Kaj. skrev:Altså...... inden kæden hopper af.
Til de der mener, at den bedste lyd kommer af lavere effektivitet og en højere effektivitet medfører forringet lydkvalitet må løsningen være .......
...... at lave højttalerenheder med endnu lavere følsomhed end det man ser på nuværende tidspunkt.
Lav følsomhed giver god lyd
og
Høj følsomhed giver dårlig lyd.
Jeg ser ingen sammenhæng i disse antagelser.
Det jeg kan konstatere er at højttalerens (transduceren i denne sammenhæng) kun formår at overføre 1-3 procent af den tilførte energi til luften, som er bindeledet mellem højttaleren og øret. Forestil jer hvor meget vi kunne spare på vores forstærker hvis vi gennem forbedrede højttalerteknologier tidoblede denne evne.
LASSENCAD skrev:
Er mit anlæg så perfekt ... Nej da
Jeg har måttet kompenserer for rigtigt meget i min lille stue
Mit anlæg har mange fejl .. Om man vil
Det er altid et kompromis
Men det er til dags dato det bedste jeg har haft
nilsvalla skrev:Kaj. skrev:Altså...... inden kæden hopper af.
Til de der mener, at den bedste lyd kommer af lavere effektivitet og en højere effektivitet medfører forringet lydkvalitet må løsningen være .......
...... at lave højttalerenheder med endnu lavere følsomhed end det man ser på nuværende tidspunkt.
Lav følsomhed giver god lyd
og
Høj følsomhed giver dårlig lyd.
Jeg ser ingen sammenhæng i disse antagelser.
Det jeg kan konstatere er at højttalerens (transduceren i denne sammenhæng) kun formår at overføre 1-3 procent af den tilførte energi til luften, som er bindeledet mellem højttaleren og øret. Forestil jer hvor meget vi kunne spare på vores forstærker hvis vi gennem forbedrede højttalerteknologier tidoblede denne evne.
Hvad med bare at forbedre luften, og dens overførselsegenskaber.
Fyld rummet op med fed cigar-røg.
lydjørgen skrev:Man taler hele tiden om at nyde anlægget , det skal lyde rat osv. og det er personligt hvad man kan lide ,så alt er i princippet lige godt bare ejeren synes om det og alt det bræk.
Det har sgu da intet med hi-fi at gøre, et hi-fi anlæg skal formidle musikken således så du eventuelt kan glæde dig over den, eller det modsatte, som et TV formidler en film, som du enten kan synes er god eller dårlig.
lydjørgen skrev:Man taler hele tiden om at nyde anlægget , det skal lyde rat osv. og det er personligt hvad man kan lide ,så alt er i princippet lige godt bare ejeren synes om det , og alt det bræk.
Det har sgu da intet med hi-fi at gøre, et hi-fi anlæg skal ikke lave lyd ,kun formidle musikken/lyden så godt som muligt ,således at du kan glæde dig over musikken, eller det modsatte, som et TV formidler en film, som man enten kan synes er god eller dårlig, og som ved hi-fi drejer det sig både prodution og det kunstneriske indhold.
lydjørgen skrev:God hi-fi skal helst opfylde tre punkter efter min mening, og hoved udgangspunktet er at lave en nøjagtig kopi af en optagelse.
1. det skal teoretisk være en god/optimal løsning, 2. det skal målemæssigt være en god/optimal løsning, 3. det skal lyde rigtigt i forhold til live, sidste punkt trumfe til en hvis grad de to første krav.
Valget er nemt når alle tre punkter er opfyldt.
Horn falder klart igennem på de to første punkter, det måler ikke godt, og det er teoretisk ikke den optimale løsning.
Diskant med horn:
En meget effektiv dome uden horn , frekvensgang og vandfald kan blive bedre med en mindre effektiv enhed. :
Begge er taget fra Supravox's side https://www.supravox.fr/en/produit/pavillon-1-for-1-inch-driver/
Lyttemæssigt er der nogen som påstår at horn er meget mere dynamiske, ser man på evnen til at starte og stoppe så passer dette ikke.
Efter min mening giver det sig udslag i en slags konstant " in your face sound"/ beaming, uden nævneværdig tegning af hverken perspektiv og rum , ødelæggelse at rytme/timing i kompliceret klassisk musik , og en konstant farvning af lyden.
En godt system uden horn kan give følelsen af at kigge et i et andet rum, men også at lyden er til stede i rummet , ved et horn system er lyden på de systemmer jeg har hørt altid i samme rum , og som sagt jeg mener ikke den er optimal.
Angående lydtryk kan horn have en force , men ikke i forhold til hvis der sammensættes mange gode hi-fi enheder på en buet linjekilde , så kan der opnås lige så høje lydtryk som med horn i normale stuer , og uden horns efter min mening ulemper.
Men klart skal man spille med en farvet, slimgerene singleended triode så kan horn være den eneste mulige løsning.
Nogen har sikkert også valgt horn først og derefter singleended triode for bløde lidt op på det hele, såkaldt kompensering, hvilket iøvrigt er meget udbredt inden for hifi.
Er enig med Twist i at til hi-fi består af meget andet end høje lydtryk og en følelse af såkaldt "dynamik".
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster