Janils skrev:Du kan nok have ret i at meget er værre. Men sammenligner man med det der normalt kommer fra Alison Kraus solo eller sammen med Union Station er der himmelvid forskel. Måske det er derfor jeg personlig blev meget skuffet.
Købte den først på LP. 2 stk. plader med bare 2-3 numre pr. side. Altså alle muligheder for dynamik. Lyden var meget lukket. Manglede detaljer opefter og generelt et rodet og fladt lydbillede. Bunden er dog det værste. Den øverste bas er hævet (skal den spilles på en transistor eller en mobiltelefon?), samtidig med at hvad der reelt kan kaldes bas, nærmest er fraværende. Heldigvis har jeg tonekontroller på min forforstærker, så normalt dæmper jeg bassen lidt og hæver toppen en smule, når denne plade spiller. Det er første gang jeg oplever at det skulle være nødvendigt.
Musikken vinder dog - rigtigt godt. Derfor købte jeg den også på CD. Den er dog ikke et hak bedre, nærmest værre. Alison Kraus ser også bedre ud på LP-coveret!
Jeg købte også katten i sækken fordi man på Hificentralen udråbte den til "Årets Udgivelse" jerks! Hvorfor er der så mange tåber:
Ok janils. Kunne du lokkes til at nærlytte lidt, og skrive mere specifikt hvad der går galt? Hvilke numre og hvilke passager skal man lægge øre til?Janils skrev:Du kan nok have ret i at meget er værre. Men sammenligner man med det der normalt kommer fra Alison Kraus solo eller sammen med Union Station er der himmelvid forskel. Måske det er derfor jeg personlig blev meget skuffet.
Købte den først på LP. 2 stk. plader med bare 2-3 numre pr. side. Altså alle muligheder for dynamik. Lyden var meget lukket. Manglede detaljer opefter og generelt et rodet og fladt lydbillede. Bunden er dog det værste. Den øverste bas er hævet (skal den spilles på en transistor eller en mobiltelefon?), samtidig med at hvad der reelt kan kaldes bas, nærmest er fraværende. Heldigvis har jeg tonekontroller på min forforstærker, så normalt dæmper jeg bassen lidt og hæver toppen en smule, når denne plade spiller. Det er første gang jeg oplever at det skulle være nødvendigt.
Musikken vinder dog - rigtigt godt. Derfor købte jeg den også på CD. Den er dog ikke et hak bedre, nærmest værre. Alison Kraus ser også bedre ud på LP-coveret!
Hvis det er første gang du må ty til brug af tonekontrollerne, er det så fordi, du kun køber musik, du i forvejen ved, er real hifi? Og bruger du disse til at sammenligne med?
Igen mener jeg, der er tonsvis af musik, jeg ville give en behandling med tonekontrollerne (hvis jeg havde nogen) inden jeg kom til Raising Sand. -Jeg ville nu nok slet ikke gøre det, da jeg er overbevist om, der her ikke er tale om dårligt håndværk, men et villet stemningsskabende lydbillede.
Jeg købte også katten i sækken fordi man på Hificentralen udråbte den til "Årets Udgivelse" jerks! Hvorfor er der så mange tåber:
[/quote] Ja hvorfor er der mon så mange tåber?
Jeg har ikke læst hvad der skrives på Hificentralen, men er det på baggrund af lydkvaliteten den udnævnes?
nick skrev:[
Jeg købte også katten i sækken fordi man på Hificentralen udråbte den til "Årets Udgivelse" jerks! Hvorfor er der så mange tåber:
[/quote] Ja hvorfor er der mon så mange tåber?
Jeg har ikke læst hvad der skrives på Hificentralen, men er det på baggrund af lydkvaliteten den udnævnes?
[/quote]
Jeg nægter at tro det er på grund af lyden, jeg fandt dette på hifisentralen, det indikere det sikkert er på grund af musiken, og her er jeg enig ,den er ok.
« Svar #3 Lagt ut: april 13, 2008, 00:11:12 » | Sitat |
lydkaj skrev:Og Nick hvad er det lige der er galt med den originale lyd af instrumenter og stemmer, for ikke at tale om den oprindelige dynamik.
Hvad er årsagen til at jeg skal hører på hvad en eller anden producer synes lyder fedt, jeg er ligeglad med ham, han bedes venligst lave så lidt som muligt, og det er jo nok det der er proplemmet de har fået alt for mange knapper og muligheder at lege med.
Det er lidt ligesom i fjersynet hvor de har fået de der jingle maskiner, de skal absolut bruges selvom de er røv irriterende for ikke at tale om de maskiner der klipper sports begivenheder sammen i slowmotion fulgt af et eller andet storladent musik rædselsfuldt. Slowmotion er desværre også blevet fast inventar i film lige så rædselsfuldt.
Skorpio skrev:lydkaj skrev:Og Nick hvad er det lige der er galt med den originale lyd af instrumenter og stemmer, for ikke at tale om den oprindelige dynamik.
Hvad er årsagen til at jeg skal hører på hvad en eller anden producer synes lyder fedt, jeg er ligeglad med ham, han bedes venligst lave så lidt som muligt, og det er jo nok det der er proplemmet de har fået alt for mange knapper og muligheder at lege med.
Det er lidt ligesom i fjersynet hvor de har fået de der jingle maskiner, de skal absolut bruges selvom de er røv irriterende for ikke at tale om de maskiner der klipper sports begivenheder sammen i slowmotion fulgt af et eller andet storladent musik rædselsfuldt. Slowmotion er desværre også blevet fast inventar i film lige så rædselsfuldt.Interessant.....finder du også Beatles´ produktioner utålelige?Jeg har også pladen og finder den fantastisk god....og på en måde godt at den ikke ligger op af Krauss normale produktioner...den har sit eget liv.Der er også nogle sangere der har en irreterende stemme, men det er altså også en del af pakken....eller måden at komponere et nummer på....der er altså ingen regler, køb pakken eller lad den være.Flere skiver med Bruce Springsteen er også med "alternativ" lydkvalitet...men det er fordi han vil have det sådan.....længere er den ikke.Og angående film analogien: Er alle film med "film triks" utålelige? Og uacceptable? Nej, men der er selvfølgelig gode og dårlige film aligevel, men det er andre ting der skiller dem ad...Ville i hellere købe Kandis med "ægte" instrumentklang og "ægte" vokal? Kunne i så nyde jeres anlæg fuldt ud?Ikke her i huset
For mit vedkommende er der stor forskel på lydsminke og lydeffekter.
Jamen der er intet galt med en perfekt uredigeret optagelse. Jeg undrer mig bare over netop den plade trækkes frem som nærmest et skoleeksempel på et udueligt producer-/teknikerholds arbejde.lydkaj skrev:Og Nick hvad er det lige der er galt med den originale lyd af instrumenter og stemmer, for ikke at tale om den oprindelige dynamik.
Hvad er årsagen til at jeg skal hører på hvad en eller anden producer synes lyder fedt, jeg er ligeglad med ham, han bedes venligst lave så lidt som muligt, og det er jo nok det der er proplemmet de har fået alt for mange knapper og muligheder at lege med.
Det er lidt ligesom i fjersynet hvor de har fået de der jingle maskiner, de skal absolut bruges selvom de er røv irriterende for ikke at tale om de maskiner der klipper sports begivenheder sammen i slowmotion fulgt af et eller andet storladent musik rædselsfuldt. Slowmotion er desværre også blevet fast inventar i film lige så rædselsfuldt.
nick skrev:Jamen der er intet galt med en perfekt uredigeret optagelse. Jeg undrer mig bare over netop den plade trækkes frem som nærmest et skoleeksempel på et udueligt producer-/teknikerholds arbejde.lydkaj skrev:Og Nick hvad er det lige der er galt med den originale lyd af instrumenter og stemmer, for ikke at tale om den oprindelige dynamik.
Hvad er årsagen til at jeg skal hører på hvad en eller anden producer synes lyder fedt, jeg er ligeglad med ham, han bedes venligst lave så lidt som muligt, og det er jo nok det der er proplemmet de har fået alt for mange knapper og muligheder at lege med.
Det er lidt ligesom i fjersynet hvor de har fået de der jingle maskiner, de skal absolut bruges selvom de er røv irriterende for ikke at tale om de maskiner der klipper sports begivenheder sammen i slowmotion fulgt af et eller andet storladent musik rædselsfuldt. Slowmotion er desværre også blevet fast inventar i film lige så rædselsfuldt.
Du må kunne give eksempler på, hvad der er så forfærdeligt, hvis du ikke kan holde ud at høre den. Hvor på skiven lyder instrumenterne og stemmerne helt forkert? Er det ikke i højere grad den tilsigtede kunstige ambience der distraherer?
Janils har en fin beskrivelse ovenfor, der er ingen grund til jeg gentager det, der kan sikkert tilføjes mere, men du må ikke tvinger mig til at høre den igen lige nu, jeg er alvorligt bange for at man så vil får brug for en spændetrøje til mig.
Det er fuldstændig korrekt at der smides mange CD’er på markedet med ligende lydkvalitet og sikkert også være, men det gør det jo ligesom ikke bedre.
Ikke forstået??Diamagnetic skrev:Ja det er ikke et skoleeksempel på hvordan man ikke skal gøre men blot en tilfældigt udvalgt.
Men, bortset fra janils generelle betragtninger, lader det ellers ikke til, det er helt nemt for pelotonen at spotlighte de voldsomme uhyrligheder
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster