Så fik vi lige MinusAg på banen igen-igen-(igen?). Velkommen til igen, igen, igen
Sagen om TC kan have mange facetter, som ingen ud over sælger og køber reelt ved noget om. Normalt, hvis der da findes noget "normalt", så kan man virkelig hælde meget effekt i de fleste højttalere uden at der sker noget, hvis bare signalet er rent og uforvrænget.
Omvendt kan man knalde mange enheder af ved at sende firkantsignaler og andet "godt" ind i højttalere, selv ved moderate niveauer.
Kunne det tænkes, at køberen har spurgt til højttalerens "spille-højt-kvaliteter" baseret på udsagnet om at den kan spille "tævehøjt" - eller hvad det nu blev kaldt? Har man hørt før, at en sælger med tilbagestrøget hår har proklameret, at "dén her højttaler kan du ikke brænde af!!!". Det er da et godt salgsargument, hvis det er et af de primære kriterier for at vælge en højttaler.
Det kan jo næsten virke, som at trække en rød klud hen foran øjnene på køber, som absolut hælder hele forstærkeren, og lidt til, ind i højttaleren, selv om det lyder ad H-til (betyder jo ikke noget, for sælgeren sagde, at den ikke kunne brænde af).
Uden at have gransket sagen til bunds, kunne jeg godt frygte, at denne sag baserer sig på en lidt for smart (optimistisk?) sælger kombineret med en totalt uvidende / naiv køber.
Venlig hilsen
Karsten
Bulgarien skrev:Det er op til forretningen at bevise at højtaleren eller varen er blevet mishandlet og det kan de ikke. Kunden skal ikke bevise noget, de første 6 måneder, ifølge købeloven.Højtaleren er ikke mishandlet, da den kun er benyttet til det formål som den er beregnet til og intet andet; at spille højt musik.Højtalerene har rent faktisk kun har en funktion nemligt at spille højt,- deraf vel navnet, og derudover fremhæves højttaleren netop at kunne spille ekstra ordinært højt, og når dette ikke er tilfældet, forligger der en klar fejl på varen.Producenten har alene problemet, da der ikke er indbygget et(simpelt) sikkerhedskredsløb, hviket man iøvrigt burde forvente af en så dyr højtaler.Eksemplevis har jeg aldrig hørt at en nyere B&O højtaler er brændt af, netop fordi de alle er beskyttet mod utilsigtet overlast.
Det er op til forretningen at bevise at højtaleren eller varen er blevet mishandlet og det kan de ikke. Kunden skal ikke bevise noget, de første 6 måneder, ifølge købeloven.
Nej kan de ikke når den kunde ikke vil have dem sendt over eller tilbage til dem der laver dem.
for mig at se er det kundens fejl, længer er den ikke at så Tc vælger at løse det sådan er deres problem, jeg havde nok gjort noget andet.
Som kim skriver man oplever mange sjove ting fra Kunder.
Jan Eskildsen skrev:Så længe sagen ikke er bedre oplyst - hvilken forstærker var højttalerne f.eks. sat til? - tror jeg ikke man skal have så travlt med at afsige domme om, hvem der er skyld i hvad. Det er det, vi har domstolene til. Og en kraftig forstærker kan smadre en højttaler, hvis ikke man passer på.
:roll:
afgrænsningen i B&O (og andre lignende, eks tp tupe) er ikke bare et simpelt sikringskredsløb, men en del af det indbyggede dsp kredsløb (der er koblet til den forstærker der driver enhederne) der effektivt forhindre uønsket vandring, og begrænser både frekvensområde og spl.
et simpelt sikringekredsløb ville næppe heller holde til en bevidst mishandling termisk eller mekanisk. jeg er dog fudt villig til at afprøve det hvis muligheden skulle byde sig.
Mht salgsmaterialet, så tror jeg der er mange andre, eks CV der er langt værre. men sjovt nok har hifi klubben tilsyneladende ikke samme problemer, min lokale har før haft en hel del af sådan nogle sager, men kunderne har hver gang måtte krybe til korset og indrømme at brugen nok var "mindre hensigtsmæssig"
Kim Olsen skrev:afgrænsningen i B&O (og andre lignende, eks tp tupe) er ikke bare et simpelt sikringskredsløb, men en del af det indbyggede dsp kredsløb indbyggede dsp kredsløb der effektivt forhindre uønsket vandring, og begrænser både frekvensområde og spl.
et simpelt sikringekredsløb ville næppe heller holde til en bevidst mishandling termisk eller mekanisk. jeg er dog fudt villig til at afprøve det hvis muligheden skulle byde sig.
Mht salgsmaterialet, så tror jeg der er mange andre, eks CV der er langt værre. men sjovt nok har hifi klubben tilsyneladende ikke samme problemer, min lokale har før haft en hel del af sådan nogle sager, men kunderne har hver gang måtte krybe til korset og indrømme at brugen nok var "mindre hensigtsmæssig"
niklasthedolphin skrev:Jan Eskildsen skrev:Så længe sagen ikke er bedre oplyst - hvilken forstærker var højttalerne f.eks. sat til? - tror jeg ikke man skal have så travlt med at afsige domme om, hvem der er skyld i hvad. Det er det, vi har domstolene til. Og en kraftig forstærker kan smadre en højttaler, hvis ikke man passer på.
:roll:
Jeg mener at man oftere oplever at folk med små forstærkere har smadret deres højttalere.
Uanset hvad så kan en spade bag en volumenknap smadre stort set alle højttalere.
En anden ting er så at salgsmateriale ikke burde opfordre til det.
"dolph"
Ja oplever det da af og til.
I sidste uge var den ern ung gut der havde holdt fest med et par hayden, der skulle også en ny enhed i, men nu tager jeg det roligt og bare smider en i.
Men små og store forstærker kan gøre det, det er nok mere ham der styrer det der ikke kan høre hvornår man skal stoppe.
Men kan godt se som forbruger skal man have lov til alt, også købe en ny bil og bare køre den i smadder.
Jeg har lige ødelægt en opvaskemaskine der er kun et ½ år gammel, jeg kunne sgu aldrig finde på at sige det er deres skyld, jeg har dummet mig og det må jeg betale for.
Men sådan er vi forskelige nogle vil gøre alt for at få ret.
Hertil kommer, at vi ikke er ligeglade med FKN´s afgørelse som det uheldigvis blev fremstillet på TV. I dette tilfælde er vi bare lodret uenige.
Mange vil med rimelighed kunne tænke: ”Hvorfor har
Sagt på godt dansk, så må man ikke spille højere end det lyder godt og, hvis vi betalte forbrugeren pengene tilbage, ville der kunne blive usandsynligt travlt i Danmarks mange HiFi butikker hver mandag morgen efter diverse fester i hjemmene hvor der bliver spillet for højt.
Vi kommer op imod store organer som TV-2 og Forbrugerklagenævnet. Vi vil nu forsøge at få brancheforeningen med i sagen, for at få dem til at presse på overfor Forbrugerklagenævnet. Det handler om viden om Ohms lov og samspillet mellem forstærkere og højttalere i det hele taget og det kunne tyde på at FKN ikke har den nødvendige ekspertise på dette felt.
Vi er interesseret i saglighed og faglighed og vil altid bestræbe os på at være medspillere overfor vores kunder på et seriøst grundlæg.
Søren P. Sørensen, direktør Tape Connection.
Indlægget er klippet fra Recordere.dk hvor der netop er oprettet en tråd
http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=38687&PN=1
Bulgarien skrev:Nu ender sagen tilsyneladende i retten, og det skulle være mærkeligt hvis retten kommer frem til en anden afgørelse.
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst