Som tidligere nævnt, så mener jeg at man skal definere sin målgruppe før man kan "designe" butikken. Der er dog en faktor jeg tror vil være et kæmpe plus ligemeget hvem målgruppen er. Det er personale med viden om og interesse for de produkter de sælger, det vil tiltale både entusiasten og den "almindelige" forbruger.
Der er blevet talt om muligheden for at have indrettet "stuer" i butikken. Det koncept er helt sikkert på vej frem. B&O har jo i mange år kørt med deres eget koncept, forhandlerne får ikke bare lov til at fylde en hel væg med B&O grej.
Læste for nylig en artikel i HomeCinemaChoice om en ny butik (i England) der var indrettet med to-tre "stuer", der var ikke et særlig stort sortiment, men det der var blev præsenteret på en god og overbevisende måde. Den butik var åbenbart den første af en række koncept butikker som man ville åbne. Der var såmæn en dansk indflydelse i det, da det er forhandlere Artcoustic der står bag disse butikker.
Uden at have været der, har jeg indtryk af at det er lidt det samme koncept Scala kører med, ikke så meget forskelligt grej men godt præsenteret.
Den type af koncepter tror jeg vi vil se flere af, og jeg tror også de vil virke fint over for den rette målgruppe. Jeg tror så bare ikke at den målgruppe er til stede her!
Målgruppen vil være de almindelige (som i ikke hifi entusiaster) forbrugere, der gerne vil have noget der er bedre en et mini-anlæg fra Elgiganten, men som ikke har brugt de sidste mange år på at gennemlæse 100 vis af hifiblade, set på hver eneste hjemmeside om hifi osv.
De går et sted hen, hvor de kan få noget vejledning, de kan opleve anlægget i en hjemlig atmosfære og få et reelt indtryk af hvad de kan forvente hjemme hos dem selv.
Jeg tror tilgengæld det koncept er lidt spildt på entusiasten. Han (eller hun) vil alligevel stå og være opmærksom på, at rummet er anderledes end stuen der hjemme, og han vil sikkert også gerne have mulighed for at sammenligne med flere modeller.
Jeg tror den bedste butik rettet mod entusiasterne, har et relativt stort sortiment. Ikke nødvendigvis mange forskellige mærker, men hvis man forhandler et bestemt mærke, så har man alle modeller hjemme. Og så er der mulighed for at prøve tingene hjemme hos sig selv.
Så der tror jeg ikke at selve butikkens fysiske rammer er nær så vigtige. Hifi entusiaster kan selvfølgelig også lide at komme i en lækker butik, men vi kan nok godt se imellem fingre med det, hvis der er et godt udvalg af lækre produkter.
For at runde af hvor jeg startede, for begge koncepter gælder det, at personalet SKAL have en viden, interesse og også gerne en holdning til hifi og musik.