Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Priser på Hi-Fi

Erfaringer og oplevelser med forhandlere.

Indlægaf Hurtig » fre feb 15, 2008 18:18

@ Neeper:
Velkommen i tråden...
Jeg fokuserer ikke kun på, at elektronikken er faldet.

Forstår mig ret... det er muligt at omkostningerne generelt er steget helt vildt de sidste år. Men så undrer det mag bare, at det KUN er for "High End" HiFi producenterne det er tilfældet. Rigtig mange andre brancher formår rent faktisk at sænke priserne. Skal jeg tolke det sådan at du mener, at det kun er "High End" HiFi producenterne der lider under stigende priser på alverdens ting??
Kan du ikke forklare mig i korte vendinger, hvordan de stigende omkonstinger resulterer i, at eks SONY kan lave CD-afspiller der sælges til 499,- i Bilka?? Det kunne de eks ikke for 15 Ã¥r siden  :? .

Jeg mindes i øvrigt en dansk producent der produerede en lille effektforstærker til 2.999,-. Efter noget tid kom der så en REF udgave af den, som var så afsindig kompliceret og tidskrævende at fremstille i forhold til den oprindelige, at den svjh husker blev prissat til i nærheden af 10.000,-. Samtidig udgik originalen. Udefra var den eneste tydelige forskel, nogle andre bøsninger.
Gudhjælpemig om så ikke denne REF model pludselig bliver sat ned i et hug, til noet nær prisen på den oprindelige model, fordi det givetvis ikke var til at sælge den til 3 dobbelt pris, bare på baggrund af et par nye terminaler.
Den slags viser med al tydelighed hvad jeg mener!

@ Sillesen:
Jeg er nok tilbøjelig til ikke at være enig med dig i, at "High End" HiFi markedet er præget af fuldkommen konkurrence. Lidt i stil med Gucci! Det må du nærmest give mig ret i!!
Fuldkommen konkurrence er svjh når antallet af aktører på markedet er så stor, at prisen er givet på forhånd. Eks på rugbrød... Schulstad kan eks ikke bare hæve prisen til det dobbelte, da kunderne så vil købe Kohberg i stedet.
Det er jo ikke sådan, at hvis du hæver prisen på B-110 til 11.000,- så løber alle kunderne ned og køber Thule i stedet.
Brugeravatar
Hurtig
Seniormedlem
 
Indlæg: 960
Tilmeldt: tirs nov 01, 2005 10:23

Indlægaf Thomas Sillesen » fre feb 15, 2008 18:41

Hurtig,

Nu er Thule og Densen jo ikke i de samme butikker, sÃ¥ det giver jo en vis enerti i markedet.  Men grundlæggende er det da fuldkommen konkurrence. Hvor mange high end producenter  er der ikke i verden ? det er da nærmest groteskt stort antal.

Til sammenligning er 2 rugbrødsproducenter nu kun et duopol.

Du sammenligner iøvrigt igen forkert. Hvis du nu istedet skev at Shulstad lancerede et brød til dobbelt pris, men beholdt deres standardbrød, ville man nok se at de ville sælge superbrøddet også. Måske ville 5% af deres omsætning komme derfra.

SÃ¥ kunne du stÃ¥ og skrige op om at det bare er rugmel de bruger,  og det er groteskt overprissat, men der ville stadig være et marked. De ville bare ikke vinde en disse ved at sætte det ned i pris til det andet brød de producerer, det ville altsÃ¥ ikke fÃ¥ Kohberg til at segne.

Og Hurtig, så synes jeg du skal begynde at dokumentere dine påstande:

a) Dokumenter at highend er steget i pris.
b) Dokumenter at det er steget mere end andre luxus produkter ?

Det er fint du ikke fatter en bjælde af alment kendte økonomiske sammenhænge, men Sony er ikke, og har aldrig været highend producent.

Det kan godt være du tror det fordi de har lavet nogle CD afspillere med metalløbeværk for 10 år siden. Men de er og bliver en konsumproducent af elektronik, og de laver konsumprodukter, hvor de indenfor konsummarkedet forsøger at tage en lidt højere pris for, idet de har et stærkt mærkevarenavn.

Dit eksempel med den lille effekt til 3000 der ikke kunne sælges til 10000 med andre stik, viser da også tydeligt at der rent faktisk SKAL ske en valueadding, for at produkterne kan sælges. Nøjagtig som jeg har sagt.

OG hvis du virkeligt tror Gucci ikke er i benhård konkurrence, så må man da tage sig til hovedet.. hvor mange producenter af luksus mode tror du ikke der er på verdensplan ??

Dior
Yves Sant Laurent
Chanel
Versace
Prada
Burberry
Sonja Rykiel
Gautier
Stella McCartney
Boss
DKN
Mulburry
DG

Du kan selv fortsætte listen, eller fÃ¥ din bedre halvdel til det  :wink:
Med venlig hilsen

Thomas Sillesen
Thomas Sillesen
Branchemedlem
 
Indlæg: 1557
Tilmeldt: man okt 24, 2005 06:18
Geografisk sted: Esbjerg

Indlægaf 3DX » fre feb 15, 2008 18:56

Hurtig.

i branchen har men et udtryk...

det farligste der findes er en amatør med en lommeregner og en prisliste !

forstået på den måde, at når de ligger priserne sammen, på f.eks en ht'er, så mener de kassen koster 1000.- enheder 2000.- + det løse til 1000.-

HVORDAN I HEDE.... osv. kan den så koste 40K i butikkerne.

Men det kan den, det gør den, og dem der fremstiller den, er ikke pisse rige.
jeg er ked af at sige det: du aner ikke hvad du taler om.

jeg har stor respekt for din tekniske indsigt, men det andet her, -der mangler du altså lidt indsigt, viden og erfaring.
Q skal ikke være højt eller lavt! det skal være korrekt.
citat, Knud Thorborg
3DX
Branchemedlem
 
Indlæg: 2441
Tilmeldt: tors nov 03, 2005 11:37
Geografisk sted: ht ing. :-)

Indlægaf Lydcentrum » fre feb 15, 2008 22:25

Til hurtig.

Find da et nyt indhold i dit liv. Gå til ejendomsmæglerne, og brugtvognshandlerne.

Du får 40000 kr for din gamle bil, men den kommer til salg for 69800 kr.

Huset der er sin tid kostede 293000 kr at bygge, skal idag koste 1900000 kr. Og det er i velholdt original stand fra de sene 70'ere.

Drop dit evindlige fis om at Hifi-branchen bare skal tjene kassen. Gå til tøjindustrien.
- 75 % på prisen.............. og ja, de tjener stadig på det.
Hvis Hifi var en guldgrube, tror du så ikke at jeg var gået til den på fuld tid.

Kom lige til jorden. Der er du født, og der skal du ende du.
Tidligere Branchemedlem, nu fleksjobber.
Lydcentrum
Seniormedlem
 
Indlæg: 541
Tilmeldt: tors okt 12, 2006 16:39
Geografisk sted: Kolding

Indlægaf Lydcentrum » fre feb 15, 2008 22:28

@ Hurtig:
Det er jo ikke sådan, at hvis du hæver prisen på B-110 til 11.000,- så løber alle kunderne ned og køber Thule i stedet.

Fis og fis igen.

Densen spiller musik.....Thule spiller ANALYTISK.
Tidligere Branchemedlem, nu fleksjobber.
Lydcentrum
Seniormedlem
 
Indlæg: 541
Tilmeldt: tors okt 12, 2006 16:39
Geografisk sted: Kolding

Indlægaf Lydcentrum » fre feb 15, 2008 22:30

@Hurtig:
Kan du ikke forklare mig i korte vendinger, hvordan de stigende omkonstinger resulterer i, at eks SONY kan lave CD-afspiller der sælges til 499,- i Bilka?? Det kunne de eks ikke for 15 Ã¥r siden  .

OEM. Thats it.......pal......
Tidligere Branchemedlem, nu fleksjobber.
Lydcentrum
Seniormedlem
 
Indlæg: 541
Tilmeldt: tors okt 12, 2006 16:39
Geografisk sted: Kolding

Indlægaf Hurtig » lør feb 16, 2008 01:07

@ Lydcentrum:
Du skal lære at tale ordentligt!

@ Sillesen:
Jeg tror du overvurderer Gucci's konkurrence på markedet, og i øvrigt også de andre du nævner.
Jeg kan ikke forestille mig en typisk Gucci-kunde fravælge Gucci, fordi Prada altså var 500,- billigere, ligesom jeg ikke kunne forestille mig Densen kunder springe over til eks Thule fordi prisen var 500 lavere.
Til gengæld kunne jeg forestille mig en Technics kunde springe på Pioneer hvis det var 500 billigere.... Her er der nemlig tale om fuldstændig konkurrence.

Der er ikke sÃ¥ meget ved at fortsætte diskussionen, da vi næppe bliver enige. Tror faktisk problemet ligger i, at sandheden nok ligger et sted imellem os, Sillesen. Og vi er nok nogenlunde lige stædige  :wink: .
Jeg vil da heller ikke afvise, at hvis jeg engang skulle lancere et produkt i denne branche, at jeg ville prissætte det på samme måde som resten af branchen (som forretningsmand skulle man da være dum ellers).

Der skal være plads til diskussioner, hvis vi skal have lidt dynamik, og var vi alle enige, kunne debatforum jo lige så godt lukke.
Men derfor bør vi stadig tale i ordentlig tone (Lydcentrum)!!
Brugeravatar
Hurtig
Seniormedlem
 
Indlæg: 960
Tilmeldt: tirs nov 01, 2005 10:23

Indlægaf Gutten » lør feb 16, 2008 01:14

Jeg kan huske at man for nogle år siden skulle gi 97 kr for en blå lysdiode.

Idag koster den 1 kr.
Brugeravatar
Gutten
Profil Lukket
 
Indlæg: 107
Tilmeldt: lør nov 10, 2007 13:13

Indlægaf 3DX » lør feb 16, 2008 09:40

[quote="Hurtig Tror faktisk problemet ligger i, at sandheden nok ligger et sted imellem os, Sillesen. [quote]
 
hvorfor skulle sandheden ligge et sted imellem ?
TS (og andre) har givet dig exp. på exp. på at du tager fejl
Hifi / High End osv er IKKE blevet dyre... faktisk billigere.
 
Hvad er din baggrund for at sige at de er andet ?
Q skal ikke være højt eller lavt! det skal være korrekt.
citat, Knud Thorborg
3DX
Branchemedlem
 
Indlæg: 2441
Tilmeldt: tors nov 03, 2005 11:37
Geografisk sted: ht ing. :-)

Indlægaf Thomas Sillesen » lør feb 16, 2008 10:18

Hurtig,

Nej, som 3DX siger, sandheden ligger ikke midt imellem os. Du nægter bare at forstå nogle basale økonomiske sammenhænge, der ellers gælder overalt i vores samfund.

Problemet er at du ser på verden fra din egen lille osteklokke. Det er fint at du kender prisen på stumperne til elektronik. Det kan sammenlignes med købmanden der kender priserne på madvarer, og derfor nægter at spise på andre restauranter end Jensens bøfhus fordi de er billigst, og alle andre er nogle ublu profitmagere. Men jeg tror de fleste der har prøvet, vil indrømme der er en stor forskel på Falsled Kro og Jensens bøfhus..

Jeg ved ikke hvad tøj du går i, men kan du sagligt argumentere for at jeans fra Diesel eller Levis er bedre end jeans købt i Føtex ? De koster ellers 10 gange mere....

Stoffet, sytråden og lynlåsen er nok i samme kvalitet...

Køber du dit tøj i Føtex ? og hvis ikke..hvorfor så ikke ?

Men hvorfor vil du kun ændre prisen med 500 på Gucci ? Sammenligner man med hvad du ellers påstår, burde Gucci jo med lethed kunne 3 doble prisen, og det eneste der skete var at de solgte mere. Eller de kunne sætte den ned med 2/3 og nærmest overtage verdensmarkedet for tøj :shock:

Prøv iøvrigt lige at forklare den model til din lærer.. du siger "stiger priserne tjener man mere, falder priserne tjener man mere"... Det vil sige at lige netop den pris virksomhederne fastsætter, er den de tjener MINDST ved...

Al prisfastsætningsteori går ellers på at man gør det til de priser man kan optimere sin avance på. Hvorefter konkurrencen på markedet vil tvinge priserne til en ligevægt, hvor man kun lige tjener sin breakeven.

Du forklarede mig heller ikke hvordan VW kan slippe afsted med at sælge det samme produkt med 4 forskellige karrosser... og du forklarede heller ikke hvorfor du kører i VW og ikke Skoda, nu det alligevel er det samme og Skoda meget billigere ?

Med venlig hilsen

Thomas Sillesen
Thomas Sillesen
Branchemedlem
 
Indlæg: 1557
Tilmeldt: man okt 24, 2005 06:18
Geografisk sted: Esbjerg

Indlægaf Hurtig » lør feb 16, 2008 11:53

@ Sillesen:
Beklager, jeg køber ikke mit tøj i Føtax, og mit Gucci ur er heller ikke købt i Thai-Bang-Land (jeg går i øvrigt meget sjældent med det).

Sammenligningen mellem VW og Skoda finder jeg ikke halt fair. Det er korrekt, at VW og Skoda deler platforme og mange af hovedkomponenterne, som eks motor og gearkasse.
Men man behøver ikke en ret lang prøvtur for at konstatere, at det ikke er samme bil. Skoda er og bliver et økonomisk alternativ, hvor man stadig får VW kvaliteten, men ikke i samme fine udførsel.

Som jeg skrev i mit forrige indlæg, tror jeg faktisk ikke vi bliver enige. Sagen er at du forsvarer dig imod min kritik, ud fra din egen virksomheds situation. Problemet ligger så i, at det slet ikke er din virksomhed jeg kritiserer.
Uden at skulle udtale mig om lyden fra eks B-110 (idet jeg endnu ikke har hørt den), så har jeg jo nævnt, at jeg finder prissætningen fair. Faktisk yderst fair!! Til 10.000,- synes jeg man får temmelig meget for pengene, i form af relæstyret attenuator, modkoblingsfri forstærkerdel, lækker finish, livsvarig garanti osv. Det er faktisk slet ikke så skidt!

Men du ved jo også godt selv, at der findes producenter, der kunne finde på at tage 30.000,- for den, og så beklage sig over, at de dårligt havde til smør på brødet, fordi de nærmest forærede den væk. Det er den del af branchen jeg kritiserer.
!0.000,- for di billigste CD-afspiller finder jeg absolut heller ikke ude i skoven, for et dansk udviklet produkt der sælges i forholdsvis små styktal (i forhold til eks SONY). Det er helt fari, men igen ved du også udemærket at der findes prodcenter der ville tage 30.000,- uden at fortrække en mine.

Som du selv nævner, så er der producenter der ingen value adding laver. Eks Jeff Rowland, der har fået den geniale ide, at bygge forstærkere baseret på færdige ICEPower moduler, og så i øvrigt stadig sælge dem til i omegnen af 100 af de lange!
Jeg ved ikke om du kender priserne på ICE moduler. Jeg gør, og jeg ved, at dem der sælger forstærkere baseret på 100% samme moduler, til et godt stykke under 10.000,- stadig burde have salt til Deres æg. Her kan man vel godt tillade sig at sige, at JR ikke laver den voldsomme value adding, udover at sætte Deres navn på de tykke alufront.
Brugeravatar
Hurtig
Seniormedlem
 
Indlæg: 960
Tilmeldt: tirs nov 01, 2005 10:23

Indlægaf Thomas Sillesen » lør feb 16, 2008 14:40

Hurtig,

Nej, jeg tager ikke udgangspunkt i mit firmas situation. Jeg beskriver hvordan luksus produkter sælges, ligemeget om det er hifi, ure, biler, tøj eller noget helt andet. Og jeg gør det baseret på de alment accepterede økonomiske teorier.

Der er ingen tvivl om at VW tweaker en lille smule mere på en VW end på en Skoda, og endnu mere på Audi. Men det er ikke anderledes end at en highend producent ofrer lidt mere på detaljen end en konsumproducent. Min svoger der er uddannet VW mekaniker, kunne iøvrigt ikke drømme om at købe andet end Skoada. Han griner af dem der betaler mere for et VW eller Audi klistermærke

Du ser det bare ud fra din egen pengepung. Men en kunde med økonomien til det, kigger nu engang på Audi, BMW og Mercedes, ikke på VW. Heller ikke selv om du synes en VW er fin nok. En kunde med færre penge, kigger måske på Kia, og synes alt andet er groteskt dyrt..

At du bliver ved med at sammenligne Sony med highend, er som at sammenligne Toyota med Ferrrari. Sony er stadig en konsumproducent, og dit argument er ikke anderledes en når Kurt fra tanken står og sparker til Viborgdækkene på sin gamle Camry og synes at Ferraris priser er totalt groteske.

På trods af det har Ferrari jo i årtier brugt Fiat stumper her og der, på 308 og 328 kunne du således finde stumper fra Fiat 127 :lol:

At du hiver eksempler frem på nogen tåber der smider et ICE power modul i en kasse og tager 100 gange prisen, eller smider et potmeter i en kasse og tager 25 k er inderligt ligegyldigt for diskussionen. Sådanne firmaer har INGEN betydning for High End markedet overhovedet.

Sådanne firmaer læser du måske om på diverse foraer, hvor nogle tåber skriver stolpe op og stolpe ned om deres nyindkøbte vidunder. (er det ikke tankevækkende at ligemeget hvad folk har købt, så er det verdens bedste.. :roll: :lol: ).

Jeff Rowland er der jo heller ingen der regner for noget mere, netop som følge af bla det Ice stunt, og fra at være en seriøs contender til ML og Krell, er de da overhovedet ikke fremme i skoene mere.

Selvom du ikke tror det, så er det altså umuligt at snyde markedet, laver man ikke seriøse produkter bliver de ikke solgt.

De firmaer der betyder noget i branchen, er dem der rent faktisk sælger apparater. Linn, Naim, Krell, Meridian, Mark Levinson, Densen ( :lol: ) etc. (der er mange).

Jeg tror også Gucci er bedøvende ligeglad med om Sanne fra kæret lancerer en nederdel til astronomiske beløb, og at det lykkes hende at sælge 5. Men hvis nogen pludseligt har en ordenlig distributionskanal, og rent faktisk kan få flyttet et betragteligt antal varer, så tages det seriøst.

Tror du f.eks ikke Ferrari er bedøvende ligeglad med hvad Bristol går og laver ? mens de tager Porsche og Lamborghini seriøse.

Man kan ikke basere analyser af et marked på enkeltstående tilfælde, men kun på hvad der rent faktisk sælges :wink:

Med venlig hilsen

Thomas Sillesen
Thomas Sillesen
Branchemedlem
 
Indlæg: 1557
Tilmeldt: man okt 24, 2005 06:18
Geografisk sted: Esbjerg

Indlægaf von Auspuff » lør feb 16, 2008 17:54

Når man kigger på de nævnte køretøjer fra diverse producenter, så er der mange ganske objektive parametre der kan vurderes.

Hos topgear ligger fart og handling over alt andet
Se selv her http://youtube.com/watch?v=WaWoo82zNUA

Hos FDM er det altid prisen - gaaaaaaab

Hos andre er det farven, rummeligheden, og jeg har læst om en amerikaner, dre var så fed, at længden på sikkerhedsselerne var det vigtigste.

Alle disse kriterier pånær farven er helt objektive.
Det kan måles, vejes og gentages om nødvendigt.

Med HIFI er det noget helt andet.

Der er nærmest ingen objektive kriterier mere.
Meget af det lidt dyrere udstyr forvrænger flere hundrede gange mere end tilsvarende produkter fra konsumproducenterne.

Ind imellem synes kunderne endda det er fedt. Sprød lyd osv. selv om det faktisk er tårnhøj forvrængning de lytter til (sprød lyd eksisterer ikke akustisk
Men da elektronisk gengivet lyd oftest er så langt væk fra virkeligheden, at det ene produkt kan være lige så rigtigt som det andet, så er det faktisk muligt at få folk til at vælge efter helt andre parametre end ydelsen.
Det åbner muligheder, som ikke findes indenfor bilindustrien.

Der findes virksomheder, der udnytter dette meget professionelt, jeg kunne her nævne Rolex, Versace, B&O, Patek Philippe, IWC og sikkert en masse flere.
Specielt mener jeg, at urfirmaerne leverer dårligere performance end man kan få for en brøkdel af prisen ved at købe et vandtæt kvartsur.
Det er jo kun hvis man ender som Robinson Krusoe, at man har brug for et mekanisk ur der aldrig går i stå, og hvad skulle det så gavne?
von Auspuff
Seniormedlem
 
Indlæg: 682
Tilmeldt: tirs sep 04, 2007 14:42
Geografisk sted: Grøndland og omegn

Indlægaf Andre´ Jensen » lør feb 16, 2008 18:09

Hej

Op og ned af stolper, når der kun er kunden til at bestemme om prisen er rigtig.Og producenten om han har været dygtig nok, når bundlinien læses.

MVH
Brugeravatar
Andre´ Jensen
Supermedlem
 
Indlæg: 1477
Tilmeldt: man okt 31, 2005 00:51
Geografisk sted: københavn

Indlægaf Thomas Sillesen » lør feb 16, 2008 18:45

Så er vi jo inde på kvalitetsteorier, som kun få kender og bruger. Det er ellers ganske let. Hvis det kun var primær ydelsen der var væsentligt for et produkt, ville følgende kendetegne os:

* Tøj købt hos Føtex. (det kan holde os varme)
* Quartz ur til max 100kr. (det kan vise tiden præcist)
* Møbler købt i Biva. (vi kan sidde i dem)
* Telt ferie i Mols bakker. (det er billigt, og det er stadig ferie)
* Kia bil til under 100k kr. (den kan få os fra a til b uden at gå i stykker)
* "Maleri" af 2 grædende børn som vægudsmykning. (Det er billigt, der er farver på, og det pynter )

Sådan er det jo ikke, så når folk køber et produkt køber de mere end primær ydelsen. Så kan man begynde at opbryde et produkt i subparametre, f.eks en highend forstærker:

Parameter: Vægt:
* Lydkvalitet generelt      10
* Stereoperspektiv 5
* Dynamik 5
* Mikrodynamik etc etc
* Bredde af lydbillede
* Højde af lydbillede
* Dybde af lydbillede
* Features generelt:
* Udgangseffekt
* Indgange
* Udgange
* Mulighed for surround
* Fjernbetjening
* Display
* Fysisk størrelse på produktet
* Finish
* Visuelt design
* Image af brand
* Garanti

etc etc.

Hele modellen er så at man vægter vigtigheden af hvert parameter. Som producent kan man så rate sig selv på hvert parameter, og regne hele molevitten sammen, og se om man klarer sig bedre end sine konkurrenter.

Man kan samtidig vurdere hvordan man lettest øger sin rating, og dermed attractiveness af sit produkt. Sjovt nok har jeg endnu ikke set nogen danske firmaer bruge modellen, og har heller ikke set den brugt i undervisningen på hverken HA, cand.merc, eller HD.

Måske er det svært at forstå modellen, da den hurtig kan blive kompleks, men tager man ure, kan man jo tage premium brands ure:

Præcision: 10
Mekanisk værk: 30
Image af brand: 30
Stor krone: 10
Rattrapante: 5
Stor kasse: 15
Ialt: 100

Laver man nu ure uden Rattrapante, i lille kasse, og med lille krone, scorer man kun 65. Laver konkurrenten et ur med elendig præcision i lille kasse, men ellers med alle andre parameter, så scorer han 75. Så kan den første producent se, at skal han klare sig i konkurrencen, må han hæve sin score over 75, hvilket han kan gøre ved at bruge stor kasse, så han kommer på 80.

I virkeligheden er det væsentligt mere komplekst, men ganske let at gennemføre, og vi har da brugt det siden 92, med ganske ok resultat :wink:

Men det er også derfor at vi ofte ser disse endeløse debatter, for nogle forbrugere er jo totalt ligeglad med andet end om tøjet kan holde en varm, mens andre kun går op i at det er smart.

Således også med hifi, nogen synes rør er det eneste der dur, andre at det er klasse A. Og når folk er fundamentalt uenige, springer der jo typisk gnister.

Men grundlæggende må man bare sige, at de produkter der overlever på markedet, er de produkter markedet vil have.

Og dem der tuder over at det er producenterne der styrer markedet, og at det er derfor de guddommelige produkter ikke er på markedet, må åbenbart mene at Adam Smith tog fejl da han skrev "Wealth of Nations", at markedets "usynlige hånd" regulerede markedet, så lige nøjagtig den rette mængde af varer, i den rette kvalitet, til den rette pris nåede frem til markedet.
Med venlig hilsen

Thomas Sillesen
Thomas Sillesen
Branchemedlem
 
Indlæg: 1557
Tilmeldt: man okt 24, 2005 06:18
Geografisk sted: Esbjerg

ForegåendeNæste

Tilbage til Forhandlere


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.