3DX skrev:Umbrella... jeg kan simpelthend ikkke holde ud at hører på det
Det kan jeg heller ikke, men det har så ikke ret meget med lydkvalitet at gøre... Bortset fra det er jeg enig, rigtigt mange CD-udgivelser er en katastrofe. Jeg vil stadig fastholde at der er forskel på at lytte til hifi og lytte til musik.
3DX skrev:enig, men jeg har lavet et anlæg der spiller hifi, fordi jeg syntes beløningen for at at det spiller hif er enorm ved musik lytning... når denne er lavet i den rigtigt kvalitet.
men med den kvalitet cd'er der er bliver mere og mere alm. så er man da fristet til at lave noget rør, omni halløj, som ikke er så kritisk mht. plade kvalitet.
Det jeg mener med hifi vs. musik-lytning er at det ikke kun er et spørgsmål om hvilket anlæg man har. Det er en kombination af hvad man lytter efter når man lytter til musik, og samtidig om man har et anlæg der matcher dét. Hvis man "lytter hifi" mere end man lytter til musik, så bliver man ikke automatisk musikelsker fordi man køber rørforstærkere. Omvendt, så forstår en musikelsker ikke nødvendigvis hvorfor hifi-lytning er fedt, fordi han får et hifi-anlæg.
Derfor er det hele indgangsvinklen helt ovenfra, man skal overveje. Hvis du køber et anlæg ud fra dets evne til at gengive lyden "hifi-rigtigt", i en _forventning_ om at så fungerer musikken bedst, så er det ikke sikkert det fungerer i sidste ende. Hvis du i stedet køber anlægget ud fra den omvendte tese: Hvis musikken fungerer, så må det nødvendigvis være den rigtige lyd, så ender du med et anlæg der _med dine ører_ er optimalt til at høre musik på.
Det er faktisk simpel matematik. Hvis:
Lydkvalitet = Musikglæde
så kan vi også sige at:
Musikglæde = Lydkvalitet.
Hvis du kan gå efter lydkvaliteten, og vide at dét giver dig den største musikglæde, hvorfor er det så forkert at gå efter musikglæden, og konstatere at dén lyd der leverer dét, nødvendigvis må være den bedste lyd?
Hvis du køber et anlæg med en bestemt lyd i forventning om at så får du musikglæden, så gætter jeg på at du får samme problem - måske bare på nogle andre plader. Jeg er meget uenig i tesen om at de anlæg der gør dårlige indspilninger mest tålelige, er anlæg der sovser detaljerne ind og ikke har noget attack. Jeg oplever det nærmest modsat faktisk: Jeg kender et par stykker der har nogle ikke specielt dyre anlæg, som ikke er synderligt "hifi", men som giver et utroligt "hul igennem" til musikerne, de er om noget netop IKKE indsovsede, men ekstremt åbne og på mange måder pågående. De gør det bare på en måde så man kan lytte "forbi" lydkvaliteten, og ind til musikken. Hvis anlægget bare sovser lyden til, så får du ikke musikken frem, så dæmper du bare både lydkvalitet og musik. Det er jo ikke dét der er meningen.
Jeg vil anbefale at man øver sig i at opdele lydkvalitet og musik. Prøv at lytte til hvad der foregår i musikken, og samtidig glemme lydkvalitet. Prøv gerne det omvendte også. Hvis et anlæg gør det nemt at følge lydkvaliteten alene, men ikke nemt at følge musikken alene, så er der enten noget galt med anlægget eller måden man lytter på (medmindre hifi-oplevelsen er målet i sig selv, selvfølgelig). Først og fremmest, så gør det fordomsfrit, og lad være med at sætte lighedstegn mellem "at lytte til musik" og dén lydkvalitet du forbinder med de mærker (eller konstruktionstyper) der oftest slår på "musikalitet". At definere musikglæde eller "musikalitet" som en bestemt type lyd, er netop at dumpe i øvelsen med at adskille lydkvalitet og musik.
kibri skrev:...det lyder efterhånden som noget vi har rundet før - kan ikke finde genudsendelsen.
At omni-princippet ikke er så kritisk mht. pladekvalitet, er det egne erfaringer?
Rør er, korrekt designet, langt den mest korrekte musikformidler.
omni princippet er lost pga. reflektionerne, de fleste er intresseret i og høre musikken på skiven og ikke sit rum, medmindre musikken er ringe.
rør er ulinænere og forældet så hvordan de kan være den mest korrekte musik formidler er mig en gåde, jeg gerne vil have uddybet lidt?
kibri skrev:Hej Per N..
Hvis din første antagelse er korrekt, må jeg advare imod at gå til koncerter i lukkede rum.
Audio-rør er ikke ulinære i audio-området. Teknikken er måske gammeldags. Der findes et hav af info på nettet.
Per N skrev:rør er ulinænere og forældet så hvordan de kan være den mest korrekte musik formidler er mig en gåde, jeg gerne vil have uddybet lidt?
Hvad er det for en gang pis !!!
"Rør er forældet" !!!!!! Hvad så med en transistorforstærker, der blev bygget sidste år !!! Er den også forældet ?
Per N skrev:det er jo så koncerten der lyder sådan, den er allerede optaget med den lyd på cd'en hvis det er en sådan koncert, der er ingen grund til og tilføre mere rum sovs med en masse reflektioner fra omni princippet som skulle have været droppet for mange år siden, - orker det ikke igen. Min kommentar var til 3DX om, at det blev mere spieligt med omni"halløj" ...kan man ikke lide lyden fra sine skiver hjælper det nok ikke en og købe omni højttalere i det lange løb. - dér er vi enige.rør er ganske ulinære i alle områder i forhold til en FET eller en transistor endda, så det mest korrekte til og gengive noget som helst med vil jeg virkelig gerne vide hvad du begrunder det med? Hvis det er noget må det minimum være de 2 jeg lige nævnte og ikke røret, da de er bedre. - dine antagelser må være et eller andet anmelderskriv du har taget til dig. Rør er halvledere overlegne, når det drejer sig om musikgengivelse. Transer og FETs i alle deres afskygninger, er fine på bundkort, multimetre, køkkenradioen, osv. Ikke sagt, at der ikke laves gode forstærkere med disse principper, men det bliver aldrig ultimativt. Igen var det en kommetar til 3DX's antagelser. Rør er ikke 2´rangs hifi - tværtimod.
dfms skrev:Per N skrev:rør er ulinænere og forældet så hvordan de kan være den mest korrekte musik formidler er mig en gåde, jeg gerne vil have uddybet lidt?
Hvad er det for en gang pis !!!
"Rør er forældet" !!!!!! Hvad så med en transistorforstærker, der blev bygget sidste år !!! Er den også forældet ?
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 5 gæster