Hurtig,
Nej, som 3DX siger, sandheden ligger ikke midt imellem os. Du nægter bare at forstå nogle basale økonomiske sammenhænge, der ellers gælder overalt i vores samfund.
Problemet er at du ser på verden fra din egen lille osteklokke. Det er fint at du kender prisen på stumperne til elektronik. Det kan sammenlignes med købmanden der kender priserne på madvarer, og derfor nægter at spise på andre restauranter end Jensens bøfhus fordi de er billigst, og alle andre er nogle ublu profitmagere. Men jeg tror de fleste der har prøvet, vil indrømme der er en stor forskel på Falsled Kro og Jensens bøfhus..
Jeg ved ikke hvad tøj du går i, men kan du sagligt argumentere for at jeans fra Diesel eller Levis er bedre end jeans købt i Føtex ? De koster ellers 10 gange mere....
Stoffet, sytråden og lynlåsen er nok i samme kvalitet...
Køber du dit tøj i Føtex ? og hvis ikke..hvorfor så ikke ?
Men hvorfor vil du kun ændre prisen med 500 på Gucci ? Sammenligner man med hvad du ellers påstår, burde Gucci jo med lethed kunne 3 doble prisen, og det eneste der skete var at de solgte mere. Eller de kunne sætte den ned med 2/3 og nærmest overtage verdensmarkedet for tøj
Prøv iøvrigt lige at forklare den model til din lærer.. du siger "stiger priserne tjener man mere, falder priserne tjener man mere"... Det vil sige at lige netop den pris virksomhederne fastsætter, er den de tjener MINDST ved...
Al prisfastsætningsteori går ellers på at man gør det til de priser man kan optimere sin avance på. Hvorefter konkurrencen på markedet vil tvinge priserne til en ligevægt, hvor man kun lige tjener sin breakeven.
Du forklarede mig heller ikke hvordan VW kan slippe afsted med at sælge det samme produkt med 4 forskellige karrosser... og du forklarede heller ikke hvorfor du kører i VW og ikke Skoda, nu det alligevel er det samme og Skoda meget billigere ?
Hurtig,
Nej, jeg tager ikke udgangspunkt i mit firmas situation. Jeg beskriver hvordan luksus produkter sælges, ligemeget om det er hifi, ure, biler, tøj eller noget helt andet. Og jeg gør det baseret på de alment accepterede økonomiske teorier.
Der er ingen tvivl om at VW tweaker en lille smule mere på en VW end på en Skoda, og endnu mere på Audi. Men det er ikke anderledes end at en highend producent ofrer lidt mere på detaljen end en konsumproducent. Min svoger der er uddannet VW mekaniker, kunne iøvrigt ikke drømme om at købe andet end Skoada. Han griner af dem der betaler mere for et VW eller Audi klistermærke
Du ser det bare ud fra din egen pengepung. Men en kunde med økonomien til det, kigger nu engang på Audi, BMW og Mercedes, ikke på VW. Heller ikke selv om du synes en VW er fin nok. En kunde med færre penge, kigger måske på Kia, og synes alt andet er groteskt dyrt..
At du bliver ved med at sammenligne Sony med highend, er som at sammenligne Toyota med Ferrrari. Sony er stadig en konsumproducent, og dit argument er ikke anderledes en når Kurt fra tanken står og sparker til Viborgdækkene på sin gamle Camry og synes at Ferraris priser er totalt groteske.
På trods af det har Ferrari jo i årtier brugt Fiat stumper her og der, på 308 og 328 kunne du således finde stumper fra Fiat 127
At du hiver eksempler frem på nogen tåber der smider et ICE power modul i en kasse og tager 100 gange prisen, eller smider et potmeter i en kasse og tager 25 k er inderligt ligegyldigt for diskussionen. Sådanne firmaer har INGEN betydning for High End markedet overhovedet.
Sådanne firmaer læser du måske om på diverse foraer, hvor nogle tåber skriver stolpe op og stolpe ned om deres nyindkøbte vidunder. (er det ikke tankevækkende at ligemeget hvad folk har købt, så er det verdens bedste.. ).
Jeff Rowland er der jo heller ingen der regner for noget mere, netop som følge af bla det Ice stunt, og fra at være en seriøs contender til ML og Krell, er de da overhovedet ikke fremme i skoene mere.
Selvom du ikke tror det, så er det altså umuligt at snyde markedet, laver man ikke seriøse produkter bliver de ikke solgt.
De firmaer der betyder noget i branchen, er dem der rent faktisk sælger apparater. Linn, Naim, Krell, Meridian, Mark Levinson, Densen ( ) etc. (der er mange).
Jeg tror også Gucci er bedøvende ligeglad med om Sanne fra kæret lancerer en nederdel til astronomiske beløb, og at det lykkes hende at sælge 5. Men hvis nogen pludseligt har en ordenlig distributionskanal, og rent faktisk kan få flyttet et betragteligt antal varer, så tages det seriøst.
Tror du f.eks ikke Ferrari er bedøvende ligeglad med hvad Bristol går og laver ? mens de tager Porsche og Lamborghini seriøse.
Man kan ikke basere analyser af et marked på enkeltstående tilfælde, men kun på hvad der rent faktisk sælges
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster