LASSENCAD skrev:Sidder tit og tænker på hvor mange der har HiFi som interesse der ved hvor højt/kraftigt et instrument kan spille....uden forstærkning. Mange højttalere ville gå i stykker hvis man kunne overføre det direkte. Jeg har ved andre HiFi udstillinger undret mig over hvad udstiller havde som reference. Eller HiFi folk der hjemme hvad de bruger som reference.En del jeg har besøgt Havde ingen. Kun fra artikler i div blade.
Hvad har i forskellige af reference..
Vh
LASSENCAD skrev:Hr Bevensee hvad har du selv af anlæg.
Vh
Bevensee skrev:Nu synes jeg ikke det er vanvittig interessant, hvor højt et instrument kan spille. Jeg sidder jo ikke i orkestergraven. Der er en grund til, at mange musikere bruger ørepropper når de spiller for at beskytte deres hørelse.
Jeg synes det er mere interessant, hvor hør musikken er på tilskuerpladserne. Mine personlige referencer er primært kgl. Teater Gamle Scene, Operahuset på Holmen, DR Koncerthuset, Tivolis Koncertsal, La Fontaine, Jazzcup og Mojo Bluesbar.
LASSENCAD skrev:Men det er du jo negativ
Kim Olsen skrev:nu har jeg faktisk spurgt flere udstillere gennem årene, og de siger alle at mange af de kunder der har råd til især dyre anlæg, har en eller anden forudindtagethed. Spilles der over 70 dB er det useriøst, og man skal helst heller ikke alt for langt væk fra klassiske orkesterværker eller guldalder jazz før end at kunderne ligeledes opfatter også musikvalget som udtryk for at udstilleren ikke er seriøs.
Ney skrev:Som jeg ser der er det sjældent elektronikken der sætter begrænsningerne ved lydtrykket. Rigtig meget Hifi elektronik kan da sagtens spille djævlens højt, problemet er barer ofte at rummene selvsamme hifi står i slet ikke kan holde til det.
Otto J skrev:En meget overset ting i en højttalers specifikationer er at når den er opgivet til at være så og så lineær fra f.eks. 40 til 20.000 Hz, så angiver de aldrig hvilket lydtryk den er dét ved. De angiver så sideløbende at den kan holde til f.eks. maks 150 watt. Men hvis du fodrer den med dét frekvensområde ved fuldt niveau med 150 watt, så er frekvensgangen på ingen måde lineær længere... Det glemmer de lige at fortælle. Så at en højttaler er opgivet til 90 dB følsomhed og 200 watt belastbarhed, er ikke ensbetydende med at den kan levere 113 dB uden at forvrænge lyden.
Ney skrev:Otto J skrev:En meget overset ting i en højttalers specifikationer er at når den er opgivet til at være så og så lineær fra f.eks. 40 til 20.000 Hz, så angiver de aldrig hvilket lydtryk den er dét ved. De angiver så sideløbende at den kan holde til f.eks. maks 150 watt. Men hvis du fodrer den med dét frekvensområde ved fuldt niveau med 150 watt, så er frekvensgangen på ingen måde lineær længere... Det glemmer de lige at fortælle. Så at en højttaler er opgivet til 90 dB følsomhed og 200 watt belastbarhed, er ikke ensbetydende med at den kan levere 113 dB uden at forvrænge lyden.
Ja, frekvensrespos burde være opgivet ved 60-80-100db eller sådan noget. Det ville være en interresant oplysning. Men så kan de jo ikke skrive 2-60.000hz +-1dB :p
Bevensee skrev:De kunne jo plotte frekvensgang, harmonisk forvrængning og spectral decay ved eks. 70 dB, 80 dB og 90 dB. Samtidig kunne de opgive max impuls SPL ved f.eks. 1 dB kompression relativt til 70 dB.
Tilbage til HiFi-arrangementer
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster