Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

3 år med CD12

Del dine erfaringer og oplevelser med andre.

Indlægaf miju » tors mar 09, 2006 16:50

3DX skrev:MIJU finder lige stor glæde ved en CD12 og en 400XS
forskellen er bare at hvis han har 150K til rådighed, så kan han købe en 400XS + X antal palder
JB kan købe en CD12 og lytte til Tina Turner, your simply the best.

hvem lytter så mest til musik ? :wink:

Tjaaa efter Jonas udsagn har han små 600 skiver jeg har 16000...

mvh.

m.
miju
Seniormedlem
 
Indlæg: 863
Tilmeldt: man okt 24, 2005 19:41

Indlægaf Mascagni » tors mar 09, 2006 17:43

miju skrev:

Tjaaa efter Jonas udsagn har han små 600 skiver jeg har 16000...

mvh.

Men hellere 600 gode skiver fremfor 16000 af de der skrækkelige DJ mega dance ecstacy trance volume 48.... - skiver

Mascagni
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 169
Tilmeldt: ons okt 26, 2005 20:57

Indlægaf miju » tors mar 09, 2006 17:56

Mascagni skrev:
miju skrev:

Tjaaa efter Jonas udsagn har han små 600 skiver jeg har 16000...

mvh.

Men hellere 600 gode skiver fremfor 16000 af de der skrækkelige DJ mega dance ecstacy trance volume 48.... - skiver

Ja ok! de flsete pånær godt 2 - 3000 hvad jeg vil kalde hifi egnede plader.. er jo "DJ" plader...

Men det er jo også en del mere end 600...

mvh.

m.
miju
Seniormedlem
 
Indlæg: 863
Tilmeldt: man okt 24, 2005 19:41

Indlægaf king » tors mar 09, 2006 18:00

Miju hvad er dit DJ navn ?

Så vidt jeg ved - er der ikke en af de håre DJ på Bonholm der har været på de hotte steder  :oops:

Kom lige med nogle navne på de clubber du har været på ???????

Hilsen King -)
Hør musik - ikke optagelser !
king
Branchemedlem
 
Indlæg: 525
Tilmeldt: man okt 24, 2005 16:33
Geografisk sted: Aabenraa

Indlægaf miju » tors mar 09, 2006 18:33

Iøvrigt så alt det der med musikalsk udstyr og ikke musikalsk udstyr samt forskelle Jonas ævler om.. er noget pjatrøv...

Som Dj i mere end 25 år. har jeg mødt rigtig mange folk i "musik verden" så  jeg kender en hel del musikere og endda nogle mere kendte af slagsen, ikke bare de mere pop / rock prægede af slagsen, men også inden for Jazz & Blues mm. (det gælder både her i DK og lidt i udlandet)

Og ikke mindst studie og lyd folk.

Hvad har disse mennesker selv at lytte til deres og andres musik på?

Jo lang langt de fleste har meget ordinert grej så som Denon, Sony, Nad, Technics samt Studer/Revox og forstærker grej hentete fra den prof. verden..  (ofte komplette Denon, Sony eller NAD setup ses faktisk og ofte med en del år på bagen.. der skiftes sjældent model hvert år.. )

Enkelte mere hifi grej orinterede har udstyr fra Densen og Electrocompaniet og i den tungere ende Marklevinson, Audioreserch og Accuphase, som de dominerende mærker.

Indenfor højtalere er det suverent B&W sant JBL der hærsker...

Alt grej der i Jonas (og visse andes) ojne er pisse umusikalsk, og slet ikke kan vise musikalske forskelle...   :?

???????????????   :roll:

Nå men ok... det må man så tolke som at DE mennesker der faktisk LAVER musikken ikke ved en skid om musikalitet og forskelle og god lyd?   :shock:

Jonas og Linn folk (Linn'inister) har eneret på dette!  og ved bedere end dem!...

Og har de ikke en cd12 så er de fortabte!.. :lol:


En af DK.s mest kendte Rock musikere har faktisk et komplet Sony setup med Snell A  højtalere..

En af de mere kendet og ganske store mere Klassiske musikere har Denon & B&W 803 Nautilus, en anden indenfor Jazz har En blanding af Sony & Denon med JBL.

Der er også en med Nakamichi amps, båndoptagere samt Denon cd. og B&W 801 Matrix.

Jeg har også set Marklevinson, amp's Densen cd. og ProAc højtalere, hos em mega kendt sang skriver..

En meget kendt Norsk musiker har Electrocompaniet & Response højtalere..

Alt noget der bare ikke er musikalsk efter Jonas mening!......  :?

Iøvrigt så hvis de endelig går op i nogen bestemt filosofi for udstyr og gengivelse så er det netop! korrekthed og liniaritet ( neutralitet) ikke flest forskelle og et og andet subjektiv musikalitets begræb... det kan de ikke bruge til en skid IRL.

Neeee... helt ærligt mand!!...   :?

Jeg tror nu nok at disse forskellige pro. musikere kan høre alle de forskelle og den musikalitet der er ønskværdigt i det fine grej de nu har, og klare sig fint uden netop Linn grej...  (der skal dog nok være en enkelt eller flere der har Linn grej, men jeg taler om det langt større flertal, der er da også enkelte der "nøjes" med B&O.. )... de flsste vil musikken som den er uden sminke...

Så Jonas dit musikalitet og forskels trip og hvad der duer og ikke er lidt langt ude... og Linn er ikke det mest rigtige og musikalske!..  (kun i dine øre) det er ok grej og noget pisse dyrt koncept grej!..  (her menes et lyd og gengivelsels koncept)

Bland mere non subjektive og IRL musik folk er det helt andre kvaliteter der tæller og derfor andet udstyr der rykker.. og hvad de der faktisk laver den musik vi høre bruger er sgu godt nok til mig eller vil jeg i hvertfal aldrig rynke på næsen over!.. men det kan jeg over ævle bævle og forhærligelse af et enkelt mærke!...

Jeg har mine favoritter, men vil aldrig nedgøre eller komme og påstå at noget er umusikalsk, lidt ukorekt og farvende for noget i forhold til andet måske ja!...  men det gør det ikke dårligt eller umusikalsk, for det er sgu et lidt for subjektiv vrøvl udtryk efter min mening..

mvh.
m.
miju
Seniormedlem
 
Indlæg: 863
Tilmeldt: man okt 24, 2005 19:41

Indlægaf king » tors mar 09, 2006 18:40

Miju hvad er dit DJ navn ?

Så vidt jeg ved - er der ikke en af de håre DJ på Bonholm der har været på de hotte steder  

Kom lige med nogle navne på de clubber du har været på ???????

Hilsen King -)
Hør musik - ikke optagelser !
king
Branchemedlem
 
Indlæg: 525
Tilmeldt: man okt 24, 2005 16:33
Geografisk sted: Aabenraa

Indlægaf miju » tors mar 09, 2006 18:44

king skrev:Miju hvad er dit DJ navn ?

Så vidt jeg ved - er der ikke en af de håre DJ på Bonholm der har været på de hotte steder :oops:

Kom lige med nogle navne på de clubber du har været på ???????

Hilsen King -)

Dj.Mike.J

Jeg har spillet, på Dadys, Filini, Anabells, Tordenskjold, The Station, Umatic, Melonen, Axel Dancebar, Dansetten Tivorli, Prive, On The Rox, Stardust, Felix, IN, i KBH. men det er nok før "din" tid...  (sidst i 80'ne først i 90'ne)

Gaslight i Nyborg, Grand i Odense, Smeden og Upstairs samt Galaxy i Nyborg, Fisken, og  Alexis i Århus, samt mange andre steder, Smøjen, Mainstreat, Dragonen, Sporting Club, Powerstation, Riverside, Concorde, Black & White, Gefion, Papilon, Sølvknappen, Bowlerhatten, Trax, Calypso, Einstin, med mange flere og mange steder og byer, fra 1985 til 1996.. samt mange mange steder i udlandet... (jeg er at finde under medlemmer på www.djz.dk under miju / djmj )

Samt er nu residerende på Discoteque Den Røde Baron i Rønne samt ikke mindst Anabells Nightclub på Palæen. har slået mig til ro nu grundet familie mm. får dog enkelte optredener i udlandet gennem div. gode forbindelser..

mvh.    

Senest rettet af miju tors mar 09, 2006 20:00, rettet i alt 1 gang.
m.
miju
Seniormedlem
 
Indlæg: 863
Tilmeldt: man okt 24, 2005 19:41

Indlægaf king » tors mar 09, 2006 19:05

Var du også med fra starten i 1ch choice promo ?

He - men dig kan jeg sku ikke huske !!

Jeg kan huske Tommy Simiron fra WM booking og Søren Vinbjerg og Rene Diff O.S.V
Hør musik - ikke optagelser !
king
Branchemedlem
 
Indlæg: 525
Tilmeldt: man okt 24, 2005 16:33
Geografisk sted: Aabenraa

Indlægaf Tape Connection » tors mar 09, 2006 19:25

miju skrev:Hvis ikke du var 100% tilfreds eller at den bare spiller absolut fremragende! skulle du da også have tæsk med en halv gammel røget sild!!.. jeg mener til DE PENGE!!! :?
 
Ikke for nødvendigvis at ramme dig specifikt, men: Hvordan kan det være at når hifi entusiaster har været på udstillinger, så hegles det ene dyre apparat efter det andet ned for at være det argeste skrammel, på trods af 6-cifrede prisskilte. Når der så er nogen der rent faktisk KØBER noget af det fede grej, og udtaler at de synes det spiller fedt - så er svaret "ja, klart, det er jo også mega-dyrt, så skal det jo være godt". Hvorfor _skal_ det det, når det nu _talrige_ gange er påvist at masser af anlæg i million-klassen lyder som om de har smidt en kat ind i en papkasse og slået på den med en tennisketcher? Om ikke andet, så lyder det sådan i _nogle_ lytteres ører, alt efter præference.
 
Jeg vil faktisk give Jonas ret i noget han sagde til mig engang: Det er langt nemmere at finde udstyr der er pengene værd i 10.000,-s klassen end at finde udstyr der er pengene værd i 100.000,-s klassen. Når man så endelig finder lige præcis dét high-end apparat som gør én glad og tilfreds, så synes jeg da ved gud at man skal have lov til at være glad for dét, i stedet for at læne sig tilbage og sige "nå ja, det lyder jo fint, men det kostede jo også kassen, så det skal det jo gøre". NEJ det skal ej, hifi fungerer IKKE sådan at ethvert 20.000,-s apparat er bedre for enhver lytter end ethvert 10.000,-s apparat. Det er netop dét der er hele _charmen_ ved hifi-interessen - at finde frem til lige præcis dét udstyr der, inden for de rammer man har til rådighed, giver én de bedst mulige oplevelser.
 
Jeg vil ikke kommentere på om CD12 er god eller dårlig, eller om Jonas eller Miju lytter rigtigt eller forkert. Men jeg kan sige én ting med 100% sikkerhed: Jonas kunne ikke have brugt sine penge på en bedre måde. Det kan man forsikre sig om ved at læse det oprindelige indlæg i denne tråd igen. Hifi-interessen går ikke ud på (eller BØR ikke gå ud på) om du eller jeg har ret, eller om dit er bedre end mit. Det BØR gå ud på at nå frem til netop dén oplevelse som Jonas har ud af sit anlæg - at kunne sætte sig ned foran anlægget, trykke på play, og hver eneste dag glæde sig over éns anlæg. Sidde med fjernbetjeningen i hånden og tænke "nej hvor var det godt jeg fik købt det anlæg". Gå i seng som en glad mand. For at opnå dét, så drejer det sig IKKE bare om at købe noget udstyr der er så dyrt at det per definition må være godt, det drejer sig i langt HØJERE grad om at finde frem til lige præcis dét udstyr der passer til éns temperament.
 
Jeg kan kun sige tillykke til Jonas med at have fundet et high-end apparat, der så præcist passer til lige nøjagtigt dét som Jonas vil have ud af sit anlæg. Jeg tvivler stærkt på at jeg ville være i stand til at finde en afspiller i samme prisklasse der kunne gøre mig lige så glad. Dén glæde har ikke noget med prisen at gøre - jeg har f.eks. heller ikke kunnet finde én højttaler der har kunnet få mig til for alvor at ærge mig over at det bare er et sæt R55 der står hjemme i stuen. Jeg har til gengæld hørt mange højttalere i 100.000,-s klassen som jeg hellere ville bruge til at tænde op i pejsen med end at spille musik på. Heldigvis har jeg også hørt mange dyre højttalere der var gode, men bare ikke lige nogen der rigtigt har ramt mit "må-bare-eje" G-punkt endnu (det har jeg så for nyligt med en forstærker, men det er en anden historie...)
 
Hvis man vil opnå den samme glæde over éns anlæg som Jonas giver udtryk for, så ligger der meget mere i det end bare at købe udstyret dyrt nok. Det hjælper naturligvis at have et vist budget, men jeg vil påstå at rigtigt mange mennesker sidder foran anlægget og overbeviser sig selv om at det her MÅ være godt, det var jo tæske dyrt - når jeg så ikke lige synes det er helt vildt fedt, så må det være fordi jeg skal "lære at lytte". Bullchyt!
 
Kort sagt: Jeg vil opfordre til at man tænker lidt over Jonas' input (i FØRSTE indlæg!), ikke på dén måde at man skal overbevise sig selv om at netop Jonas' anlæg er det bedste eller en reference man skal efterligne, eller at Jonas' måde at lytte på er den rigtige og den eneste vej til nirvana - nej, det drejer sig om at have et overordnet mål der hedder: Når jeg selv synes det er godt, så er det godt! Og hvis jeg synes det er dårligt, så er det dårligt. Så er det lige meget hvad der står på prisskiltet (så længe jeg har råd...).
 
Ejerglæde har (eller bør have) ikke noget at gøre med prisen. Et produkt skal købes ud fra "glæde først, pris bagefter". Punkt 1: Bliver jeg glad for det her? Punkt 2: Har jeg råd? Hvis verdens dyreste cd-afspiller dumpede i punkt 1, så nytter det ikke noget at man pludselig vinder i lotto og får råd til at købe den, det bliver man ikke gladere for apparatet af (medmindre éns glæde består i at prale overfor vennerne, hvilket jeg absolut ikke vil afvise er en mulighed).
Mvh. Otto
www.tapeconnection.dk
Atoll - Musical Fidelity - DLS - Monitor Audio - Black Rhodium
Man behøver ikke være ekspert for at være entusiast!
Tape Connection
Profil Lukket
 
Indlæg: 313
Tilmeldt: tirs okt 25, 2005 08:46
Geografisk sted: Århus

Indlægaf miju » tors mar 09, 2006 19:55

king skrev:Var du også med fra starten i 1ch choice promo ?

He - men dig kan jeg sku ikke huske !!

Jeg kan huske Tommy Simiron fra WM booking og Søren Vinbjerg og Rene Diff O.S.V

Nej men jeg har modtaget det da jeg spillede residerende på Sølvknappen fra 92 til 94 da det brændte..

WM bookin har jeg ik haft så meget med at gøre jeg var først IDEA (der tog sig af udlands bookin) siden Gerry Cord der så blev til Europa int. Bookin, styret af hans kone Jytte samt Christina Simonsen.. (der nu er i Prime Agency som Lasse far også nu er tilknyttet..) tjaaa.. så var der Abbas bookin og Christie Night..  og ikke mindst Nord Bookin.. som jeg har haft med at gøre..

Tommy S har jeg ikke haft så meget med at gøre... der var en del krig mellem ham og Europa int. på det tidspunkt... og jeg var i Europas "stald"

Søren Vinbjerg kander jeg meget godt... har arbejdet sammen med ham på Stardust (før de fyrede ham) og han har også ofte været på Bornholm en del gange i mid.  80'ne.. Rene Diff har jeg også arbejdet sammen med...(længe før Aqua)

Af Bornholmere er det nu D J Lasse Far der har overtaget "stafetten" fra mig og køre kariere "over there" det har han snart gjort nogle år nu...
 
Men vi gør ikke så meget "væsen" af os, vi spiller bare, gør vores job og på en prof. og god måde, ingen her fra er super DJ "stjerner" men blot gedigene dj håndværkere, der da så sandelig alligevel spiller de fede steder.
 
Sådanne er der mange af...  check http://www.primeagency.dk/ og se hvor mange DJ's de har.. og de ar faktisk rigtig gode næsten alle sammen!... men langt fra kendte, i bredere offentlighed, men kun i Club og DJ kredse..
 
Kender du FAB, 4Gaard, Sune, King, fetter  og KATO?? de er stjernerne i "branchen" pt.   
 
Men! de fleste kender kun dem fra radioen og de faste på de største in steder, og de få af dem der føre sig mest frem i medierne mm.
 
Håber dette besvare dine spørgsmål og undren?
 
Og alt dette er iøvrigt ganske meget off topic!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
mvh.
Senest rettet af miju tors mar 09, 2006 21:27, rettet i alt 2 gange.
m.
miju
Seniormedlem
 
Indlæg: 863
Tilmeldt: man okt 24, 2005 19:41

Indlægaf miju » tors mar 09, 2006 20:07

Otto, TC skrev:
miju skrev:Hvis ikke du var 100% tilfreds eller at den bare spiller absolut fremragende! skulle du da også have tæsk med en halv gammel røget sild!!.. jeg mener til DE PENGE!!! :?
 
Ikke for nødvendigvis at ramme dig specifikt, men: Hvordan kan det være at når hifi entusiaster har været på udstillinger, så hegles det ene dyre apparat efter det andet ned for at være det argeste skrammel, på trods af 6-cifrede prisskilte.
 
Det vil jeg da bestemt ikke gøre... der er rigtig meget lækkert og vellydende til den pris... (cd12 er da heller ikke noget skrammel...)
 
Når der så er nogen der rent faktisk KØBER noget af det fede grej, og udtaler at de synes det spiller fedt - så er svaret "ja, klart, det er jo også mega-dyrt, så skal det jo være godt". Hvorfor _skal_ det det, når det nu _talrige_ gange er påvist at masser af anlæg i million-klassen lyder som om de har smidt en kat ind i en papkasse og slået på den med en tennisketcher? Om ikke andet, så lyder det sådan i _nogle_ lytteres ører, alt efter præference.
 
Selvfølgelig får man ogte hvad man betaler for... de sidete flueknæpper marginaler koster kassen!!!! og har man "kassen" så why not!!???
 
Jeg vil faktisk give Jonas ret i noget han sagde til mig engang: Det er langt nemmere at finde udstyr der er pengene værd i 10.000,-s klassen end at finde udstyr der er pengene værd i 100.000,-s klassen. Når man så endelig finder lige præcis dét high-end apparat som gør én glad og tilfreds, så synes jeg da ved gud at man skal have lov til at være glad for dét, i stedet for at læne sig tilbage og sige "nå ja, det lyder jo fint, men det kostede jo også kassen, så det skal det jo gøre". NEJ det skal ej, hifi fungerer IKKE sådan at ethvert 20.000,-s apparat er bedre for enhver lytter end ethvert 10.000,-s apparat. Det er netop dét der er hele _charmen_ ved hifi-interessen - at finde frem til lige præcis dét udstyr der, inden for de rammer man har til rådighed, giver én de bedst mulige oplevelser.
 
Det er ikke altid det dyreste der nødvendigvis er bedst! men ofte følges pris og kvalitet dog nogenlunde ad!...
 
Jeg vil ikke kommentere på om CD12 er god eller dårlig,
 
Den er da fremragende!! har aldrig sagt andet!... (kun at der da findes bedre og lidt mere korrekte! men den er da under alle omstændigheder i den ypperste liga!!)
 
eller om Jonas eller Miju lytter rigtigt eller forkert. Men jeg kan sige én ting med 100% sikkerhed: Jonas kunne ikke have brugt sine penge på en bedre måde. Det kan man forsikre sig om ved at læse det oprindelige indlæg i denne tråd igen. Hifi-interessen går ikke ud på (eller BØR ikke gå ud på) om du eller jeg har ret, eller om dit er bedre end mit. Det BØR gå ud på at nå frem til netop dén oplevelse som Jonas har ud af sit anlæg - at kunne sætte sig ned foran anlægget, trykke på play, og hver eneste dag glæde sig over éns anlæg. Sidde med fjernbetjeningen i hånden og tænke "nej hvor var det godt jeg fik købt det anlæg". Gå i seng som en glad mand. For at opnå dét, så drejer det sig IKKE bare om at købe noget udstyr der er så dyrt at det per definition må være godt, det drejer sig i langt HØJERE grad om at finde frem til lige præcis dét udstyr der passer til éns temperament.
 
Hvis Jonas er 100% tilfreds og stadi er det nu efter 3 år.. er det da et godt køb for ham!! ingen tvivl om det!... og det er det jeg siger at det jo gerne skulle til den pris... ellers var det da meget trist!!!
 
Jeg kan kun sige tillykke til Jonas med at have fundet et high-end apparat, der så præcist passer til lige nøjagtigt dét som Jonas vil have ud af sit anlæg. Jeg tvivler stærkt på at jeg ville være i stand til at finde en afspiller i samme prisklasse der kunne gøre mig lige så glad. Dén glæde har ikke noget med prisen at gøre - jeg har f.eks. heller ikke kunnet finde én højttaler der har kunnet få mig til for alvor at ærge mig over at det bare er et sæt R55 der står hjemme i stuen. Jeg har til gengæld hørt mange højttalere i 100.000,-s klassen som jeg hellere ville bruge til at tænde op i pejsen med end at spille musik på. Heldigvis har jeg også hørt mange dyre højttalere der var gode, men bare ikke lige nogen der rigtigt har ramt mit "må-bare-eje" G-punkt endnu (det har jeg så for nyligt med en forstærker, men det er en anden historie...)
 
Sådan er smag & bahag så forskellige!!
 
Hvis man vil opnå den samme glæde over éns anlæg som Jonas giver udtryk for, så ligger der meget mere i det end bare at købe udstyret dyrt nok. Det hjælper naturligvis at have et vist budget, men jeg vil påstå at rigtigt mange mennesker sidder foran anlægget og overbeviser sig selv om at det her MÅ være godt, det var jo tæske dyrt - når jeg så ikke lige synes det er helt vildt fedt, så må det være fordi jeg skal "lære at lytte". Bullchyt!
 
Mit grej koster nok 1/4 af Jonas... men jeg ville da ikke bytte!... jeg er fuldt ud tilfreds... (selv o nygerrigheden efter at prøve nyt da altid lure og der findes da ting jeg godt ku tænke mig...)
 
Kort sagt: Jeg vil opfordre til at man tænker lidt over Jonas' input (i FØRSTE indlæg!), ikke på dén måde at man skal overbevise sig selv om at netop Jonas' anlæg er det bedste eller en reference man skal efterligne, eller at Jonas' måde at lytte på er den rigtige og den eneste vej til nirvana - nej, det drejer sig om at have et overordnet mål der hedder: Når jeg selv synes det er godt, så er det godt! Og hvis jeg synes det er dårligt, så er det dårligt. Så er det lige meget hvad der står på prisskiltet (så længe jeg har råd...).
 
Ejerglæde har (eller bør have) ikke noget at gøre med prisen. Et produkt skal købes ud fra "glæde først, pris bagefter". Punkt 1: Bliver jeg glad for det her? Punkt 2: Har jeg råd? Hvis verdens dyreste cd-afspiller dumpede i punkt 1, så nytter det ikke noget at man pludselig vinder i lotto og får råd til at købe den, det bliver man ikke gladere for apparatet af (medmindre éns glæde består i at prale overfor vennerne, hvilket jeg absolut ikke vil afvise er en mulighed).
 
Jonas første indslag var da posetivt og fint! men for mig sprang keden af da han begyndte at ramse udstyr op han mente var dårligt og umusikalsk!... det er der intet posetivt i eller noget der har med ejerglæde at gøre for ens eget, men kun en nedgøriing af andres ejerglæde til det grej de har og som han nedrakker!!
 
 
Indslaget var bestemt ikke negativt ment! jeg mener det ville sgu da være underigt og mærkeligt at ofte så meget på en cd. hvis man ikke stadig efter de 3 år var glad for den!.....med en sådan investering skal man sgu være meget sikker i sin sag..
 
Det er da godt at jonas er glad for sin cd.12 og jeg siger da også at det er en fin maskine... og er han 110% tilfreds er den vel ikke engang at anse for dyr??..  hvad koster tilfredshed???...
 
Jeg vil mene at jeg næsten ikke kan høre reelle forskellene i den helt høje ende af udstyr og en del grej i mellem klassen...  men som sagt ejer glæden ved det dyre vil da drive mig til at købe det dyreste fede grej hvis jeg vandt i lotto... helt sikkert!!..
 
mvh.
m.
miju
Seniormedlem
 
Indlæg: 863
Tilmeldt: man okt 24, 2005 19:41

Re: 3 år med CD12

Indlægaf GRAVALVORLIG » tors mar 09, 2006 22:03

Jonas Bojer skrev:

I juni 2003 skrev jeg et indlæg på hifi4all om min CD12 som jeg på daværende tidspunkt havde haft i 1 uge. Nu er der snart gået 3 år og jeg vil her skrive mine erfaringer med maskinen.

Min CD12 er stadig det bedte køb jeg har gjort og det HIFIkomponent som har løftet mit anlæg mest uden undtagelse. CD12 som jo kommer i en meget praktisk Metakkuffert har også være meget med rundt omkring.

Jeg og CD12 har besøgt forskellige udviklere inden for HIFI-verden og fælles for disse besøg var at CD12 aldrig gjorde det ringere end de eksisternede maskiner på nogle punkter og oftes bedre på de fleste punkter. For mig er CD12's stærke side musikaliteten som står i allerforreste række samt den har HIFI egenskaber som selv den mest inkanerede HIFI-nørd ikke kan undsige sig. Typisk ved et besøg kommer man til at snakke HIFI-termer som dybde højde og perspektiv og her kan CD12 godt være med og udviklerne siger som oftes at den er utrolig velopløst samt går meget dybt som kun de bedste plade spillere kan gøre det. De syntes CD12 er en framragende maskine(ikke det betyder noget for mig) men også en Dyr maskine. Trikset for mig er her at jeg begynder at vise dem eksempler på musikalske ting som betyder noget for mig. F.eks. man kan høre forskellene i sangerindens stemme og hvor dybt og hvor højt hun synger. På dette tidspunkt kommer udviklerne typisk lidt mere op på mærkerne for de høre nu forskelle de normalt ikke høre og nogle bliver heldt vilde med CD12'en og andre går i den helt anden bås.

Jeg har f.eks. ved en unavngiven kabel udvikler/konstruktør vist forskelle på sort baggrund og ikke sort baggrund hvor CD12 viste tydelige forskelle om dette fenomen fantes på pladerne eller ej eller om det var kablerne der "påmalede" dette fenomen. Konstruktøren var ikke vild da han mente at der skulle sort baggrund på alt musikken for den var god og jeg kunne i demo vise at hans kabler tydeligt malede sort baggrund på alle pladerne selv de helt åbne og fremadrettede plader.

Kan man ikke lide forskelle på pladerne og vil man selv bestemme hvordan musikken skal lyde som førnævnte konstruktør skal man ikke benytte en CD12 for det er den CDafspiller der i mine øre spiller med største forskelle og specielt de musikalske forskelle er den aller bedst til helt uden sammenligning. Faktisk er det selve denne "forskelslytning" der skiller de folk fra som ikke kan lide CD12, ofte folk det gerne vil have serveret deres musik på samme måde hver gang som manden der putter Kethup på alt den mad han skal spise, da han aller bedst kan lide smagen af Ketup.

Nu er min CD12 jo ikke den samme som da jeg fik den, den har været over hos Linn til en opgradering hvor den blev renset og gennemgået ved samme lejlighed. Opgraderingen gik vist ud på et komponent i strømforsyningen for min CD12 er jo allerede den nye 24bitter. Den blev testet mod deres egen Reference model og var lig denne og det skulle efter signe være helt godt ;O) Linn fortsætter med at opgradere på CD12 da det efter deres mening og deres navn CD12 (=LP12) altid skal være den bedste CDafspiller på markedet og vil derfor løbende blive opgraderet løbende ligesom LP12.

Rent teknisk ved jeg intet om min CD12 bare den spiller musik, for så er jeg glad. Men jeg har snakket med selve konstruktøren og fået lidt viden omend det nok ikke er husket 100% korrekt. Som jeg husker det, har CDskiven et vist antal bit altså en vis opløsning at gøre godt med. Disse bit skal laves til en blød analog kurve. Når man har CDskivens visse bit at regne på kan man gøre det rigtigt i første hug hvis man gør det korrekt. Man får ikke en bedre opløsning ved at tilføre flere bit efter som opsampling eller +1bit(Densen) men det kan gøre tingene lættere at regne på. Pointen er at regner man på CDskivens bestemte antal bit korrekt så har man den bedste kurve CDskiven kan præstere. Mediet CDskiven har altså et vist antal bit og regner man på dem korrekt, så er man nået så langt som CDmediet kan nå. Dette mener Linn at have gjort med CD12 og det er derfor at der ikke er en digital udgang på den da D/A delen jo er korrekt så lønner det sig jo ikke at sætte en extern DA konverter på, det bliver det jo kun ringere af. En af de ting som fortæller Linn at de har regnet rigtigt er at CD12 stadig er den maskine som har mindst jitter selv ikke de meget dyere mærker kan her være med(ja CD12 er billig i mange sammenhænge, krell, accuphase......er meget dyere). Men det mest sigende er når CD12 gennemprøves i Linn studierne så er det stadig den maskine i verden som laver MINDST om på signalet målt mod modersignalet i et Lydstudie. Hvordan de måler dette ved jeg ikke noget om men de ser det som et klart bevis for at de har gjort noget rigtigt.

Som bruger kan jeg ikke bruge denne "sælger" snak til noget og det er mange andre parametre som er vigtige i konstruktion af Cdafspillere.

Efter denne løse snak vil jeg her beskrive mine egne indtryk af maskinen.

Før det første er den super stabil i drevet og man kan tage den op i hænderne og ryste den vildt uden man kan høre det på musikken. Den vejer vist 12kg så man bliver hurtig træt i armene. Om designet er fint ved jeg ikke, den er da ikke direkte grim og passer hværken i størrelsen mine klimax forstærkere eller min AV5103 forforstærker. Så er den hurtig ;o) trykker man på nummer 7 så spiller den nummer 7 promte ikke som mange andre afspillere som tager år føles det som og ikke mindst de nye multi maskiner som både kan tage CD/sacd..... de kan jo tager ogfte 20sekunder for at finde udaf havd medie der er i maskinen og tage 3-4 sekunder om at skifte mellem numrene. Skuffen er super stabil og larmer ikke og så er den hurtig inde og ude og lukker selv hvis man glæmmer, det for at undgå for meget støv i maskinen. Displayet er stort og tydeligt men har et meget umoderne grøndt look adder passer ikke til resten af Linn udstyret som har det blå display. Stikforbindelserne viker superstabile så her er der ikke noget at sætte fingerne på eneste anke er at stikkene sidder neden under et halvtag som gør det svært at komme til stikkene men halvtaget gør at stikkene ikke kan ses i maskinen oppe fra, så her vægtede Linn desigt højere en den praktiske brug, men dette skyldes nok at den typiske Linn CD12 ejer nok ikke skifter kabler for sjov han køre jo blot med Linn's egne kabler. Fjernbetjæningen er grim som arvesønnen men har man vænnet sig til den kan man ikke undvære den i hånden og så kan man altis padle i land med den, hvis der pludselig skulle komme en høj sø. Noget af det bedste med CD12 er at den fungere aller bedst med de medfølgende NEt og signal kabler. Jeg har testet mange kabler og ingen er kommet i nærheden af det drive og den mænge musik CD12 kan levere med de medfølgende kabler. CD12 kræver blot et stabilt underlag. Glas hylder eller granit eller andre ting kommer den blot til at lyde af hvis man stiler den på disse materiaker. Pionten er at den ikke er afkoblet 100% men kaster de interne vibrasioner ud gennem fødderne og står den på glas bliver disse vibrationer kastet tilbage. Det er ofte farligt at helt afkoble et drev, da det betyder at de indre vibrationer jo ikke kan komme væk fra maskinen igen. Dette er et overset faktum i nogle CDmaskiner og LPmaskiner, men da den kære Ivor jo er MekanikIngeniør med speciale inden for vibrationer så ved de nok hvad de gør. Jeg selv er maskiningeniør og ved en del om vibrationer så jeg kan nemt følge deres tankegang her, samt Linn er nogle af de eneste der laver KÆMPE fødder på højtalerne bare se mine Akurate højtalere, moment betragtninger, vibrationer......

Det aller bedste ved CD12 er at den opfordre en til at høre mere og mere musik. Musikken giver mere mening og man får større interesse for selve musikken med CD12 istedet for HIFI'en. En af det ting som beviser dette for mig er at min CDsamling er vokset betydeligt efter CD12 er ankommet for over 500plader har jeg købt på de sidste 3 år det er jo over 13 plader om månedern i gennemsnit, dette er dog også opnået gennem køb af små pladesamlinger på ebay og i den blå avis. Grunden til jeg ikke har købt flere plader er at jeg gerne vil lytte alle mine plader og det har jeg så nået og ynglingspladerne høre man jo tit ;O) Jeg går nu meget mere til Live musik og har fået mine øre åbne over for nyt musik for mig som f.eks. Opera, blues og jazz og det bedste efter en live koncert er at komme hjem og lytte plader for med CD12 får man en god del af live musikken og stemningen med hjem i stuen lige så hårene rejser sig på hele kroppen som til live. En anden ting er når venner komme på besøg og de LIGE skal høre anlægget så ender det med vi sidder og lytter til 2 om natten selvom de skulle have været hjemme tidligt 22.00 den aften. Folk kommer med deres egen plader og det er super sjovt for så lære jeg om endnu mere musik.

Af musik oplevelser af de store som stadig sidder lidt i kroppen var Joe Coker koncerten, det var det vildeste jeg har været med til for den gamle mand har sans for timing. Han har sit helt eget lille univers og et fantastisk greb om kvinderne også selvom han er fed og har hengerøv. Se nu er jeg glad for at det er musikken og ikke lydbilledet som betyder så meget for mig hjemme foran anlægget hihi. Konen har en liveplade med Joe og hjemme dansede vi også, vi var igen en stund midt i en koncert med Joe Coker. Nu har jeg faktisk lytte mange plader med Joe og jeg kan rigtig godt lide ham, for før CD12 var han for mig blot en af de mange og jeg tror at en kocerts stemning og CD12's spilleglæde gør man lettere forstår musikken og musikerens budskaber.

Tryllefløjten er et kapitel for sig selv for hvis konen eller jeg er lidt triste og trænger til en god oplevelse sætter vi tryllefløjten på. Så er det dømt gåsehud på arme ned af ryggen og på benene denne opera rykker bare så meget igennem og man høre tydeligt at sangeren synger helt igennem så meget de magter. Man bliver efter en sådane oplevelse helt opløftet nærmest høj og en gods klassisk musiker i familien siger at hun spiller i symfoniorkestre af samme grund, at hun får gåsehud og bliver helt høj af det. Når man hjemme kan opleve sådanne ting så beviser det for mig at jeg med anlægget og CD12 er nået et godt stykke af vejen.

Beat og timing har CD12 også og jeg gik engang meget op i beat og om musikeren spiller på beatet. Dette er nu udviddet til op beat og down beat og hvad andre termer der findes. Rap musik giver mere mening og man kan nu høre hvordan forskellige rappere leger med beatet mens de rapper. Eminem, Flødedrengene Nik og Jay.......... u name em, alle rappere gør dette og jeg har først lagt rigtigt mærke til dette efter CD12. Det er her CD12 efter min mening adskiller sig fra andre musikalske mærker som Naim, danske Densen, Rega......... for disse mærker ved godt der er noget der hedder beat og at musikeren skal spille på bestet og det er flot det kan 90% af HIFImarkedet ikke. Men jeg kalder ofste disse mærker for MONObeat maskiner nemlig fordi de ikke i så stor grad som CD12 kan nyancere mellem de forskellige beat.

Alt i alt er jeg mega klimax super glad for CD12 og jeg er glad for jeg sprang på den for 3 år siden også selvom det kostede 2 spare år uden rejser og bil og en masse pasta mad, for nu har jeg haft 3 fortryllende år med super dejlig musik. CD12 er nu med i Bojer familien og konen benytter anlægget lige så meget som mig. Jeg skifter ikke før der kommer en CDmaskine der bare er lidt bedre eller der kommer et helt nyt medie som slår igennem. SACD, DVDaudio ved jeg ikke om slår igennem endnu og har ikke gjort det endnu efter min mening. CD12 er for mig stadig toppen af poppen og da folk nu går over til MP3 så er der mange billige cdplader og samlinger til salg nam nam.

Man kan snyde sig selv på mange måder....!!
GRAVALVORLIG
Profil Lukket
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: tors feb 23, 2006 23:01

Indlægaf Jonas Bojer » tors mar 09, 2006 22:41

miju skrev:

3DX skrev:MIJU finder lige stor glæde ved en CD12 og en 400XS
forskellen er bare at hvis han har 150K til rådighed, så kan han købe en 400XS + X antal palder
JB kan købe en CD12 og lytte til Tina Turner, your simply the best.

hvem lytter så mest til musik ? :wink:

Tjaaa efter Jonas udsagn har han små 600 skiver jeg har 16000...

mvh.

Ja du har mange plader og det vil jeg selv gerne have en dag men jeg kan simpelthen ikke nå at lytte flere plader så cirka 10 plader om måneden kan det blive til for de gode gamle skal jo også lyttes. Jeg kan jo heller ikke trække plader og udstyr fra i skat som en DJ samt jeg heller ikke får gratis demoplader hverdag som de store DJ's gør. 

Tænk at have 16000 plader at vælge imellem nam NAM det vil være 16000timer hvis en plade er på en time så har du til fultidslytning i 4år ialt hvis du også lige skal nå at gå på arbejde.

Hilsen Jonas Bojer

Brugeravatar
Jonas Bojer
Supermedlem
 
Indlæg: 1382
Tilmeldt: man okt 24, 2005 11:31
Geografisk sted: Odder

Indlægaf Jonas Bojer » tors mar 09, 2006 22:46

CPH-R skrev:
Jonas Bojer skrev:

Groove skrev:Ja, godt indlæg.... :P

Jeg ville gerne vide:

-Hvilke andre CD-spillere kunne du leve med og hvorfor?

-Hvilke andre CD-maskiner kunne du ikke leve med? Og hvorfor?

Og nu ikke noget med at være diplomatisk, nåååå nej, det er jo Jonas :lol:

Skal det bare være baggrundslarm til øller så er jeg ikke så kritisk, så der dur næsten alt men alkohold sløver jo også og så slapper hjernen mere af og så lyder tingene bedre. Derfor drikker jeg Cola til HIFI lytning når jeg skal teste komponenter for det speeder Hjernen og derfor er det lettere at lytte forskel  

Af ringeste CDafspillere jeg har hørt ligger klart på min top et LC-audio CD-afspilleren den lød som om den var i stykker og historien endte også med at både drevet og andet i den CD-afspiller ikke virkede optimalt og LC måtte trække dem tilbage. Da dette kom frem gik mange i Århus hifiklub med næbbet nede for jeg have jo sagt den lød istykker og de have forsvarret den med næb og klør hihi. MON Mike-J fik den til at fungere til sidst ved jeg ikke ?

Nummer 2 er Denon 3560 Dam den er ringe men også gammel så det passer fint. Den er så grinagtig umusikalsk at ejer man denne eller bruger den som drev SÅ kan og vil man ikke musikken, dog er den lidt bedre end LC-Audio maskinen. Jeg kender en del der bruger den og fælles for disse folk i mine øjne er at, musikalske aspekter og forskelle er ikke noget de vægter højt og så er denne maskine fin på højde med min gamle Laserdisn Pioneer 1450. Disse folk burde prøve gamle Laserdiskafspillere som drev det er noget af det mest stabile der er lavet kan jo klare en meget tungere skive.

Mest overvurderede er Accuphase, hørte jo deres topmodel med extern CAD direkte mod unidisk 1.1 i tyskerland og her fik Accuphase rokker tæsk på alle punkter. Jeg har ved anden lejlighed hørt Densen give Accuphase rokkertæsk. Synd for Accuphase men det kan ikke passe de er så dårlige til den pris????? så jeg skal nok lytte det hjemme en dag måske deres forforstærker den har da fået ros mange steder og jeg mangler jo en forforstærker.

Hilsen Jonas Bojer

Efter den utrolige flotte anmeldelse af CD-12 i starten.

 

Skriver du sådan om andre produkter, som mange faktisk syntes er ok. Det kan godt ske de ikke lige falder i din smag. Men denne infantile form for vurdering! gør at jeg ikke kan bruge, det oprindelige indlæg til noget som helst! ”du bære jo tydeligt præg, af at være fuldstændigt bias, til et produkt”

 

Men det er da godt, du holder af den afspiller du har investeret i. Men med den type udbrud! Er det altså svært for nogen at opfatte din anmeldelse, som objektiv.  

 

Peter

Hvad kan jeg sige ? lad være med at læse det, jeg skrev det jo til en der direkte spurgte mig og så får han min holdning.

Det handler IKKE om smag det handler om rigtig og forkert, hvis en afspiller undlader sang, fjerne bækken anslag og andet så er der noget galt.

Eksempel Halucinogen the lore deranger treak 8 der synger en man Come lest dance with me det spiller Zapplayeren slet ikke og Denon'en er der en person der mumler noget uhørtbart.

Hilsen Jonas Bojer

Brugeravatar
Jonas Bojer
Supermedlem
 
Indlæg: 1382
Tilmeldt: man okt 24, 2005 11:31
Geografisk sted: Odder

Re: 3 år med CD12

Indlægaf Jonas Bojer » tors mar 09, 2006 22:51

GRAVALVORLIG skrev:
Man kan snyde sig selv på mange måder....!!

 

Velkomme til chatten hvad præist mener du ?

Hilsen Jonas Bojer

Brugeravatar
Jonas Bojer
Supermedlem
 
Indlæg: 1382
Tilmeldt: man okt 24, 2005 11:31
Geografisk sted: Odder

ForegåendeNæste

Tilbage til Brugeranmeldelser


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.