af elektrolytten » ons jun 19, 2019 08:13
Sørgeligt at se den negativitet overfor fabrikanter som forsøger at flytte grænser som der efterhånden er i alle ”hifi fora”.
Nu er en forstærker til 2500 blevet lige så god som en til 600000 , selvom de kredsløbs-teknisk er vidt forskellige kan ingen åbenbart høre forskel. Der må være noget ravende galt et sted med lytteren , anlæg eller kildemateriale, eller måske er det et enkeltstående eksempel på et high-end produkt som nærmer sig fup, det findes sikkert, men nok ikke længe.
Ved ikke om nogen forsøge at trolle men Jeg må erkende at jeg har aldrig har haft en sådan oplevelse, faktisk har alt som har lignet eller været pro-udstyr set ud fra et hi-fi synspunkt lydt ad helvede til .
Hvilket i øvrigt er helt naturligt da der er tale om to helt modsatrettede opgaver, PA skal lave lyd/sound for mange, hi-fi skal gengive og lave en nøjagtig kopi af en hvilken som helst lyd, optimalt kun for en person og så lidt sound som muligt skal tilføres.
Efter min mening er fremstilling af hi-fi en langt vanskeligere opgave end at lave PA sound , som kan spille højt, og holde til hårdt brug.
Efter min erfaring er det muligt at få high-end lyd/klang plus naturtro perspektiv selv med en gennemsnithøjtaler, ved kun at forbedre elektronikken alene.
Det er derimod efter min erfaring ikke! muligt at få high-end egenskaber hvad angår variabelt perspektiv og klang, og informationer om optagelsens akustiske egenskaber hvis elektronikken er dårlig uanset højtalerens eventuelle kvaliteter.
Forbedringer ved optimal elektronik indebærer bl.a. variabelt perspektiv, fra lille til kæmpe stort langt udover højtalerens placering, perspektiv og proportioner vil i det optimale tilfælde kun afhænge af kilden.
Et kor er bredt og kor-deltagerne står op, et kirkeorgel er højt meget højre end et kor, et symfoniorkester er bredt og dybt osv.
Med halv-dårlig elektronik vil man i bedste fald opnår en klang som man synes er behagelig typisk med den musik man nu er til.
Plus et statisk perspektiv som kan være lille eller relativ stort, men sjældent særlig variabelt. plus man skal side lige midten ellers falde det hele sammen, alt dette er symptomer på dårlig præcision.
Kodeordet er variabelt, at anlægget skal kunne ændre klang og perspektiv for hver plade således at hvis man ikke vidste det var samme anlæg så ville man ikke tro det, eller sagt på en anden måde hver gang man finder et kritikpunkt, så kan det tilbagevises ved det næste pladevalg.
Mange arbejde direkte modsat målet hi-fi ved at gå efter en bestemt klang på det meste kildemateriale, den klang man typisk selv kan lide (lyden af trutttthorn måske).
Derfor så mange diskussioner, mellem gruppen der mener hifi er hvad hver enkelt kan lide, og dem som mener hi-fi er at lave en nøjagtig kopi af det optagede.
Måske også uenigheder om betydningen af lydforskelle, små som store udspringer af denne gruppering.
Alt falder naturligt på plads når højtalerne helt forsvinder!!, når illusionen er perfekt når man kun danner lyden ud fra det som er på kildefilen, og ikke ud fra højtalernes rummet's eller elektronikkens egen lyd.
Det vil resultere i at det er lige meget hvor man sider, selv lige foran højtaleren vil der være samme klang og perspektiv som i midten og man vil ikke kunne høre at lyden kommer fra højtaleren, perspektivet vil dog typisk være forrykket men størrelsen vil være intakt.
Anlægget skal altid have en fast kerne i midten hvorfra lyden vokser ud, kort sagt man kan stå i døråbningen til rummet og kigge på et variabelt naturtro lydbillede/perspektiv med korrekte proportioner.
Senest rettet af
elektrolytten søn jun 23, 2019 19:32, rettet i alt 3 gange.