Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Den ultimative højttaler, 4-vejskonstruktionen, del 4.

Forum for Steen Duelund konkurrencen og til postning af anekdoter, billeder og tweaks i Steens ånd.

Den ultimative højttaler, 4-vejskonstruktionen, del 4.

Indlægaf Karsten Sømand » søn dec 04, 2005 23:46

Nu er vi så kommet til fjerde, og sidste, del i beskrivelsen af 4-vejs systemet. Enhederne var valgt, prøvet af og modificerede langt hen ad vejen, så de kunne give nogle brugbare data fra sig, når der blev målt på dem.

Da målingerne var nogenlunde i hus, kunne vi begynde at regne på kabinetstørrelser og kabinetdesign. Til at starte med var Steen totalt ligeglad med hvordan det kom til at se ud – bare det spillede musik! Her var jeg dog ikke enig, så vi blev nødt til at finde en designmæssig løsning sammen, som både opfyldte de fysiske / tekniske krav, men som også ville komme til at se bare nogenlunde ud i en almindelig stue.

Vi kom frem til at kabinettet (kabinetterne blev det senere – det blev to stk. pr. side) skulle være stabilt i højden grundet det store volumen. Altså ikke noget med løse kabinetter, som kunne ”rode” frem og tilbage over / under hinanden. Det fordrede naturligvis, at enhedernes placering i dybden blev præcist udmålt, så de sad rigtigt fra starten.

En anden vigtig detalje, vi brugte en del tid på, var, at få alle enhederne til at spille, så de gjorde det med færrest mulige fasefejl. Løsningen var egentlig ligetil – de skulle sidde på en del af en cirkelbue, hvor centrum var lytterens øre. Se billede af kabinettet fra siden. Jeg har stillet en loddestok op ad væggen for at man bedre kan se den buede front.




Da jeg kom hjem var det frem med tommestokken, så jeg kunne måle højden fra gulv til mit øre, når jeg sad i min favoritstol. Derefter skulle vi beslutte hvad lytteafstanden skulle være. Jeg mener at det blev 3,5 meter, og så gik vi i gang. Ned med noget stort pap på gulvet og fat i en snor med blyant for enden. Derefter tegnede vi en del af en cirkelbue på pappet, så vi kunne vurdere om det så OK ud, eller om det var helt ude i skoven :roll: .

Buen blev ikke så dyb, som man måske kunne forestille sig, så vi arbejdede fortrøstningsfuldt videre med skitser af hvordan dette system skulle tage sig ud. Som det er mange bekendt var Steen Duelund meget optaget af begrebet fase og/eller absolut polaritet. Han viste flere gange at han var i stand til at høre når enheder ikke spillede i fase. Nogen gange var det hørbart for mig, andre gange var det ikke. Den nemmeste måde at registrere forskel i fase på var at vende den 180 grader. Ifølge Steen var det et must at kunne høre vendt fase øjeblikkeligt, uden tøven. Kunne man ikke straks høre forskellen var der ikke grund til at beskæftige sig med lyd på højt niveau. Så kan man lige tygge lidt over den :shock: !

På daværende tidspunkt var der så småt begyndt at komme CD-spillere frem hvorpå man kunne vende fasen 180 grader (eller den absolutte polaritet, om man vil). Steen var dog ikke tilfreds med disse løsninger idet de var lavet ”kunstigt” :?: i nogle microchips i de enkelte apparater. For at være 100 % sikker på at alt var som det skulle være, lavede han simpelthen sine højttalerkabler så lange, at de kunne række ud til en trædekontakt på gulvet og så videre til højttalerne.

Denne trædekontakt kunne bytte om på lederne, så man med et enkelt lille tryk på kontakten kunne skifte fase 180 grader øjeblikkeligt. Det var vigtigt at det skete i lyttepositionen, så man ikke var nødsaget til at rejse sig og gå hen for at trykke på CD-spilleren og så gå tilbage igen. Visse CD-spillere havde dog denne funktion i fjernbetjeningen også, men som nævnt tidligere, så var Steen Duelund ikke overbevist om at det var helt i orden :wink: .

Det er bekendt, at mange HiFi-interesserede ikke nødvendigvis er enige i alt hvad Duelund fremkom med. Det er absolut også i orden. Man skal ikke bare sluge alting råt, men være (positivt!) nysgerrig. Når jeg tænker nærmere over ”faseproblematikken” er jeg overbevist om, at Steen havde fat i noget af det helt rigtige. Tror man på dette, giver det desværre et gevaldigt indhug i mængden af brugbare delefiltertyper :!: .

Tænk evt. på det sådan her: Det er kendt at to enheder overfor hinanden, som spiller i modfase, stort set ikke vil give lyd fra sig. I ”nyere tid” er der blevet konstrueret støjreduktionssystemer, som benytter sig af denne kendte fysiske egenskab. F. eks. støjdæmpning i flykabiner og i ekstremt dyre luksusbiler. Her sidder der små målemikrofoner, som sender den opfangede lyd ind til en mikroprocessor / computer, som sender det registrerede signal ud i modfase det samme sted som lyden blev registreret. Processen er ekstremt kompliceret, så jeg kan desværre ikke uddybe det nærmere.

Når man konstruerer delefiltre hvor fasen hopper stejlt ”op og ned” igennem hele frekvensområdet og hen over delefrekvenserne må man tænke på ovenstående. Hvor meget lyd ”udfaser” / ændrer to enheder, som spiller i modfase / forskellig fase indenfor det samme frekvensområde. Det kan jo rent faktisk godt tænkes at eventuelle udfasninger er med til at give en ret frekvensgang (som måske ville være ret puklet hvis denne udfasning ikke havde fundet sted???), men en ret frekvensgang tror jeg ikke på er ét-og-alt.

Det er selvfølgelig vigtigt at den er så ret "som muligt", men det er bare ikke ét-og-alt! Man kan evt. prøve at koble en god (bredbåndet) mellemtoneenhed til en DSP, som er i stand til at dreje fasen trinløst. Prøv at spille musik ved samme niveau medens fasen gradvist drejes.

Nok om det. Bare lige lidt strøtanker til at ”sende videre” :arrow: .

Alle typer enheder skulle spille i eget kabinet (de to Seas´er havde fælles kabinet, og de fire Scan Speak´er havde fælles kabinet). For at få et kabinet som ikke var ekstremt højt fik Steen den ide, at de fire basser kunne sidde ved siden af mellemtone/diskant søjlen. Man kunne på den måde få et kabinet som var moderat højt (endte med at blive 169 cm inkl. fod + delefilterkasse) og moderat bredt (44 cm).

Her bedes man lægge mærke til en lille detalje. Steen var, modsat manges opfattelse, ikke urokkelig i sin opfattelse af hvordan lyd skulle være for at være ”korrekt”. I den periode hvor jeg var meget sammen med Steen Duelund, eksperimenterede han meget med bassernes placering i forhold til gulvet. På det tidspunkt var en (for) tæt placering på gulvet kun af ”det onde”. Jeg erfarer siden hen, at Steen havde fundet flere fordele end ulemper ved at placere basserne tæt på gulvet. De fleste ved jo, at man får nogle dB ”forærende” fra store flader (gulv, væg, loft), og disse dB kan man godt gå hen og få brug for, når man designer højttalere med lukkede kabinetter og lavt Q. Hvordan fasen så opfører sig med enhedens afstand til gulvet, er en helt anden pibe tobak.

Som det er de fleste bekendt, vil bassen foretage en ”glat” og jævn afrulning nedadtil i lukkede systemer med moderat / lavt Q, i modsætning til systemer med højt Q og / eller basrefleks, som går længere lineært ned men derefter (evt. efter en stigende tendens / pukkel) falder meget stejlt (her er evt. tilskud fra basrefleksporte ikke inkluderet!).

Altså; basserne væk fra gulvet – det var tesen dengang!

Højttalersystemet blev designet til at drage fordel af forstærkningen af de lave frekvenser fra rummets flader (især væg), så derfor fik det skrå fronter, så det uden nævneværdige problemer kunne placeres tæt på væggen. Den skrå front skulle også pege ind mod lytterens øre, så vinklingen af fronten på de to kabinetter blev en lille smule forskellig. På den måde undgik man at skulle vinkle de store, tunge kabinetter. Se billede ovenfra.



Baskabinettet er nærmest ”L”-formet med mellemtone/diskantkabinettet ”presset” ind i hakket. Der er placeret skum i mellemrummene (rent kosmetisk – burde ikke have nævneværdig akustisk indflydelse). Hullerne til enhederne blev affasede i 45 grader for at give enhederne så lidt luftmodstand som muligt, når de arbejdede.

Nu var selve højttalerkabinetterne på plads, og det var ikke hensigten at delefilteret skulle ind i selve kabinetterne. Det ville ikke være godt for delefilteret, og det ville heller ikke være så godt for dem som skulle putte det derind. Med andre ord, så blev der simpelthen designet en delefilterkasse, som højttaleren skulle stå på. Det ville ikke komme til at se så ”godt ud”, men mon ikke det gik???

Vi talte dog meget om hvordan man kunne få sådan en stor højttaler til at syne lidt mindre i rummet. Så fik Steen den ide, at man lavede nogle små afstandsstykker i messing-rør, som man placerede mellem delefilterkasse og højttalerkabinetter. Dette ville gøre dem mere ”luftige” at se på. For at køre denne ide til ende blev der også tegnet en stor fod, som delefilterkassen skulle stå på. Mellem fod og delefilterkasse kom der også messing-rør, som før nævnt. Da tegningerne var færdige talte Steen med Lars (Mito Nord) som fik til opgave at lave kabinetterne. Det tog lang tid inden de ankom hos Steen.

Inde i messingrørene blev der placeret en rundstok af træ med et hul i midten, så man kunne stikke et stykke gevindjern igennem. På den måde kunne alle tre dele spændes forsvarligt sammen uden at noget kom til at rasle, samtidig med at det rent faktisk kom til at se rimeligt pænt ud. Se billede af højttaleren forfra.



Det røde filt på fronten blev bestemt af min daværende kæreste, så hun også kunne få lov til at ”bestemme” lidt når der nu kom sådan nogle store æsker ind i stuen :lol: .



Sådan blev designet af 4-vejs systemet til. Som man kan se ud fra beskrivelsen, og billederne, har dette system været med til at bane vejen imod det store Poseidon system fra Gryphon. Jeg kan se, at ud over Poseidon, så holder Flemming Rasmussen fast i den ”buede front” som gør, at lyden fra alle enhederne ankommer til lytteren nøjagtigt samtidigt.

Hvis man vil lave den ”perfekte” højttaler med et analogt delefilter, så er der efter min bedste overbevisning ingen vej udenom den buede front. Her ligger der så en udfordring i at få det til at se elegant ud samtidigt. Her er Flemming Rasmussen & Co en sand mester i at designe store ting, så de stadigvæk har en vis elegance, efter min mening. At så prisen for menigmand har ”mindre elegance” er en helt anden snak :oops: .

Når man kigger på mit system, så ligger det jo milevidt fra Gryphons design. Hvis der er nogen der kan noget med HiFi-design (og lyd :D ) – så er det altså Flemming Rasmussen & Co. Hatten af for det! Prøv lige at se den nye 3-vejs Trident. Jeg ved ikke hvor meget Steen nåede at deltage i denne konstruktion, men jeg er overbevist om at han ville have glædet sig over den. Hvis den lyder lige så godt som den ser ud, er der virkelig håb for os som ikke har råd til Poseidon :? :?:


Hold jer muntre så længe - og tak til jer som kiggede med. Også tak til jer som har kommet med supplerende input til mine skrivelser 8) .

Venlig julehilsen

Karsten Sømand.
Senest rettet af Karsten Sømand tirs okt 17, 2006 14:04, rettet i alt 1 gang.
“I Play the way I do because it allows me to come up with the sickest sounds possible. That´s the point now isn´t it?” Jeff Beck.
Brugeravatar
Karsten Sømand
Seniormedlem
 
Indlæg: 909
Tilmeldt: tors nov 10, 2005 20:28
Geografisk sted: Sjælland

Indlægaf 3DX » man dec 05, 2005 07:21

lidt af en bandit...
den flytter man da ikke lige rundt med!
men sådan skal en ht'er jo være  :D
Q skal ikke være højt eller lavt! det skal være korrekt.
citat, Knud Thorborg
3DX
Branchemedlem
 
Indlæg: 2441
Tilmeldt: tors nov 03, 2005 11:37
Geografisk sted: ht ing. :-)

Re: Den ultimative højttaler, 4-vejskonstruktionen, del 4.

Indlægaf 3DX » man dec 05, 2005 07:29

Karsten Sømand skrev:
Som det er de fleste bekendt, vil bassen foretage en ”glat” og jævn afrulning nedadtil i lukkede systemer med moderat / lavt Q, i modsætning til systemer med højt Q og / eller basrefleks, som går længere lineært ned men derefter (evt. efter en stigende tendens / pukkel) falder meget stejlt (her er evt. tilskud fra basrefleksporte ikke inkluderet!).



en port kan jo laves som man vil.
hæv, pukkel osv.
men den har tendens til at give wooferen lidt frihed i gengivelsen, som er svært i en lukket konstruktion.
den kan ånde om man vil.
den kan lavet korrekt give det sidste tilskud af lufttig og hurtighed som mange lukkede konstruktioner ikke har.
dens forløb er bare et design spørgsmål.

men det er en flot (færdig) ht'er den der.
hvor deles der?
Q skal ikke være højt eller lavt! det skal være korrekt.
citat, Knud Thorborg
3DX
Branchemedlem
 
Indlæg: 2441
Tilmeldt: tors nov 03, 2005 11:37
Geografisk sted: ht ing. :-)

Re: Den ultimative højttaler, 4-vejskonstruktionen, del 4.

Indlægaf kibri » man dec 05, 2005 10:13

Hej Sømand..

Gode og spændende indlæg du smider  :D
Især nedenstående, er værd at bemærke:

Karsten Sømand skrev:Det er bekendt, at mange HiFi-interesserede ikke nødvendigvis er enige i alt hvad Duelund fremkom med. Det er absolut også i orden. Man skal ikke bare sluge alting råt, men være (positivt!) nysgerrig. Når jeg tænker nærmere over ”faseproblematikken” er jeg overbevist om, at Steen havde fat i noget af det helt rigtige. Tror man på dette, giver det desværre et gevaldigt indhug i mængden af brugbare delefiltertyper  :!: .

Når man konstruerer delefiltre hvor fasen hopper stejlt ”op og ned” igennem hele frekvensområdet og hen over delefrekvenserne må man tænke på ovenstående. Hvor meget lyd ”udfaser” / ændrer to enheder, som spiller i modfase / forskellig fase indenfor det samme frekvensområde. Det kan jo rent faktisk godt tænkes at eventuelle udfasninger er med til at give en ret frekvensgang (som måske ville være ret puklet hvis denne udfasning ikke havde fundet sted???), men en ret frekvensgang tror jeg ikke på er ét-og-alt.

Det er selvfølgelig vigtigt at den er så ret "som muligt", men det er bare ikke ét-og-alt! Man kan evt. prøve at koble en god (bredbåndet) mellemtoneenhed til en DSP, som er i stand til at dreje fasen trinløst. Prøv at spille musik ved samme niveau medens fasen gradvist drejes.

Nok om det. Bare lige lidt strøtanker til at ”sende videre”  :arrow: .


Må give dig ret i dine observationer.
Tænk, at en ret frekvenskurve kan have så stor opmærksomhed, når resultatet mange gange, er et ødelagt tidsdomæne. Skæles der ikke til fase (akustisk), kommer musikerne aldrig til at spille sammen, musikken skabes ikke "her & nu" og det bliver hifi-lyde frem for musik...
Brugeravatar
kibri
Branchemedlem
 
Indlæg: 1032
Tilmeldt: fre okt 28, 2005 17:58

Re: Den ultimative højttaler, 4-vejskonstruktionen, del 4.

Indlægaf macwerk » man dec 05, 2005 10:36

Karsten Sømand skrev:..... At så prisen for menigmand har ”mindre elegance” er en helt anden snak  :oops: .

Pak bare ydmygheden af vejen, der er intet at flove sig over.
Selvfølgelig kan det gøres anderledes, men næppe flottere - jeg er ihvertfald imponeret. Man skulle næsten tro der havde været en arkitekt indover!
Brugeravatar
macwerk
Supermedlem
 
Indlæg: 1830
Tilmeldt: fre nov 11, 2005 09:42

Indlægaf sund » man dec 05, 2005 10:45

Det er utrolig flot og gennemført det du og Steen har haft gang i der. Og at det er kommet ud i verden som Gryfon i forskellige afskygninger er kun et udtryk for hvor godt det I lavede er.

Ekseptionelt, intet mindre, at nogen går planken ud på den måde aftvinger respekt.
mvh sund

I'm only in it for the music
sund
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 383
Tilmeldt: man okt 24, 2005 20:45

Re: Den ultimative højttaler, 4-vejskonstruktionen, del 4.

Indlægaf 3DX » man dec 05, 2005 11:42

kibri skrev:Hej Sømand..

Gode og spændende indlæg du smider  :D
Især nedenstående, er værd at bemærke:

Karsten Sømand skrev:Det er bekendt, at mange HiFi-interesserede ikke nødvendigvis er enige i alt hvad Duelund fremkom med. Det er absolut også i orden. Man skal ikke bare sluge alting råt, men være (positivt!) nysgerrig. Når jeg tænker nærmere over ”faseproblematikken” er jeg overbevist om, at Steen havde fat i noget af det helt rigtige. Tror man på dette, giver det desværre et gevaldigt indhug i mængden af brugbare delefiltertyper  :!: .

Når man konstruerer delefiltre hvor fasen hopper stejlt ”op og ned” igennem hele frekvensområdet og hen over delefrekvenserne må man tænke på ovenstående. Hvor meget lyd ”udfaser” / ændrer to enheder, som spiller i modfase / forskellig fase indenfor det samme frekvensområde. Det kan jo rent faktisk godt tænkes at eventuelle udfasninger er med til at give en ret frekvensgang (som måske ville være ret puklet hvis denne udfasning ikke havde fundet sted???), men en ret frekvensgang tror jeg ikke på er ét-og-alt.

Det er selvfølgelig vigtigt at den er så ret "som muligt", men det er bare ikke ét-og-alt! Man kan evt. prøve at koble en god (bredbåndet) mellemtoneenhed til en DSP, som er i stand til at dreje fasen trinløst. Prøv at spille musik ved samme niveau medens fasen gradvist drejes.

Nok om det. Bare lige lidt strøtanker til at ”sende videre”  :arrow: .


Må give dig ret i dine observationer.
Tænk, at en ret frekvenskurve kan have så stor opmærksomhed, når resultatet mange gange, er et ødelagt tidsdomæne. Skæles der ikke til fase (akustisk), kommer musikerne aldrig til at spille sammen, musikken skabes ikke "her & nu" og det bliver hifi-lyde frem for musik...


det er jo altid en katastrofe hvis ikke alle parametre tæller med i en konstruktion. så er det jo netop det ikke hænger sammen.
men en hæderlig frekvens gang er nu et meget godt udgangs punkt  :D

er der en måling der bekræfter at fasen er lige i øjet på den ht'er? også i lytte positionen ?
Q skal ikke være højt eller lavt! det skal være korrekt.
citat, Knud Thorborg
3DX
Branchemedlem
 
Indlæg: 2441
Tilmeldt: tors nov 03, 2005 11:37
Geografisk sted: ht ing. :-)

Re: Den ultimative højttaler, 4-vejskonstruktionen, del 4.

Indlægaf Karsten Sømand » man dec 05, 2005 12:26

3DX skrev:
kibri skrev:Hej Sømand..

Gode og spændende indlæg du smider  :D
Især nedenstående, er værd at bemærke:

Karsten Sømand skrev:Det er bekendt, at mange HiFi-interesserede ikke nødvendigvis er enige i alt hvad Duelund fremkom med. Det er absolut også i orden. Man skal ikke bare sluge alting råt, men være (positivt!) nysgerrig. Når jeg tænker nærmere over ”faseproblematikken” er jeg overbevist om, at Steen havde fat i noget af det helt rigtige. Tror man på dette, giver det desværre et gevaldigt indhug i mængden af brugbare delefiltertyper  :!: .

Når man konstruerer delefiltre hvor fasen hopper stejlt ”op og ned” igennem hele frekvensområdet og hen over delefrekvenserne må man tænke på ovenstående. Hvor meget lyd ”udfaser” / ændrer to enheder, som spiller i modfase / forskellig fase indenfor det samme frekvensområde. Det kan jo rent faktisk godt tænkes at eventuelle udfasninger er med til at give en ret frekvensgang (som måske ville være ret puklet hvis denne udfasning ikke havde fundet sted???), men en ret frekvensgang tror jeg ikke på er ét-og-alt.

Det er selvfølgelig vigtigt at den er så ret "som muligt", men det er bare ikke ét-og-alt! Man kan evt. prøve at koble en god (bredbåndet) mellemtoneenhed til en DSP, som er i stand til at dreje fasen trinløst. Prøv at spille musik ved samme niveau medens fasen gradvist drejes.

Nok om det. Bare lige lidt strøtanker til at ”sende videre”  :arrow: .


Må give dig ret i dine observationer.
Tænk, at en ret frekvenskurve kan have så stor opmærksomhed, når resultatet mange gange, er et ødelagt tidsdomæne. Skæles der ikke til fase (akustisk), kommer musikerne aldrig til at spille sammen, musikken skabes ikke "her & nu" og det bliver hifi-lyde frem for musik...


det er jo altid en katastrofe hvis ikke alle parametre tæller med i en konstruktion. så er det jo netop det ikke hænger sammen.
men en hæderlig frekvens gang er nu et meget godt udgangs punkt  :D

er der en måling der bekræfter at fasen er lige i øjet på den ht'er? også i lytte positionen ?



Hej 3DX

Desværre er der ikke en "rigtig" måling, som totalt set bekræfter alt alt er "lige i øret". Resultatet er fremkommet i "små step". Forstået på den måde, at alle enhederne er trimmet og modificerede, så de opfylder de krav der skal til for netop at spille i fase i det givne frekvensområde.

Da dette var gjort blev det holdt op mod filterets karakteristik, som så blev afpasset iht. target-kurverne og den fase, som enhederne udviste i det givne kabinet. Hvordan Steen Duelund fiflede alt dette på plads husker jeg ikke, men han brugte virkelig meget tid på at få "kabalen" til at gå op. I øvrigt brugte han nogle termer, som jeg overhovedet ikke forstod  :D

Jeg kan oplyse, at da de blev prøvelyttet i Danmerks HiFi-Klub på Falkoner Alle var Steen meget tilfreds med det hele, dog spillede basserne lidt ud af fase, og skulle rykkes en smule frem på baskabinettets front. Dette blev foretaget udelukkende ud fra hans hørelse. Jeg har ikke belæg for at vurdere om han havde ret eller ej. Jeg var dog overbevist om at der var noget om sagen.

Hvis Steen Duelunds hørelse var lige så følsom overfor fasefejl, som mine øjne er overfor flimrende computerskærme kan jeg godt forstå at han hidsede sig sådan op over de fleste konstruktioner  :wink:

Tja, mere tror jeg ikke jeg kan informere om. Rent matematisk passer højttalerne, idet alle faktorer er tilpasset så godt som det var muligt dengang. Det var jo én af grundene til at Steen var så hysterisk med at hans enheder skulle opfylde bestemte krav. Hvis ikke de kunne klare target-kurvens oplæg, så ville de aldrig kunne komme til at summere korrekt med de andre enheder i filteret, og så hænger filtertopoligien ikke sammen. Altså, at alle enheder skal spille i fase til hver en tid ved alle frekvenser.

Bemærk! Ovenstående betyder ikke at enhederne ikke udviser fasedrej, for det gør de. De udviser alle sammen det SAMME fasedrej. På Torbens HiFi hjemmeside omtaler han Duelunds 3-vejs + 4-vejs filteroplæg. Steen skulle dengang have oplyst, at 5-vejskonstruktionen (vist nok aldrig realiseret for alvor) ville udvise en helt ret graf for fasedrejet. Denne rette linie ville en DSP relativt let kunne "vippe" til nul grader. Vupti - så har man den perfekte højttaler  :shock:  (på papiret i det mindste  :lol:  ).

Venlig hilsen


Karsten Sømand
“I Play the way I do because it allows me to come up with the sickest sounds possible. That´s the point now isn´t it?” Jeff Beck.
Brugeravatar
Karsten Sømand
Seniormedlem
 
Indlæg: 909
Tilmeldt: tors nov 10, 2005 20:28
Geografisk sted: Sjælland

Indlægaf 3DX » man dec 05, 2005 12:47

ja på papiret er der meget der kan lade sig gøre  :wink:
Q skal ikke være højt eller lavt! det skal være korrekt.
citat, Knud Thorborg
3DX
Branchemedlem
 
Indlæg: 2441
Tilmeldt: tors nov 03, 2005 11:37
Geografisk sted: ht ing. :-)

Indlægaf Karsten Sømand » man dec 05, 2005 13:06

3DX skrev:ja på papiret er der meget der kan lade sig gøre  :wink:


Ja, papiret er en nødvendighed når man vil bevæge sig fremad i små step, så man er sikker på ikke at "træde væk fra sporet".

Den gode Hr. Duelund har aldrig været tilfreds med noget, selv om det på papiret så godt ud. Det skulle også virke i virkeligheden.

Derfor tog han ofte meget vanskelige optagelser i brug for at lytte til sine konstruktioner. Ikke noget med computerlyde eller lignende. Nej, meget ekstreme typer musik fra den klassiske genre. Det kunne være de mest løjerlige ting han hæftede sig ved.

Kun meget få højttalere som Steen ikke havde konstrueret kunne skille tingene ad, så de lød rigtigt, og så man kunne høre hvilket instrument der var tale om. Eller f. eks. hvor mange kvindestemmer, som sang det samme samtidigt.

Har man været så "heldig" at høre disse optagelser på Steens højttalere og derefter på sine egne "almindelige" højttalere var der ikke meget at grine ad bag efter  :cry:

Hvad skal man så bruge det til, kunne man spørge. Jo, netop at det ikke kun er på papiret det skal virke. Det skal også gengive den type musik som vi holder af. Det er jo det der er hele hjertet i musikken, ikk´?!

De højttalere, som kan / kunne gengive disse "mærkværdige" musikoptagelser vil være i stand til at kunne gengive det meste (stort set alt) korrekt. Har man prøvet ovennævnte sammenligning stopper oplægget til en evt. diskussion næsten momentant  :D

Frederik Carøe er nu (vistnok) i besiddelse af mange af disse indspilninger, som er meget ekstreme, men netop meget velegnede til at skille "fårene fra bukkene.

Venlig hilsen


Karsten Sømand.
“I Play the way I do because it allows me to come up with the sickest sounds possible. That´s the point now isn´t it?” Jeff Beck.
Brugeravatar
Karsten Sømand
Seniormedlem
 
Indlæg: 909
Tilmeldt: tors nov 10, 2005 20:28
Geografisk sted: Sjælland

Indlægaf 3DX » man dec 05, 2005 13:16

det er jo et kendt problem. at det og det lyder godt på den og den ht'er. når man så sætter noget andet på, så går det helt galt.
en lille fin ht'er, der gør det godt med klassisk. kommer der så noget Scooter på, så brækker den sig.
En vold som ht'er, der levere VH rigtigt godt, kommer der noget komplex klassisk på, bliver det hele noget rod.

man skal altid ha' sit egen musik med, og spille på det niveau man bruger der hjemme. på den måde er der rigtigt mange der ville finde ud af i først hug, om det er en ht'er for dem eller ej. eller om den bare bliver "solgt" på lovprisninger fra sælger/ konstruktør osv.
Q skal ikke være højt eller lavt! det skal være korrekt.
citat, Knud Thorborg
3DX
Branchemedlem
 
Indlæg: 2441
Tilmeldt: tors nov 03, 2005 11:37
Geografisk sted: ht ing. :-)

Indlægaf Duelund Coherent Audio » man dec 05, 2005 13:17

Karsten Sømand skrev:
Frederik Carøe er nu (vistnok) i besiddelse af mange af disse indspilninger, som er meget ekstreme, men netop meget velegnede til at skille "fårene fra bukkene.

Venlig hilsen


Karsten Sømand.


Ja, og når jeg skal åbne en låge i julekalenderen, bliver det med et par eksempler på noget, der illustrerer dit velvalgte citat så fint...  :lol:
Med venlig hilsen

Frederik Carøe
Duelund Coherent Audio
www.duelundaudio.com
Duelund Coherent Audio
Branchemedlem
 
Indlæg: 545
Tilmeldt: lør okt 29, 2005 22:23
Geografisk sted: Buyaharbour

Indlægaf 3DX » man dec 05, 2005 13:23

Karsten Sømand skrev:
3DX skrev:ja på papiret er der meget der kan lade sig gøre  :wink:


Ja, papiret er en nødvendighed når man vil bevæge sig fremad i små step, så man er sikker på ikke at "træde væk fra sporet".

Den gode Hr. Duelund har aldrig været tilfreds med noget, selv om det på papiret så godt ud. Det skulle også virke i virkeligheden.

ja ellers er man da helt tabt.
hvad der ikke findes af dimser der virker på papiret, men er total ubruligt i real life  :evil:


Derfor tog han ofte meget vanskelige optagelser i brug for at lytte til sine konstruktioner. Ikke noget med computerlyde eller lignende. Nej, meget ekstreme typer musik fra den klassiske genre. Det kunne være de mest løjerlige ting han hæftede sig ved.

Kun meget få højttalere som Steen ikke havde konstrueret kunne skille tingene ad, så de lød rigtigt ( i hans ører går jeg ud fra), og så man kunne høre hvilket instrument der var tale om. Eller f. eks. hvor mange kvindestemmer, som sang det samme samtidigt.

Har man været så "heldig" at høre disse optagelser på Steens højttalere og derefter på sine egne "almindelige" højttalere var der ikke meget at grine ad bag efter  :cry:

jeg var nu godt tilfreds da jeg kom hjem  :D
det var den lille køkken dims (catana)... den flytter ikke nok luft til mig  :D


Hvad skal man så bruge det til, kunne man spørge. Jo, netop at det ikke kun er på papiret det skal virke. Det skal også gengive den type musik som vi holder af. Det er jo det der er hele hjertet i musikken, ikk´?!

jo og det er sgu nok der, der er for mange der er for usikre og derfor læner sig op af image, historier, og slags gas.
kan huske en sælger der en gang sagde at han ikke kunne fordrage når nogen havde en ven med når de skulle købe anlæg... den kom altid, "hvad syntes du". -hvad fanden kommer det sagden ved! kan DU lide den  :shock:


De højttalere, som kan / kunne gengive disse "mærkværdige" musikoptagelser vil være i stand til at kunne gengive det meste (stort set alt) korrekt. Har man prøvet ovennævnte sammenligning stopper oplægget til en evt. diskussion næsten momentant  :D

hvilken sammeligninger ?

Frederik Carøe er nu (vistnok) i besiddelse af mange af disse indspilninger, som er meget ekstreme, men netop meget velegnede til at skille "fårene fra bukkene.

kan FC dca, ikke ligge en list ud med disse? gode test plader kan man sgu altid bruge  :D

Venlig hilsen


Karsten Sømand.
Q skal ikke være højt eller lavt! det skal være korrekt.
citat, Knud Thorborg
3DX
Branchemedlem
 
Indlæg: 2441
Tilmeldt: tors nov 03, 2005 11:37
Geografisk sted: ht ing. :-)

Indlægaf Karsten Sømand » man dec 05, 2005 23:11

3DX skrev:
Karsten Sømand skrev:
3DX skrev:ja på papiret er der meget der kan lade sig gøre  :wink:


Ja, papiret er en nødvendighed når man vil bevæge sig fremad i små step, så man er sikker på ikke at "træde væk fra sporet".

Den gode Hr. Duelund har aldrig været tilfreds med noget, selv om det på papiret så godt ud. Det skulle også virke i virkeligheden.

ja ellers er man da helt tabt.
hvad der ikke findes af dimser der virker på papiret, men er total ubruligt i real life  :evil:


Derfor tog han ofte meget vanskelige optagelser i brug for at lytte til sine konstruktioner. Ikke noget med computerlyde eller lignende. Nej, meget ekstreme typer musik fra den klassiske genre. Det kunne være de mest løjerlige ting han hæftede sig ved.

Kun meget få højttalere som Steen ikke havde konstrueret kunne skille tingene ad, så de lød rigtigt ( i hans ører går jeg ud fra), og så man kunne høre hvilket instrument der var tale om. Eller f. eks. hvor mange kvindestemmer, som sang det samme samtidigt.

Har man været så "heldig" at høre disse optagelser på Steens højttalere og derefter på sine egne "almindelige" højttalere var der ikke meget at grine ad bag efter  :cry:

jeg var nu godt tilfreds da jeg kom hjem  :D
det var den lille køkken dims (catana)... den flytter ikke nok luft til mig  :D


Hvad skal man så bruge det til, kunne man spørge. Jo, netop at det ikke kun er på papiret det skal virke. Det skal også gengive den type musik som vi holder af. Det er jo det der er hele hjertet i musikken, ikk´?!

jo og det er sgu nok der, der er for mange der er for usikre og derfor læner sig op af image, historier, og slags gas.
kan huske en sælger der en gang sagde at han ikke kunne fordrage når nogen havde en ven med når de skulle købe anlæg... den kom altid, "hvad syntes du". -hvad fanden kommer det sagden ved! kan DU lide den  :shock:


De højttalere, som kan / kunne gengive disse "mærkværdige" musikoptagelser vil være i stand til at kunne gengive det meste (stort set alt) korrekt. Har man prøvet ovennævnte sammenligning stopper oplægget til en evt. diskussion næsten momentant  :D

hvilken sammeligninger ?

Frederik Carøe er nu (vistnok) i besiddelse af mange af disse indspilninger, som er meget ekstreme, men netop meget velegnede til at skille "fårene fra bukkene.

kan FC dca, ikke ligge en list ud med disse? gode test plader kan man sgu altid bruge  :D

Venlig hilsen


Karsten Sømand.




Det er altid svært at diskutere lyd, for hvad er personlig præference og hvad er "korrekt". Der findes desværre alt for få hifi- interesserede (inkl. undertegnede) som kommer ud at høre noget rigtigt god klassisk musik, eller andre musikformer med akustiske instrumenter bag.

De mennesker som gør sig selv den tjeneste at opleve en del klassiske / akustiske koncerter med mellemrum, øger deres evne til at vurdere hvornår et givent instrument lyder korrekt. Hvis jeg f. eks. var ved at finpudse en højttalerkonstruktion ville jeg ikke tvivle på at invitere f. eks. et par dygtige violinister til at høre på den. Hvad disse mennesker måtte have af kommentarer i retning af violiner / strygere ville jeg tillægge ret meget vægt. Her kommer vi så over imod begrebet "rigtig" lyd kontra "dén type lyd kan jeg bedst lide".

Man skulle ikke tage fejl af Steen Duelund. Han var ret flink til at holde sig ajour med især klassisk musik, og havde virkelig øre for hvordan de fine, sarte toner fra forskellige instrumenter i et symfoniorkester skulle lyde. Jeg mindes aldrig at have hørt ham sige at "sådan kan jeg godt lide, det lyder". Nej, det skulle lyde rigtigt. Steen var ikke interesseret i "smag" - han var interesseret i det (sandsynligvis) uopnåelige: Den perfekte akustiske illusion.

Når jeg råder folk til at prøve at høre DCA´s køkkenhøjttaler (hvis den overhovedet kan høres nogen steder???) eller Gryphon Cantate, så er det for at disse mennesker skal have en mulighed for at høre hvor meget musik der på korrekt vis kan komme ud af sådanne små æsker.

Når man på forhånd ved hvor små de er, ved man også at fysikken sætter grænser for hvad de kan udrette i bunden. Man kunne vende den om og sige at man havde været ude at høre på en meget velanskrevet sub-woofer for derefter at konkludere at man ikke brød sig om den fordi en triangel lød lidt ulden og den ikke gengav luft nok omkring bækkener  :shock: .

Jeg synes det er vigtigt hele tiden at holde sig for øje hvad man søger og så prøve at vurdere sagligt ud fra dette.

Smag og behag kan altid diskuteres, og det er også sjovt, når bare det gøres sagligt og ikke kun for diskussionens skyld. Der skal altid være plads til (saglig) debat - ellers flytter vi os ikke ret meget.

Må jeres HiFi præference være med jer  :wink:

Venlig hilsen


Karsten Sømand.
“I Play the way I do because it allows me to come up with the sickest sounds possible. That´s the point now isn´t it?” Jeff Beck.
Brugeravatar
Karsten Sømand
Seniormedlem
 
Indlæg: 909
Tilmeldt: tors nov 10, 2005 20:28
Geografisk sted: Sjælland

Indlægaf TheDuke » tirs dec 06, 2005 00:52

Det er altså imponerende det du har lavet der Karsten, tror jeg var gået kold da jeg var kommet til at svinge saven. Min respekt til dig :-)
Brugeravatar
TheDuke
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 318
Tilmeldt: man okt 31, 2005 16:30


Tilbage til Steen Duelund


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.