von Auspuff skrev:Jeg synes lige det skal med, at "Rolexificeringen" af HIFI, vel egentlig er helt OK.
Hvis kunderne vil have apparater der er fræset ud af massive alublokke, så er det da en mulighed, som jeg bestemt ikke kan have nogen dårlig mening om.
Det man kan anfægte, er at high end hifi er begyndt at lugte af hurtige penge. Der ses desværre alt for mange eksempler på at noget der ikke burde befinde sig i prisklassen, alligevel forsøges afsat til høje priser.
Og så er det den stor einvestering består i, at forklare hvorfor den er så fin.
Hvis du først skal læres at lytte til apparaterne, så er det bare med at komme væk.
Thomas Sillesen skrev:
Forbrugerne kan således sagtens skelne skidt fra kanel, og der er ingen grund til at betvivle at Adam Smiths basale økonomiske teorier ikke stadig skulle gælde. Markedet leverer de produkter forbrugerne efterspørger.
, skrev:I virkeligheden ser vi i dette her konsekvenserne af DIY folkets kalkuler og tendentiøse omgang med en simpel lommeregner. DIY og færdigproducerede produkter i high-end klassen har reelt meget lidt med hinanden at gøre. Sidstnævnte må generelt formodes at være klart bedre end det gennemsnitlige udkomme i en DIY'ers hjemmegjortheder, men det er selvfølgelig ikke noget førstnævnte gerne indrømmer, da dette jo vil udstille deres lommeregnertricks uduelighed.Tilbage til lyden...!
@ Sillesen:
Jeg forstår delvist din kritik af DIY. Der er mange der tror, at de bedste komponenter, automatisk giver den bedste lyd. Og det ved vi begge er en sandhed med modifikationer. Det er mere et spørgsmål om at benytte den til formålet mest egnede komponent. Men det er en tankegang der også ses ret ofte blandt producenter.
Eks kan det undre mig, at ALLE der gerne vil lugte af High End, pludselig benytter Sanken udgangstransistorer. Det er en udemærket transistor, men næppe den bedst egnede i samtlige konstruktioner.
Og når alt kommer til alt, så har du jo eks ikke bedre forudsætninger for at udvikle et audioprodukt end eks mig. Forskellen er bare, at du skal leve af det.
Jeg mener ikke blot udvikling af audioprodukter handler om at mestre elektronikudvikling. Det er i mindst lige så høj grad et spørgsmål om at vide hvad man går efter, og ikke mindst at give sig tid! Her har DIY folket jo den åbenlyse fordel, at der ikke er nogen tidsfrister og krav om at tjene penge.
Men igen.... du har totalt ret i, at en stor del blot køber nogle SS enheder de har hørt skulle være gode, monterer dem i et MDF kabinet med et standard filter, og så forventer at det er High End. Det er det næppe .
Et godt eksempelt på hvad man kan med DIY, er efter min mening min elskede DOXA. Knut Lauvland bygger forstærker fordi det er hans hobby. Han har bare haft held med at lave noget, der har kunnet spille bukserne af det meste på markedet, og derfor har han valgt at starte en lille produktion.
Men pt kan man eks ikke købe nogen forforstærker, fordi han ikke lige synes han har noget der er interresant. Og så kan man altså ikke købe det!
Ang resten af vores diskussion, så vil du undres over hvor lidt uenig jeg ernt faktisk er med dig. Det jeg kritiserer er dem du selv har nævnt, der ingen value adding laver, men alligevel tror de skal have en formue for Deres produkter.
Eks når man bilder folk ind, at ens ICEPower forstærker til 100.000,- er bedre end dem til 7.000,- trods det faktum, at det er 100% samme færdige Bang&Olufsen ICEPower modul der ligger inde i kassen.
Du har også selv givet et godt eksempel med Jeres norske forhandler, der valgte at anbefale en 30.000,- kroners forstærker frem for din til 10.000,- trods det faktum, at din lød bedst.
Hej Hurtig,
Jeg tror da også vi på mange måder er enige, jeg er bare træt af at høre det evindelige tuden om at hifi er for dyrt, at producenterne ripper kunderne, og at det iøvrigt er noget skod de laver.
Sandheden er at i highend er det eneste der kan forbedres distributionen (men det kan vi komme til senere).
Når folk f.eks hetzer Linn, så misser de en væsentlig pointe, nemlig at Linn har været en af markedslederne i over 30 år. Det bliver man ikke, hvis man ikke er professionel. Og den med at de hjernevasker kunderne og at det er derfor, den er nok trods alt lidt søgt.
Jeg synes også vores produkter lammetæsker Linn, men de har 100% sikkert nogle kvaliteter, som Linns tilhængere finder er meget væsentlige og som er baggrunden for deres valg.
Lærer man af det, istedet for bare af affærdige, vil man komme langt.
Jeg mener nu nok klart vi har bedre forudsætninger for udvikling af audio end du (med al respekt), trods alt skulle 3-4 mands konstante udvikling gennem efterhånden 15 år have kastet lidt erfaring af sig, og antallet af udviklede produkter (både for os selv, og for andre), kombineret med den anerkendelse de har opnået internationalt synes jeg er en kraftig indikator for det.
Vi arbejder iøvrigt ikke med deadlines, netop for ikke at gå på kompromis, og jeg tror alle vore distributører kan bekræfte at vi er notorisk kendte for at være 1-2 år forsinkede med vores nyudviklinger. Så nej, jeg tror heller ikke at DIY har en fordel her, desuden tror jeg ikke ret mange DIYere laver måske 30-50 prototyper af et produkt.
Men for at komme tilbage til det med pris, og markedet, så kan vi jo tage udgangspunkt i dit DAC projekt (bare for at synliggøre diskussionen).
Vi forestiller os du skulle sælge det til forhandlere:
Stumpepris: 1250
Løn til samling: 250
Ialt: 1500
Avance: 1000
Ab fabrik: 2500
Distribution: 1100
Pris fra distributøren: 3600
Forhandleravance: 1600
Forhandlerens salgspris: 5200
Moms: 6500
Ovenstående er ikke korrekt, men giver alligevel et godt indblik i strukturen ved salg af audio.
For det første bemærker du lige lønningerne i produktionen. Det svarer til 1½ timer. I kina ville det koste 2 kr i timen, men med fragt mv, ses at det faktisk ikke er så væsentligt igen. Vore egne kalkuler viser da også at det ikke kan betale sig for os.
Samtidig ser du at jeg har brugt følgende avancer:
40% (taget fra højeste pris) til produktion
30% til distribution
30% til forhandleren
selv om producenten har den højeste procentvise avance, ses at han er den der i kroner tjener mindst.
For de penge har han garantien, produktansvars forsikring, skal udvikle produkter der SKAL være hits, da han ellers er færdig (forhandlere starter bare med at sælge noget andet)
Det ses også at selvom producenten vælger at sælge med 10 % avance, vil han alligevel ikke kunne ændre ret meget på prisstrukturen gennem hele systemet. Så drømmen om at high end kan falde til 1/3 er en joke, og det logiske spørgsmål må være: tror du du kan få distributøren eller forhandleren til at gå med til 1/3 af normal avance for at nå dit mål ? eller tror du de bare vil vælge at sælge noget andet ?
Når man ser ovenstående, tror jeg det er klart at det faktisk er i detailleddet man kan spare penge og dermed give forbrugerne en bedre pris.
Det er ( i al ubeskedenhed ) derfor vi har startet hifi freaks, fordi vi tror at forbrugere ikke har brug for dyre demorum, men istedet vil høre produkterne hjemme hos sig selv, og samtidig spare en betragtelig sum penge.
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster