Diamagnetic skrev:Det er jo netop RC led i de aktive filtre som gør lyden ubrugelig til High End.
Diamagnetic skrev:Det er jo netop RC led i de aktive filtre som gør lyden ubrugelig til High End.
3DX skrev:arsenix skrev:3DX skrev:arsenix skrev:3DX skrev:arsenix skrev:JJAZ skrev:macwerk skrev:Når nu musik leveres digitalt, hvorfor så ikke lave delefiltreringen i det digitale domæne (inden DA-konvertering og brug af 4-6-8 kanaler)?En rigtig god idé.. En kammerat (nej, ikke 3DX) og jeg gik og puslede med planer om det en overgang. Vi havde dengang adgang til møg gode D/A-konvertere til lavpris og tilmed en FPGA som man kunne lægge filteret i. Desværre døde projektet fordi han skiftede arbejdsplads, æv..
macwerk skrev:Man kunne lave en hurtig prøve; en computer, et mange-kanals lydkort, et lydredigerings program, et stereospor kopieret x-antal gange og 'filtreret' pr. kanal-sæt.Sådan kan det nemt laves.. Med en PC er det nemt at få op og stå. Det svære bliver at få jitteren lav og at finde et mange-kanals lydkort med rigtig gode analog udgange, uden at det bliver rigtig dyrt.
Et program som LspCAD 6 er som skræddersyet til den opgave.
Højttalere med digital filtrering der kræver at man skal lege "den lille programør" er et dødfødt projekt. Skal det have en fremtid skal det være en højttaler hvor man tænder på kontakten når man vil høre noget musik, der skal ikke stå en større samling udstyr og en PC der skal startes op inden man kan sætte noget musik på. Og så skal der ikke være mulighed for at rode og regere, der går ikke mange minutter før det hele er gået op i hat og briller.
Aktive højttaler af analogt tilsnit hvor der står en større mængde forstærkere m.v. og flyder på gulvet lider af samme problem, det er kun for et mikroskopisk mindretal hvor "legetøjet" er vigtigere end alt andet.
det er vel ikke mere død født end evnerne hos den der skal løse opgaven.man skal jo ikke lade egen mangler være en begrænsning for andreMit digitale filter, er indbygget i power ampen. så her er deep blue og 20" skærm ikke så nødvendigt. man sætter sin PC til, "programere" DSP'en og så kører man.det giver langt de bedste muliger, bla. næsten perfekt bas responce. som ALDRIG kunne laves analogt.Du er jo ikke repræsentiv for de forbrugere der skal købe digitaliserede højttalersystemer i fremtiden, du er et af legebørnene.
ja det er jo rigtigt nok"vi" glemmer at vi ikke ret representative for dem som producenterne skal leve af. i det marked virker bi terminale forvirende.men hvornår er du begyndt at tænke på demmen ville du ikke mene at lavet rigtigt og brugt rigtigt er der muligheder i den verden, som bare ikke er tilstede i de analoge løsninger (altså analogt filter i ht'erne) ?Selvfølgelig tænker jeg som "forbruger" og mit eget anlæg er i allerhøjeste grad brugervenligt, der er kun 2 knapper at dreje på (vol. og indgansvælger)
Hvis vi sammenligner analoge aktive/passive løsninger så indebærer det ative flere fordele set fra et konstruktionsmæssigt synspunkt men så sandelig også bagdele, eksempelvis de nødvendige 4-6-8 effekttrin. Hvis begge er udført så godt som det er fysisk muligt så er den lydmæssige gevinst ved den aktive løsning ikke så stor som mange gerne vil gøre den til. Nu indebærer den aktive løsning som bekendt nogle ekstra forstærkertrin og her lurer faren for at sætte opnåede fordele over styr.
M.h.t. de digitale løsninger så bliver det lige pludseligt muligt at påvirke den akustiske fase løsrevet fra filtreringen/amplituden. De samme gælder muligheden for at korrigere ellers ubrugelige enheder til noget der ser rimeligt ud. Man kan let korrigere for hændelser i rummet (hvilket i sig selv er en meget dårlig ide) men kan, i teorien, anbringe enhderne de mærkeligste steder og, tilsyneladende få det til at hænge sammen, men jeg vil gerne have det demonstreret inden jeg "bider til bolle" De digitale løsninger jeg indtil nu har hørt har ikke været overbevisende og så er der problemet med de anseelige mængder nødvendigt udstyr AD/DA konvertere, forstærkere m.v. blot for at få lyd gennem noget så banalt som en 3 vejs højttaler.
Nej, jeg forventer ikke digitalt filtrerede systemer "lavet rigtigt" Det bliver digitaliserede udgaver af de højttalere der er på markedet i forvejen og de er sjældent eller aldrig "lavet rigtigt"
I virkeligheden løber vi den risiko at det går som det er gået med den musik vi kan købe, her har digitaliseringen haft den omvendte virkning, kvaliteten fra pladeindustrien og radio har ikke været ringere de sidste 40-50 år end den er nu simplethen fordi de digitale muligheder bliver misbrugt
jo, men du vil vel ikke kalde dit anlæg for alm. en ting er brugervenligheden, (men her vil folk jo at 20 indgange, og remote) en anden er designet. og med al respekt for dine ht'er. så vinder de jo nok ikke noget design priser
Mht. digital, så er vi helt enig i at man ikke kan rede et akustisk skidt miljø med nok så meget digital manipulation. Der hvor jeg mener det kan gøre tingende bedre er jo der hvor det er rigtigt godt uden, og så bruges til at forbedre, på de parametre/ områder som analog bare ikke kan.
f.eks. er det jo meget lettere at lave delay, fjerne de peaks / dips der altid vil være i et alm. hjem. eller f.eks. kører med 3 forskelige forstærker tek. til ens ht'er.
men nej, det er ikke en smut vej, til at overse noget som helst andet. og ja det kan hurtigt bliver dyre. og man skal nok tage de direkte fra kilden, og ikke liiiiig smide det gennem en AD osv.
Peter
Hvorfor bliver du ved med at hænge fast i det med udseendet ? Det ville være en smal sag at bygge stort set samme højttaler med et helt "andet" udseende (basenhederne ville blive nogle andre men pyt med det) men tilsvarende egenskaber. De er bygget for at gengive musik, ikke for at pynte. Den ejendom jeg bor i er forsynet med en klausul der forbyder store sorte højttalere, hvid er pr.definition udelukket og resten fortaber sig i historien, men der var én der blandede 2 dåser maling og kundgjorde at det var den farve de skulle ha' - og det fik de så.
Desværre har min forforstærker kun 4 indgange og 2 drejeknapper i et kedeligt sort kabinet så heller ikke der kan jeg være med.
Men du har da ret i at HiFi i dag drejer sig om design men det ræs kan jeg jo heldigvis lade passere forbi, eller direkte gå imod
3DX skrev:det er sgu ikke kun dine ht'er der ikke passere hr og specielt fru dk testen. det gør faktisk ingen rigtigt gode ht'er. -lidt groft sagt.
tror næppe min sub tårne står på nogen koners ønske liste
det jeg bare mener er at "vores" (hifi nørder) løsninger slet ikke kan sælges så der kan bygges en fornuftig levevej for ret mange !
derfor tænker jeg først og fremmest på mig selv når jeg tænker på digital / aktive / flervejs løsninger
Tjaa, Det meste (de fleste) seriøse musik / musikere / orkestre ville ikke kunne overleve uden hjælp fra fonde, offenlige midler og frivillig arbejdskraft, og dine "Hr. & Fru" er nok mere interesseret i store køkkener, fladskærme og tonstunge 4hjultrækkere end i musik og hvad dertil hører
Omvendt er hovedparten af de entusiaster jeg omgås almindelige familiemennesker med alt hvad det normalt indebærer, plus store højttalere, men statistisk set er vi sikkert et beskedent mindretal.
Den generation der holdt liv i hifi branchen i 60'erne og 70'erne er jo den generation der idag sidder på pengekassen, men enten bruger de pengene på noget andet eller også vil de ikke have det der idag tilbydes
3DX skrev:Diamagnetic skrev:Det er jo netop RC led i de aktive filtre som gør lyden ubrugelig til High End.er det kun i aktive filtre de er ubrugelige ? eller er det også i pre. amp. cd'er osv.
Niels Larsen skrev en længere artikel i High Fidelity om RC filteres betydning for " Dynamisk Forvrængning " engang for ca 25 år siden.
Det drejer sig om kapacitet der skal lades op igennem en modstand. Man kan jo forestille sig at det må give nogle problemer med op og afladningens hastighed. Har selv konstanteret også i forbindelse med indgangen på mine effektforstærkere at specielt bassen blev dårligere hvis jeg satte en stor seriemodstand på indgangen. Dette pågrund af samspillet med kapaciteterne i transistorerne. I et elektronisk filter er såvel modstandværdier som kapaciteter meget større og giver dermed meget større problemer med " Dynamisk Forvrængning ".
Dette er blot et gæt på årsagssammenhæng
arsenix skrev:3DX skrev:det er sgu ikke kun dine ht'er der ikke passere hr og specielt fru dk testen. det gør faktisk ingen rigtigt gode ht'er. -lidt groft sagt.
tror næppe min sub tårne står på nogen koners ønske liste
det jeg bare mener er at "vores" (hifi nørder) løsninger slet ikke kan sælges så der kan bygges en fornuftig levevej for ret mange !
derfor tænker jeg først og fremmest på mig selv når jeg tænker på digital / aktive / flervejs løsningerTjaa, Det meste (de fleste) seriøse musik / musikere / orkestre ville ikke kunne overleve uden hjælp fra fonde, offenlige midler og frivillig arbejdskraft, og dine "Hr. & Fru" er nok mere interesseret i store køkkener, fladskærme og tonstunge 4hjultrækkere end i musik og hvad dertil hører
Omvendt er hovedparten af de entusiaster jeg omgås almindelige familiemennesker med alt hvad det normalt indebærer, plus store højttalere, men statistisk set er vi sikkert et beskedent mindretal.
Den generation der holdt liv i hifi branchen i 60'erne og 70'erne er jo den generation der idag sidder på pengekassen, men enten bruger de pengene på noget andet eller også vil de ikke have det der idag tilbydes
3DX skrev:arsenix skrev:3DX skrev:det er sgu ikke kun dine ht'er der ikke passere hr og specielt fru dk testen. det gør faktisk ingen rigtigt gode ht'er. -lidt groft sagt.
tror næppe min sub tårne står på nogen koners ønske liste
det jeg bare mener er at "vores" (hifi nørder) løsninger slet ikke kan sælges så der kan bygges en fornuftig levevej for ret mange !
derfor tænker jeg først og fremmest på mig selv når jeg tænker på digital / aktive / flervejs løsningerTjaa, Det meste (de fleste) seriøse musik / musikere / orkestre ville ikke kunne overleve uden hjælp fra fonde, offenlige midler og frivillig arbejdskraft, og dine "Hr. & Fru" er nok mere interesseret i store køkkener, fladskærme og tonstunge 4hjultrækkere end i musik og hvad dertil hører
Omvendt er hovedparten af de entusiaster jeg omgås almindelige familiemennesker med alt hvad det normalt indebærer, plus store højttalere, men statistisk set er vi sikkert et beskedent mindretal.
Den generation der holdt liv i hifi branchen i 60'erne og 70'erne er jo den generation der idag sidder på pengekassen, men enten bruger de pengene på noget andet eller også vil de ikke have det der idag tilbydes
Alene kvaliteten på genemsnitet af ny udgivleser bevidner at folk enten ikke kan hører, eller ikke har anlæg der spille hvad der er på pladen.det er jo jamerligt hvad de kan putte på cd nu om dage.på den anden sider så må man vel prøve at få det bedste ud af det. og en gang i mellem demo. for nogen hvordan det kan lyde. desvære er der om regel en indretnings konsulent som ikke kan se hvorfor ht'er skal fylde mere end max en skotøjsæske (klip klapper) og et anlæg hænger fint på vægen !Så er senen jo ligesom sat...Men som macverk skiver så er der jo nogen der må sælge et eller andet til nogen som vel ikke kun afspiller over mobilen !
Jeg skal nok lade være med at hi-jack'e tråden med en større udblæsning om den nuværende danske musik politik, det er svært at lade være da man i øjeblikket er ved at banke jazz'en tilbage til før hjulet blev opfundet, og tro mig, resten af den seriøse musik står i kø til samme behandling.
Tilbage til HiFi-arrangementer
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster