Tråden Vores anlæg er låst, så derfor poster jeg i denne tråd. Jeg flytter gerne indlægget, hvis ikke det skal være her
Jeg havde den udsøgte fornøjelse at besøge Wood (aka Flemming) i Nordjylland og lytte lidt til hans horn system, samt få en hyggelig snak.
Flemmings system har været undervejs i de sidste 10-15 år og er løbende blevet udviklet. Som det står i dag, er hjertet det mægtige JBL 2360 bi-radiale horn, med den lige så mægtige JBL 2446 driver på. Den varetager 400-8000 hz. Over den sidder en JBL horn 1” driver, mener det er 2402 bullet ringradiator driver. De 2 kompressionsdrivere deles med analogt filter, som Flemming selv har designet. Mellembassen er med 2 x 15” JBL 2226 basser, dertil er der en refleks sub med 2 x 18” JBL 2240. Sub og mellem bas deles aktivt og der er rumkorrektion på, for at tage de værste unoder, som rummet bibringer.
Front end er af rigtig god kvalitet, DAC fra Hegel og med klasse A forstærker til mellemtone/diskanten. Et par kraftige hifi amps tager sig af mellem bas og sub, kan ikke huske modellerne. Højtaler kabler er solid core og signal kabler er af god kvalitet, til menneske penge. Da Flemming, som undertegnet, er elektronik teknikker, så er alt religiøsitet vedr. kabler kastet over bord
Der streames med mulighed for at koblet hard disk på og styre det via app på tlf.
Det første der springer i øjnene (ørerne) er den afbalancerede neutrale lyd. Tonaliteten er rigtig god. Instrumenter har det rette klang, hvilke bevidner om at overtoner reproduceres korrekt, at filter teknikken er i orden og at den samlede forvrængning er meget lav. Ingen frekvenser ”stikker af” eller mangler. Der er styr på bassen, som er dejlig fri for det sædvanlige bulder, som plager næsten alle lytterum af normale dimensioner. Men med fornuftig brug af DSP/rumkorrektion, står bassen veldefineret og med kontrol og tyngde.
Det store mellemtone horn, er for undertegnet, stjernen i systemet. Lyden er uanstrengt, transparent, dynamisk og med ”hul i gennem”. Da det spreder lyden meget i det horisontale plan, er det fuldstændigt fri for den såkaldte ”hornlyd” som oftest skyldes, at et givent horn bruges ud over dets arbejdsområde og enten begynder at beame i højtonen eller forvrænge, hvis det presses for langt ned i frekvens. Eller slet og ret at hornet/driver bare ikke er godt designet. Faderen til det store bi-radiale horn, Don Keele vidste hvad han lavede
Diskanten, er fysisk trukket tilbage, for at være på lodret akse over mellemtonen (fysisk time alignment) og sidder i ca. 2 meters højde. Man skulle umiddelbart tro at det ville give anledning til unoder, men diskantlyden hænger rigtig godt sammen med mellemtonen. Den høje placering gør at man får et stort lydbillede også i det vertikale plan. Jeg fandt dog diskanten en anelse hot, måske 1,5 – 2 db og ikke helt så velopløst som jeg har hørt andre steder, men det er absolut i småtingsafdelingen og sikkert mere et spørgsmål om præferencer.
Alt i alt, står Flemmings system, for undertegnet, som et af få pejlemærker, for hvor god lyd man kan opnå, når det hele går op i en højere enhed. Her er neutralitet, korrekt tonalitet og dynamik i højsædet. Parret med systemets effektivitet og uanstrengte spillestil, leverer det en lyd, som er meget få forundt.
Stor tak til Flemming for en rigtig hyggelig aften, hvor vi fandt ud af, at ud over vores forkærlighed til horn, begge er inkarnerede Rush elskere, ligesom vi på mange andre punkter, delte syn på mange ting. En kindred spirit om man vil
Jeg elsker horn, for man kan drikke mjød af dem.