Mascagni skrev:men musikernes ører er ikke trænet til at høre detaljer i musik, slet ikke rytmiske muskere. I lyttemæssig sammenhæng, vil de være (os nørder ) totalt underlegne. Mange af dem påstår jo også at man ikke kan høre forskel på kabler eller cd-afspillere for den sags skyld. Når en musiker lytter på en kontrabas, lytter han efter hvor godt bassisten spiller - det tekniske aspekt - ikke hvor meget krop, fylde og klang den har. sidstnævne er jo parametre, der er vigtige for gengivelsen, graden af realisme.
Men måske de vil kunne sige noget om et musikalsk helhedsindtryk.
Mascagni skrev:men musikernes ører er ikke trænet til at høre detaljer i musik, slet ikke rytmiske muskere. I lyttemæssig sammenhæng, vil de være (os nørder ) totalt underlegne. Mange af dem påstår jo også at man ikke kan høre forskel på kabler eller cd-afspillere for den sags skyld. Når en musiker lytter på en kontrabas, lytter han efter hvor godt bassisten spiller - det tekniske aspekt - ikke hvor meget krop, fylde og klang den har. sidstnævtne er jo parametre, der er vigtige for gengivelsen, graden af realisme.
Men måske de vil kunne sige noget om et musikalsk helhedsindtryk.
Mascagni skrev:men musikernes ører er ikke trænet til at høre detaljer i musik, slet ikke rytmiske muskere. I lyttemæssig sammenhæng, vil de være (os nørder ) totalt underlegne. Men måske de vil kunne sige noget om et musikalsk helhedsindtryk.<DIV></DIV>
Mascagni skrev:
At musikere fokuserer i mindre grad på parametre som detaljer, transperans, soundstage, ambience er i min verden et empirisk veldokumenteret faktum, da jeg har oplevet det igen og igen.Selvfølgelig kan man fortælle dem at der kan lyttes efter noget specifikt, men jeg vil forfægte at de har en helt anden tilgang og terminologi omkring det at lytte til musik.
Tak for et interessant indlæg!
Jeg bliver lige nødt til at kommentere en enkelt sætning:
Otto, TC skrev:Jeg synes da det er meget tankevækkende at man kan betegne musikere som underlegne, fordi de har en anden indgangsvinkel til musik end én selv.
Det var faktisk heller ikke det jeg gjorde. Min pointe er at "hifi-lytteren" har trænet sine sanser i forhold til at lytte til musik via anlægget. Såfremt dette er disciplinen, vil hifilytteren alt andet lige være en trænet kapacitet i direkte sammenligning med musikeren. Musikeren vil dog brilliere på andre fronter, og kan her lære hifi-lytteren om noget. Eksempelvis hvordan instrumenter lyder i virkeligheden!
Til Hr. Sorthvid: Nuancering af synspunkter er altid relevante, med mindre vi vil leve tilværelsen i en simpel sort / hvid verden. Kig ud af vinduet og du vil opdage at verden er fuld af farver. Mine indlæg har da også medvirket til at du har konkretiseret hvad det er I vil med den aften. Jeg synes det er en kanon god idé!
Mascagni skrev:Det var faktisk heller ikke det jeg gjorde. Min pointe er at "hifi-lytteren" har trænet sine sanser i forhold til at lytte til musik via anlægget. Såfremt dette er disciplinen, vil hifilytteren alt andet lige være en trænet kapacitet i direkte sammenligning med musikeren. Musikeren vil dog brilliere på andre fronter, og kan her lære hifi-lytteren om noget. Eksempelvis hvordan instrumenter lyder i virkeligheden!
Otto, TC skrev:Mascagni skrev:Det var faktisk heller ikke det jeg gjorde. Min pointe er at "hifi-lytteren" har trænet sine sanser i forhold til at lytte til musik via anlægget. Såfremt dette er disciplinen, vil hifilytteren alt andet lige være en trænet kapacitet i direkte sammenligning med musikeren. Musikeren vil dog brilliere på andre fronter, og kan her lære hifi-lytteren om noget. Eksempelvis hvordan instrumenter lyder i virkeligheden!Det er jo faktisk også netop dér jeg vil hen med det. Hvor væsentlige ER de detaljer som "hifi-lytteren" har trænet sig i at lytte til egentlig? De er selvfølgelig væsentlige hvis det er kvalitet i selve gengivelsen, der giver én oplevelsen. Hvis man kan nyde et stykke musik der egentlig ikke siger én noget, blot fordi den tekniske kvalitet er i orden. Men jeg vil påstå at jo mere man lytter efter "lydkvalitet", jo mere afskærer man sig fra selve musikken. Omvendt, hvis man ændrer definitionen af "god lyd" til "når musikken er god, må lyden være god" (som vel et eller andet sted er dén definition af "god lyd" som musikeren typisk har), så har du imho bedre nydelse af musikken, og samtidigt har du jo ikke afskåret dig fra at "nørde" med lydkvaliteten - små forskelle i lydkvaliteten vil jo udmønte sig i forskelle på hvordan musikken opleves. Du lytter altså stadig efter lydkvalitet, men med en anden definition af hvornår lyden er bedre eller dårligere. Når musikken swinger, er lyden god.
Tilbage til HiFi-arrangementer
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster