hansen skrev:
Kl. A er den mode med lavest forvraengning, men det nytter ikke meget naar det ikke er praktisk muligt at lave en Kl. A forstaerker med ordentligt headroom. Hvad er spaendingen over udgangstransistorerne i din Gravity? Ikke saerlig hoej vel?
Det nytter ikke noget med ultralav forvraengning naar man slaar hovedet mod loftet fordi der ikke er nok spaending. F.eks. 40V minus et godt spark back-EMF fra hoejttaleren, saa er der ikke meget tilbage...
Kim Olsen skrev:Von auspuff
du har dine meninger om klasse A, men som Hansen så rigtigt påpeger, så er der andre meninger end din.
at du er glad for klasse a er helt ok med mig, men eftersom du ikke svare på mine spørgsmål og snakker udenom må jeg konkludere at du hverken har hørt ab+b konstruktioner, chakra konstruktioner, og på trods af din glæde for klasse a, ikke er i stand til at udpege en forstærker der er brugbar.
jeg kan her blot konkludere at ubegrundede udsagn af så stærk nedladen karakter som du udgyder ikke ligefrem hjælper på forståelsen fra vi andre, at udtale sig om produkter man ikke har hørt udvander i den grad ens egen udsagn og er usunde for debatten. det er ikke pænt at hijacke en debat på den måde når man så oveni ikke er i stand til at fuldføre en dokumentation af sine påstande. en ting er at afspore en debat, noget andet er at udføre spam lignende aktivitet med usaglige og ubegrundede påstande.
Klasse A har såmænd intet med meninger at gøre, det er et princip, som i den verden vi lever i, hvor komponenter ikke er perfekte og hvor der ikke findes superledere og hvor induktion er et element der skal vises hensyn til, altid vil være at foretrække.
Det er ikke noget man kan mene som sådan.
Det er jo heller ikke mig der er glad for klasse A, det er jo alle, idet alt jo faktisk laves som klasse A med en enkelt undtagelse. Det er hele verden der kører klasse A.
Om jeg har hørt AB+B ved jeg faktisk ikke. Jeg har hørt 3 forskellige Crown forstærkere i mit liv. 2 stk hos Lasse i Lystrup og én ved en anden lejlighed. Om det var AB+B ved jeg intet om. Chakra tror jeg ikke jeg har lyttet til, og jeg gider heller ikke. Jeg mener den test du i sin tid lavede til alles måben og forbavselse, siger det der skal siges om det, sådan lyder Linn og fred med det.
Mht. brugbare klasse A amps på markedet i disse dage, så er der jo ikke mange at vælge mellem. Gryphon, jeg mener også Bladelius laver en, Classé gør vist osse.
der er vel enkelte andre. De koster allesammen kassen, ligesom de er "relativt små" og så er de dyre i drift. Måske der findes noget Kinesisk klasse A til menneskepenge, jeg har dog aldrig hørt det.
Nedladende??
Hvis du mener, at det at hævde at klasse A altid vil være at foretrække er nedladende, så er jeg vel nedladende. Jeg forstår bare ikke hvor du vil hen.
Klasse A vil altid være det mindst forvrængende princip, g viser det sig at være det modsate, så vil det altid være noget andet i forstærkeren der ikke kan holde til belastningen.
man kan læse i f.eks. Stereophile´s tests, at Atkinson altid "preconditionerer" udgangsforstærkere ved at lade dem afgive 1/3 effekt ind i 8 ohm i 1/2 time, før han måler på dem. Mange forstærkere bliver så varme, at man ikke kan røre dem.
En klasse A forstærker skal kunne tåle at afgive 3/3 af effekten altid. Man finder derfor ikke mange klasse AB forstærkere, der tåler for alvor at blive skruet op i bias, men lidt har osse ret.
Thomas Sillesen skrev:Klasse A har som Von Auffpuff siger nogle fordele, især med hensyn til lineariteten. Forvrængningen er det nok med moderne hurtige transistorer svære at måle forskelle på når man sammenligner Klasse A og Klasse AB. Samtidig er det jo sådan at Klasse A trin typisk ryger i Klasse AB ganske hurtigt når impedansen falder, og da moderne højttalere jo ofte har impedanser der svinger meget, og i lange perioder er langt under 8 ohm vil man alligevel høre på Klasse AB i store dele af frekvensområdet, og ved ved de fleste normale niveauer.
Endvidere er det store problem at Klasse A trin typisk ikke er særligt kraftige. Det passer dårligt sammen med at mange dyre high end højttalere typisk er ret ineffektive, således at når man lytter ved normale lyttetryk sidder og hører på en forstærker der klipper i spidserne.
Sidst men ikke mindst, er det jo altid en overvejelse, om man som producent giver pengene bedst ud ved at bruge dem på køleplader, eller på bedre komponenter.
von Auspuff skrev:Nu ved jeg jo ikke hvad du har brug for af effekter, jeg skal ikke bruge mere end 70-100 Watt og kommer heller aldrig til det, det er alt rigeligt, hvis ikke dine HTére er ekstremt ineffektive.
I øvrigt er det næsten aldrig loftet det er galt med, det er de svage signaler der maltrakteres i en hifi kæde.Back EMF fra en højttaler er kun strøm, pga den lave impedans den ser ind i.
hansen skrev:von Auspuff skrev:Nu ved jeg jo ikke hvad du har brug for af effekter, jeg skal ikke bruge mere end 70-100 Watt og kommer heller aldrig til det, det er alt rigeligt, hvis ikke dine HTére er ekstremt ineffektive.
I øvrigt er det næsten aldrig loftet det er galt med, det er de svage signaler der maltrakteres i en hifi kæde.Back EMF fra en højttaler er kun strøm, pga den lave impedans den ser ind i.
Nu virker det lidt underligt at jeg skal belaere dig om elektronik, men en elektromotorisk kraft er altsaa en spaending og ikke en stroem!
Jeg kan ikke rigtigt gennemskue hvad der sker i en hoejttaler der bevaeger sig frem of tilbage, men hvis man forestiller sig en perfekt alm. el-motor uden tab i spoler, lejer osv., saa vil den koere hurtigere og hurtigere rundt ind til dens back-EMF er lig med input-spaendingen. Naar det punkt naas er der ikke laengere noget spaendingsfald og der loeber selvf. heller ingen stroem mere og motoren vil have en konstant hastighed.
von Auspuff skrev:Nu kører en højttaler desværre ikke samme vej hele tiden.
Den ændrer retning konstant.Back EMF optræder så som den elektriske følge af massens inerti og systemets afstemning
Udgangsimpedansen i en forstærker skulle meget gerne være lav, derfor bliver der stort set ingen spænding, men strøm ud af Back EMF fra en højttaler.
Du kan jo f.eks. prøve at regne lidt på 8Ohm HT ind i 0,01 Ohm udgang.
Det du skriver der, lyder ikke rigtigt. Back-EMF er som udgangspunkt en spaending der direkte forsoeger at modarbejde den spaending forstaerkeren laegger over hoejttaleren. De er altsaa i fase.
Jeg tror ikke du kan gaa ud fra at hoejttaleren bare ser ind i forstaerkerens udgangsimpedans (f.eks. 0.01 Ohm). Der er en spaending over ogsaa, og saa laenge den er stoerre end hvad hojttaleren genererer, saa loeber der ingen stroem "den forkerte vej".
Det jeg skriver stemmer overens med det Bob Carver sub whitepaper, der har vaeret linket til tidligere i traaden.von Auspuff skrev:
Faseforskydning i Back EMF vil heller ikke påvirke en klasse A udgang, det forudsætter dog, at den ikke er modkoblet.
Jeg er klart aaben for muligheden for at der er fase-forskydning paa back-EMF. I saa fald kan der loebe en stroem tilbage til forstaerkeren. Hvad kan vaere skyld i en evt. faseforskydning?von Auspuff skrev:
I øvrigt vil modkobling ændre billedet totalt, idet alt vil blive korrigeret inkl. korrektionen og korrektionen til korrektionen til korrektionen osv.
Kim Olsen skrev:
emf er nu en gang strøm, både ampere og spænding.
back emf (spædning) æder den spænding som forstærkeren kan sende til ht enheden, netop derfor egner klasse a sig så dråligt til bas gengivelse da der ingen spæning er at give af, hvilket lytte opfattes som manglende dynamisk headroom og sløv bas.
hansen skrev:
Ja, modkobling eller ej er en lidt anden diskussion. Mit indtryk er at langt de fleste forstaerkere har modkobling i en eller anden grad, men mange af producenterne af amps til hifi-markedet er bange for at "indroemme" det.
Min egen har hele to globale modkoblingssloejfer. De er markeret med "high frequency feedback" og "low frequency feedback". Den foerste bliver taget efter udgangstransistorerne men foer det RL led der sidder i udgangen. Den anden bliver taget helt ude ved terminalerne.
Lytte-indtrykket siger mig to ting: 1) De har ingen negativ indflydelse paa lyden, og 2) det er noget der virker: Jeg har aldrig haft saa veloploest og kontant lyd i min stue.
Kim Olsen: Lad ham dog Jeg er rimelig immun over for Kubikkens farverige sprogbrug. Jeg er her for at hygge og proeve at udvide min horizont og det er slet ikke umuligt at udstoedningsgassen kan vaere med til det
Kim Olsen skrev:dæmpningsfaktoren er blot forholdet mellem ud og indgangsimpedans, det er ikke noget der styrer andre ting, men blot et "mål" for enhedens evne til at kunne "stoppe" sig selv.
spændingnen kommer ind i og med at en højttaler ikke kun kræve ampere, samt at emf'en også bestør og spænding, og dermed kan "æde" din forsyningsspænding hvis den er for kraftig. klasse a har ingen spænding at give af når dette sker, og det leder til ringe baskontrol.
en høj dæmpningsfaktor kan være et godt tegn på god baskontrol, men evnen til at abosrbere åbne op for emf er nu engang det altafgørende. men hvis du har adgang til en laser måler eller bare har gode øre stiller jeg genre op med to forstærkere der demonstrere dette på glimrende vis.
Altså du skal da være velkommen med de dersens Crown ting, men jeg har faktisk været vidne til det allerede hos Lasse i Lystrup.
CEMF er størst ved resonansen.
Det er der højtaleren spiller næsten af sig selv.
Det der er udfordringen er slet ikke CEMF, men når den holder op.
Tænk på det på denneher måde:
CEMF er på størrelse med den indkomne EMF, når en motor holder op med at være motor og når den endu ikke er begyndt at være generator.
Dvs. der er ingen der rører ved den, den kører rundt af sig selv.
SÃ¥ har du ballance mellem EMF og CEMF.
I det øjeblik der kræves ekstra fart, så bliver EMF større end CEMF og omvendt hvis der kræves nedbremsning.
Det sidste sker kun ved resonansen for systemet, og er derfor interessant hvis det er vedvarende.
I HIFI er det netop ikke vedvarende. Det kommer og går med lydens hast.
Kapow hedder det osse. Det er det dæmpningsfaktor gør.
Dæmpningsfaktor er præcist lige valid uanset forstærker klasse.
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst