 der til 1.199,- stykket vist nok var messens billigste spillede imponerende – altså bortset fra når der blev sat Nik & Jay på.
Tekni-fi havde som altid Harbeth med fantastisk lyd til følge. Det var også for omkring 400.000 kroner, men hvor dumt det end lyder, så synes den slags penge altid givet godt ud i Tekni-fi’s rum.
Der blev spillet på både Harbeth 40 og HD-5, men meget overraskende var der også digital afspilning i form f en Nucleus Roon Server og en Mytek DAC. Forforstærkeren var en Manley Neo-Classic 300B, RIAA’en var en Maneley Steelhead, og der var en fabelaftig hul igennem og tilstedeværelse i gengivelserne. Effektforstærkeren var en Parasound Halo JC 5. Der blev sikret ren strøm fra en Tourus Power, og den analoge kilde var en Fletcher Audio pladespiller med Grado pickup og det hele var koblet sammen med Wireworld kabler.
De havde også et gangareal hvor der blev demonstreret hovedtelefoner, og særligt Manleys Absolute hovedtelefonforstærker udmærkede sig i både udseende og lyd. Som importør var det særligt prisværdigt at man udelukkende hørte henvisninger til nærmeste forhandler, og ikke selv forsøgte at sælge direkte til slutkunden.
Lydprodukter havde flere rum, og i det ene var der for cirka 160.000 kroner. Pladespilleren var en Fletcher Audio Interspace med en Benz E SL pickup, og der var også en Feickert Volare med en Jelco TS 350, og en ZYX R 50 pickup.
Forstærkningen var en Lavadin ISX Reference, RIAA’en en EAR Phonobox og tyske Trigon Audio stod for at leverer en Vanguard III RIAA og Volcano PSU. CD-afspilleren var en Acute Classic. Højttaleren var en Spendor A7, og lige som det andet Lydprodukter rum, så havde man forstået at få det bedste ud af en forholdsvis lille højttaler særligt i bassen.
Hifiklubben har for nyligt overtaget agenturet af Hegel, og havde derfor inviteret en gæst med fra det norske. Der blev spillet på Hegel 120 og 590 på B&W’s D3 serie i form af 803 D3 og 805D, mens kablerne var fra AudioQuest fra af Robin Hood serien.
Det var en af de få steder man havde nok tiltro til sit udstyr til at lade det spille hård rock, og det var ikke bare forfriskende, men udstyret kunne også holde til det. Desværre var det ikke muligt at få et godt lytteindtryk da rummet var ekstremt overfyldt fra start til slut.
System Audio havde valgt at lade al opmærksomhed gå direkte til Legend 40 Silverback – tilhørende foredrag om aktive trådløse højttalere. Alle fordele med trådløse højttalere, og særligt System Audios tilgang til dem blev minutiøst gennemgået, krydret med musikeksempler på hvad aktive højttalere kan. Til 33.000 for et sæt - og det er vel og mærke for et komplet plug’n play system. Ole Witthøft er ikke bare ingeniøren bag, men også firmaets grundlægger og chefudvikler, og det er altid inspirerende at høre de tanker der er bag sådanne systemer.
AudioActive AB delte rum med System Audio, og var i den fuldstændigt modsatte ende af skalaen. Her stod præsentationen på vinyl fra den skandinaviske importør af Avid pladespillere - dog ikke mere end at de også brugte System Audio højttalere, der i øvrigt gjorde det mindst lige så fortræffeligt som analogformidler som det havde med det trådløse system, denne gang dog på et sæt System Audio Legend 60.
Resten af systemet bestod af ligeledes svenske Primare CD 35, Pre 35 og A 35.2, en Avid Actus pladespiller med Kleos pickup, danske Ansuz kabler og strømrenser. PSU og RIAA var Avids Pulsare II.
Da det var et dobbeltrum, så fik man reelt det bedste fra begge verdener præsenteret nemt og ligetil, og dualiteten er noget flere burde tage til sig.
Skinbjerg Audio fremviste i fællesrummet nyeste kreation, en RIAA udført i et ganske solidt kabinet, med enkle og letlæselige indstillinger samt drejeknapper med solidt fysisk modstand og rillede greb. Den forventede salgspris rammer lige under 20.000 Kroner, og den synes at være lavet endda særdeles solidt. Ved at vende rækkefølgen af RIAA-forstærkeren mener Skinbjerg Audio også at kunne producere en langt mere støjsvag RIAA end hvad man typisk ser på markedet i dag.
For dem med lidt færre penge i budgettet var der to udgaver af Sknbjerg netfilteret, et belastningsoptimeret netstøjsfilter der er lavet til specifikke belastninger. Der har siddet et i anlægget hos chefredaktøren her på Nerds.dk et par måneder - og det virker.
Danesian havde inviteret Zoltan Bay, manden bag Bayz Audio, til at komme og fremvise de imponerende Bayz Audio Courante Piano Black Radial højttaler – til 300.000 kroner. Det skal så også siges at selvom udviklingen foregår i Ungarn, så produceres de rent faktisk i Danmark. Konstruktionen bruger 2x 7,5” bas/mellemtoneenheder og en deres egen BRS – Bay Radial Speaker – fuld omnidirektionel diskant. Selve kabinettet er lavet i glasfiber, og der er også modeller i fuld kulfiber, ikke bare folie, men lavet helt og aldeles i kulfiber.
Der blev også brugt Bayz Audio kabler der dog er så nye at de ikke er prissat, og der var mere dansk i form af forstærkere fra Gato Audio.
Der var virkeligt meget hul igennem særligt i diskant, og det er en væsentligt anderledes musikformidling end de traditionelle silkedome diskanter - det er noget man så absolut bør høre hvis de kommer igen næste år.
Pioneer havde fået et lille rum hvor deres LX901 spillede over Wharfdales D300 serie - det var billigt, med en centerhøjttaler til bare 1200 kroner. Det var måske ikke verdens største TV, men det passede ganske godt med ekstremt små priser, og demonstratøren var ikke bleg for at skrue lidt op og fremvise hvad man kan med selv et meget billigt system. Til at komplementere blev der brugt en flad Earthquake CouchPotatoe subwoofer der passer ind under en sofa - ganske smart.
Der var også blevet plads til et større
Marantz og Definitive Technology surround-rum med Marantz store SR8012 forstærker og CS9060 centerhøjttaleren til 8300,- mens at fronthøjttalerne var BP9080X til 17.000 stykket, men så er der også indbygget Dolby Atmos højdemodul og aktiv subwoofer - der er indbygget 2x12” basenheder samt en aktiv 12” subwooferenhed, det er en ganske voldsom konstruktion, men dog udført i et slank og subtilt kabinet.
Audio Consult havde som altid et proppet rum hvor der blev spillet livemusik af den canadiske cellist Vincent Belanger. Der var Audio Note Pladespiller, AN-E Sogon højttalere, cdafspilleren var en Audio Note CD 4.1X og en 300B Silver Signature forstærker. Vi glemte helt at spørge om prisen - men Audio Note har aldrig været billigt. Audio Note har altid haft en forførende lyd med vanvittigt meget hul igennem, og denne dag var ingen undtagelse.
Lydprodukter havde også et rum med mere diskrete højttalere, underforstået med en mindre pris for udstyret - cirka 250.000. Det analoge kom fra en Feickert Blackbird med Benz Ebony pickup, Conary Audio M90 effektforstærker, og resten af elektronikken var fra EAR i form af MC 4 step-up trafo. 868 rørforstærker, Acute Classic cdafspiller og 88PB RIAA. Højttalerne var Living Voice IBX-R3 der på trods af en meget diskret størrelse en virkeligt god basformidler der gav en imponerende bas i et forholdsvist stort rum.
Jern havde ikke overraskende fokus på den nye Jern 14 højttaler der med en pris på 22.000 kroner. De vejer 12.5 kg stykket, og er lavet til at blive optimeret sammen med en subwoofer. Prisen er dog ikke helt korrekt 22.000 for et sæt, men variere alt efter bestykning. Forstærkningen var en Exposure XM HP hovedtelefonforstærker der blev brugt som forforstærker, XM CD cdafspiller og XM9 monoblokke og NordOst kabler. Det var en af de lidt sjovere rum da Ole Christensen er både udvikler og ejer af firmaet.
Messen led af at være mindre i år rent kvantitetsmæssigt, men kvaliteten af de enkelte rum var dejligt høj – så kan arrangøren passende gøre et seriøst forsøg på at fylde både 3. og 4. sal til næste år og opdatere sin hjemmeside.
For yderligere information, kontaktCopenhagen Highend
https://cph-highend.com/