GetMore er frataget e-mærket!
Har netop modtaget dette brev fra e-mærket fonden, der viser at det trods alt kan betale sig at klage over firmaer, der smykker sig med lånte fjer.
I dette tilfælde firmaet GetMore der ukritisk har benyttet e-mærket som billig reklame, uden dog at at have evne og vilje leve op til de etiske retningslinier der gælder for dette mærke.
Skrevelse til undetegnede fra e-mærket fonden
Somm du muligvis vil have hørt gennem dagspressen, så har Getmore i dag d. 4. oktober 2007 fået suspenderet deres e-mærke midlertidigt.
Fortsat god dag.
Peter Hejler
(stud. jur.) e-handelsfonden
Generatorvej 6 B
2730 Herlev
T: 44 85 85 92
E: color=#0000ff>post@e-handelsfonden.dk
- for tryg og etisk forsvarlig færden og handel på Internettet.
Herunder mit brev der fik endelig sagen til at rulle for alvor
Man skal både være døv og blind for at Getmore ikke opføre sig etisk korrekt , og at de derfor bør fratages e-mærket!
Nettet flyder med beskrivelser af Getmores flossede moral , senest denne artikel som jeg har gengivet fra fra http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=32774 Den kommenteres også på http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=27544& TPN=1
Holdningen er klart at e-mærket, som jeg og mange andre har brugt oceaner af tid på at fremhæve, som noget man kan bruge til noget fornuftigt, lider under at e- mærke fonden ikke aktivt undersøger Getmore og på baggrund heraf fratager dem e-mærket.
Det lever klart ikke op til de etiske krav, som med rette skal stilles til en indehaver af e-mærket.
Andre firmaer har heldigvis ingen problemer med at opføre sig ordentligt, og der er e-mærket en tryghed, men jeg forstår virkelig ikke at en enkelt forretning ødelægge skal ødelægge e-mærkets (endnu gode) omdømme, fordi i blot ser passivt ser til at kunderne bliver snydt og vildledt.
Det er jeres ansvar aktivt at kontrollere at firmaet overholder e- mærkets retningslinier, og blot ved at tjekke nettet vil man opdage at der i den grad er noget at komme efter
Holdningen til e-mærkets værdi er desværre ved at skride , og det er klart jeres egen skyld. Læs f.eks denne type disse kommentarere som er begyndt at dukke op rundt på nettet , Det skete aldrig tidligere, men nu kan istedet bruge tid på at forbedre e-mærkets omdømmeomdømmet, -det er da ikke særligt smart
En bruger skriver
"Ingen tvivl om det, men det der væmmer mig mest, er at erhvervsdrivende vil gøre den slags,- ja undskyld mig, men det viser da i høj grad Getmores moral og det stiller e-mærket i et noget mere skeptisk lys"
Endelig får det konsekvenser for GetMore!!
Artikel fra ekstra bladet
http://ekstrabladet.dk/forbrug/forbrug_ ... icle344619 .ece
Læs samme sted om andre Getmore sager !
Grove og gentagende overtrædelser af e-mærkets retningslinier betyder nu, at Getmore er blevet midlertidigt suspenderet fra i tre måender. E-mærket burde være forbrugernes sikkerhed for, at man trygt kan handle med firmet. Og det lever Getmore ikke op til, vurderer e-handelsfonden.
- e-mærket er et kvalitetsstempel, som skal sikre forbrugerne tryghed, når de handler på internettet, derfor er det naturligvis ikke acceptabelt, at en e-mærket internetbutik ikke har ordentligt styr på deres eftersalgsservice som blandt andet håndtering af reklamationer, siger direktør i e-handelsfonden Lars Schmidt Larsen.
e-mærket suspenderet i 3 måneder
På baggrund af ovenstående har e-handelsfonden i dag suspenderet Getmores e-mærket i 3 måneder.
Getmore er i suspensionsperioden stadig en del af e-mærkeordningen, selvom mærket ikke fremgår af Getmore’s hjemmeside.
Skulle der mod forventning opstå nye sager i suspensionsperioden, vil e-handelsfonden derfor stadig hjælpe forbrugere der er kommet i klemme.
Såfremt Getmore ændrer adfærd væsentligt, er de efter suspensionsperiodens udløb igen berettiget til at benytte e-mærket.
Et klart signal
- Det er vigtigt for forbrugernes tillid til e-mærket, at der sendes et klart signal om, at de trygt kan handle på e-mærkede netbutikker, derfor skrider vi ind med en suspension.
Vi hverken kan eller vil acceptere, at forbrugere kommer i klemme, fordi en netbutik ikke har styr på håndtering af blandt andet reklamationer, siger Lars Schmidt Larsen.
e-mærket administreres af e-handelsfonden, en non-profit organisation, stiftet af Forbrugerrådet, Dansk Erhverv, Finansrådet, Dansk Industri, ITEK, HK, Dansk-IT, IT-Branchen og FDIH.
Getmore manipulerede brugerbedømmelser
Af Peter Mulvany
torsdag 20. september 2007
Webbutikken Getmores bedømmelse på brugerportalen Trustpilot steg markant efter interview om dårlig rating. Getmore-direktør indrømmer, at han gav sig selv topkarakter på Trustpilot.
Onlineforhandleren Getmore har givet sig selv topkarakterer hos brugerportalen Trustpilot. PÃ¥ kun fire dage sprang Getmore seks point op ad karakterskalaen og forlod den bundplacering de havde.
Stigningen i Getmores bedømmelse skete umiddelbart efter at ComONs søsterblad CRN den 11. september i et interview spurgte Getmores direktør Kaiser Raja, hvorfor hans butik havde så lav en placering. De fire følgende dage sprang Getmore fra en trustrating på 42 til 48 procent.
Det fik Trustpilots administrerende direktør Peter Holten Mühlmann til at nærlæse datakilderne til de gode bedømmelser, og de pegede ifølge Trustpilot mod en eller flere computere hos Getmore. I alt ti positive bedømmelser peger på Getmore som afsender.
»Vi har stærk mistanke om, at nogen hos Getmore har givet virksomheden ti positive bedømmelser i perioden fra den 11. til den 14. september,« siger Peter Holten Mühlmann, Trustpilot.
Getmores direktør Kaiser Raja bekræfter, at han og en anden medarbejder tilsammen har lavet to bedømmeler af deres egen webbutik. Begge anmeldelser blev lavet af brugerprofiler med Kaiser Rajas og medarbejderens rigtige navn.
I den bedømmelse, som han selv har lavet, roser Kaiser Raja sin egen butik med fem stjerner og skriver desuden: »Har handlet hos Getmore adskillige gange uden problemer. Kan varmt anbefale butikken til alle.«
Det skete ifølge Kaiser Raja for at teste, hvor god Trustpilots kontrol var med bedømmelser. Getmore har dog på intet tidspunkt orienteret Trustpilot om den påståede test.
Derved har Getmore overtrådt Trustpilots regler, der forbyder en virksomheds medarbejdere eller ledelse at give karakter til sin egen virksomhed. Trustpilot har derfor bedt Getmore undersøge sagen internt og slette eventuel selvros. Sker det ikke, vil Trustpilot vurdere hvilke bedømmelser, der skal slettes.
Getmore kritiserer Trustpilot for at være ukritiske, når de bedømmer virksomhederne på et for tyndt grundlag.
»Brugerne kan skrive hvad som helst, også racistiske kommentarer. Trustpilot er for useriøs, og jeg håber de tager ved lære og forbedrer sikkerheden,« siger Kaiser Raja.
Getmore vil nu slette de bedømmelser, som de selv har lavet. Men han afviser, at kende til mere end tobedømmelser. Han kan dog ikke afvise, at andre medarbejdere har lavet en bedømmelse uden hans tilladelse.
»Jeg sidder ikke og styrer alle mine medarbejdere,« lyder det fra Getmores direktør.
Også andre virksomheder har forsøgt at manipulere sig frem til en god placering. De er ifølge Peter Holten Mühlmann blevet afsløret ved hjælp af Trustpilots datalogning. Han er derfor tilfreds med sikkerheden mod fusk.
»Sikkerheden er god nok, men kan altid blive bedre,« siger Peter Holten Mühlmann.
For at undgå at andre virksomheder roser sig selv, vil Trustpilot indføre SMS-validering af brugerne. På den måde vil det blive sværere at snyde.