Nej du tager fejl schlager hvis du tror der skal exceptionel hørelse til at høre forskel på modstande men det kræver et anlæg der er transparent hvor der er hul igennem, og skal jeg være rigtig grov så sker det aldrig med trutthorn eller en røvfuld dårlig DSP og ringe forstærkere, men så kan man glæde sig over at man ikke har de problemer.
I dag kan der laves langt mere præcis forstækning via forstærkere man har ikke brug for horn mere. Ønskes lydtrykket øget så er der bare at bruge flere enheder i eksempelvis en linjekilde og musklerne i de til sluttede forstærkere
Der kan være lige så stor lydforskel på modstande og andre deleelementer som på kondensatorer hvor de fleste erkender der er lydforskel.
Lydforskellen mellem to delkomponenter modstande kondensatorer kan igen være lige så stor som mellem to apparater.
Har man elektronik-viden så står man af her, og må erkende at der mangler i både teori og måling. Eller man må afvise det som BS og snakeoil.
At arbejde med hi-fi ser jeg lidt på samme måde som at arbejde med billeder, billeder har en grundlæggende præcision som er rimelig i orden, men udtrykket ”klangen” er ikke altid helt naturtro.
På et tv arbejde man med baglyset og selve skærmen for at få billedet så naturtro som muligt, øjet og hjerne er dommer.
Er det foto arbejdes der typisk med Photoshop eller andet til at justere balancen/”klangen” i billedet. skygge vs ikke skygge farve-balance lys og mørk og hvid-balance.
Nogle laver foto de synes ser godt ud kan lide, nogle vil have en stemning frem, andre igen forsøger at får fotoet så naturtro som muligt, det har jeg valgt , helt på samme som jeg forsøger at arbejder med audio.
Den hele lyd påvirkes fra top til bund klangligt, og subjektiv oplevelse af opløsning og perspektiv kan påvirkes når der arbejdes med delelementer som modstande kabler kondensatorer osv. på samme måde som når man justerer et foto hele udtrykket ændres uanset hvilken regulering man bruger, men huset kaffekoppen har stadigvæk det samme omrids/præcision.
Her er dog tit en forskel på foto og audio , omridset perspektivet er stort set altid i orden med et billede hvis den grundlæggende opløsning er i orden.
Ved stereo er det ikke altid sådan, her er situationen tit at hverken omrids perspektiv eller klangfarve eller naturtrohed er i orden , og tit heller ikke kildematerialet, at kildematerialets kvalitet er i orden er lige så vigtigt og grundlæggende som at frekvensgangen skal være ret osv her har billede typisk også en fordel ved en klar defineret reference. Det er noget vanskelige at få fat i og være sikker på om den audio fil man har fat i er naturtro eller ikke, optimalt er at lave sine egneoptagelser, men med erfaringen kommer heldigvis en klar fornemmelse af hvor naturtro en optagelse er. Og klart musikudvalget er begrænset til den klassiske musik, symfoniorkester kammermusik, kor ,orgel , og optagelser af enkelte akustiske instrumenter klaver cello osv. ,plus en lille del af jazz'en.
Bruger man ikke naturtro kilde-materiale til sin regulering/justering/udvikling , så er man virkelig efter min mening på herrens mark rent hi-fi mæssigt.
Det grundlæggende er den nemme opgave, ret frekvensgang lav THD osv lige ud af landevejen.
Det skal naturligvis være på plads. som omridset i et foto/billede, men som med foto er det ikke helt nok.
Billedet har en tone en klang som kan være mere eller mindre naturtro, og mere eller mindre uafhængig af præcisionen/opløsningen.
Her kommer delkomponenters modstande kondensatorers osv. lydsignatur ind i billedet for mig både som et balance-justerings middel, men det er også et faktum at nogle delelementer simpelthen lyder mere naturtro end andre, og nej det er desværre ikke de billigste komponenter som lyde mest naturtro.
Justering via delkomponenter påvirker stort set ikke den grundlæggende præcision, det kan kun måles som mikroskopiske ændringer i output, men lyden kan ændre sig afgørende og markant til det bedre, det mere naturtro.
Igen som elektronikvidende må man erkende dette, eller afvise det som BS og snakeoil, det er iøvrigt en beskrivelse af en af de mest sejlivede og mest fasttømrede grupperinger i diverse fora.
Håber man har fanget hvad jeg mener med at hi-fi består af præcision og klang, hvor jeg med klang mener en naturtro tone, en tone der kan høres omkring et hjørne, ud af et vindue, igennem en døråbning, på en hvilken som helst plads på et spillested, vi kan genkende denne tone/klang alle steder og under næsten alle forhold. uafhængig ”præcision frekvensgang fase osv” det aktuelle sted , det afgørende er at lyden har haft en naturtro sound/klang ved sit udspring.
EP4000 forstærkeren har en DF på mere end 300 skabt via modkobling , den fine forstærker til 600000 kr. har en DF på ca. 66 hvilket indikerer mindre modkobling eller ingen, og man kunne ikke høre forskel på de to forstærkere, det fortælle naturligvis at det anlæg man har benyttet ikke er transparent, eller at ens kildematerielle har været manipuleret således at lyden fremstår ens/fedt på stort set alt udstyr, det er et mål for mange indspilninger.
Eller måske kan lytte-deltagerne ikke høre, hvad jeg ikke tror på , men man kan have forskellig opfattelse af hvad hi-fi er.
Udtrykt i sætningen hi-fi er hvad hver enkelt kan lide , eller hi-fi er en tro kopi af den optagende begivenhed.
For at opnår resultater og blive enige i en gruppe skal man naturligvis have fælles reference.
Jeg er dog sikker på at man nok havde lagt mærke til hvis bassen slingrede upræcist der ud af med den ene forstærker.
Det fortæller at der er ikke er den store forskel på en DF på 66 eller en DF på mere end er 300.
Det vil også kunne konstateres hvis man regne forskellen for det samlede Qts for højtaleren ud , der vil være lille forskel mellem de to forstærkere en afvigelse på under 0.05 på Qts ,det kan man næppe høre. Man kan selv beregne her.
https://www.lautsprechershop.de/index_hifi_en.htm?https://www.lautsprechershop.de/tools/t_box_closed_en.htmQts er den parameter som bestemme den oplevede præcision i bas gengivelsen, Qts kan have en værdi som giver et overdæmpet system, meget tør bas, et underdæmpet system , upræcis/bulder/slinger bas , eller et korrekt dæmpet system hvor Qts er ca. 0.5 ,man vil ikke ligger mærke til bassen , den er en integreret del af helheden.
Jeg taler ikke om rum problemer osv. disse ting er et meget lille problem når systemet er korrekt dæmpet og styres af ultimativ elektronik, inklusiv kvalitets forstærkere med seriøst mange kræfter.
Hifi akustik går i princippet kun ud på at få lyden til at udspringe fra to kilder som optimalt bør være to punkter, lede denne lyd frem til ens øre så upåvirket af rummet som muligt, det gøres bedst med en LEDE en forkortelse af live end/dead end .
B&O har lavet et gennembrud her ved at lave en LEDE med DSP således at stuens udsende ikke ødelægges og husfreden kan opretholdes, for en effektiv LEDE med diverse dæmpnings anordninger kan ikke undgår at præge stuen mærkbart.