Tag skrev:
Men for at kunne bedømme alle de vist Pj. på Show enes, ville det kreve at man bruger samme opsætning af Blu-Ray/HD-DVD afspille, kabler, scaler og lærred m.m.
Tag skrev:
Et gråt lærre påvirke farver får meget til at man kan bedømme noget som helst.
Der findes skam ISF-certificerede grå lærreder. ISF-certificerede lærreder (såvel hvide som grå) udmærker sig ved ikke at påvirke farvebalancen.
Tag skrev:
Og et gråt lærred er da en ting fra gamme dag, hvor pj. ikke kunde vise sort. så i dag burte det ikke værre nøvendig at bruge et gråt lærrede.
Projektor med dårligt sort-niveau (typisk LCD): Grå dug sænker sort-niveauet - men hvid-niveauet følger med. I mange tilfælde er manglen på sort-niveau et større problem end lysstyrken, men som regel vil man på LCD-projektorer ende med et ikke særligt lysstærkt billede. Det er ikke en "løsning" - det er at løse ét problem ved at skabe et andet, og så må man vurdere hvilket problem man bedst kan leve med.
Projektorer med meget høj lysstyrke: Hvis billedet er "for lille" i forhold til hvad projektoren er designet til, så kan det være en fordel at vælge et mørkere billede, for at billedet ikke skal blive for lyst. Det gælder i høj grad for DLP-projektorer, og f.eks. en JVC HD1 sender RIGTIGT meget lys afsted. På mit 84" billede ville jeg ikke bryde mig om en hvid dug, selv med projektoren i low mode. Det bliver simpelthen for meget, når rummet er mørklagt. Hvis man bare i det hele taget ikke finder høj lysstyrke væsentligt (her hører man definitivt under, hvis man har en Panasonic/Sanyo med grå dug og ikke savner lys...), så kan man lige så godt tage dén forbedring af sort-niveau, som en hvilken som helst projektor stadig kan have glæde af - også DLP.
Ikke-mørklagte rum: En grå dug reflekterer mindre lys, også mindre af lyset i rummet. Derfor kan en grå dug give en bedre oplevet kontrast ved moderat lys i lokalet. Det er dog stadig et trade-off imellem sort-niveau og generel lysstyrke, det bør ikke overdrives - projektoren skal have lys nok til at kunne "bære" den grå dug.
Rum med lyse vægge: Dette er et område som mange glemmer. Selv om rummet er 100% mørklagt, så vil lyse vægge reflektere lyset tilbage til lærredet. Her kan en grå dug igen være en fordel, fordi det reflekterede lys påvirker billedet mindre. Har man lys nok i projektoren, kan det derfor være en fordel at udnytte projektorens lysstyrke maksimalt (f.eks. ved at lukke op for iris'en, hvis der findes en sådan), og "justere ned" ved hjælp af et gråt lærred, frem for at skrue ned for projektorens lys på et hvidt lærred.
Kort sagt: Der er ikke én type lærred der er bedst i alle situationer, og under alle omstændigheder kan et lærred aldrig "redde" en dårlig projektor - højst flytte rundt på problemerne. Det kan derimod være væsentligt at tilpasse lærredet efter rummet og for at regulere billedets lysstyrke".
Tag skrev:
Det ville sige man man skal holdes sig fra grå lærreder der ikke er ISF-certificerede, og skal vi ikke passe på at ISF-certificerde ikke ender som THX.
Tag skrev:Ville det ikke værre en god ide Otto, at du være andet år, holde "Det Store 1080p Show i København og hvær andet år i Århus
Jeg synes det ville være en meget bedre idé at holde ét hvert sted en gang om året... Stemningen hos udstillerne er i hvert fald særdeles positiv, for at tage konceptet til København senere på året.
Gerdes skrev:Sim2 og JVC blev vist på Stewart Studiotek130 123", mens Optoma blev vist på et gråt 84" (så vidt jeg husker). Jeg ved ikke hvilket Screen Research lærred der blev brugt til Black Wing two.
Tag skrev:Skulle måske havde skrivet ISF-forberedt, da der er nogle indstillinge der skal værre til stede for at man kan få den ægte ISF-kalibreres.
Tag skrev:Se frem til "Det Store 1080p Show i København" senere på år, glæder mig
Håber at der komme flere udstille med en de 4 der var med i Århus, bl.a. ville det værre godt at også at få Sony og BenQ.
Tilbage til HiFi-arrangementer
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster