Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Besøg hos Lyngdorf

Tingene sker i Jylland..

Tingene sker i Jylland. Sådan er det bare, og det må man lærer at leve med og accepterer som Fynbo. Så af sted over den lille bro en solrig juli dag. For i det jyske bor mange foretagsomme mennesker, og Hifi-Musik besøgte en af dem, for i det nordlige Jylland residerer Peter Lyngdorf. Anledningen var det nye Room Perfect system, der angiveligt skulle revolutionerer markedet, og slå Lyngdorfs egen RCS system af banen. Ved samme lejlighed kunne man jo så passende få et hurtigt lyt til de såkaldte fuldt digitale forstærkere og Lyngdorfs egne subwoofere, og lyttet blev der i den grad. Vel ankommet gik vi i gang, Room Perfect enheden var netop lige ankommet fra fabrikken, og implementeret i en TDA2200, så jeg fik ved samme lejlighed en demonstration i hvordan systemet skal tilsluttes og sættes op. Systemet virkede umiddelbart ret nemt at sætte op, i med et par kabler og hurtig adgang til et guided menu system. Simpelt og effektivt. Ikke noget med flere timer foran computeren med hovedet begravet i en brugsforvirring. Herefter var det bare at foretage målinger i først lytteposition, og herefter tilfældige positioner. især detaljen med tilfældighed gik Peter Lyngdorf meget op i, hans egen metode var at ændre målepositionen ved at rykke mikrofonstativet efter devisen "det står i vejen, flyt det væk”. Det vil altså sige at målingen nu sker fra et tilfældigt sted, og således at den nye position, vertikalt, horisontalt og retningsmæssigt blev konstant ændret for at indkode så meget information om rummet som muligt. Systemet holder dig så konstant opdateret via en OSD menu, og det er så bare at vente på at testtonerne holder op, før man flytter mikrofonen til en ny position. Displayet virkede også langt mere minimalistisk end hvad jeg ellers havde forventet af et apparat med en så kompleks indmad. Lytterummet og selve besøget gav i øvrigt et indtryk af en mand der trods teknikken var langt mere optaget af musikken, og på at få det gengivet mest optimalt, et træk jeg personligt synes er en herlig udbredt tendens hos de danske hifi konstruktører jeg har mødt. Nu kan det virke ret kompliceret at skulle korrigerer for både tid og rummets krumspring, men menuen i Room-Perfect var overraskende enkel, ligesom opsætningen ikke ligefrem krævede en doktorgrad i fysik, og vigtigst af alt for mange, så kræver det ikke en pc med tilhørende software. Der er direkte adgang til alt via drejehjulet der normalt fungerer som volumenkontrol. Relativt intuitivt, jeg tror faktisk at selv jeg ville kunne bruge den uden at skulle læse ret meget i brugsanvisningen først. Vi stoppede efter 5 målinger, gemte resultat og gik i gang med at lytte. Yderligere målinger kan selvfølgelig tilføjes senere, uden at hele processen skal gentages, men da vi allerede havde givet systemet et kendskab til rummet på 98 % (iflg. Room-Perfect) giver sådanne efterfølgende målinger nok et begrænset udbytte, så en 5-8 målinger burde være alt rigeligt. En vigtig ting i hele den måde systemet er sat op og tænkt på, er at placering mht. tid bliver korrekt. Det er selvfølgelig noget der kan rettes op på med korrektion, men burde være optimeret allerede inden rumkorrektion bringes ind i billedet. En sjov detalje ved selve måleprocessen var de indbyggede fejl sikringer i systemet. Døre der blev smækket, mikrofonen der bliver dasket til, og generelt hvad man nu kan antage kan ske i et hjem med husdyr og børn, er nu sikret imod fejlmålinger med det nye Room Perfect system. Dette løser problemerne med det det gamle system, hvor mange fandt det vanskeligt at lave en ordentlig opsætning. Her var heller ingen fejlsikring eller kvalitetskontrol af målinger, og man udførte kun en enkelt måling hvilket i sig selv kan medfører store afvigelser. Det nye system korrigerer således for konstanter, og ignorer hvis der er afvigelser på en enkelt måling, eks hvis personen i lytterummet har flyttet sig. Systemet begrænser desuden sig selv ved ikke at forsøge at kompenserer for udslukning, altså rummets helt grundlæggende geometri og indvirkning på lyden. Derved overkompenseres der ikke for eventuelle mangler ved rummet, og man undgår derigennem en unaturlig kompensation. Systemet beregner og måler herudover også den mest optimale gengivelse fra højttaleren, og bruger denne som ideal kurve til at styre den øvrige korrektion med. Herudover er der indbygget en equalizer funktion, således at man udover en rumkorrektion kan få selve det frekvensmæssige på plads, legetøj til de store børn om man vil. Lyngdorfs personlige kæphest var øjensynligt korrektion af frekvensgang, således at det bliver muligt at opnå den bedste gengivelse mht. impulsgengivelse + effektivitet. Room-Perfect kan med andre ord selv beregne hvor grænsen går, den forsøger ikke at korrigerer udover hvad den kan/bør. Selve grejet i Lyngdorfs ”prøverum” bestod af et sæt Final-elektrostater, med TDA2200 med Room-Perfect forforstærker, kilden var en Lyngdorf CD-1, og systemet var flankeret af Lyngdorfs egen dobbelt 10”sub, W210 i hvert hjørne bag ved højttalerne, til at drive alt dette blev der benyttet en SDA2175 og en SDAI2175. Med den indbyggede Room-Perfect enhed er forstærkeren endt på små 40k når den rammer butikkerne. Den nye måleteknologi der er benyttet betyder, at selve opsætningen foregår med en række kombinerede signaler der mest af alt lyder som syret barok lignende klassisk musik. En underlig oplevelse, men end del mere behageligt end enkelte rene toner. TDA2200 har udover et indbygget aktivt delefilter også mulighed for bas justering såvel som bass management. På den måde kan man selv styre bassen hvis man nu bevidst ønsker en anden lyd end den som Room-Perfect er kommet frem til. Det hele kan naturligvis slås fra hvis man er godt tilfreds med den egenlyd rummet bidrager med. Den indbyggede bypass funktion der kan slå alt fra, helt eller delvist. Korrektionen er faktisk underholdende at sidde og slå det til og fra, og på den måde ”hører” rummets indvirkning på musik gengivelsen. Som en ekstra funktion er der også en såkaldt global indstilling, beregnet til baggrundsmusik. Det betyder egentligt bare at der er samme gengivelse overalt i rummet, uden bulder bas eller steder i rummet hvor halvdelen af instrumenterne mangler. Faktisk blev der brugt en del tid på at lege med de forskellige indstillinger til og fra, ikke mindst skiftet imellem fokus og global indstillingen fandt jeg værende til min fornøjelse mens jeg spankulerede rundt i selve rummet for at opleve forskellene andre steder end bare lyttepositionen. Subwooferne er ligeledes delt ved hjælp af TDA200, og er sat op således at de er naturligt integreret i systemet. I dette tilfælde passede det med en delefrekvens på 400 Hz. Dette kan synes temmelig højt sat, men det skyldes den designfilosofi Lyngdorf bruger, hvori at subenhederne reelt set fungerer som forstørrede mellemtone enheder, og er tilstrækkeligt hurtige til at følge med et stykke op i mellemtonen. Dette medfører dog at de allerdybeste toner ikke kan gengives med samme kraft som andre mere traditionelle opbyggede enheder, men kompenserer ved en ekstremt hurtig transientgengivelse, eller som Lyngdorf udtrykker det ”optimal impulsgengivelse”. Når bassen slås fra oplever man derfor ikke en total ændring af lyden i systemet, kun en manglende dybde bas. Sub systemet er der ligeledes korrigeret for og fuldt integreret i fronthøjttalernes virken, og med den design filosofi der benyttes er det muligt for dsp’en i TDA2200 at optimerer basenhedens effektivitet. Lyngdorf står dog på ingen måde stille blot fordi der er et nyt produkt på gaden, faktisk er der flere udvidelser og muligheder på vej. Som billedet viser, er der også en vinyl elsker gemt i den gode Lyngdorf, billedet er af hans Rega p7, og et kvalificeret gæt vil lyde på at denne har tjent til udviklingen af et produkt til vinyl entusiasterne, der kommer nemlig en A/D konverter til de plade glade… Hifi-Musik siger tak for en hyggelig eftermiddag med mange spændende nye indtryk. Læs mere på www.lyngdorf.com

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.