Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Hvor gode er danske forhandlere?

Erfaringer og oplevelser med forhandlere.

Hvor gode er danske forhandlere?

Indlægaf mogens_østjyll » søn sep 05, 2010 14:11

Jeg har igennem min tid oplevet meget forskellig standard hos danske hifi forhandlere.
Generelt er det dog min opfattelse, at de fleste af dem er ganske gode.
 
Seneste har jeg haft gode erfaringer med hifi freaks, high end sound, Artsound og Audiocompagniet og dårlige med audioart.
 
Jeg savner dog den gamle Sk sound ekstremt meget. Sk sound var i mine øjne den bedste danske forhandler all-time.
 
 
Hvad er din generelle opfattelse af danske forhandleres service og evne til at kunne sammensætte spændende systemer, herunder deres vidensniveau om selv samme?
 
Vurderer du, at internetbaserede forhandlere besidder samme vidensniveau som de gode gamle typer af forhandlere?
 
Hvilken type service lægger du særlig vægt på, at en forhandler skal besidde?
 
 
Brugeravatar
mogens_østjyll
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 470
Tilmeldt: søn aug 22, 2010 15:54

Indlægaf Ultralyd » søn sep 05, 2010 14:52

Generelt er evnen til at matche grej rigtig ringe, hvilket også fremgår af de fiaskoer man oplever på messer i DK.
Det kniber også med i det hele taget at have grej der evner at blive matchet med andet grej for at opnå vellyd.

Alt for mange audio forhandlere, og i særdeleshed internet baserede forretninger, tilnærmer sig koncepter som minder om EL-Giganten og Aldi.

Der er en fin service mange steder hvis man foretrækker ekspedienter der lefler for kunderne uden egentlig at besidde hverken evner eller viden om det de har med at gøre.
De kunne for så vidt lige så godt have været ansat i en akvarieforretning eller hos en damefrisør.

For mig skal en forhandler kun være i stand til at introducere mig for sammensætninger af grej der kommer i nærheden af den lydkvalitet jeg er vant til eller bedre og det lykkes stort set aldrig.
Derudover skal de være ærlige og undlade at betragte mig som en spade der hopper på nogen som helst limpind.
det er ok for mig at de også vælger at være selektive med deres valg af kunder.
Det er, med andre ord, ok hvis de smider fjolser ud af butikken.

Branchen er i total forrådnelse herhjemme og de mange der lader sig besudle og føre bag lyset fordrer denne udvikling.

Der foreligger kartelaftaler, der er korruption, reklamefremstød bliver fremstillet som tests, bagtalelse sker jævnligt, de fÃ¥ orakler der er holdes pÃ¥ afstand af resten af branchen   -   ogsÃ¥ i de danske fora   -   og filosofien om "All Audio - No Attitude -  No Profit" er for længst død og begravet.
Ultralyd
Medlem
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: tirs aug 24, 2010 11:39

Re: Hvor gode er danske forhandlere?

Indlægaf lydarne » søn sep 05, 2010 18:54

mogens_østjyll skrev:Hvad er din generelle opfattelse af danske forhandleres service og evne til at kunne sammensætte spændende systemer</DIV><DIV> </DIV><DIV> </DIV>

Når nu det ikke nok at det lyder Feeedt mere, nu skal det også være spændene.
Senest rettet af lydarne søn sep 05, 2010 19:29, rettet i alt 2 gange.
lydarne
Udelukket fra forum
 
Indlæg: 922
Tilmeldt: ons mar 24, 2010 10:40
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Hvor gode er danske forhandlere?

Indlægaf mogens_østjyll » søn sep 05, 2010 19:03

lydarne skrev:
mogens_østjyll skrev:Hvad er din generelle opfattelse af danske forhandleres service og evne til at kunne sammensætte spændende systemer</DIV><DIV> </DIV><DIV> </DIV>

Når nu det ikke nok at det lyder Feeedt mere, nu skal det også være spændene.
 
Er du rar at holde den diskussion til den relevante tråd.
Tak
Brugeravatar
mogens_østjyll
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 470
Tilmeldt: søn aug 22, 2010 15:54

Indlægaf dreamz » søn sep 05, 2010 21:20

Uanset hvad, så tror jeg, den gamle type hifi-forhandler går en meget svær tid i møde. Disse forhandlere har svært ved at få en omsætning og en dækningsgrad, der gør det bare nogenlunde rentabelt at drive en forretning; det er jo ikke mange 50.000 kroners forstærkere, der langes over disken; og hvis en kunde har set sig varm på sådan en forstærker, er det overvejende sandsynligt, at vedkommende køber den i en netbutik et eller andet sted i verden for at spare de par tusind kroner, som netop forhandleren skulle bruge til at dække sine omkostninger og også leve af sin forretning.

Ligesom den lokale slagterbutik også er afgået ved døden, tror jeg, det samme vil ske med hifi-forhandleren. Der skal nok være plads til at par enkelte, der kan overleve på god service og hjemtagning af højtydende, unikke produkter, men konkurrencen er nådesløs og kunderne er i de fleste tilfælde troløse.

Trist, men sandt.
Brugeravatar
dreamz
Supermedlem
 
Indlæg: 1470
Tilmeldt: ons mar 19, 2008 11:25
Geografisk sted: From the far side of the ocean

Indlægaf mogens_østjyll » søn sep 05, 2010 22:19

dreamz skrev:Uanset hvad, så tror jeg, den gamle type hifi-forhandler går en meget svær tid i møde. Disse forhandlere har svært ved at få en omsætning og en dækningsgrad, der gør det bare nogenlunde rentabelt at drive en forretning; det er jo ikke mange 50.000 kroners forstærkere, der langes over disken; og hvis en kunde har set sig varm på sådan en forstærker, er det overvejende sandsynligt, at vedkommende køber den i en netbutik et eller andet sted i verden for at spare de par tusind kroner, som netop forhandleren skulle bruge til at dække sine omkostninger og også leve af sin forretning.

Ligesom den lokale slagterbutik også er afgået ved døden, tror jeg, det samme vil ske med hifi-forhandleren. Der skal nok være plads til at par enkelte, der kan overleve på god service og hjemtagning af højtydende, unikke produkter, men konkurrencen er nådesløs og kunderne er i de fleste tilfælde troløse.

Trist, men sandt.
 
Det sidste åbner så for en anden topik. Nemlig hvad skal der til for at du vælger en bestemt forhandler, der sælger højtydende, unikke produkter?
Eller lige ud ...hvad skal der til for at holde lige netop sådanne gode forhandlere i live?
Brugeravatar
mogens_østjyll
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 470
Tilmeldt: søn aug 22, 2010 15:54

Indlægaf dreamz » søn sep 05, 2010 23:12

mogens_østjyll skrev:Det sidste åbner så for en anden topik. Nemlig hvad skal der til for at du vælger en bestemt forhandler, der sælger højtydende, unikke produkter?Eller lige ud ...hvad skal der til for at holde lige netop sådanne gode forhandlere i live?


Ja, godt spørgsmÃ¥l. Jeg lider nok af den vildfarelse, at jeg selv bedst ved, hvad jeg helst vil have, og har sikkert i mange tilfælde taget fejl. Flere elementer i mit hifi-anlæg er stykket sammen af produkter, jeg har købt efter en pludselig indskydelse, og som jeg efterfølgende har forsøgt efter bedste evne at fÃ¥ mest muligt ud af.  Og selvom jeg i dag er ganske godt tilfreds, er det bestemt ikke umuligt, at jeg med relativt fÃ¥ udskiftninger kunne fÃ¥ et anlæg, som var endnu bedre.

Derfor kunne jeg forestille mig følgende: Jeg laver en liste over mit setup, en beskrivelse af mit lytterum og mine lyttevaner og musiksmag og angav, hvad jeg især lægger vægt på: Dynamik, perspektiv, detaljeringsgrad, waf, robusthed etc. Og så kunne en forhandler give mig forslag til, hvor han mener, de svage led er i mit setup, og hvordan han mener, jeg med større eller mindre udskiftninger kunne få et endnu bedre anlæg. Herefter ville jeg få mulighed for at låne produkterne med hjem.

Det er muligt, at nogle forhandlere allerede tilbyder det; jeg har bare ikke stødt på det.
Brugeravatar
dreamz
Supermedlem
 
Indlæg: 1470
Tilmeldt: ons mar 19, 2008 11:25
Geografisk sted: From the far side of the ocean

Indlægaf dreamz » søn sep 05, 2010 23:18

...I forlængelse af mit foregående indlæg; Jeg ville selvfølgelig ikke været interesseret i en forhandler, der blot meddelte, at jeg skulle skifte det meste af mit anlæg ud for at købe hans produkter.

Måske vil de færreste kunne sig noget meningsfuldt om mit eller andres setup uden at have hørt det først, og et hjemmebesøg af en sådan hifi-konsulent vil være ganske dyrt, og der er jo stadig kun kunderne til at betale.
Brugeravatar
dreamz
Supermedlem
 
Indlæg: 1470
Tilmeldt: ons mar 19, 2008 11:25
Geografisk sted: From the far side of the ocean

Indlægaf mogens_østjyll » søn sep 05, 2010 23:18

dreamz skrev:
mogens_østjyll skrev:Det sidste åbner så for en anden topik. Nemlig hvad skal der til for at du vælger en bestemt forhandler, der sælger højtydende, unikke produkter?Eller lige ud ...hvad skal der til for at holde lige netop sådanne gode forhandlere i live?


Ja, godt spørgsmål. Jeg lider nok af den vildfarelse, at jeg selv bedst ved, hvad jeg helst vil have, og har sikkert i mange tilfælde taget fejl. Flere elementer i mit hifi-anlæg er stykket sammen af produkter, jeg har købt efter en pludselig indskydelse, og som jeg efterfølgende har forsøgt efter bedste evne at få mest muligt ud af. Og selvom jeg i dag er ganske godt tilfreds, er det bestemt ikke umuligt, at jeg med relativt få udskiftninger kunne få et anlæg, som var endnu bedre.

Derfor kunne jeg forestille mig følgende: Jeg laver en liste over mit setup, en beskrivelse af mit lytterum og mine lyttevaner og musiksmag og angav, hvad jeg især lægger vægt på: Dynamik, perspektiv, detaljeringsgrad, waf, robusthed etc. Og så kunne en forhandler give mig forslag til, hvor han mener, de svage led er i mit setup, og hvordan han mener, jeg med større eller mindre udskiftninger kunne få et endnu bedre anlæg. Herefter ville jeg få mulighed for at låne produkterne med hjem.

Det er muligt, at nogle forhandlere allerede tilbyder det; jeg har bare ikke stødt på det.
 
Pudsigt nok synes jeg at de forhandlere, jeg lige nu har kontakt med er yderst villige til at låne hjem.
Jeg har haft enorme priviligier ved tidl. Sk sound, hvor jeg lånte det med hjem, jeg havde lyst til. Nu har jeg erfaringer med hififreaks, Artsound og high end sound i ålborg.
Alle 3 oplever jeg som yderst velvillige. Endda i ekstrem grad for nogle af dem.
 
SÃ¥ det er da muligt synes jeg
Brugeravatar
mogens_østjyll
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 470
Tilmeldt: søn aug 22, 2010 15:54

Indlægaf dreamz » søn sep 05, 2010 23:24

mogens_østjyll skrev:Pudsigt nok synes jeg at de forhandlere, jeg lige nu har kontakt med er yderst villige til at låne hjem.

eg har haft enorme priviligier ved tidl. Sk sound, hvor jeg lånte det med hjem, jeg havde lyst til. Nu har jeg erfaringer med hififreaks, Artsound og high end sound i ålborg.

Alle 3 oplever jeg som yderst velvillige. Endda i ekstrem grad for nogle af dem.

SÃ¥ det er da muligt synes jeg


Det anser jeg heller ikke som et problem; men forhandleren skal være i stand til noget mere end bare sige, 'ja, lån du bare de forstærkere med hjem.' De skal give deres bud på, hvilke forstærkere, jeg bør låne med hjem, fordi de mener, jeg vil opleve et kvalitetsløft.
Brugeravatar
dreamz
Supermedlem
 
Indlæg: 1470
Tilmeldt: ons mar 19, 2008 11:25
Geografisk sted: From the far side of the ocean

Indlægaf mogens_østjyll » søn sep 05, 2010 23:26

dreamz skrev:
mogens_østjyll skrev:Pudsigt nok synes jeg at de forhandlere, jeg lige nu har kontakt med er yderst villige til at låne hjem.

eg har haft enorme priviligier ved tidl. Sk sound, hvor jeg lånte det med hjem, jeg havde lyst til. Nu har jeg erfaringer med hififreaks, Artsound og high end sound i ålborg.

Alle 3 oplever jeg som yderst velvillige. Endda i ekstrem grad for nogle af dem.

SÃ¥ det er da muligt synes jeg


Det anser jeg heller ikke som et problem; men forhandleren skal være i stand til noget mere end bare sige, 'ja, lån du bare de forstærkere med hjem.' De skal give deres bud på, hvilke forstærkere, jeg bør låne med hjem, fordi de mener, jeg vil opleve et kvalitetsløft.
 
Ja, det er jeg fuldstændig enig med dig i.
Brugeravatar
mogens_østjyll
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 470
Tilmeldt: søn aug 22, 2010 15:54

Indlægaf Otto J » man sep 06, 2010 07:09

dreamz skrev:

Derfor kunne jeg forestille mig følgende: Jeg laver en liste over mit setup, en beskrivelse af mit lytterum og mine lyttevaner og musiksmag og angav, hvad jeg især lægger vægt på: Dynamik, perspektiv, detaljeringsgrad, waf, robusthed etc. Og så kunne en forhandler give mig forslag til, hvor han mener, de svage led er i mit setup, og hvordan han mener, jeg med større eller mindre udskiftninger kunne få et endnu bedre anlæg. Herefter ville jeg få mulighed for at låne produkterne med hjem.

Det er muligt, at nogle forhandlere allerede tilbyder det; jeg har bare ikke stødt på det.
 
Hm... Nu vil jeg ikke kaste mig ud i diskussionen om hvor gode forhandlerne sÃ¥ er til at sætte sig ind i hvordan et givent anlæg skal forbedres, men bortset fra dét, sÃ¥ synes jeg da ikke at din beskrivelse adskiller sig væsentligt fra min hverdag. Jeg vil ikke sige at det er reglen, men jeg har da flere gange f.eks. solgt højttalere til én der kom efter en forstærker, eller omvendt. Nej, du kan ikke komme ind fra gaden som ukendt kunde og lÃ¥ne en 20.000,-s forstærker, uden at lægge et betydeligt depositum, men det mener jeg sÃ¥ heller ikke man kan forlange (det siger du sÃ¥ retfærdigvis heller ikke, men det var oppe og vende i en anden trÃ¥d). Men udover dét, sÃ¥ er det da nogenlunde sÃ¥dan jeg/vi i det mindste forsøger at drive forretning, sÃ¥ kan man altid diskutere i hvor høj grad det lykkes.
 
Nogle gange synes jeg ogsÃ¥ det drejer sig om at kunderne ikke er særligt gode til at være kunder - rigtigt mange gÃ¥r ind i butikken med dén overbevisning at nu skal jeg satme godt nok lige vise de knægte hvor skabet skal stÃ¥, og demonstrere at jeg ved alt om hifi sÃ¥ de skal ikke komme og lære mig noget. Det kan da godt være det er rigtigt, men sÃ¥ fÃ¥r man i hvert fald ikke meget brugbart input retur.
 
Jeg vil overhovedet ikke afvise at der findes kunder der har fÃ¥et en dÃ¥rlig oplevelse, man kan ikke være pÃ¥ bølgelængde med alle, men eksempelvis sÃ¥ ER det muligt at fÃ¥ et - gratis - hjemmebesøg af os, og fÃ¥ vores vurdering hjemme i sin egen stue. Det er bare en mÃ¥de at handle hifi pÃ¥ der ligger sÃ¥ fjernt fra kundernes forventninger, at groft sagt ingen spørger efter det, og relativt fÃ¥ tager imod det nÃ¥r man tilbyder det. SÃ¥ kan vi diskutere om det er forhandlerne der opdrager kunderne, og at det er fordi forhandlerne er for dÃ¥rlige til at gøre kunderne til gode kunder. Eksempelvis sÃ¥ er jeg ved at brække mig nÃ¥r folk sætter sig i stolen, jeg sætter musikken i gang, og sÃ¥ rejser folk sig op og gÃ¥r hen til den ene højttaler, kigger bagved den, lægger øret ned til diskanten, sÃ¥ til bassen, og med en vidende mine giver udtryk for at "jo, de spiller rigtigt godt". Hvordan f... kan du høre det nÃ¥r du stÃ¥r bag ved højttaleren, mester? Men skal jeg sÃ¥ belære dén kunde om hvordan han skal lytte hvis han vil have noget seriøst ud af demonstrationen, med væsentlig risiko for at virke arrogant og bedrevidende, eller skal jeg lade den enkelte kunde gebærde sig sÃ¥dan som han nu engang har lyst til? Det er en balancegang. Folk er forskellige, og hvis jeg ikke ændrer adfærd alt efter hvordan kunderne opfører sig, sÃ¥ vil en del af dem opfatte mig som arrogant.
 
Sagt pÃ¥ en anden mÃ¥de: Hvis din beskrivelse af den perfekte forhandler er dét du forventer, sÃ¥ skal du jo ogsÃ¥ give udtryk for at det er dét du gerne vil. Hvis forhandleren sÃ¥ ikke lytter til dig, men bare bralrer løs om at alle hans produkter er verdens bedste, sÃ¥ er det klart at I ikke er pÃ¥ bølgelængde. Men jeg synes ikke helt det er fair hvis man gÃ¥r ind i butikken og siger at man gerne vil kigge pÃ¥ nogle højttalere, hvis dét man egentlig vil er at fÃ¥ en dybere analyse af om det overhovedet er højttalere man skal købe. Jeg tror ikke der er ret mange af de nogenlunde seriøse hifi-forhandlere der ikke vil tage en dybere snak med dig, hvis du gÃ¥r ind og siger "jeg vil gerne have bedre lyd i mit anlæg, men jeg ved ikke helt hvor næste skridt skal være". Med andre ord, hvis du vil have at forhandleren skal være Ã¥ben, kræver  det at du selv er Ã¥ben. Jeg har oplevet at folk har ageret nærmest fornærmet over at jeg har spurgt hvor stor deres stue er, hvad hulen skal jeg blande mig i dét for, kan jeg da ikke bare vise hvad jeg har af højttalere?
 
Bare for at illustrere at kunder er forskellige, og der findes ikke én mÃ¥de at være pÃ¥, som passer alle. Nogle vil gerne selv, og betragter  forhandleren som allerhøjst et nødvendigt onde der skal flytte kassen ude fra lageret og op pÃ¥ disken, og vil gerne selv bestemme hvad de skal prøve, andre vil gerne have - og har BRUG for - at forhandleren tager dem i hÃ¥nden og giver dem en klar styring. Den beskrivelse du giver udtryk for, passer pÃ¥ det sidste, men uden at kende dig fra andet end net-diskussioner (sÃ¥vidt jeg ved), sÃ¥ tror jeg at du reelt ER det første. Jeg vil komme med den forsigtige pÃ¥stand, at nÃ¥r kunden oplever forhandleren som arrogant, sÃ¥ skyldes det lige sÃ¥ ofte at forhandleren forsøger at levere egentlig rÃ¥dgivning til en kunde der ikke ønsker den, som at han leverer salgsgas frem for rÃ¥dgivning.
 
Og så findes der naturligvis forhandlere inden for alle brancher der bare ER arrogante, og uegnede til at stå i en butik - men du vil jo også gerne have at der står en person der rent faktisk ved noget om hifi, og ikke bare én der ved hvordan man ekspederer kunder. Og det er nu engang ikke et krav at være socialt begavet, for at vide noget om hifi. Så ind imellem vil du jo stå med valget mellem at blive ekspederet af én der ved noget om hifi men ikke nødvendigvis formidler det særligt godt, og én der er skidedygtig til behovsafdækkelse men ikke ved særligt meget om det han sælger.
 
Iøvrigt er det en universel diskussion, jeg som forhandler er jo også kunde når jeg køber alt andet end hifi. Og jeg oplever lige så svingende præstationer hos de øvrige butikker, som I sikkert gør i hifi-butikker. Måske er brancher hvor vidende entusiaster har en tendens til at være lidt, tja, nørdede, hårdere ramt end brancher hvor socialt begavede mennesker er mere velrepræsenterede... :-) Jeg tror problemet lidt er at flertallet af hifi-forhandlere er hifi-forhandlere fordi de interesserer sig for hifi, ikke fordi de interesserer sig for at sælge. For hvis man interesserer sig for forretning, så finder man hurtigt en anden branche ;-)
Mvh. Otto
Otto J
Branchemedlem
 
Indlæg: 1115
Tilmeldt: søn mar 04, 2007 09:07

Indlægaf dreamz » man sep 06, 2010 09:17

Som jeg også skrev i mit forrige indlæg, så indrømmer jeg blankt, at jeg lider af den vildfarelse, at jeg ved bedst selv, hvad jeg vil have. Men når man som jeg har haft hifi som hobby on and off i over 30 år, har jeg desværre alt for tit været ude for forhandlere, hvis uvidenhed jeg har fundet grænseløs, og hvis man tilstrækkelig mange gange har den oplevelse, opbygger man en vis skepsis.

Men jeg kan sagtens forstå den forhandler, som korser sig over en bedrevidende nar, der kommer ind i forretningen for at fortælle, hvordan alt ting hænger sammen. Og det er klart, at hvis man som kunde har den attitude, at man ved alt, så kan jeg godt forstå, hvis den ellers nok så kompetente forhandler trækker følehornene til sig og gladelig agerer lagerdreng.

Men lad mig give et eksempel; mit seneste indkøb var en stereoforstærker, der kunne løfte musikgengivelsen på mit anlæg, som var drevet af en Yamaha surround-receiver. Jeg havde derfor som ufravigeligt krav, at min nye forstærker havde processor-ind, så jeg fortsat kunne have glæde af surround-systemet. Og tro mig, flere forhandlere anede ikke hvad jeg talte om. Og selv efter jeg havde udpeget et par modeller med den pågældende funktionalitet, blev de ved med at foreslå en masse sikkert glimrende forstærkere, som ikke kunne det, jeg ville have den til.

Men generelt er det mit indtryk, at der er langt mellem de gode, kompetente sælgere – ikke kun i hifi-branchen men stort set alle steder. Stoler du på en hvidvareforhandler? En bilforhandler? En bankrådgiver?
Brugeravatar
dreamz
Supermedlem
 
Indlæg: 1470
Tilmeldt: ons mar 19, 2008 11:25
Geografisk sted: From the far side of the ocean

Indlægaf Ultralyd » man sep 06, 2010 11:19

Af de tre sammenligninger rammer den med bankrådgiveren plet.

En bakrådgiver skal sammensætte et samlet set-up af
- investeringer (komponenter i anlæget)
- markedsanalyse (musikstil og foretrækker du den ærlige lyd, den lidt bløde bas fra McIntosh eller den lidt tynde AN)
- spådom om fremtidig udvikling (vil der forekomme lyttetræthed og hvordan matcher de enkelte del i anlæget)
- vurdering af din aktuelle situation (akustikken i stuen)

Bankrådgivere som man stoler på er der også langt imellem.
Ultralyd
Medlem
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: tirs aug 24, 2010 11:39

Indlægaf Otto J » man sep 06, 2010 12:34

Ultralyd skrev:
- markedsanalyse (musikstil og foretrækker du den ærlige lyd, den lidt bløde bas fra McIntosh eller den lidt tynde AN)
 
Og noget der er meget vanskeligt i dén sammenhæng: Nogle gange har folk vidt forskellige opfattelser af hvordan det samme udstyr spiller. NÃ¥r folk siger de er vilde med f.eks. rørlyd, mener de sÃ¥ rent faktisk at de er vilde med en varm, tilbagelænet, lidt fyldig lyd, eller mener de at de er vilde med en energisk, fremadrettet, levende lyd? Rørlyd kan være begge dele, alt efter hvem man spørger, og hvilke rør man har lyttet pÃ¥. Dér kan man jo gÃ¥ noget galt, hvis man ikke har det samme "sprog", og det oplever man tit som forhandler.
Mvh. Otto
Otto J
Branchemedlem
 
Indlæg: 1115
Tilmeldt: søn mar 04, 2007 09:07

Næste

Tilbage til Forhandlere


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.