Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Hvilken klassisk musik, lytter du til

Alt om musikindspilninger.

Indlægaf SES. » fre nov 28, 2008 18:45

Meget  væsentligt og uendeligt betagende og rystende musik. Desværre en CD der er svær at støve op.



Bohuslav Martinú 1890-1959
1. Memorial to Lidice (1943)

Luigi Nono 1924-1990
Canti di vita e d'amore (1962)
2. I. Sul ponte di Hiroshima
3. II. Djamila Boupachà: Esta noche
4. III. Tu

Arnold Schoenberg 1874-1951
5. A survivor from Warsow, Op. 46 (1947)

Karl Amadeus Hartmann (1905-1963)
Symphonye Nº 1 "Essays for a Requiem" (1937/48)
6. I. Introduktion: Elend
7. II. Früling
8. III. Thema mit vier Variationen
9. IV. Tränen
10. V. Epilog: Vitte

Ingo Metzmacher, conductor
mvh. SES.
To listen is an effort, and just to hear is no merit. A duck hears also. Igor Stravinsky
Vi har alle lært at skjule vore fordomme, og vi viser ikke vore forkerte meninger. PO Enquist 1976.
Brugeravatar
SES.
Supermedlem
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: tirs okt 25, 2005 06:58
Geografisk sted: Midtfyn

Indlægaf SES. » fre nov 28, 2008 20:42

Jeg kan lide rigtig mange alle pianister også selvom de ikke når højder som Richter og en Michelangeli. Men ind imellem skal man høre mestrene.

Meget kort – hvad sker der når de spiller? For mit vedkommende forandres alt ved første anslag og jeg kan kun koncentrerer mig om musikken.

Det engelske £ er blevet billig, MDT har taget forskud på en kommende momsnedsættelse så hvorfor ikke lade sig friste?


Nedenstående indeholder 3 cd'er med mesterligt klaverspil. Jeg har vist ikke hørt Griegs klaverkoncert så godt og så intenst spillet. Skønt. Her spilles CD2 med Beethoven, Debussy og Ravel
(Jeg sætter billede ind – regner ikke med det virker, men pladenummer står i bunden af indlægget.



ARTURO BENEDETTI MICHELANGELI
Portrait of a Legend
CD1
Grieg
Piano Concerto
New Philharmonia Orchestra / Rafael Frübeck de Burgos
Royal Festival Hall, London, 17th June 1965
Debussy
Preludes Book 1
Royal Festival Hall, London, 13th April 1982
BBCL40432
CD2
Beethoven
Piano Sonata No. 12 in A flat, Op. 26
Piano Sonata No. 4 in E flat, Op. 7
Debussy
Hommage a Rameau (from Images)
Royal Festival Hall, London, 13 April 1982
Ravel
Gaspard de la Nuit
BBC Studios, London, 30 June 1959
BBCL40642
CD3
Scarlatti
Keyboard Sonatas K11, K332, K172
Beethoven
Piano Sonata No. 32 Op. 111
BBC Studios, London, 12 May 1961
Clementi
Piano Sonata in B flat Op. 12 No. 1
Chopin
Piano Sonata No. 2
BBC Studios, London, 30 June 1959
BBCL41282
This 3CD box set featuring legendary Italian pianist Arturo Benedetti Michelangeli combines three of his best-selling BBC Legends catalogue releases in a newly designed Limited Edition deluxe multipack box set with slipcase.
With a fresh design which retains links to the BBC Legends series, this set has been compiled to appeal to a broader audience and also collectors looking for a great opportunity to purchase an instant ‘library’ of this great master’s performances on record.
An enigmatic artist, Michelangeli was closely associated with Debussy, Ravel and the famous Grieg Piano Concerto, all of which are contained within this box set. Never a prolific recording artist, Michelangeli’s recordings are few but his music making is always of the highest calibre.
Contains unique performances on record of Grieg’s Piano Concerto, and sonatas by Beethoven, Chopin and Clementi.
BBC Legends 3cds BBCL50022
mvh. SES.
To listen is an effort, and just to hear is no merit. A duck hears also. Igor Stravinsky
Vi har alle lært at skjule vore fordomme, og vi viser ikke vore forkerte meninger. PO Enquist 1976.
Brugeravatar
SES.
Supermedlem
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: tirs okt 25, 2005 06:58
Geografisk sted: Midtfyn

Indlægaf SES. » fre nov 28, 2008 21:23

En overset pianist (også af mig). Jeg har en Beethoven klavetrio hvor Oppitz er pianist, det synes jeg ikke særlig om og så blev jeg ved at gå forbi.



En Philips CD hvor han sammen Med Lynn Harrell spiller Brahms er helt anderledes. Oppitz klaverspil er lige hvad Brahms kræver, det skal være macho maskulint. Faktisk er det min yndlingsplade med Brahms cellosonater, og der er da konkurrence fra f.eks. Serkin/Rostropovich.

En Gramophone artikel om oversete plader der faktisk er fantastiske, fik mig til at investere i denne 5cd æske med al den klavermusik Johannes ikke brændte eller sænkede i Rhinen.

Jeg holder meget af Brahms og klavermusikken spænder lige fra hans hårde arbejde som ung for at etablere sig til det allersidste (som også var hårdt). Specielt opus 116 har jeg et nært forhold til.

Optagelserne er meget fine!



Piano Sonatas Nos. 1-3 (Complete)
Klavierstücke (4), Op. 119
Ballades (4), Op. 10
Variations on an Original Theme in D major, Op. 21, No. 1
Intermezzi, Op. 117
Rhapsodies, Op. 79
Scherzo in E flat minor, Op. 4
Fantasies (7 piano pieces), Op. 116
Variations on a theme by Paganini in A minor, Op. 35
Variations on a theme by Schumann in F sharp minor, Op. 9
Variations on a Hungarian Song in D major, Op. 21 No. 2
Variations and Fugue on a Theme by Handel, Op. 24
Klavierstücke (6), Op. 118
Klavierstücke (8), Op. 76
Waltzes (16), Op. 39
mvh. SES.
To listen is an effort, and just to hear is no merit. A duck hears also. Igor Stravinsky
Vi har alle lært at skjule vore fordomme, og vi viser ikke vore forkerte meninger. PO Enquist 1976.
Brugeravatar
SES.
Supermedlem
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: tirs okt 25, 2005 06:58
Geografisk sted: Midtfyn

Indlægaf SES. » lør nov 29, 2008 10:08

Uopslidelige Bach



BACH (J.S.) - Solo & Double Violin Concertos
Concerto in D minor for 2 violins BWV 1043 
1 I. Vivace 
2 II. Largo ma non tanto  
2 II. Largo ma non tanto
3 III. Allegro
Concerto in A minor for violin BWV 1041
4 I. [Allegro]  
5 II. Andante
6 III. Allegro assai
Concerto in E major for violin BWV 1042
7 I. Allegro
8 II. Adagio
9 III. Allegro assai
Concerto in D minor for 2 violins BWV 1060
10 I. Allegro 
11 II. Adagio
12 III. Allegro 

Andrew Manze Rachel Podger
Harmonia Mundi HMU907155

Denne moderne historiske optagelse bør stå ved siden af denne gammeldags moderne optagelse



BRAHMS Concerto for Violin & Cello Op.102 BACH Concerto for 2 Violins BWV1043 MOZART Sinfonia Concertante K364 Jascha Heifetz, Primrose, Platigorsky, Friedman. RCA
label: RCA

Og så må man ikke glemme den kanon kanon plade. Mesterlig



BACH The Musical Offering
Ensemble Sonnerie
label: Virgin
mvh. SES.
To listen is an effort, and just to hear is no merit. A duck hears also. Igor Stravinsky
Vi har alle lært at skjule vore fordomme, og vi viser ikke vore forkerte meninger. PO Enquist 1976.
Brugeravatar
SES.
Supermedlem
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: tirs okt 25, 2005 06:58
Geografisk sted: Midtfyn

Re: Hvilken klassisk musik, lytter du til

Indlægaf Slava » søn nov 30, 2008 20:05

SES. skrev:Tak og PS til Slava. Hans Rott symfonien er på vej jeg glæder mig til at høre den, og vil kommentere den lidt i Mahler tråden.

Det var så lidt. Jeg glæder mig til at høre om Hans Rott symfonien (som jeg aldrig har hørt). Dejlig tråd i øvrigt!
Slava
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 279
Tilmeldt: tors jun 28, 2007 06:52

Indlægaf SES. » søn nov 30, 2008 21:44

:wink:
I dag støves et par ægte klassikere af. Fabio Biondi med sit Galante orkester støver også Vivaldi godt og grundigt af.



Og denne klassiske bestseller behøver vist ikke mange kommentarer. Det er ret længe siden at jeg har hørt C moll symfonien. Vaklede mellem Kleiber og Karajan 62. Karajan var min første Beethoven symfoni pÃ¥ plade, derfor har den meget speciel plads. Faktisk synes jeg (nok af før nævnte grund) at den bør lyde som Karajan. Men det blev altsÃ¥ Kleiber i dag. Sidste gang var det Szell pÃ¥ gæsteoptræden i Berlin.  

Beethoven no 5.



så med billede på. En imponerende 83 årig Giulini præsenterer Bruckner finale på sin facon. Altid meget facinerende hvad Giulini fik ud af det.



ANTON BRUCKNER: Symphony No. 9 in D Minor
Carlo Maria Giulini - the enigmatic Italian conductor who found success in both the opera house and the concert hall. Modest, reserved and unruled by ambition, Giulini's interpretations are refined and precise, marked by rich string textures and a lyrical warmth.

Like a considerable number of his conductor colleagues, Carlo Maria Giulini also began his career as an instrumentalist. Born in Italy on May 9, 1914, he studied viola and composition at the Accademia di Santa Cecilia in Rome before going on to study conducting with Bernardino Molinari. Giulini made his debut as an opera and concert conductor in the 1940s, then led Milan’s Radio Orchestra and worked at La Scala and Covent Garden. He was principal guest conductor of the Chicago Symphony, principal conductor of the Vienna Symphony and music director of the Los Angeles Philharmonic. He has worked with several generations of musicians over the course of his long career. His repertoire comprises all the great symphonic and operatic works. Documented by many recordings, Giulini’s outstanding talent turns his performances into milestones of interpretation, as one critic has astutely observed. In this program, we witness the creation of one of these milestones as we observe Giulini rehearsing Anton Bruckner’s Ninth Symphony with the Stuttgart Radio Symphony Orchestra.
"...everything turns into gold when touched by Giulini's almost hallowed direction."  (classical.net)

Det er faktisk den hurtigste Giulini 9'er af de tre jeg har hørt. Det giver ingen problemer med ham ved pinden. Stuttgarterne er meget fortræffelige. Som ung spillede han viola i orkestret og har haft Klemperer, Furtwängler, Walter og selveste Richardt Strauss som dirigent.

og nu til sidst hvor en ikke meget yngre Blomstedt i 2006 tog sit Gewandhause med til Oslo og diverterede med Grieg, Stenhammar og Brahms. Dette er taget SV2 som meget gerne måtte overtage DR's nu så forsømte musik.

Riccardo Chailly må prise lykkelig over at overtage et orkester som Blomstedt har plejet i 7 år.
mvh. SES.
To listen is an effort, and just to hear is no merit. A duck hears also. Igor Stravinsky
Vi har alle lært at skjule vore fordomme, og vi viser ikke vore forkerte meninger. PO Enquist 1976.
Brugeravatar
SES.
Supermedlem
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: tirs okt 25, 2005 06:58
Geografisk sted: Midtfyn

Indlægaf SES. » man dec 01, 2008 20:17

:wink:
Har ikke været så flittig i dag, men måske for jeg hentet lidt i aften da Malena er lidt for kendt til endnu et kig. (Anbefales DR2 – hvis man ikke kender hende).

Mendelssohn har skrevet noget helt vidunderlig kirkemusik, det er betagende smukt. Og her får værkerne den rigtige behandling af den vidunderlige Vocale Gent og Philippe Herreweghe.



1. Psaume 42, op. 42: Wie der Hirsch schreit nach frischem Wasser: Coro: 'Wie der Hirsch schreit' 2. Psaume 42, op. 42: Wie der Hirsch schreit nach frischem Wasser: Aria: 'Meine Tranen sind meine Speise' 3. Psaume 42, op. 42: Wie der Hirsch schreit nach frischem Wasser: Coro: 'Was betrubst du dich' 4. Psaume 42, op. 42: Wie der Hirsch schreit nach frischem Wasser: Quintetto: 'Der Herr hat des Tages verheissen 5. Psaume 42, op. 42: Wie der Hirsch schreit nach frischem Wasser: Schlusschor: 'Was betrubst du dich' 6. Verleih uns Frieden gnädiglich 7. Psaume 115, op. 31: Nicht unserm Namen, Herr: Chor: 'Nicht unserm Namen, Herr' 8. Psaume 115, op. 31: Nicht unserm Namen, Herr: Duett mit Chor: 'Israel hofft auf dich' 9. Psaume 115, op. 31: Nicht unserm Namen, Herr: Arioso: 'Er segne euch' 10. Psaume 115, op. 31: Nicht unserm Namen, Herr: Coro: 'Die Todten werden dich nicht loben' 11. Ave Maria, op. 23 n 2

Sommerens frås i Mahler indkøb har lønnet sig med mange gode lyt. En af de bedste køb var Jansons udgave af no 6 med LSO. Det er lidt lettere og friskere spillet end det jeg kender og det virker godt, nok fordi orkester og dirigent virkelig har fundet hinanden den aften koncerten blev optaget.



Janson er nu hos Concertgebouw og man burde flytte til Holland og gå ind få et årsabonnement. Mange koncerter udgives på Concertgebouws eget mærke, og mundvandet løber. Mahlers femte er lige udgivet!.
mvh. SES.
To listen is an effort, and just to hear is no merit. A duck hears also. Igor Stravinsky
Vi har alle lært at skjule vore fordomme, og vi viser ikke vore forkerte meninger. PO Enquist 1976.
Brugeravatar
SES.
Supermedlem
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: tirs okt 25, 2005 06:58
Geografisk sted: Midtfyn

Indlægaf SES. » tirs dec 02, 2008 20:20

Har ikke haft så meget musiktid i dag, men har dog tid til at gøre årets sidste musikkøb.

Musikbudgettet for året 2038 udløber nu. Budgettet for næste år bliver skrabet og med restriktioner. Hvis vi har mere end en udgave af et værk, skal vi ikke have flere. Og for at vi ikke skal gå i stå skal det være musik komponeret de sidste 50 år.

Disse når lige at komme hjem men tid er.


VILLA-LOBOS Complete Violin Sonatas. Jenny Abel, Roberto Szidon. Brilliant Classics
label: Brilliant Classics
Dette par har vi en række excellente plader med (Bartok, Brahms, Schumann)


GODARD, BENJAMIN Violin Concertos. Chloe Hanslip. Slovak State Philharmonic Orchestera, Kosice / Kirk Trevor. Naxos
Dette lille rødklædte væsen gav i foråret en stor oplevelse i Odense med Prokofiev. Hun skal scores.



MIECZYSŁAW WEINBERG (1919-1996)
Fantasia for Cello and Orchestra, Op. 52
Flute Concerto No 2, Op. 148
Flute Concerto No. 1, Op. 75
Clarinet Concerto, Op. 104

Claes Gunnarsson (cello) Anders Jonhäll (flute) Urban Claesson (clarinet)
Gothenburg Symphony Orchestra / Thord Svedlund

Much neglected until recently, the Polish-born Mieczysław Weinberg is now finding his rightful place in the pantheon of great twentieth-century composers, with a substantial increase in recordings and performances of his works. Our series of symphonies has contributed significantly to this reappraisal, and Chandos now adds four of his concertos to its catalogue. Weinberg’s music is full of orchestral colour and rhythmic energy. Shostakovich was his most important influence, and a close friend, describing him as ‘one of the most outstanding composers of the present day’. His music is reminiscent of Shostakovich’s, but with strong elements of Jewish folk music and klezmer.
The four works recorded here cover his middle and late period, after Weinberg had escaped from Nazi-controlled Poland and settled in the Soviet Union. He was in a deeply troubled state, having lost much of his family in the Holocaust, and his association with some of the finest conductors and instrumental virtuosos of the country was to prove a vital source of moral support; all four works were written with such friends in mind. The Fantasia for Cello and Orchestra was composed in 1951 – 53 and dedicated to the composer Yuri Levitin, a pupil of Shostakovich and one of Weinberg’s closest friends. Completed at the very beginning of the post-Stalin thaw, it displays a relaxed, tuneful style, with wonderful melodies of folk-like character. The virtuosic Concerto for Flute and String Orchestra, composed in 1961, is dedicated to the famous flautist Alexander Korneyev. Its comparatively dark mood relates it to Nielsen’s Flute Concerto. Complementing these works are two fascinating discoveries. Weinberg left writing a Second Flute Concerto until much later; in fact, it was one of his last compositions. Dating from 1987 and also dedicated to Korneyev, it here receives its world premiere recording. Its style is quite different from that of the first Concerto, more classical, rather in the manner of Richard Strauss. Its first known performance was given in 2001, with the present soloist and conductor. The Concerto for Clarinet and Orchestra, composed in 1970 and also receiving its first recording, confirms the affinity for the instrument that Weinberg had shown throughout his career. David Fanning calls it ‘a gem of a work awaiting discovery’.
Thord Svedlund, a passionate devotee of Weinberg, makes an ideal champion of these works. Here he conducts the Gothenburg Symphony Orchestra, with key principals, each renowned in his own right, performing the solo parts.

Selv Lebrecht klapper begejstret af denne plade.

Og så de sidste køb med i forvejen altfor udgaver på hylderne:
De afsluttende cd'er i Andras Schiffs Beethoven sonater. Og fy skam – jeg har overset eller rettere glemt at Perahia for snart længe siden indspillede Schuberts sidste tre. Sidste chance men hjem kommer de.


I morgen kan jeg så hente hvad jeg bestilte i sidste uge. :lol:
mvh. SES.
To listen is an effort, and just to hear is no merit. A duck hears also. Igor Stravinsky
Vi har alle lært at skjule vore fordomme, og vi viser ikke vore forkerte meninger. PO Enquist 1976.
Brugeravatar
SES.
Supermedlem
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: tirs okt 25, 2005 06:58
Geografisk sted: Midtfyn

Indlægaf SES. » tirs dec 02, 2008 20:48

Jamen – det gik lidt stærkt sidst. Jeg kom faktisk til at bruge lidt af år 2039.



MARTINU La Jolla, Toccata, Concerto Grosso. Josef Hala, Petr Jirikovsky, Prague Chamber Orchestra / Ondrej Kukal. Supraphon




MARTINU / JANACEK / KABELAC Works for Cello and Piano. Tomas Jamnik, Ivo Kahanek. Supraphon



GRECHANINOV Passion Week. Phoenix Bach Choir, Kansas City Chorale / Charles Bruffy. Chandos SACD
Reviews from Eternal Rest:
For beauty of tone, they can match these illustrious forebears and the warm Chandos sound suits them to perfection… future instalments will be well worth hearing.
Gramophone on CHSA5045 Eternal Rest
This is one of the finest a cappella choral recordings I’ve ever heard.
International Record Review on CHSA5045 Eternal Rest
mvh. SES.
To listen is an effort, and just to hear is no merit. A duck hears also. Igor Stravinsky
Vi har alle lært at skjule vore fordomme, og vi viser ikke vore forkerte meninger. PO Enquist 1976.
Brugeravatar
SES.
Supermedlem
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: tirs okt 25, 2005 06:58
Geografisk sted: Midtfyn

Indlægaf becker » tirs dec 02, 2008 22:27

SES. skrev:

ps. Becker - jeg blir altid glad når en af de "gamle" igen er lidt banen. Bedste hilsner herfra :wink:

Tak for den venlige hilsen, og gode hilsner tilbage til dig. Jeg håber at få lidt mere tid til musikken, efter et hæsblæsende år :-)

Jeg har arbejdet hjemme i dag, og det giver mig mulighed for at høre dejlig musik under arbejdet, og ind i mellem telefonsamtalerne.

