Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Dårlig stil af tapeconnection?

Erfaringer og oplevelser med forhandlere.

Indlægaf Andre´ Jensen » søn mar 30, 2008 19:26

Hæ hvordan mon retten tolker tævehøjt. Er det højere eller lavere end kællingehøjt.

MVH
Brugeravatar
Andre´ Jensen
Supermedlem
 
Indlæg: 1477
Tilmeldt: man okt 31, 2005 00:51
Geografisk sted: københavn

Indlægaf Bulgarien » søn mar 30, 2008 19:40

Det er op til forretningen at bevise at højtaleren eller varen er blevet mishandlet og det kan de ikke. Kunden skal ikke bevise noget, de første 6 måneder, ifølge købeloven.
 
 Højtaleren er ikke mishandlet, da den kun er benyttet til det formål som den er beregnet til  og intet andet;  at spille højt musik.
 
 Højtalerene har  rent faktisk kun har en funktion nemligt at spille højt,- deraf vel navnet, og derudover fremhæves højttaleren netop at kunne spille ekstra ordinært højt, og når dette ikke er tilfældet, forligger der en klar fejl på varen.
 
Producenten har alene problemet, da der ikke er indbygget et(simpelt) sikkerhedskredsløb, hviket man  iøvrigt burde forvente af en så dyr højtaler.
 
 Eksemplevis har jeg aldrig hørt at en nyere B&O højtaler er brændt af, netop fordi de alle er beskyttet mod utilsigtet overlast.
 
B&O Icepower - alt andet er spild af energi...    - lader dig styre................ - fordi friheden er vigtigst...  Information.dk - den mindst ringe avis...
Brugeravatar
Bulgarien
Supermedlem
 
Indlæg: 1102
Tilmeldt: søn okt 15, 2006 20:50

Indlægaf Mogens Kamp » søn mar 30, 2008 20:42

Hvis tapeconnection taber denne sag ved domstolene bør det alene være funderet i reklamematerialet, da enhver højttalerenhed kan bringes til at brænde af. Måske er opgaven i den konkrete sag at "opdrage" køberen af højttalersættet , således at han tilvejebringes viden om, hvornår man skal skrue ned. Jeg er ikke i tvivl om, hvad årsagerne er til afbrændingen af enhederne, men hvis køberen ikke har den fornødne indsigt i, hvornår der ikke længere må skrues op eller hvornår der skal skruges ned, så kan forhandlere fremefter jo ikke lave andet end gratis at udskifte diverse enheder indenfor de første 6 måneder af garantien.
Jeg synes, at Tapeconnection gør det rigtige ved at formidle, hvad det drejer sig om. Men om dette rækker i retten ved jeg reelt ikke.
Mogens Kamp
Supermedlem
 
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons nov 02, 2005 01:02

Indlægaf Karsten Sømand » søn mar 30, 2008 21:41

 Jamen halløjsa,

 

Så fik vi lige MinusAg på banen igen-igen-(igen?). Velkommen til igen, igen, igen 

 

Sagen om TC kan have mange facetter, som ingen ud over sælger og køber reelt ved noget om. Normalt, hvis der da findes noget "normalt", så kan man virkelig hælde meget effekt i de fleste højttalere uden at der sker noget, hvis bare signalet er rent og uforvrænget.

 

Omvendt kan man knalde mange enheder af ved at sende firkantsignaler og andet "godt" ind i højttalere, selv ved moderate niveauer.

 

Kunne det tænkes, at køberen har spurgt til højttalerens "spille-højt-kvaliteter" baseret på udsagnet om at den kan spille "tævehøjt" - eller hvad det nu blev kaldt? Har man hørt før, at en sælger med tilbagestrøget hår har proklameret, at "dén her højttaler kan du ikke brænde af!!!". Det er da et godt salgsargument, hvis det er et af de primære kriterier for at vælge en højttaler.

 

Det kan jo næsten virke, som at trække en rød klud hen foran øjnene på køber, som absolut hælder hele forstærkeren, og lidt til, ind i højttaleren, selv om det lyder ad H-til (betyder jo ikke noget, for sælgeren sagde, at den ikke kunne brænde af).

 

Uden at have gransket sagen til bunds, kunne jeg godt frygte, at denne sag baserer sig på en lidt for smart (optimistisk?) sælger kombineret med en totalt uvidende / naiv køber.

 

Venlig hilsen

 

Karsten

 

 

“I Play the way I do because it allows me to come up with the sickest sounds possible. That´s the point now isn´t it?” Jeff Beck.
Brugeravatar
Karsten Sømand
Seniormedlem
 
Indlæg: 909
Tilmeldt: tors nov 10, 2005 20:28
Geografisk sted: Sjælland

Indlægaf jensen » søn mar 30, 2008 22:15

Bulgarien skrev:
Det er op til forretningen at bevise at højtaleren eller varen er blevet mishandlet og det kan de ikke. Kunden skal ikke bevise noget, de første 6 måneder, ifølge købeloven.
 
 Højtaleren er ikke mishandlet, da den kun er benyttet til det formål som den er beregnet til  og intet andet;  at spille højt musik.
 
 Højtalerene har  rent faktisk kun har en funktion nemligt at spille højt,- deraf vel navnet, og derudover fremhæves højttaleren netop at kunne spille ekstra ordinært højt, og når dette ikke er tilfældet, forligger der en klar fejl på varen.
 
Producenten har alene problemet, da der ikke er indbygget et(simpelt) sikkerhedskredsløb, hviket man  iøvrigt burde forvente af en så dyr højtaler.
 
 Eksemplevis har jeg aldrig hørt at en nyere B&O højtaler er brændt af, netop fordi de alle er beskyttet mod utilsigtet overlast.
 

Det er op til forretningen at bevise at højtaleren eller varen er blevet mishandlet og det kan de ikke. Kunden skal ikke bevise noget, de første 6 måneder, ifølge købeloven.

Nej kan de ikke når den kunde ikke vil have dem sendt over eller tilbage til dem der laver dem.

for mig at se er det kundens fejl, længer er den ikke at så Tc vælger at løse det sådan er deres problem, jeg havde nok gjort noget andet.

Som kim skriver man oplever mange sjove ting fra Kunder.

 

hvad nu
jensen
Branchemedlem
 
Indlæg: 1184
Tilmeldt: tirs okt 18, 2005 20:15

Indlægaf Jan Eskildsen » søn mar 30, 2008 22:35

Så længe sagen ikke er bedre oplyst - hvilken forstærker var højttalerne f.eks. sat til? - tror jeg ikke man skal have så travlt med at afsige domme om, hvem der er skyld i hvad. Det er det, vi har domstolene til. Og en kraftig forstærker kan smadre en højttaler, hvis ikke man passer på.
:roll:
Jan Eskildsen
Profil Lukket
 
Indlæg: 254
Tilmeldt: man sep 04, 2006 14:59
Geografisk sted: DK

Indlægaf niklasthedolphin » søn mar 30, 2008 23:23

Jan Eskildsen skrev:Så længe sagen ikke er bedre oplyst - hvilken forstærker var højttalerne f.eks. sat til? - tror jeg ikke man skal have så travlt med at afsige domme om, hvem der er skyld i hvad. Det er det, vi har domstolene til. Og en kraftig forstærker kan smadre en højttaler, hvis ikke man passer på.
:roll:


Jeg mener at man oftere oplever at folk med små forstærkere har smadret deres højttalere.

Uanset hvad så kan en spade bag en volumenknap smadre stort set alle højttalere.

En anden ting er så at salgsmateriale ikke burde opfordre til det.

"dolph"
Brugeravatar
niklasthedolphin
Seniormedlem
 
Indlæg: 957
Tilmeldt: tirs maj 30, 2006 21:56

Indlægaf Kim Olsen » søn mar 30, 2008 23:24

afgrænsningen i B&O (og andre lignende, eks tp tupe) er ikke bare et simpelt sikringskredsløb, men en del af det indbyggede dsp kredsløb (der er koblet til den forstærker der driver enhederne) der effektivt forhindre uønsket vandring, og begrænser både frekvensområde og spl.

et simpelt sikringekredsløb ville næppe heller holde til en bevidst mishandling termisk eller mekanisk. jeg er dog fudt villig til at afprøve det hvis muligheden skulle byde sig.

 

Mht salgsmaterialet, så tror jeg der er mange andre, eks CV der er langt værre. men sjovt nok har hifi klubben tilsyneladende ikke samme problemer, min lokale har før haft en hel del af sådan nogle sager, men kunderne har hver gang måtte krybe til korset og indrømme at brugen nok var "mindre hensigtsmæssig"

Senest rettet af Kim Olsen man mar 31, 2008 02:16, rettet i alt 1 gang.
Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
Brugeravatar
Kim Olsen
Administrator
 
Indlæg: 2576
Tilmeldt: ons okt 19, 2005 19:17
Geografisk sted: The man cave

Smadring af højttalere

Indlægaf Jan Eskildsen » søn mar 30, 2008 23:36

Kim Olsen skrev:

afgrænsningen i B&O (og andre lignende, eks tp tupe) er ikke bare et simpelt sikringskredsløb, men en del af det indbyggede dsp kredsløb indbyggede dsp kredsløb der effektivt forhindre uønsket vandring, og begrænser både frekvensområde og spl.

et simpelt sikringekredsløb ville næppe heller holde til en bevidst mishandling termisk eller mekanisk. jeg er dog fudt villig til at afprøve det hvis muligheden skulle byde sig.

 

Mht salgsmaterialet, så tror jeg der er mange andre, eks CV der er langt værre. men sjovt nok har hifi klubben tilsyneladende ikke samme problemer, min lokale har før haft en hel del af sådan nogle sager, men kunderne har hver gang måtte krybe til korset og indrømme at brugen nok var "mindre hensigtsmæssig"



 For en del år siden smadrede jeg selv (dvs min nabo) delvis et sæt højttalere, og det var absolut ikke med en lille forstærker, tværtimod.
Men som sagt, debatten er ørkesløs, da ingen ved, hvad der er foregået.



Jan Eskildsen
Profil Lukket
 
Indlæg: 254
Tilmeldt: man sep 04, 2006 14:59
Geografisk sted: DK

Indlægaf jensen » man mar 31, 2008 08:43

niklasthedolphin skrev:
Jan Eskildsen skrev:Så længe sagen ikke er bedre oplyst - hvilken forstærker var højttalerne f.eks. sat til? - tror jeg ikke man skal have så travlt med at afsige domme om, hvem der er skyld i hvad. Det er det, vi har domstolene til. Og en kraftig forstærker kan smadre en højttaler, hvis ikke man passer på.
:roll:



Jeg mener at man oftere oplever at folk med små forstærkere har smadret deres højttalere.

Uanset hvad så kan en spade bag en volumenknap smadre stort set alle højttalere.

En anden ting er så at salgsmateriale ikke burde opfordre til det.

"dolph"

Ja oplever det da af og til.

I sidste uge var den ern ung gut der havde holdt fest med et par hayden, der skulle også en ny enhed i, men nu tager jeg det roligt og bare smider en i.

Men små og store forstærker kan gøre det, det er nok mere ham der styrer det der ikke kan høre hvornår man skal stoppe.

Men kan godt se som forbruger skal man have lov til alt, også købe en ny bil og bare køre den i smadder.

Jeg har lige ødelægt en opvaskemaskine der er kun et ½ år gammel, jeg kunne sgu aldrig finde på at sige det er deres skyld, jeg har dummet mig og det må jeg betale for.

Men sådan er vi forskelige nogle vil gøre alt for at få ret.

 

 

hvad nu
jensen
Branchemedlem
 
Indlæg: 1184
Tilmeldt: tirs okt 18, 2005 20:15

Indlægaf Bulgarien » man mar 31, 2008 20:25

Nu er indslaget om T.C. vist på fra TV2 nyhederne klar!
 
 Se og hør historien her .
 
 
 
 
 Kan du iøvrigt se hvilke grej der  benyttes?
 
 
Senest rettet af Bulgarien man mar 31, 2008 20:53, rettet i alt 1 gang.
B&O Icepower - alt andet er spild af energi...    - lader dig styre................ - fordi friheden er vigtigst...  Information.dk - den mindst ringe avis...
Brugeravatar
Bulgarien
Supermedlem
 
Indlæg: 1102
Tilmeldt: søn okt 15, 2006 20:50

Indlægaf Bulgarien » man mar 31, 2008 20:38

 
Tape Connections direktør udtaler sig (klippet fra recordere.dk)
 
 Tape Connection har været i TV-2 Nyhederne fordi vi er uenige i en sag med en kunde som endte i Forbrugerklagenævnet (FKN). I og med vi er uenige og fordi det er en ren principiel sag for os og fordi afgørelsen er urimeligt og usaglig, har vi valgt i dette tilfælde ikke at følge FKN´s afgørelse.
 
Og det piner os på vores faglige stolthed at blive fremstillet som om vi er ligeglade med FKN´s afgørelse og vi så samtidig kun får ca. 2 x 7,5 sekund til at forklare sagen fra vores side. Sagen handler om, at en kunde købte nogle Vienna Acoustics højttalere til 25.000 kr. hos os og i vores produktbeskrivelse på vores hjemmeside stod der at højttalerne kunne spille ”tævehøjt”. Kunden brænder så sine enheder af og han kræver at vi skal tage højttalerne retur og tilbagebetale ham købesummen.
 
Det vil vi ikke, fordi vi mener at kunden har spillet for højt og at hans forstærker derfor har sendt et forvrænget signal til højttalerne, der har fået dem til at brænde af. Derudover har kunden forladt sin lytteposition, så det har været nærmest umuligt for ham at reagere da hans højttalere begynder at forvrænge.
 
Det skal nævnes, at vi selvfølgelig i sagens forløb har tilbudt kunden forskellige løsningsforslag, f,eks. nye enheder og vi tilbød kunden at tilsende os hans højttalere for at undersøge om det var en konstruktionsfejl eller en overbelastning, men kunden har afslået dem alle.
 
Det er vigtigt for os at slå fast, at vi synes det er godt, at der er et Forbrugerklagenævn og det som udgangspunkt altid bør være sådan, at alle afgørelser bliver efterlevet.
 
Tape Connection har været på markedet i 16 år og vi har i den tid handlet med mere end 20.000 kunder. Det er uundgåeligt, at der ikke er utilfredse kunder engang imellem med det meget store kundeflow og i de tilfælde har vi brugt vores sunde fornuft og fundet en løsning med kunderne.
 
Så det er utroligt vigtigt for os at cementere, at vi er løsningsknusere i dagligdagen. Det er naturligt for os at yde en høj service og tage kunden seriøst. Vi arbejder på et fagligt højt niveau, ved hvad vi snakker om og er interesseret i at sælge markedets bedste lyd og billede til prisen.
 
Vi er i alle tilfælde interesseret i at finde løsninger med vores kunder og undgå sager som disse. Vi mener at det er rimeligt at forvente, at man bruger sin sunde fornuft og det er almen viden at man ikke forlader sine højttalere når man spiller ”tævehøjt”.

Hertil kommer, at vi ikke er ligeglade med FKN´s afgørelse som det uheldigvis blev fremstillet på TV. I dette tilfælde er vi bare lodret uenige.

 

Mange vil med rimelighed kunne tænke: ”Hvorfor har Tape Connection ikke bare betalt den kunde de penge?”. Det er et rimeligt spørgsmål og svaret er, at denne afgørelse vil kunne danne præcedens fremover for hele branchen.

 

Sagt på godt dansk, så må man ikke spille højere end det lyder godt og, hvis vi betalte forbrugeren pengene tilbage, ville der kunne blive usandsynligt travlt i Danmarks mange HiFi butikker hver mandag morgen efter diverse fester i hjemmene hvor der bliver spillet for højt.  

Vi kommer op imod store organer som TV-2 og Forbrugerklagenævnet. Vi vil nu forsøge at få brancheforeningen med i sagen, for at få dem til at presse på overfor Forbrugerklagenævnet. Det handler om viden om Ohms lov og samspillet mellem forstærkere og højttalere i det hele taget og det kunne tyde på at FKN ikke har den nødvendige ekspertise på dette felt.

 

Vi er interesseret i saglighed og faglighed og vil altid bestræbe os på at være medspillere overfor vores kunder på et seriøst grundlæg.

Søren P. Sørensen, direktør Tape Connection.

 

Indlægget er klippet fra Recordere.dk hvor der netop er oprettet en tråd

http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=38687&PN=1


 
 
 
Senest rettet af Bulgarien man mar 31, 2008 20:52, rettet i alt 3 gange.
B&O Icepower - alt andet er spild af energi...    - lader dig styre................ - fordi friheden er vigtigst...  Information.dk - den mindst ringe avis...
Brugeravatar
Bulgarien
Supermedlem
 
Indlæg: 1102
Tilmeldt: søn okt 15, 2006 20:50

Indlægaf Andre´ Jensen » man mar 31, 2008 20:46

Som sagen står har Søren fra TC ret. Det er bare ikke sikkert han for ret.

MVH
Brugeravatar
Andre´ Jensen
Supermedlem
 
Indlæg: 1477
Tilmeldt: man okt 31, 2005 00:51
Geografisk sted: københavn

Indlægaf Bulgarien » man mar 31, 2008 20:50

Tjja, et enigt forbrugerklagenævn på 5 medlemmergiver kunden ret rent juridisk, og det er vel det sagen drejer sig om, -alt det andet er tekniske forklaringer.
 
Nu ender sagen tilsyneladende i retten, og det skulle være mærkeligt hvis retten kommer frem til en anden afgørelse.
 
Tag skidtet retur og luk sagen er mit bedste råd, forhandleren har lovet noget om en vare, der ikke holder i virkeligheden, og kunden er naturligt nok skuffet, særligt når han har betalt 25000 kr, primært for at kunne spille højt.
B&O Icepower - alt andet er spild af energi...    - lader dig styre................ - fordi friheden er vigtigst...  Information.dk - den mindst ringe avis...
Brugeravatar
Bulgarien
Supermedlem
 
Indlæg: 1102
Tilmeldt: søn okt 15, 2006 20:50

Indlægaf Kim Olsen » man mar 31, 2008 21:09

Bulgarien skrev:
 
Nu ender sagen tilsyneladende i retten, og det skulle være mærkeligt hvis retten kommer frem til en anden afgørelse.
 
 
jeg håber tværtimod at retten indkalder en sagkyndig, og når han så fortæller at kundens adfærd alene (antageligtvis) er skyld i den ødelagte højttaler, så er det pludselig kun et spørgsmål om hvorvidt TC bør ændre markedsføringsmateriale.
 
Men der er alt for mange ukendte faktorer til at der af udenforstående (os) kan komme et sikkert svar.
Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
Brugeravatar
Kim Olsen
Administrator
 
Indlæg: 2576
Tilmeldt: ons okt 19, 2005 19:17
Geografisk sted: The man cave

ForegåendeNæste

Tilbage til Forhandlere


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.