Karsten Sømand skrev:
Som det er de fleste bekendt, vil bassen foretage en ”glat” og jævn afrulning nedadtil i lukkede systemer med moderat / lavt Q, i modsætning til systemer med højt Q og / eller basrefleks, som går længere lineært ned men derefter (evt. efter en stigende tendens / pukkel) falder meget stejlt (her er evt. tilskud fra basrefleksporte ikke inkluderet!).
Karsten Sømand skrev:Det er bekendt, at mange HiFi-interesserede ikke nødvendigvis er enige i alt hvad Duelund fremkom med. Det er absolut også i orden. Man skal ikke bare sluge alting råt, men være (positivt!) nysgerrig. Når jeg tænker nærmere over ”faseproblematikken” er jeg overbevist om, at Steen havde fat i noget af det helt rigtige. Tror man på dette, giver det desværre et gevaldigt indhug i mængden af brugbare delefiltertyper .
Når man konstruerer delefiltre hvor fasen hopper stejlt ”op og ned” igennem hele frekvensområdet og hen over delefrekvenserne må man tænke på ovenstående. Hvor meget lyd ”udfaser” / ændrer to enheder, som spiller i modfase / forskellig fase indenfor det samme frekvensområde. Det kan jo rent faktisk godt tænkes at eventuelle udfasninger er med til at give en ret frekvensgang (som måske ville være ret puklet hvis denne udfasning ikke havde fundet sted???), men en ret frekvensgang tror jeg ikke på er ét-og-alt.
Det er selvfølgelig vigtigt at den er så ret "som muligt", men det er bare ikke ét-og-alt! Man kan evt. prøve at koble en god (bredbåndet) mellemtoneenhed til en DSP, som er i stand til at dreje fasen trinløst. Prøv at spille musik ved samme niveau medens fasen gradvist drejes.
Nok om det. Bare lige lidt strøtanker til at ”sende videre” .
Karsten Sømand skrev:..... At så prisen for menigmand har ”mindre elegance” er en helt anden snak .
kibri skrev:Hej Sømand..
Gode og spændende indlæg du smider
Især nedenstående, er værd at bemærke:Karsten Sømand skrev:Det er bekendt, at mange HiFi-interesserede ikke nødvendigvis er enige i alt hvad Duelund fremkom med. Det er absolut også i orden. Man skal ikke bare sluge alting råt, men være (positivt!) nysgerrig. Når jeg tænker nærmere over ”faseproblematikken” er jeg overbevist om, at Steen havde fat i noget af det helt rigtige. Tror man på dette, giver det desværre et gevaldigt indhug i mængden af brugbare delefiltertyper .
Når man konstruerer delefiltre hvor fasen hopper stejlt ”op og ned” igennem hele frekvensområdet og hen over delefrekvenserne må man tænke på ovenstående. Hvor meget lyd ”udfaser” / ændrer to enheder, som spiller i modfase / forskellig fase indenfor det samme frekvensområde. Det kan jo rent faktisk godt tænkes at eventuelle udfasninger er med til at give en ret frekvensgang (som måske ville være ret puklet hvis denne udfasning ikke havde fundet sted???), men en ret frekvensgang tror jeg ikke på er ét-og-alt.
Det er selvfølgelig vigtigt at den er så ret "som muligt", men det er bare ikke ét-og-alt! Man kan evt. prøve at koble en god (bredbåndet) mellemtoneenhed til en DSP, som er i stand til at dreje fasen trinløst. Prøv at spille musik ved samme niveau medens fasen gradvist drejes.
Nok om det. Bare lige lidt strøtanker til at ”sende videre” .
Må give dig ret i dine observationer.
Tænk, at en ret frekvenskurve kan have så stor opmærksomhed, når resultatet mange gange, er et ødelagt tidsdomæne. Skæles der ikke til fase (akustisk), kommer musikerne aldrig til at spille sammen, musikken skabes ikke "her & nu" og det bliver hifi-lyde frem for musik...
3DX skrev:kibri skrev:Hej Sømand..
Gode og spændende indlæg du smider
Især nedenstående, er værd at bemærke:Karsten Sømand skrev:Det er bekendt, at mange HiFi-interesserede ikke nødvendigvis er enige i alt hvad Duelund fremkom med. Det er absolut også i orden. Man skal ikke bare sluge alting råt, men være (positivt!) nysgerrig. Når jeg tænker nærmere over ”faseproblematikken” er jeg overbevist om, at Steen havde fat i noget af det helt rigtige. Tror man på dette, giver det desværre et gevaldigt indhug i mængden af brugbare delefiltertyper .
Når man konstruerer delefiltre hvor fasen hopper stejlt ”op og ned” igennem hele frekvensområdet og hen over delefrekvenserne må man tænke på ovenstående. Hvor meget lyd ”udfaser” / ændrer to enheder, som spiller i modfase / forskellig fase indenfor det samme frekvensområde. Det kan jo rent faktisk godt tænkes at eventuelle udfasninger er med til at give en ret frekvensgang (som måske ville være ret puklet hvis denne udfasning ikke havde fundet sted???), men en ret frekvensgang tror jeg ikke på er ét-og-alt.
Det er selvfølgelig vigtigt at den er så ret "som muligt", men det er bare ikke ét-og-alt! Man kan evt. prøve at koble en god (bredbåndet) mellemtoneenhed til en DSP, som er i stand til at dreje fasen trinløst. Prøv at spille musik ved samme niveau medens fasen gradvist drejes.
Nok om det. Bare lige lidt strøtanker til at ”sende videre” .
Må give dig ret i dine observationer.
Tænk, at en ret frekvenskurve kan have så stor opmærksomhed, når resultatet mange gange, er et ødelagt tidsdomæne. Skæles der ikke til fase (akustisk), kommer musikerne aldrig til at spille sammen, musikken skabes ikke "her & nu" og det bliver hifi-lyde frem for musik...
det er jo altid en katastrofe hvis ikke alle parametre tæller med i en konstruktion. så er det jo netop det ikke hænger sammen.
men en hæderlig frekvens gang er nu et meget godt udgangs punkt
er der en måling der bekræfter at fasen er lige i øjet på den ht'er? også i lytte positionen ?
3DX skrev:ja på papiret er der meget der kan lade sig gøre
Karsten Sømand skrev:
Frederik Carøe er nu (vistnok) i besiddelse af mange af disse indspilninger, som er meget ekstreme, men netop meget velegnede til at skille "fårene fra bukkene.
Venlig hilsen
Karsten Sømand.
Karsten Sømand skrev:3DX skrev:ja på papiret er der meget der kan lade sig gøre
Ja, papiret er en nødvendighed når man vil bevæge sig fremad i små step, så man er sikker på ikke at "træde væk fra sporet".
Den gode Hr. Duelund har aldrig været tilfreds med noget, selv om det på papiret så godt ud. Det skulle også virke i virkeligheden.
ja ellers er man da helt tabt.
hvad der ikke findes af dimser der virker på papiret, men er total ubruligt i real life
Derfor tog han ofte meget vanskelige optagelser i brug for at lytte til sine konstruktioner. Ikke noget med computerlyde eller lignende. Nej, meget ekstreme typer musik fra den klassiske genre. Det kunne være de mest løjerlige ting han hæftede sig ved.
Kun meget få højttalere som Steen ikke havde konstrueret kunne skille tingene ad, så de lød rigtigt ( i hans ører går jeg ud fra), og så man kunne høre hvilket instrument der var tale om. Eller f. eks. hvor mange kvindestemmer, som sang det samme samtidigt.
Har man været så "heldig" at høre disse optagelser på Steens højttalere og derefter på sine egne "almindelige" højttalere var der ikke meget at grine ad bag efter
jeg var nu godt tilfreds da jeg kom hjem
det var den lille køkken dims (catana)... den flytter ikke nok luft til mig
Hvad skal man så bruge det til, kunne man spørge. Jo, netop at det ikke kun er på papiret det skal virke. Det skal også gengive den type musik som vi holder af. Det er jo det der er hele hjertet i musikken, ikk´?!
jo og det er sgu nok der, der er for mange der er for usikre og derfor læner sig op af image, historier, og slags gas.
kan huske en sælger der en gang sagde at han ikke kunne fordrage når nogen havde en ven med når de skulle købe anlæg... den kom altid, "hvad syntes du". -hvad fanden kommer det sagden ved! kan DU lide den
De højttalere, som kan / kunne gengive disse "mærkværdige" musikoptagelser vil være i stand til at kunne gengive det meste (stort set alt) korrekt. Har man prøvet ovennævnte sammenligning stopper oplægget til en evt. diskussion næsten momentant
hvilken sammeligninger ?
Frederik Carøe er nu (vistnok) i besiddelse af mange af disse indspilninger, som er meget ekstreme, men netop meget velegnede til at skille "fårene fra bukkene.
kan FC dca, ikke ligge en list ud med disse? gode test plader kan man sgu altid bruge
Venlig hilsen
Karsten Sømand.
3DX skrev:Karsten Sømand skrev:3DX skrev:ja på papiret er der meget der kan lade sig gøre
Ja, papiret er en nødvendighed når man vil bevæge sig fremad i små step, så man er sikker på ikke at "træde væk fra sporet".
Den gode Hr. Duelund har aldrig været tilfreds med noget, selv om det på papiret så godt ud. Det skulle også virke i virkeligheden.
ja ellers er man da helt tabt.
hvad der ikke findes af dimser der virker på papiret, men er total ubruligt i real life
Derfor tog han ofte meget vanskelige optagelser i brug for at lytte til sine konstruktioner. Ikke noget med computerlyde eller lignende. Nej, meget ekstreme typer musik fra den klassiske genre. Det kunne være de mest løjerlige ting han hæftede sig ved.
Kun meget få højttalere som Steen ikke havde konstrueret kunne skille tingene ad, så de lød rigtigt ( i hans ører går jeg ud fra), og så man kunne høre hvilket instrument der var tale om. Eller f. eks. hvor mange kvindestemmer, som sang det samme samtidigt.
Har man været så "heldig" at høre disse optagelser på Steens højttalere og derefter på sine egne "almindelige" højttalere var der ikke meget at grine ad bag efter
jeg var nu godt tilfreds da jeg kom hjem
det var den lille køkken dims (catana)... den flytter ikke nok luft til mig
Hvad skal man så bruge det til, kunne man spørge. Jo, netop at det ikke kun er på papiret det skal virke. Det skal også gengive den type musik som vi holder af. Det er jo det der er hele hjertet i musikken, ikk´?!
jo og det er sgu nok der, der er for mange der er for usikre og derfor læner sig op af image, historier, og slags gas.
kan huske en sælger der en gang sagde at han ikke kunne fordrage når nogen havde en ven med når de skulle købe anlæg... den kom altid, "hvad syntes du". -hvad fanden kommer det sagden ved! kan DU lide den
De højttalere, som kan / kunne gengive disse "mærkværdige" musikoptagelser vil være i stand til at kunne gengive det meste (stort set alt) korrekt. Har man prøvet ovennævnte sammenligning stopper oplægget til en evt. diskussion næsten momentant
hvilken sammeligninger ?
Frederik Carøe er nu (vistnok) i besiddelse af mange af disse indspilninger, som er meget ekstreme, men netop meget velegnede til at skille "fårene fra bukkene.
kan FC dca, ikke ligge en list ud med disse? gode test plader kan man sgu altid bruge
Venlig hilsen
Karsten Sømand.
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst