Så er årets HiFi-udstilling vel overstået for mit vedkommende. Jeg må sige, at det var den meste positive udstilling de seneste år.
Fællesrummene var væk og der var bemandet (Gratis!) garderobe. Det var virkelig gode ændringer.
Jeg var derinde lørdag, og der var ikke oversvømmet med mennesker. Heldigt for de besøgende, men måske ikke så godt for arrangørerne? Måske var der mange flere i går, søndag?
Denne gang fik jeg set og hørt "det meste" og det var super fint. Der var dog steder jeg måtte opgive pga. de små lokaler og at folk stod tæt pakket i gangen/døråbningen ind til selve lokalet. Det kan nok ikke være ret meget anderledes, desværre.
Jeg oplevede i år, at udstillerne tog markant mere hensyn til hinanden sådan at forstå at der ikke konstant var "kamp" om hvem der kunne spille højest. "Spille-højt-tendensen" har været markant mere udbredt de foregående år! Tak for det!
Malurt i bægeret: En Sne-bamse løb lige op i knapt 60,- dkk. Huh, det var dyrt, men heldigvis ikke noget udstillingsarrangøren skal blames.
Generelt indtryk var at man er ved at vende snuden "tilbage" imod det gode, gamle 2-kanals stereo. Sådan at forstå et der var mere fokus på det gode stereo set-up, hvor der de foregående år har været meget fokus på billede + surround.
Indtryk fra de enkelte stande: Jeg synes at kvaliteten generelt var pæn og der var ikke så mange "fusere" som tidligere. Hvad det kan skyldes ved jeg ikke, men man kan jo håbe på i sit stille sind, at det skyldes bedre produkter og/eller mere omhyggelighed med opstillingen.
Mine tre favoritter blev nok:
Dynamax med de store JBL trukket af det lækre rør-grej. Nu blev der ikke spillet specielt højt, og der var ingen klippende rør-blokke, som det var tilfældet sidste år. Ydermere havde de store JBL´er næsten ikke noget af den (for mig!) frygtede, buldrende og opsvulmede basrefleks-lyd. Bravo. Lyden var måske en smule til det analytiske (måske ikke attraktivt for nogen?), men kunne man ikke lide denne "tendens", så må man fremhæve én ting, som øjeblikkeligt stod helt klart: Lyden kom fuldstændigt fri af højttalerne helt uden nogen form for kompression. Det var super lækkert at lægge øren til! Og selv om der var tale om hornhøjttalere, så var der ikke den mindste form for nasal, gjaldende "horn-lyd" at høre!
Densen med de "halvstore" Focal. Der var fra start en del delte meninger om lyden fra Densens set-up. Det blev hurtigt klart, at opstillingen var ekstremt følsom for placering i "sweet-spot". Blot et sæde ved siden af fik lydbilledet til at klappe sammen og den nærmeste højttaler til at træde uønsket frem. Men i selve sweet-spot faldt det hele på plads og der var en super god separering af stemmer og instrumenter. Selve den nedre / dybeste bas var dog noget "løs" og slæbte lidt efter. Om det er højttalernes konstruktion, lytterummet eller en kombination, ved jeg ikke. Det var i hvert fald ikke grundet for tæt placering til bagvægge eller sidevægge. Højttalerne var pænt og frit placeret i rummet. Flot.
Da jeg talte med Sillesen om det uhyre kritiske "sweet-spot" sagde han at det nok kunne skyldes at højttalerne var vinklet en anelse for meget indad (toe-in). Ved ikke om det blev ændret lidt til om søndagen? Lyden var i hvert fald ganse flot lige i center! Min oplevelse er, at Densens stand i år var markant bedre ende de sidste 3-4 år - og det endda med en god margin!
CAT rørbestykkede forstærkere. Kan ikke huske hvad de benyttede højttalere hed, men det eneste, som ikke duede var bassen. Højttalerne havde sidemonteret bas. Dette gjorde (i kombination med rum og/eller opstilling?) at det slet ikke hang sammen i de nederste oktaver. Fra nedre mellemtone og opad var der dog en flot 3D-fornemmelse og masser af luft omkring musikerne/instrumenterne. Som de andre steder med gode rør-forstærkere var der ét-eller-andet besnærende ved gengivelsen. Ved live-optagelser var der lidt mere "kød og blod" uden at vi skulle belemres med alle de "bløde, mørke og slappe" tendenser fra gammeldags rørslæder. Alt ialt en rigtig god demonstration.
Ud over de tre ovennævnte vil jeg gerne fremhæve Holm Acoustics. Deres små højttalere spillede klart bedre end de større modeller gjorde sidste år. Manglede dog stadig den sidste gnist af "liv og nerve". Når det så er sagt, så kan man ikke rose HolmAcoustics nok for følgende:
Nytænkning, design, faglig dygtig samt hjælpsomhed. På denne stand fik min makker og jeg simpelthen en fantastisk god, vidende og venlig betjening selv om vi "vovede" at nævne, at vi savnede lidt "liv og glade dage" i lydgengivelsen. Fik en rigtig god snak med Thomas Holm om målemikrofoner, optageteknik, højttaleropstilling og i særdeleshed deres software. Tænk sig, at man kan down-loade deres meget avancerede software ganske gratis. Sådan skal det gøres! Bravo.
Alt i alt en særdeles positiv oplevelse på årets udstilling. Vi må så bare håbe på at Sillesen ikke er bange for at tage sine pick-up´er med til fremvisning næste år
Venlig hilsen - og på gensyn.
Karsten
“I Play the way I do because it allows me to come up with the sickest sounds possible. That´s the point now isn´t it?” Jeff Beck.