Smelly skrev:
Cartman skrev:Hvordan fungerer SQ3? Omdanner du WMA filerne til korrigerede filer, eller fungerer det real time under streaming af WMA'en?
Jeg tror nu nok, at "man" kan høre forskel på 44 og 96kHz, men jeg vil ikke påstå, at jeg kan. Jeg tror nemlig evnen aftager kraftigt med alderen, i forbindelse med, at hørelsen forringes oppefra og ned. Spædbørn kan faktisk høre mindst 30kHz, så der er 44k sampling ikke meget værd.
Men de fleste moderne produktioner er alligevel barberet for frekvenser over 20kHz. Det skræmmende er, at man på vinyl faktisk kan måle frekvenser op i 40kHz lejet, selvom de er skåret fra den samme 20k-barberede master som CD'en. Det påståes så at bidrage til den dynamiske vinyl-lyd.... men hvis det ikke var med på indspilningen??
Jeg mindes i teenageårene at kunne høre markant forskel på diskanten ved forskellige samplefrekvenser..... men det var dengang! Jeg har vist tilbragt for meget tid i øvelokalet og på scenen siden da, til at have bibeholdt evnen.
Cartman skrev:Hvordan fungerer SQ3? Omdanner du WMA filerne til korrigerede filer, eller fungerer det real time under streaming af WMA'en?
Jeg tror nu nok, at "man" kan høre forskel på 44 og 96kHz, men jeg vil ikke påstå, at jeg kan. Jeg tror nemlig evnen aftager kraftigt med alderen, i forbindelse med, at hørelsen forringes oppefra og ned. Spædbørn kan faktisk høre mindst 30kHz, så der er 44k sampling ikke meget værd.
Men de fleste moderne produktioner er alligevel barberet for frekvenser over 20kHz. Det skræmmende er, at man på vinyl faktisk kan måle frekvenser op i 40kHz lejet, selvom de er skåret fra den samme 20k-barberede master som CD'en. Det påståes så at bidrage til den dynamiske vinyl-lyd.... men hvis det ikke var med på indspilningen??
Jeg mindes i teenageårene at kunne høre markant forskel på diskanten ved forskellige samplefrekvenser..... men det var dengang! Jeg har vist tilbragt for meget tid i øvelokalet og på scenen siden da, til at have bibeholdt evnen.
Stort set ingen instrumenter har et grundtoområde der rækker forbi 5kHz. De fleste pickup'er har en højst uheldig amplitudekarakteristik i højfrekvensområde. Det samme gælder digitale systemer grundet den nødvendige filtrering. Det du hører er produktet af den filtrering og tilhørende fase som systemerne medfører iblandet mere eller mindre heldige forvrængningsformer.
Lyds tranport gennem luft er ydermere genstand for en lavpasfiltrering der starter omkring 1,5kHz. Dæmpningen andrager ca. 0,6dB pr. meter ved 20kHz. Funktionen er af højere orden og tilmed afhængig af temperatur, luftfugtighed og tryk.
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster