Karsten Sømand skrev:Gælder 1812 ouverturen fra Telarc stadigvhKarsten
Selvfølgelig gør den det.
Efter min opfattelse er den dog mere høj end lav.
Man skal huske på, at dynamik er forskellen på kraftigste og svageste signal.
Det kraftigste er på CD altid 0 dB, hvilket der principielt ikke er nogen CD maskiner der har problemer med. På vinyl er det meget forskelligt fra PU til PU, hvor godt de sporer rillen og mange må give op overfor 1812.
Men på CD er det i stedet det svageste der bliver overliggeren.
Så her skal man altså grave sig ned i niveau, såfremt skiven er rimeligt udstyret.
von Auspuff skrev:Karsten Sømand skrev:Gælder 1812 ouverturen fra Telarc stadigvhKarsten
Selvfølgelig gør den det.
Efter min opfattelse er den dog mere høj end lav.
Man skal huske på, at dynamik er forskellen på kraftigste og svageste signal.
Det kraftigste er på CD altid 0 dB, hvilket der principielt ikke er nogen CD maskiner der har problemer med. På vinyl er det meget forskelligt fra PU til PU, hvor godt de sporer rillen og mange må give op overfor 1812.
Men på CD er det i stedet det svageste der bliver overliggeren.
Så her skal man altså grave sig ned i niveau, såfremt skiven er rimeligt udstyret.
Pigernes Ven skrev:Sig frem
janils skrev:Sheffield Lab / The drum record.
Bevares den har mere dynamik end 99 % af andre CD'er, men der er alligevel gået en hel del tabt i masteringen. Det kan man høre, hvis man sammenholder den med LP-udgaven, som har væsentlig mere dynamik.
Jeg har desværre ikke hørt CD og LP på samme setup, men der er så stor forskel, at man ikke er i tvivl. Har selv CD-versionen.
von Auspuff skrev:Man skal lige holde tungen lige i munden, når man taler om dynamik.
Sheffield pladerne vil jeg nu ikke mene er specielt dynamiske, men de har en friskhed og liniaritet over transienterne, som man har svært ved at finde på andre plader.
, hvilket jeg vil medgive dig er tilfældet, så har Sheffield-skiverne - eller ihvert fald den gode håndfuld, som jeg har lyttet til - større dynamik end mere end 99 % af hvad der bliver udgivet i dag. Nogle af disse dog stadig mere end andre fra samme.von Auspuff skrev:dynamik er forskellen på kraftigste og svageste signal
von Auspuff skrev:Sheffield pladerne er direkte skåret.
Jeg er stadig i tvivl om hvorvidt du med dine indlæg henvender dig til mig, men ikke alle Sheffield Lab skiverne er direct-to-disc. Den af undertegnede ovenfornævnte A2TB Test Disc er det jo i sagens natur ikke.
von Auspuff skrev:Det man undgår er båndoptageren og kun den.
Eller harddisken.
von Auspuff skrev:Selvfølgelig er der heller ikke komprimeret og efterbehandlet, som der mange gange er på andre plader, men det er ikke noget der er betinget af princippet.
Redigering i form af dynamisk komprimering og limiting kan også foregå realtime, men f.sva. Sheffield Lab-skiverne, er det beskedent i hvor stor udstrækning dette er sket ift. andre udgivelser på markedet. Nok har de ikke den størst mulige dynamik, som jeg kan forstå der forespøres om i denne tråd, men der er stadig mere dynamik på disse end på de fleste andre CD'er på markedet - særligt nyere udgivelser.
Som ovenfor nævnt kan man dog tydelig høre en større dynamisk komprimering af Sheffield Lab, "The Drum & Track Disc" end den tilsvarende "The Drum & Track Record", om det så er sket samtidig med eller post optagelsen er vel underordnet.
von Auspuff skrev:Der er dog en hel række begrænsninger for vinyl, som også gælder for direkte skårne plader.
Slava skrev:Et par generelle betragtninger - ikke ment som svar på tidligere indlæg i tråden: Når folk snakker om en dynamisk optagelse, så tænker mange nok på musik med meget pludselige ændringer i lydstyrken; altså voldsomme niveauspring og hurtige "attack"-tider (~transient lyd). Eller med andre ord: stille passager, som afløses af buldrende passager i hurtig vekselvirkning.
Men i min bog kan en optagelse også have stor dynamik, selv om den ikke kontrasterer "stille" og "larmende" passager direkte.
zerocool skrev:
Når man sammenholder dynamik og transient lyd bør dog tilføjes, at når en CD har stor dynamik, er der jo alt andet end lige også større spillerum transienterne. Ex. en hviskende vokal (i lavt niveau), som bliver afbrudt eller overlappet af smæk på en lilletromme (i højt niveau).
Slava skrev:Et par generelle betragtninger - ikke ment som svar på tidligere indlæg i tråden: Når folk snakker om en dynamisk optagelse, så tænker mange nok på musik med meget pludselige ændringer i lydstyrken; altså voldsomme niveauspring og hurtige "attack"-tider (~transient lyd). Eller med andre ord: stille passager, som afløses af buldrende passager i hurtig vekselvirkning.
Men i min bog kan en optagelse også have stor dynamik, selv om den ikke kontrasterer "stille" og "larmende" passager direkte. Sidstesatsen af Mahlers 3. symfoni er et godt eksempel. Satsen er meget strygerdomineret, og selv om der er en række klimaks, bygges der langsomt op til disse. Satsen byder altså ikke på voldsomt transient lyd. Men jeg har på mange optagelser bemærket, at musikken virkelig får lov at larme, når det er nødvendigt, og når musikken skal være lav i styrke, får den også lov til det, uden at niveauet hæves kunstigt. Det er stor dynamik!
Det bedste eksempel på lav styrke er to tredjedele inde i satsen ("Langsam"). Der har netop været et stort klimaks, hvorefter en stille solofløjte spiller et halvt minuts tid oven på nogle tremolando-figurer fra violinerne. Disse violiner er endnu længere nede niveaumæssigt. Når fløjten dør ud, hører vi kun disse tremolandi, som måske ligger på minus 40-50 dB (alt efter hvilken indspilning, man har fat i). Samtidig kommer 5 pizzicati på kontrabasserne, som på Tennstedts indspilning (EMI) er endnu svagere (men de er der)! Hvis man spiller musikken så højt, at man kan høre disse kontrabas-pizzicati, bliver man blæst væk i satsens tutti-passager!
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 8 gæster