Det blev til et par Mozart plader, afsluttende med denne her Harmonia Mundi udgivelse af "Eine Kleine Nachtmusik". Det er en dejlig CD, og jeg bliver altid i fint humør af at høre den. Jeg har købt hos Amfora, og det har jeg aldrig fortrudt.


Men jeg startede egentlig med Mozart klarinet koncert, udgivet på Philips:

Før jeg hørte den, ville jeg have forsvoret, at jeg ville blive indfanget af en klarinetkoncert. Men den er helt fantastisk smuk, og den virker perfekt i sin helhed.

Som den ærede læser nok kan se, har jeg ikke den store klassiske samling, og slet ikke flere indspilninger af samme værk. Jeg vil rigtig gerne høre meget mere klassisk. Men jeg har omgivelserne lidt i mod mig da jeg ikke kan spille klassisk når min hustru er her (hun betragter mig som værende påtaget finkulturel når jeg gør det), så det skal helst være i det skjulte eller i det mindste når jeg er alene hjemme (kunne hun bare finde sig en elsker......). Men en gang i mellem kan jeg da snige mig til at få en sending hjem fra MDT eller Amfora. Og hvad jeg har i iPod'en er jo heldigvis "For my ears only"
Mvh
Becker
becker
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 305
Tilmeldt: man okt 24, 2005 20:49
Geografisk sted: GoDizzy

Indlægaf SES. » ons dec 03, 2008 20:26

Hej Becker!http://nerds.dk/images/smiles/icon_wink.gif

Frisk mod Antonius, men dillemmaet er jo ikke ukendt. Det starter med HiFi som første anstødssten, dernæst – skal det OGSÅ SPILLE???!!! Og dernæst bliver kun værre. Pop og rock i små doser kan bevilges, jazz giver afbud på sengekanten, klassisk = lev alene. Har prøvet det næsten, har dog aldrig accepteret at der ikke skulle være plads til mig og mine ønsker - så må man deale. De sidste 20 år er jeg kun blevet støttet og inspireret, bedre kan det aldrig blive.
Og så er det jo Mozart fra allerbedste hylde, klarinetkoncerten kan kurere mange sjælelige forkølelser.

Musik i dag – igen meget lidt. Var køkkenchef for Wifi's indbudte, heldigvis i hendes kaliber – så ingen hønsestrik. Fik dog hentet dagens pakker. Nåede kun at høre / se nedenstående, Wifi er til betalt organiseret kvindevold som vist skal foregå de næste 14 dage.

Men det vi nåede havde kvaliteter til en hel dag. Celibidache på podiet med München Philharmonikerne i Debussy og Ravel. Celi tolker ikke – han spiller musik. Orkestret der i mine ører nok er Tysklands bedste følger enhvert signal fra hænder, grimasser fra dette usandsynlige musikcenter.
Optagelsen er fin fin – man følger den intense kommunikation fra pulten og det perfekte svar fra musikeren eller musikerne. Sad jeg ikke her med enorm gåsehud? JO. Celi var 82år på dette tidspunkt og må sidde ned men karismaen, energien og de præcise signaler er til stede konstant. Han fik 2 år mere på denne planet.



mvh. SES.
To listen is an effort, and just to hear is no merit. A duck hears also. Igor Stravinsky
Vi har alle lært at skjule vore fordomme, og vi viser ikke vore forkerte meninger. PO Enquist 1976.
Brugeravatar
SES.
Supermedlem
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: tirs okt 25, 2005 06:58
Geografisk sted: Midtfyn

Indlægaf SES. » fre dec 05, 2008 20:54

Klaverdag, mine stive fingre blev hurtigt afløst af musikfingre. Håbede på inspiration, men har selvfølgelig mistet enhver selvtillid ved klaveret. Dette er i øvrigt en Nupen produktion, bedre TV er aldrig lavet. Må se at få fat i hvad Nupen har lavet.

Kissin er i øvrigt en tiltalende fyr selvom han er det første menneske der er født med et Steinway eller som?.



teknisk er Rubinstein også noget bagefter Kissin, men hans musikalske udtryk er unikt. Beethoven spilles enkelt og klart og utrolig indfølt.

mvh. SES.
To listen is an effort, and just to hear is no merit. A duck hears also. Igor Stravinsky
Vi har alle lært at skjule vore fordomme, og vi viser ikke vore forkerte meninger. PO Enquist 1976.
Brugeravatar
SES.
Supermedlem
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: tirs okt 25, 2005 06:58
Geografisk sted: Midtfyn

Indlægaf SES. » tors dec 11, 2008 09:19

Lidt morgen stemning til det flotte men lidt kolde vejr: Cellosonate no 4 fra



Beethoven: Cello Sonatas Nos. 1-5 (complete) and variations

András Schiff (piano) & Miklós Perényi (cello)
Gramophone Magazine
Editor's Choice - December 2004
Building a Library
First Choice - December 2008
mvh. SES.
To listen is an effort, and just to hear is no merit. A duck hears also. Igor Stravinsky
Vi har alle lært at skjule vore fordomme, og vi viser ikke vore forkerte meninger. PO Enquist 1976.
Brugeravatar
SES.
Supermedlem
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: tirs okt 25, 2005 06:58
Geografisk sted: Midtfyn

Indlægaf SES. » tors dec 11, 2008 11:19

:wink: En rigtig klassiker. Jochum og Bruckners no 7.



I forgårs nød jeg Jochums særdeles gammeldags udgave af H moll messen af Bach. Bach med tyngde kan jeg godt lide. Karl Richter, Fritz Werner og Jochum har nogle dimensioner man ikke hører mere.
mvh. SES.
To listen is an effort, and just to hear is no merit. A duck hears also. Igor Stravinsky
Vi har alle lært at skjule vore fordomme, og vi viser ikke vore forkerte meninger. PO Enquist 1976.
Brugeravatar
SES.
Supermedlem
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: tirs okt 25, 2005 06:58
Geografisk sted: Midtfyn

Indlægaf SES. » fre dec 12, 2008 22:05

Aldeles fremragende tjekkisk musik, indspillet i mageløs kvalitet, både spil og optagelse.
Classicstoday underdriver ikke det mindste.

This splendid disc was originally released on the Panton label, but happily reappears here on Supraphon. The fact that the conductorless Prague Chamber Orchestra can play this rhythmically tricky music with such confidence bespeaks long familiarity with Martinu's personal idiom. These are, one and all, fabulous pieces, particularly the Toccata e due canzone, a masterwork if ever there was one, and a much darker and more emotionally draining essay than the neo-baroque title might suggest.
Here's the bottom line: these are simply the finest versions of all three works. Tempos are lively, balances are true, and those long, syncopated, lyrical cantilenas in the first movements of the Toccata and Sinfonietta soar as if self-propelled. No detail of Martinu's ceaselessly inventive orchestration passes unobserved, and his busy rhythms and obsessive ostinatos never turn mechanical (a potential issue in the Concerto Grosso especially). As usual, the Czech woodwinds (notably the oboes) are a joy, and pianist Josef Hála plays delightfully in all three pieces. Excellent sonics offer an ideal combination of warmth and clarity. It doesn't get any better than this. [11/25/2008]
--David Hurwitz




BOHUSLAV MARTINU
Sinfonietta La Jolla; Toccata e due canzone; Concerto Grosso
Prague Chamber Orchestra

Supraphon- 3958-2(CD)

Fra tjekkisk til Mahler er ikke langt. Han er jo født der.
mvh. SES.
To listen is an effort, and just to hear is no merit. A duck hears also. Igor Stravinsky
Vi har alle lært at skjule vore fordomme, og vi viser ikke vore forkerte meninger. PO Enquist 1976.
Brugeravatar
SES.
Supermedlem
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: tirs okt 25, 2005 06:58
Geografisk sted: Midtfyn

ForegåendeNæste

Tilbage til Musik


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 2 gæster

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.