Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Forhandlere, hvad kan man forlange af dem ?

Erfaringer og oplevelser med forhandlere.

Forhandlere, hvad kan man forlange af dem ?

Indlægaf Thomas Sillesen » fre jan 20, 2006 11:38

Hvordan er den perfekte forhandler ? Er det ham der sælger absolut billigst ? er det ham der har den bedste service ? (og hvad er det ?) Skal han levere varen ? sætte den op ? Have et stort udvalg ? eller få mærker han virkeligt brænder for ? Skal hans kaffe være god ? Skal butikken være flot ? eller ligge i en kælder i en sidegade ? skal skal det være moderne møbler og ligne en stue ? eller skal det være et pænt lokale med alt grejet på hylder ?
 
Måske mange spørgsmål, men noget der selvfølgelig optager de forhandlere der gerne vil have den bedst mulige forretning, for een ting er hvad forhandleren selv tror er det bedste, det er jo nu engang kunderne der ved det ;-)
Med venlig hilsen

Thomas Sillesen
Thomas Sillesen
Branchemedlem
 
Indlæg: 1557
Tilmeldt: man okt 24, 2005 06:18
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Forhandlere, hvad kan man forlange af dem ?

Indlægaf Kristian » fre jan 20, 2006 12:27

Thomas Sillesen skrev:<DIV>Hvordan er den perfekte forhandler ? Er det ham der sælger absolut billigst ? er det ham der har den bedste service ? (og hvad er det ?) Skal han levere varen ? sætte den op ? Have et stort udvalg ? eller få mærker han virkeligt brænder for ? Skal hans kaffe være god ? Skal butikken være flot ? eller ligge i en kælder i en sidegade ? skal skal det være moderne møbler og ligne en stue ? eller skal det være et pænt lokale med alt grejet på hylder ?</DIV><DIV> </DIV><DIV>Måske mange spørgsmål, men noget der selvfølgelig optager de forhandlere der gerne vil have den bedst mulige forretning, for een ting er hvad forhandleren selv tror er det bedste, det er jo nu engang kunderne der ved det ;-)</DIV>


For mig er det den som sælger billigst og yder service :wink:
Fusionerings process
(Gizmo * Zig^-1) = mo
Rebirth process
Zig*mo=Zigmo
And the new Dr.Gizmo now call him self The Dr.Zigmo!
I'm a Zigmolationist!
http://www.meta-gizmo.net/intro/terms.html
Brugeravatar
Kristian
Supermedlem
 
Indlæg: 1430
Tilmeldt: søn okt 23, 2005 11:30

Indlægaf E45 » fre jan 20, 2006 12:28

Ha, det er rent karaktermord at spørge så åbent om den slags!

Den grumme køber siger:

Bedste forhandler er ham som har en knaldbutik, som skaffer de ting hjem jeg vil lytte til og ikke pusher mig til at købe nogle af dem. Han har stort udvalg, jeg kan låne med hjem på prøve, Jeg vælger til sidst hvad jeg vil, han leverer varen og stiller det op og så får jeg 20% afslag i prisen fordi jeg er sådan en god kunde!

:lol:

De rigtige svar får vi ikke før vi tænker i kundesegmenter og indkøbsstile og mellem typiske forhandlere og rene livsstilhuse.
Og det bliver et langt svar som alligevel kun giver retninger, ikke køreklare svar som nogle måske kunne ønske sig.

Jeg synes man skal vende spørgsmålet om og spørge hvilken type(r) kunder og producenter en forretningsejerkreds gider handle med.
De (nørderne) som ved alt i forvejen om produkterne - han skal bare bestille hjem og være billig.

Eller dem der vil have kaffe, nej cappuchino fra en af de nye fede maskiner, sidde i designermøbler i butikken som kun sælger 3-5 mærker og kun skal tage stilling til om vi er under eller over 100K, skal vi have fladskærm med, og skal det være hvid lak eller ahorn. De rene livsstilbutikker (se Scala) tror jeg personligt kommer til at vinde i det lange løb. Også fordi fabrikkerne begynder at ville hale salget hjem i kontrollerede former. Så der vil garanteret opstå rene mærkebutikker med stort stilindhold hvor 3-5 mærker er gået sammen om fælles display.

Mellem disse to forhandlertyper er der en hel flok som stadig har butikker der ligner købmandsbutikker fra min morfars tid. En masse varer alle steder det er umuligt at danne sig et overblik over. Og sælgere som anbefaler det de den måned får flest procenter på. Rodebutikkerne kæmper mod internetbutikkerne og Jensen-typerne som er på markedet og repræsenterer få mærker og som osse sælger på slagtilbud af fremmede mærker der er kommet ind via andre handler. Midt imellem internet og en "rigtig" butik med facadevinduer.

Jeg tror nøgleordet for producenterne er kontrol. Kontrol med at det mærke man står for som producenet ydes suveræn imagepleje og fremstilles på absolut bedste vis. Ellers sælger man det selv, eller finder nogle a gå sammen med om at lave 3-1 butikker. Så trykket kommer nok ligeså meget fra producenter som kunder.

For kunderne handler det om overskuelighed. Hifi er en jungle som "almindelige" mennesker ( ikke-nørder) ikke gider sætte sig ind i. De vil bare have fed lyd og video/TV og bruger gerne mange penge for at få det der ser rigtigt ud i det nye hjem med lidt designerstole og samtalekøken. De finansierer det via lån i huset og så er det ligemeget med 200K oveni når det iøvrigt kører på pauselån og forhåbninger om karrierre og stigende løn hele vejen frem, når der skal betales af om 10 år. Who cares?
Brugeravatar
E45
Supermedlem
 
Indlæg: 1155
Tilmeldt: man okt 24, 2005 16:04
Geografisk sted: Århus

Indlægaf SES. » fre jan 20, 2006 12:31

Pris – det skal være value for money, billigst er ikke vigtigt, men det er vigtigt for mig at hvis jeg spenderer 50tkr så får jeg automatisk samme pris som ham der skriger på rabat. Det har en seriøs forhandler helt styr på.

 

For mig er det rart med en ydmyg beliggenhed og indretning, en omkostningsbevist butik får point hos mig. Ellers skal jeg jo bidrage til fed husleje og AJ møbler.

 

Han skal have de mærker han selv kan stå inde for. Kan han kun finde 2 mærker der er gode nok så har han 2 mærker, kan han finde 7 mærker har han 7. 

 

Han skal være musik entusiast – eller kan han jo intet (uanset hvad hans serviceprogrammer indeholder). Hvis han kan lide musik er der en chance for han forstår mine spørgsmål.

Han skal kunne lægge en strategi så jeg senere kan opgradere uden at skulle skifte alt.

 

I min hverdag færdes jeg mellem 100 vis af kædebutikker, trendbutikker etc. etc. – jeg handler der aldrig, de keder mig ihjel. Der mangler altid en ting ”entusiasme” – denne er erstattet af et professionelt $ grin, der kun bliver større når pengene i kassen klinger, og så begynder man med at ønske god weekend tirsdag eftermiddag..

 

Jeg har til dato kun oplevet en HIFI forhandler der kan og gør dette, jeg er optimist og håber der er 2-3 mere jeg kender jo langt fra alle.

Nu kendte jeg Lydbutikken i forvejen, men da vi gik Manley vejen brugte vi det meste af en dag i shoppen. Alle alternativer skulle prøves og vurderes. Jeg er stadig imponeret over denne dag, plus mange andre dage i butikken.

Heldigvis ved jeg ikke noget om HIFI, kun hvordan jeg gerne vil have det. Så jeg er open minded og vil gerne lære. Så jeg har brug for service og ikke mindst efter salg service. Det får jeg så i øvrigt i lange baner.

 

That’s my way! Jeg tager gerne IC til København og jokker ud på Frederiksberg alle, fremfor at gå ned i Linn’s bolighus eller KT’s glashus som er 10 minutters gang væk.

Så får jeg stærk kaffe, masser at vinyl at bladre i, får besvaret mine spørgsmål bliver lidt klogere. Og tager måske lidt med hjem for at teste om jeg lige kan få endnu mere krop på Websters Sax.

 

Så vil du have en butik banket ned, så sats på mig!

mvh. SES.
To listen is an effort, and just to hear is no merit. A duck hears also. Igor Stravinsky
Vi har alle lært at skjule vore fordomme, og vi viser ikke vore forkerte meninger. PO Enquist 1976.
Brugeravatar
SES.
Supermedlem
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: tirs okt 25, 2005 06:58
Geografisk sted: Midtfyn

Indlægaf Japer » fre jan 20, 2006 12:33

Nu har jeg aldrig været hos Jensen.

Men jeg kan godt li den dynamik det virker til han besidder. Varer skal ind varer skal ud. Der er masser af brugte ting til en go pris og masser af nye ting som regel også til rimelige priser. Jeg vil vædde med hvis jeg ringede til ham så har han endnu flere spændende tilbud end man lige regner med. Man kan så vidt jeg ved låne áf ham uden problemer, han kommer selv med det, og man kan sidde i en uge eller mere og høre lidt på det og så ringe, så kommer han og henter det. Han ved jo godt at når man en dag får tid, jamen så er der lige de 50% ekstra chance for at man ringer til ham. Og er det ikke lige ham man vælger alligevel så er det det måske næste gang. Og af den grund er der også en masse demo tilbud på varer der har været til forskllige lyttetest rundt i landet og til test hos forskellige magasiner. Der kommer tunge varer ind fra indland og udland. Jo der sker noget i den butik. Men en af de fedeste ting er at der er brugte ting også synes jeg.  Jeg ved så ikke med hans demorum eller andre grejer til billede og stuff.  Der er mange andre deciderede butikker der også har mange af de dyder der er nævnt ovenfor, skal lige siges. Men ellers er en venlig betjening altid en go ting. Og at man kan komme til at høre noget af det lidt tungere grej. oog igen at der er brugte ting og sager. F.eks scala som ser meget flot ud i indretning, kun det jeg har set på billeder. Men sortimentet virker lidt fast og priserne ligeså. Hvis jeg kigger på deres hjemmeside idag og om en måned er der ikke sket noget som helst vil jeg tro. De små danske forhandlere skulle gøre noget mere ud af deres hjemmeside. Man sidder tit og kigger efter nogen ting f.eks på annoncesiden, så går man ind på hjemmesiden, så er der hverken priser eller billeder eller noget info stort set om de forskellige ting. Der er ikke gjort noget for at man skal falde i og blive interesseret. Der er jo ikke så mange hifi butikker, de er ihvertfald spredt godt ud over hele dk. Så for at køre en tur til et af stederne en dag, vil man godt ha en ide om hvad de har og hvordan der ser ud. Kan man komme til at høre noget osv.
Mvh. Japer
Japer
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 253
Tilmeldt: ons dec 14, 2005 15:57
Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf Jonas Bojer » fre jan 20, 2006 12:34

Det er da det MEST simple spørgsmål i verden.
 
Den bedste forhandler er den der giver mest MUSIK for de surt optjænte pengene, resten er bare småting.
 
Hilsen Jonas Bojer
Brugeravatar
Jonas Bojer
Supermedlem
 
Indlæg: 1382
Tilmeldt: man okt 24, 2005 11:31
Geografisk sted: Odder

Indlægaf E45 » fre jan 20, 2006 12:38

Enig med det om internettet i forhandleres hænder. De har nødtvunget oprettet en side - sådan en skal man jo have - og så sker der ellers ikke enskid ud over de retter lidt priser af og til. De tror al energi skal rettes ind i butikken " for det er der kunden kommer". Fejl. Rigtig mange kunder kigger FØRST på butikkens hjemmeside inden de gider tage derind in persona.

De skal forstå at de har fået et ekstra butiksvindue hvor der står en masse og kigger ind - men indefra butikken kan man ikke se nogen!
Brugeravatar
E45
Supermedlem
 
Indlæg: 1155
Tilmeldt: man okt 24, 2005 16:04
Geografisk sted: Århus

Indlægaf Japer » fre jan 20, 2006 12:45

Skal det være en butik. Så må det godt være et sted hvor man føler sig sådan lidt i rolige omgivelser. Hvor der er blade kaffe og man stille og roligt kan gå og kigge og høre lidt. En lille hifi klub i butikken. Lidt som at komme ind i den kommercielle aage instrument forretning eller f.eks woodstock. Man kan prøve guitarer basser og forstærkere nederst i butikken. Mange sidder der og prøver forskellige ting. egentlig uden de virker generende nogen sidder og drikker kaffe andre kigger lidt nogen mødes og snakker lidt, altså kunder der lige får en sludder om de forskellige sager osv. Det er jo lidt fedt. Jeg har før været i hifi butikker hvor der har været lidt af det samme. Hvor der har været flere interesserede mennesker inde på en gang. så lytter man lidt med snakker lidt og kan også høre hinanden lidt om hvad man synes. Det er vældig hyggeligt. En anden ting f.eks i woodstock en gtr butik i århus. Så går man hen og spørger chefen om han ikke har et eller andet ude bagved eller noget. Så kommer han lige ind med en fender jazzmaster 62 eller noget helt 3. det er faneme morsomt sådan noget. Så er dagen reddet.
Mvh. Japer
Japer
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 253
Tilmeldt: ons dec 14, 2005 15:57
Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf Vogue » fre jan 20, 2006 12:46

Det er da hyggeligt med forhandlere der ved noget om tingene, men er ikke afgørende for mig. Man kan jo checke alt på nettet, man kan få svar fra producenterne, og man kan spørge alle de gode mennesker som har samme interesse ... f.eks. her på siten.

Det vigtigste er derfor prisen.

Service er jo en mærkelig ting, idet det jo ofte er producenten og importøren der er bestemmende og eller medbestemmende for hvordan man ordner defekte varer. Jeg synes at sagen med ML's digitale drev viser at selvom man køber til høje priser, hos en anerkendt forhandler ... så kan det blive noget rigtigt bøvl. Man køber jo hvad man synes er bedst til prisen, og ikke efter hvem der har en god service hvis det går galt ... medmindre man da har hørt at der er en overvejende sandsynlighed for at noget går galt.

Vogue
Vogue
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 356
Tilmeldt: man nov 14, 2005 15:55

Indlægaf Tape Connection » fre jan 20, 2006 13:08

SES. skrev:

Pris – det skal være value for money, billigst er ikke vigtigt, men det er vigtigt for mig at hvis jeg spenderer 50tkr så får jeg automatisk samme pris som ham der skriger på rabat. Det har en seriøs forhandler helt styr på.

 
Er det mere væsentligt hvor meget man får i rabat, end hvor meget man får for sine penge?
Mvh. Otto
www.tapeconnection.dk
Atoll - Musical Fidelity - DLS - Monitor Audio - Black Rhodium
Man behøver ikke være ekspert for at være entusiast!
Tape Connection
Profil Lukket
 
Indlæg: 313
Tilmeldt: tirs okt 25, 2005 08:46
Geografisk sted: Århus

Indlægaf E45 » fre jan 20, 2006 13:19

Ja, man kan jo aldrig vide hvad man får for pengene ellers! Der skal altså være et absolut tal med i betragtningerne. Det er ikke nok med de smarte sælgertricks a la - "jamen er du ikke glad for den lyd du har og synes du ikke den er pengene værd.." ?
Brugeravatar
E45
Supermedlem
 
Indlæg: 1155
Tilmeldt: man okt 24, 2005 16:04
Geografisk sted: Århus

Indlægaf SES. » fre jan 20, 2006 13:20

Det væsentlige er at jeg bliver værdsat som kunde, og skal betale samme pris som andre. Hverken mere eller mindre.
 
 
mvh. SES.
To listen is an effort, and just to hear is no merit. A duck hears also. Igor Stravinsky
Vi har alle lært at skjule vore fordomme, og vi viser ikke vore forkerte meninger. PO Enquist 1976.
Brugeravatar
SES.
Supermedlem
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: tirs okt 25, 2005 06:58
Geografisk sted: Midtfyn

Indlægaf 3DX » fre jan 20, 2006 13:34

Jonas Bojer skrev:
Det er da det MEST simple spørgsmål i verden.
 
Den bedste forhandler er den der giver mest MUSIK for de surt optjænte pengene, resten er bare småting.
 
Hilsen Jonas Bojer

det er vist gået lidt hurtigt JB

du har glemt at skrive Linn og forskelle

Q skal ikke være højt eller lavt! det skal være korrekt.
citat, Knud Thorborg
3DX
Branchemedlem
 
Indlæg: 2441
Tilmeldt: tors nov 03, 2005 11:37
Geografisk sted: ht ing. :-)

Indlægaf E45 » fre jan 20, 2006 13:37

Oaky. 3DX, du er ofte ude efter os andre med de der oneliners som kan være ret irriterende og indholdsløse, men denne er bare iorden!

Og jeg tror godt Jonas ka ta det!
Brugeravatar
E45
Supermedlem
 
Indlæg: 1155
Tilmeldt: man okt 24, 2005 16:04
Geografisk sted: Århus

Indlægaf 3DX » fre jan 20, 2006 13:54

sorthvid skrev:Oaky. 3DX, du er ofte ude efter os andre med de der oneliners som kan være ret irriterende og indholdsløse, men denne er bare iorden!

Og jeg tror godt Jonas ka ta det!
 
det er rigtigt, man skal feje for ejen dør først.
men JBs indlæg er da helt i skoven. en lidt mere uddybende forklaring på hvorfor det og det er vigtigt, og hvad der er ligemeget, kan da bruges til noget.
det der er da spild af tid.
 
det svare til at jeg svarede,
den der giver mig gåsehud... go da mand osv...
 
kva mit job osv køber jeg meget sjældent noget hos forhandelere.
men hvis jeg skulle ville det være at de ved hvad de tale om være top prio.
mere end de havde 100 mærker osv osv.
jeg ville lave en short list over hvad jeg ville hører, og så finde en forhandler der havde det.
jeg ville da aldrig bare dukke op og sige, jeg skal bruge en cd til 20K, hvad har du.
og så en personlig mening. drop den og den, det er ikke mer prisen værd.
de har hørt meget mere end jeg, og det vil jeg da gerne udnytte.
 
 
 
Q skal ikke være højt eller lavt! det skal være korrekt.
citat, Knud Thorborg
3DX
Branchemedlem
 
Indlæg: 2441
Tilmeldt: tors nov 03, 2005 11:37
Geografisk sted: ht ing. :-)

Næste

Tilbage til Forhandlere


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Forummet

Dit seneste kb!? (1833) Lyngdorf TDAI 2170 og 2200 (18) Hifi freaks under tvangs... (16) DIY Synergy horn (280) Witthoff's stereo. (35) Buchardts vennetrd (139) Genesis gendannet (6) Undersgelse af pickup (4) Pickup (12) Michael Bundesen (0) TDK hjtaler kabel !... (14) Sger god 2w modstand (686) Amphion (12) Inden Pensionen (23) Cat 6, Cat 7, eller Cat 8 ? (16)

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.