Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Billedkvalitet - som øjet ser det

Teori & generelt om billede-teknologi.

Billedkvalitet - som øjet ser det

Indlægaf Tape Connection » man jan 09, 2006 12:42

Inspireret af en diskussion om hvorvidt en VW100 projektor kan blive forældet eller ej, har jeg besluttet mig for at starte en tråd hvor jeg vil gøre mig nogle tanker om hvor god billedkvalitet der egentlig teoretisk set kan opnås af et display. Det bliver nok rimeligt langhåret, og mit udgangspunkt er ikke at det skal være nogen hjælp til hvad man skal købe eller noget i den stil - mere at give, og især modtage, noget baggrundsviden om de grundlæggende mekanismer der gør sig gældende, når vi vurderer billedkvalitet - både med hensyn til kildematerialet og det display der skal vise det. Så hvis man bare vil vide hvilket tv/hvilken projektor man skal købe, så kan man godt springe denne tråd over...

Jeg har heller ikke noget grundlæggende mål med indlægget, udover at jeg selv og andre skal kunne tilegne sig noget viden. Mine indlæg i denne tråd vil formentligt dels bestå af informationer/påstande fra min side, dels af spørgsmål. Enhver der mener at kunne tilføre noget, eller besvare de spørgsmål der dukker op, må MEGET gerne give sit besyv med. I er naturligvis også velkomne til at stille spørgsmål til de indlæg jeg skriver, det giver sig selv.

Lad os starte med at definere den teoretisk maksimalt opnåelige billedkvalitet. Denne definition vil være det grundlæggende emne for tråden, det overordnede mål der skal opnås:

Når øjet ikke længere kan skelne mellem virkeligheden og gengivelsen af virkeligheden, så har gengivelsen en kvalitet der per definition ikke kan overgås. Hvis gengivelsen rent teknisk forbedres udover dette punkt, kan øjet alligevel ikke se forskel.

Edit: Jeg konkretiserer lige definitionen lidt: Jeg taler ikke om at målet i sig selv er en gengivelse vi ikke kan skelne fra virkeligheden - målet er at gengivelsen er god nok til at yderligere forbedring er overflødig!

Jeg har svært ved at se hvordan der kan stilles spørgsmÃ¥lstegn ved denne definition. Nogle vil mene at "mindre kan gøre det", men sÃ¥ er der tale om en subjektiv holdning, ikke om det maksimalt opnÃ¥elige. Noget helt andet er sÃ¥ den kunstneriske frihed, der ligger i at en filmskaber fremelsker en bestemt stemning for at opnÃ¥ en bestemt effekt. Det kan f.eks. være en bestemt lyssætning, manipulation med farverne, kunstig motion-blur osv osv. Men denne kunstneriske frihed kan aldrig ligge uden for den ramme der er angivet ovenfor - det vil altid være inden for definitionen af hvad øjet kan se, for hvis øjet ikke kan se en billed-manipulation, hvorfor sÃ¥ lave den? AltsÃ¥, hvis et display kan opnÃ¥ det kvalitetsmæssige nirvana, at øjet ikke kan skelne mellem billede og virkelighed, sÃ¥ vil displayet ogsÃ¥ være i stand til at gengive enhver form for materiale, realistisk eller kunstigt, der kan tænkes at blive fremvist.

Det interessante er så hvad der skal TIL for at nå dette punkt. Hvilke faktorer er det der spiller ind i vores oplevelse af billedet, hvilke krav er det der skal opfyldes for at snyde øjet til at tro at det ser noget der ikke er der? For at definere dette bedst muligt, vil jeg forsøget at redegøre for de forskellige faktorer, og se på dem fra øjets synspunkt, i stedet for som vi har for vane at forholde sig til billedkvalitet ud fra den billedkvalitet vi er vant til at se. Inden for de enkelte faktorer vil jeg dog også udover det teoretiske maksimum komme ind på nogle enkelte afgrænsninger, og forsøge at sammenholde det teoretiske maksimum med de praktiske forhold i dag - hvordan kan vi overføre det teoretiske maksimum til at blive bedre til at vurdere billedkvalitet på nutidens - og fremtidens - displays.

Gengivelsen af levende billeder kan opstilles i en række grundlæggende faktorer. Jeg vil lave et separat indlæg om hvert af disse faktorer, forsøge at forholde mig til hvordan øjet opfatter disse faktorer, hvor det maksimalt opnåelige punkt ligger, og om nødvendigt komme lidt ind på hvordan det kan opnås i praksis. Inden jeg gør dette, vil jeg gerne have en "budrunde" på om der skulle være faktorer jeg har overset, eller faktorer der bør splittes yderligere op. Som jeg ser det kan billedkvalitet opdeles i følgende:

1: Opløsning. I dette indgår naturligvis antallet af billedpunkter, men også andre ting der påvirker mængden af information i billedet: Interlace/progressive, MPEG-komprimering osv.

2: Lys/kontrast. Her vil jeg komme ind på både lysstyrke og kontrast (forskellen mellem lyst og mørkt) i gængs forstand, herunder øjets lysfølsomhed og "dynamik". En af de tekniske termer der normalt ikke bruges så mange kræfter på som man burde er Gamma, der angiver selve forløbet i lysstyrke mellem lyst og mørkt. Dertil vil jeg komme ind på forskellen på direkte og reflekteret lys.

3: Farve. Dette gælder farvebåndbredde - hvilke farver kan vi se, og dermed hvilket spektrum af farver skal displayet kunne vise? Farvenuancering, hvor mange _forskellige_ farver kan øjet se, hvor stor skal forskellen på to farvenuancer være for at øjet kan se forskel? Samt farvepræcision, vises farven rent faktisk sådan som den fremstod i virkeligheden? (eller som filmskaberen havde tænkt sig?)

4: Opdateringsfrekvens. Øjet kan skelne et vist antal billeder per sekund. Hvordan relaterer dette sig til dels hvilken frekvens et display skal have for at øjet ikke kan følge med til at se billedet som still-billeder, dels til hvordan bevægelse i billedet fremstår flydende og realistisk?

5: Teknisk relaterede begrænsninger/ulemper. I forhold til øjet er dette sådan set meget nemt, de må ikke være synlige. Dette punkt vil jeg mest bruge til at forholde mig til hvordan f.eks. Screen-door, regnbue-effekt og dithering påvirker opfattelsen af billedet.

Inputs er velkomne. Kom gerne med forslag til specifikke områder der skal dækkes, så skal jeg gøre hvad jeg kan for at kaste lys over sagen.

Senest rettet af Tape Connection man jan 09, 2006 14:24, rettet i alt 1 gang.
Mvh. Otto
www.tapeconnection.dk
Atoll - Musical Fidelity - DLS - Monitor Audio - Black Rhodium
Man behøver ikke være ekspert for at være entusiast!
Tape Connection
Profil Lukket
 
Indlæg: 313
Tilmeldt: tirs okt 25, 2005 08:46
Geografisk sted: Ã…rhus

Indlægaf 3DX » man jan 09, 2006 13:01

Hej Otto,
det ser spændene ud.
jeg regner med at når du siger vi ikke længere kan se "forbedringer" mener at det er grænsen for hvad vi kan oppfatte af f.eks højere opløsning.
i stil med at grænsen for hvad vi kan opfatte af lyd f.eks. hvis man skifter mellem højre og venstre kanal, kan vi ikke hører skift på under 11 ms. så om det er 11 eller 4 er et fedt.
:D
Q skal ikke være højt eller lavt! det skal være korrekt.
citat, Knud Thorborg
3DX
Branchemedlem
 
Indlæg: 2441
Tilmeldt: tors nov 03, 2005 11:37
Geografisk sted: ht ing. :-)

Indlægaf Duelund Coherent Audio » man jan 09, 2006 13:05

Glimrende ide...
Med venlig hilsen

Frederik Carøe
Duelund Coherent Audio
www.duelundaudio.com
Duelund Coherent Audio
Branchemedlem
 
Indlæg: 545
Tilmeldt: lør okt 29, 2005 22:23
Geografisk sted: Buyaharbour

Indlægaf 3DX » man jan 09, 2006 13:11

HÃ¥ber ikke det er OT

men jeg ved ikke nok om billeder via. projektor  :wink:

kan ALT måles når vi taler projektore. eller er der en "mere musikalsk" i den verden?
Q skal ikke være højt eller lavt! det skal være korrekt.
citat, Knud Thorborg
3DX
Branchemedlem
 
Indlæg: 2441
Tilmeldt: tors nov 03, 2005 11:37
Geografisk sted: ht ing. :-)

Indlægaf Tape Connection » man jan 09, 2006 13:50

3DX skrev:Hej Otto,
det ser spændene ud.
jeg regner med at når du siger vi ikke længere kan se "forbedringer" mener at det er grænsen for hvad vi kan oppfatte af f.eks højere opløsning.
i stil med at grænsen for hvad vi kan opfatte af lyd f.eks. hvis man skifter mellem højre og venstre kanal, kan vi ikke hører skift på under 11 ms. så om det er 11 eller 4 er et fedt.
:D
 
Ja, det var tanken. Den med de 11 ms kendte jeg faktisk ikke, det lyder interessant... Men nu må jeg hellere holde mig til én ting ad gangen! ;-)
Mvh. Otto
www.tapeconnection.dk
Atoll - Musical Fidelity - DLS - Monitor Audio - Black Rhodium
Man behøver ikke være ekspert for at være entusiast!
Tape Connection
Profil Lukket
 
Indlæg: 313
Tilmeldt: tirs okt 25, 2005 08:46
Geografisk sted: Ã…rhus

Indlægaf Tape Connection » man jan 09, 2006 14:06

3DX skrev:HÃ¥ber ikke det er OT

men jeg ved ikke nok om billeder via. projektor :wink:

kan ALT måles når vi taler projektore. eller er der en "mere musikalsk" i den verden?

Det er faktisk et rigtigt godt spørgsmål. Som udgangspunkt vil jeg påstå at ALT kan måles, både inden for billede og lyd. Dét der er svært er at tolke målingerne, og ikke mindst deres indbyrdes relationer. Her vil jeg påstå at man inden for billedteknik har en langt højere forståelse for de målbare faktorers påvirkning af den opfattede oplevelse, end inden for lyd. Og nok så vigtigt, der er en langt større _enighed_ om hvordan de målbare faktorer relaterer sig til slutproduktet. Når en film bliver produceret, kan du være temmeligt sikker på at monitor-udstyret i de forskellige studier er kalibreret meget ens, og vel at mærke kalibreret på de faktorer der har størst betydning for opfattelsen af billedet. Der er ligeledes en mere ens opfattelse af det produkt brugeren vil benytte til at se resultatet på. Med lyd er det hele mere flydende. For det første er der meget forskellige opfattelser af hvordan ting som frekvensgang, fase, forvrængning osv hver især påvirker oplevelsen, og hvordan det "skal lyde". Der er på grund af dette store forskelle i lyden af det udstyr der bruges under produktionen, og ikke mindst store forskelle i hvordan man mener slutproduktet skal lyde. Som en følge heraf bliver der tilsvarende store forskelle i hvordan man som slutbruger mener et anlæg skal spille, alene ud fra hvilken musik man typisk hører. Dét er en diskussion jeg gerne tager op, men helst i en separat tråd.

Ligesom med hifi findes der helt sikkert folk der foretrækker et billede der adskiller sig fra det teoretisk bedste. For røde farver giver en "varm" fornemmelse af billedet, mens for blå farver giver et billede med mere "knald" på. Det kan godt tænkes at nogle personer foretrækker en bestemt betoning af billedet (hvilket kan ske på mange andre områder end lige farver), men dette er ikke direkte relateret til _kvaliteten_ af billedet. For eksempel, så skal antallet af farvenuancer være den samme for at snyde øjet, uanset om du foretrækker korrekte farver eller et for rødt billede. Men, som udgangspunkt så er afvigelser fra normen som regel udtryk for at man ønsker at dække over mangler i kildematerialet. Da diskussionen her tager kildematerialet med i overvejelserne, så er vi ude over det problem.

Det samme kunne iøvrigt siges om lyd - du kan sammenligne dette med at man tog en diskussion om hvordan man fik lyden fra violin til øre, inklusive alle faktorer på vejen, såsom mikrofon, lagring, mixing, medie, anlæg, lytterum osv. Hvis man gør dette, så er der kun én definition af "bedst". Hvis du derimod vil tage en diskussion om hvilket anlæg der gengiver en gennemsnitlig CD-indspilning af en violin bedst, så er det ikke nødvendigvis samme krav til anlægget du når frem til. Hvis dette var et spørgsmål om at finde den bedste gengivelse af et givent medie, så kunne smag måske godt spille ind. Smag kan ret beset _altid_ få lov til at spille ind, men det ændrer som sagt ikke på definitionen af kvalitet.

Så længe perfektionen IKKE er opnået, er det en smagssag hvad der er tættest på.

 

Mvh. Otto
www.tapeconnection.dk
Atoll - Musical Fidelity - DLS - Monitor Audio - Black Rhodium
Man behøver ikke være ekspert for at være entusiast!
Tape Connection
Profil Lukket
 
Indlæg: 313
Tilmeldt: tirs okt 25, 2005 08:46
Geografisk sted: Ã…rhus

Indlægaf Janils » man jan 09, 2006 15:37

Det kommer jo ogsÃ¥ lidt an pÃ¥ hvad den "absolutte" reference er?  Vi snakker vel stadig billeder i 2 plan ... altsÃ¥ ikke 3D film.

Med de moderne digitale HD medier vi har i dag, er det faktisk muligt at se fejl i selve filmmaterialet. Med andre ord har vi en opløsning der er bedre end de film som er optaget på de "gammeldags" medier. Derfor vil spørgsmålet vel kun være relevant, når vi taler digitale film-medier eller evt. fremtidige medier.

Hvilken opløsning har digitale biograffilm, som dem vi ser i de største biografer? Er det 2.160 P eller endnu større? Vi kan vel ikke genskabe noget med et entydigt "bedre" billede end det der ligger i soft-waren.

Noget helt andet er det så, at vi ikke har 10-15 meter brede lærreder som i biograferne og derfor får en væsentlig bedre opløsning i kraft af en mindre pixelstørrelse.
Mvh.
Jan Nielsen - http://www.pladespilleren.dk
Analog lyd, masser af pickupper, DIY højttalere, dipoler og gerne en god single malt, mens man nyder musikken.
Brugeravatar
Janils
Supermedlem
 
Indlæg: 1953
Tilmeldt: man okt 24, 2005 22:10
Geografisk sted: København

Re: Billedkvalitet - som øjet ser det

Indlægaf Tape Connection » man jan 09, 2006 15:58

Godt så, jeg kaster mig ud i det. Det betyder ikke at der er lukket for input til de overordnede punkter...

1: Opløsning.

Jeg har ikke tænkt mig at skrive en længere doktor-afhandling om øjets opbygning, blot trække de relevante punkter frem. Hvis man vil vide lidt mere om hvordan øjet opfatter lys, kan man f.eks. starte her:

http://www.ndt-ed.org/EducationResources/CommunityCollege/PenetrantTest/Introduction/visualacuity.htm

Det korte af det lange er at øjet bestÃ¥r af millioner af lysfølsomme nerver. I dette indlæg koncentrerer vi os om antallet: Øjet opfatter lyset som millioner af enkeltstÃ¥ende punkter, hvor hver nerve i princippet er et punkt - det kan sammenlignes med pixels pÃ¥ en skærm. NÃ¥r hjernen modtager informationerne fra øjets millioner af punkter, sættes de sammen til ét billede, ved at lade punkterne flyde ud i hinanden, sÃ¥ de danner ét, sammenhængende billede. Synet fungerer i høj grad ved at hjernen "fylder ud" der hvor der mangler information. Det er pÃ¥ grund af denne egenskab at man kan "snyde" synet (eller rettere, hjernen) med tricks som dette - tæl de sorte prikker:

http://www.jclahr.com/science/Illusions/moving_spots/

Et andet godt eksempel på hjernens udfyldning af huller er at øjet har en blind plet, ikke så langt fra centeret af synsfeltet som man skulle tro. Prøv at tage et stykke blankt papir, og tegn to prikker med ca. 5 cm's mellemrum. Luk venstre øje, og fokuser på den venstre prik med højre øje. Flyt papiret frem og tilbage, 10-20 cm fra dit ansigt - i en bestemt afstand forsvinder den højre prik. Det sker fordi hjernen fylder den blinde plet ud med hvad der nu ligger rundt om.

Når vi viser et billede på en TV-skærm, eller på en udskrift f.eks., viser vi en række punkter, der ligger tæt nok på hinanden til at hjernen lader punkterne flyde ud i hinanden og danne et helt billede, i stedet for at se punkterne som punkter. Jo tættere punkterne sidder, jo mere "helt" ser billedet ud.

Øjet har en maksimal opløsning, der er afhængigt af antallet af syns-nerver. Den mindste forskel synet kan registrere er blandt andet afhængigt af dette antal, men også af lysmængden, farven, kontrasten, og naturligvis hvorvidt man rent faktisk har normalt syn. Under perfekte forhold - dvs. sort vs. hvid i sollys og normalt godt syn, defineres øjets opfatteevne som 1/60 af en grad (også kaldet et minut), hvor hele horisonten er inddelt i 360 grader.

NÃ¥r afstanden af punkter i et billede bliver mindre end den afstand øjet er i stand til at opfatte, har vi nÃ¥et det punkt hvor yderligere opløsning er unødvendig. Hvor mange punkter der skal være i et billede for at dette opnÃ¥s, afhænger af afstanden i forhold til billedets størrelse. Hvis vi forudsætter førnævnte perfekte forhold, sÃ¥ kan vi oversætte øjets opløsning til den maksimale opløsning et givent størrelse billede behøver for at overgÃ¥ øjets opfatteevne. Jeg benævner billedstørrelsen som det er praksis med projektorer, ved at benævne kigge-afstanden i forhold til billedets bredde. En billedstørrelse pÃ¥ 4X betyder sÃ¥ledes at man f.eks. sidder 4 meter fra et 1 meter bredt billede, hvilket svarer til et 45" 16:9 billede. Ved denne afstand svarer øjets opløsning cirka til den højeste af HDTV-opløsningerne (og den opløsning f.eks. Biocity i Ã…rhus benytter): 1920x1080 (puuudsigt, hva? ). Hvis vi regner lidt videre pÃ¥ det, fÃ¥r vi følgende eksempler pÃ¥ maksimal brugbar opløsning:

1X (cirka midt i biografen): 7680x4320 (Kaldet 8K, denne opløsning er i støbeskeen til biograf-brug)

1,5X (bagest i biffen, og her hvor de største hjemmebio'er normalt begynder): 5120x2880

2X (f.eks. 4 meter fra et 100" billede, meget normal hjemmebif): 3840x2160 (kaldet 4K, og den opløsning JVC demonstrerede på IFA. Er så småt på vej ind i biograferne)

4X som nævnt, 1920x1080

6X (f.eks 4 meter fra et 32" tv): 1280x720 (tadaa!)

8X (for dem med små fjernere...f.eks. 5 meter fra et 28" 16:9): 960x540 (rundt regnet PAL-opløsning)

10X (f.eks. 10 meter fra et 42" SD-plasma tv, eller 3 meter fra et 14"): 848x480.

Hvad kan vi så bruge denne information til? Jo, for det første så kan vi definere at hvis vi antager at en normal afstand til tv'et er cirka 4 meter, så vil et 32" tv i praksis få meget lidt ud af en højere opløsning end 1280x720 (eller 1366x768, som de oftest er i praksis), og et 42" tv har reelt ikke brug for mere end 1920x1080. Hvis vi når disse opløsninger, så er det reelt ikke panelet der sætter grænsen for billedets opløsning længere. Screen-door f.eks. er ikke længere et problem, da øjet ikke kan se afstanden mellem pixels alligevel på den afstand. Sidder man tættere på, f.eks. 3 meter fra et 32", vil man teoretisk have en forbedring at hente vede 1920x1080, men herudover er yderligere opløsning overflødig. Til "almindelig tv-brug" må vi derfor konkludere at selve det maksimale antal af billedpunkter i den højeste HD-standard er så høj som vi nogensinde KAN få brug for.

MEN - nu er vi jo mange for hvem "almindeligt tv-brug" selvfølgelig ikke er godt nok... Biograf-oplevelserne starter først ved 2X, hvilket enten kræver at man sidder med sit tv på skødet, eller at man har et stort billede - enten en RET stor fladskærm, eller en projektor. Japanerne har heldigvis hjælpen på vej, i form af en UHDV standard, der kører med 8K opløsning, dvs. noget der ligner de 7680x4320 der kræves i en kigge-afstand på 1X. Ret meget større billede vil der nok ikke være mange der vil finde behageligt, og vi må derfor konkludere at UHDV repræsenterer det sidste ord hvad opløsning angår, flere pixels vil der ganske enkelt ikke være en praktisk begrundelse for, selv i biografen.

Man skal så huske at dette teoretiske maksimum gælder under absolut perfekte forhold, eller det man måske nærmere burde kalde "worst case scenario". Hvis billedet bevæger sig, indeholder farver, eller to punkter ved siden af hinanden ikke indeholder maksimal kontrast, så reduceres øjets opfatte-evne drastisk. Derfor vil der formentligt _i praksis_ være tale om at forskellen på den teoretisk maksimale opløsning, og en noget lavere opløsning, vil være usynlig. Som et eksempel på brug af dette kan nævnes komprimeringen af billedet på en DVD-plade, hvor farve-informationen rent faktisk kun indeholder en opløsning der er det kvarte af sort/hvid informationen.

Denne maksimale opløsning gælder for selve det billede vi kigger på. Men hvad så med kildematerialet? Hvis vi ser 1080P materiale på vores 1920x1080 42" plasma, er vi så sikret den teoretisk maksimale opløsning? Nej, ikke nødvendigvis, endnu i hvert fald. For i praksis er billederne digitalt komprimerede, hvilket i sig selv giver en forringet opløsning. Når vi ser et filmklip i 1080P, indeholder materialet derfor ikke reelt en opløsning der svarer til 1920x1080. Det er dog svært at sige præcist hvor høj opløsning materialet indeholder, da forringelsen er "kaotisk". For at opnå det teoretisk maksimale, må materialet derfor ikke blot indeholde den fornødne opløsning, men rent faktisk være lagret sådan at det indeholder _billedinformation_ der svarer til en opløsning på 1920x1080. Hvorvidt det vil være at foretrække at lagre informationerne som f.eks. 7680x4320 komprimeret, eller 1920x1080 ukomprimeret, det er svært at sige - men i princippet udelukker et 42" tv med 1920x1080 opløsning ikke at materialet kan have endnu højere opløsning. På samme måde er HDTV langtfra ubrugeligt for folk med almindelige PAL billedrørs-tv, for det PAL materiale de kigger på indeholder ganske enkelt ikke lige så meget billedinformation som tv'et rent faktisk kan vise.

Derudover ligger der så de sædvanlige praktiske forhold - tillader tv'ets signalbehandling rent faktisk at billedet når frem til panelet uden tab af billedinformation? Det er ikke sikkert. Men generelt kan man sige at når først en opløsning på 1920x1080 er nået, så er det tv'ets tekniske konstruktion, samt ikke mindst kildematerialet, der afgør billedkvaliteten, og ikke antallet af billedpunkter. I praksis er 1920x1080 i alt væsentligt "nok", og materiale i højere opløsning end dette vil formentligt til hjemme-brug have meget lange udsigter - specielt med tanke på at selv 1080P på en Blu-Ray disc i princippet ikke vil udnytte et 1920x1080 display fuldt ud.

Ét af de store problemer i vejen mod den maksimale opløsning er imidlertid interlacing. Interlacing benyttes for at kunne levere flere pixels med en given båndbredde, men har også potentiale for at give problemer. Hvis de-interlacing foretages forkert, kan der opstå nogle artifacts i billedet, som selv ved en høj opløsning kan være synlige. Der er egentligt ikke tale om at interlace-teknikken som sådan giver et problem, det er mere et spørgsmål om hvorvidt brugen af den er korrekt. De fleste tv vil f.eks. konvertere 1080i til 1080P, ved at konvertere 1080i til 540P og derfra skalere op. Dette formindsker den reelle mængde af billedinformation. Derfor er det ret essentielt i jagten på den ultimative billedkvalitet, at interlace-teknologien lægges på hylden, og erstattes af rent progressive teknologier. Der er desværre ikke tegn i sol og måne på at det sker foreløbigt...

Konklusionen om opløsning:

Teori: Med en 16:9 opløsning på rundt regnet 8000x4000, og kilde-materiale med et reelt indhold der svarer til denne opløsning, er det maksimale vi nogensinde kan få brug for.

Praksis: Med et display der har en _ægte_ opløsning på 1920x1080, er det reelt kildematerialet og de øvrige faktorer i billedkvaliteten der kommer til at sætte grænsen. Dermed kan man sige at opløsning inden for en faktisk ret overskuelig fremtid har udspillet sin rolle som salgsargument - når denne opløsning er nået, er det langt mere væsentligt at vurdere andre billedmæssige kvaliteter. Der vil givetvis dukke displays op med højere opløsning, men disse vil reelt ikke via opløsningen alene give en forbedret billedkvalitet. Kun hvis man gennem den højere opløsning kan opnå andre fordele, giver det mening at benytte højere opløsning end 1920x1080.

Mvh. Otto
www.tapeconnection.dk
Atoll - Musical Fidelity - DLS - Monitor Audio - Black Rhodium
Man behøver ikke være ekspert for at være entusiast!
Tape Connection
Profil Lukket
 
Indlæg: 313
Tilmeldt: tirs okt 25, 2005 08:46
Geografisk sted: Ã…rhus

Indlægaf 3DX » man jan 09, 2006 15:59

jeg er sgu ikke så meget inde i dette her...

men hvis man nu siger at på en 200" billede. vil der vel komme et punkt hvor vi ikke kan opfatte om der er flere pixels.
et punkt hvor kontrast forbedringer ikke kan opfattes osv.

er det ikke det Otto vil redegøre for.

jeg er helt med på at vi skal holde tungen lige i munden. men lige som med de 11ms, så der vel være nogen grænse værdier, hvor vi som memensker ikke kan opfatte "mere"

er det ikke dem Otto vil "finde" oplyse?
Q skal ikke være højt eller lavt! det skal være korrekt.
citat, Knud Thorborg
3DX
Branchemedlem
 
Indlæg: 2441
Tilmeldt: tors nov 03, 2005 11:37
Geografisk sted: ht ing. :-)

Indlægaf 3DX » man jan 09, 2006 16:00

ja flot -sÃ¥ kom Otto med et indlæg inden jeg skrev mit  :shock:
Q skal ikke være højt eller lavt! det skal være korrekt.
citat, Knud Thorborg
3DX
Branchemedlem
 
Indlæg: 2441
Tilmeldt: tors nov 03, 2005 11:37
Geografisk sted: ht ing. :-)

Indlægaf Tape Connection » man jan 09, 2006 16:03

Janils skrev: Det kommer jo også lidt an på hvad den "absolutte" reference er? Vi snakker vel stadig billeder i 2 plan ... altså ikke 3D film.

Ja, det var planen.

Janils skrev: Med de moderne digitale HD medier vi har i dag, er det faktisk muligt at se fejl i selve filmmaterialet. Med andre ord har vi en opløsning der er bedre end de film som er optaget på de "gammeldags" medier. Derfor vil spørgsmålet vel kun være relevant, når vi taler digitale film-medier eller evt. fremtidige medier.

Mja, det er faktisk et lidt svært spørgsmål - et analogt billede indeholder en begrænset mængde information, afgrænset af korn-størrelsen på filmen. Men hvor mange digitale punkter skal der så til for at to forringelser oven i hinanden ikke giver endnu dårligere billede end blot den ene af forringelserne alene?

[quote="Janils"] Hvilken opløsning har digitale biograffilm, som dem vi ser i de største biografer? Er det 2.160 P eller endnu større? Vi kan vel ikke genskabe noget med et entydigt "bedre" billede end det der ligger i soft-waren.

Såvidt jeg ved kører de danske biografer med 1920x1080. Men udgangspunktet var jo også netop at tage selve softwaren _med_ i diskussionen, ikke bare vise det tilgængelige software bedst muligt.

Mvh. Otto
www.tapeconnection.dk
Atoll - Musical Fidelity - DLS - Monitor Audio - Black Rhodium
Man behøver ikke være ekspert for at være entusiast!
Tape Connection
Profil Lukket
 
Indlæg: 313
Tilmeldt: tirs okt 25, 2005 08:46
Geografisk sted: Ã…rhus

Indlægaf Tape Connection » man jan 09, 2006 16:04

3DX skrev:jeg er sgu ikke så meget inde i dette her...

men hvis man nu siger at på en 200" billede. vil der vel komme et punkt hvor vi ikke kan opfatte om der er flere pixels.
et punkt hvor kontrast forbedringer ikke kan opfattes osv.

er det ikke det Otto vil redegøre for.

jeg er helt med på at vi skal holde tungen lige i munden. men lige som med de 11ms, så der vel være nogen grænse værdier, hvor vi som memensker ikke kan opfatte "mere"

er det ikke dem Otto vil "finde" oplyse?

Jo, det var planen.

Mvh. Otto
www.tapeconnection.dk
Atoll - Musical Fidelity - DLS - Monitor Audio - Black Rhodium
Man behøver ikke være ekspert for at være entusiast!
Tape Connection
Profil Lukket
 
Indlæg: 313
Tilmeldt: tirs okt 25, 2005 08:46
Geografisk sted: Ã…rhus

Indlægaf 3DX » tirs jan 10, 2006 15:40

Og derfor er en diskution om at det er på et lærrede osv. ligemeget.
det er det ren teoretiske om der er en grænse for hvad vi kan se/ opfatte.
om det så er 360°, på et 42" tv, eller på en I max lærrede er lige meget.
der er en grænse hvor forbedringer er usynlige.
Q skal ikke være højt eller lavt! det skal være korrekt.
citat, Knud Thorborg
3DX
Branchemedlem
 
Indlæg: 2441
Tilmeldt: tors nov 03, 2005 11:37
Geografisk sted: ht ing. :-)

Indlægaf Tape Connection » ons jan 11, 2006 20:23

3DX skrev:Og derfor er en diskution om at det er på et lærrede osv. ligemeget.
det er det ren teoretiske om der er en grænse for hvad vi kan se/ opfatte.
om det så er 360°, på et 42" tv, eller på en I max lærrede er lige meget.
der er en grænse hvor forbedringer er usynlige.
 
Størrelsen bliver aktuelt, fordi grænsen netop er en (relativt) fast størrelse. Hvad du kan se på 4 meters afstand er uafhængigt af hvor stort billedet er, men hvor mange punkter der skal være på _hele_ billedfladen for at dette punkt nås, det er afhængigt af hvor stort billedet er. Dvs. antallet af punkter _per tomme_ er fast, uanset hvor mange tommer billedet er. Det burde være logik for burhøns?
Mvh. Otto
www.tapeconnection.dk
Atoll - Musical Fidelity - DLS - Monitor Audio - Black Rhodium
Man behøver ikke være ekspert for at være entusiast!
Tape Connection
Profil Lukket
 
Indlæg: 313
Tilmeldt: tirs okt 25, 2005 08:46
Geografisk sted: Ã…rhus

Indlægaf Jonas Bojer » tors jan 12, 2006 18:44

Hejsa

Vil lige indskyde at realistisk billede måske ikke er det man ønsker. Folk vil gerne have det ligner film og det vil filmfolkene også her tænker jeg på 3 film

Ringenes herre den har et specielt farvefilter ind over filmen som giver en mere "dystert" look

Matrix har et helt grønt skær som en gammel grøn monokrom skærm

Ja Sincity er helt tegnefilms agtig.

Jeg siger en projektor skal vise forskellene på det viste materiale.

Opløsning er ikke alt, alle HD optagelser og film jeg har set over PC fordi den har stor opløsning HAKKER og har intet naturligt flow i billede og mangle dybde. Samme gælder musik, opløsning i sig selv giver ikke musikken sjæl men det er en anden snak vi ikke skal have her.

Det jeg savner mest ved film og billeder er at i virkeligheden er bilen foran mig skarp pÃ¥ samme tid med træerne i baggrunden pÃ¥ film kan fokus kun stilles pÃ¥ en ting af gangen øv.

Hilsen Jonas Bojer
Brugeravatar
Jonas Bojer
Supermedlem
 
Indlæg: 1382
Tilmeldt: man okt 24, 2005 11:31
Geografisk sted: Odder

Næste

Tilbage til Display, Tv & signalkilde-teknik


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.