Hifiigen skrev:2. Har man vinyludgaven, og kan omdanne den til digital signal som jeg har beskrevet, kan man selv redigere lidt, og måske få endnu bedre lyd.
boydk skrev:Hifiigen skrev:2. Har man vinyludgaven, og kan omdanne den til digital signal som jeg har beskrevet, kan man selv redigere lidt, og måske få endnu bedre lyd.
Har prøvet..... Og ja...."optog" Michael Jackson´s "History", brændte på 3 CD´er, dog uden manipulation. Slog den færdige CD udgave med flere hestelængder. Er dog nødt til at spørge: Hvad mener du med endnu bedre lyd?? Din egen manipulerede lyd til at passe til, hvad du ønsker..... Langt fra hvad producer/kunstner havde tænkt, du skulle høre??
I så fald bevæger vi os vel langt væk fra det oprindelige koncept: "Så tro mod originalen som muligt", eller har jeg misset noget??
Twist skrev:Beatles er jo blevet "remasteret" . Sgt. Peppers Lonely Heart Club Band kom for nylig i en anneversary version. Og lyden er kraftigt forbedret i forhold til den oprindelige version. Jeg tænkte i alle tilfælde hold da k... , da jeg hørte den nye udgave.
Netop Beatles materiale har været nogle gange igennem møllen og blevet reproduceret nogle gange.
Har man en god master, så kan man vel i princippet reproducere og forbedre i en uendelighed. Ikke mindst hvis masteren er er digital, så findes der vel masser af muligheder for, at resample og reproducere.
Jeg ved ikke hvad gear man bruger is studierne. Man bruger vel studiemonitorer, og B & W har jo et reklame stunt i, at deres højttalere anvendes i Abbey Road studierneStudiemonitorer er ikke standardiseret, men i hvert fald tidligere ønskede en del producere at de samme små monitorer, bla. en Yamaha, blev anvendt, fordi den kendte de, og kunne derfor arbejde i forskellige studier uden at skulle sætte sig ind i hvordan et studies monitoranlæg lød. Men, der er vide grænser for hvordan lyden reproduceres i kontrolrummet. Da PUK Studiet i sin tid blev opbygget, med indsats af Ole Lund Christensen, blev det et studie med meget høj standard for transparens i optagelserne. De mest anerkendte og store studier i dag anvender stort og transparent afspilleudstyr, akustisk designede kontrolrum, udover en masse effektmuligheder. Men, jeg tror ikke de går så meget op i deres afspillekæde, som virkelig enthusiastiske hifi-nørder - der er et godt kabel simpelthen bare et godt kabel, selvom om visse kabelmærker er leverandører til nogle stærke studier. Om det er for virkelig at tilpasse til maks tranaparens, eller for at imponere dem der ordrer og betaler for indspilletimer ved jeg ikke.
Et eller andet sted tror jeg god også, at en produktion er et kompromis, da kun en lille del af kundesegmentet råder over high end udstyr i afspille leddet. Man kunne forestille sig, at produktet, altså indspilningen skal kunne fungere nogenlunde på det meste - eller gennemsnitligt gear Jo, især det afspilleudstyr deres målgruppe anvender, og da næsten ingen kunder anvender tungt grej, bliver det ikke målet. Tænk bare, hvis en indspilning laves så der er fuldt niveau helt nede i bunden - hvor meget overstyring det ikke vil medføre for alt det bærbare grej.
Nu ved jeg ikke ret meget om, at producere musik i praksis. Men pladeindustrien har vel standarder og politikker - om end der kan være betydelige forskelle fra indspilning til indspilning. I vinylmediet er der standarder for frekvenskorrektion, og det laveste basniveau lægger Højre og Venstre sammen for overhovedet at kunne skære og afspille, og dæmper, hvis spilletiden ikke skal blive for kort, da lave toner kræver bredere skærerille. Heller ikke alle pick-upper klarer de laveste toner med fuldt niveau. I digitaltiden er der standard for maks niveau - jeg kender ikke andre.
Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 2 gæster