Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Hvor mange watt har jeg brug for?

For-, effekt- og integreret.

Re: Hvor mange watt har jeg brug for?

Indlægaf Kaj. » ons okt 10, 2018 21:29

Når der spørges om "hvor mange watt har jeg brug for" er det fristende bare at sige "nok". Hvad det end betyder i praksis. Man må jo ikke glemme, at der skal 8-10 gange forøgelse af effekten til før øret oplever lydstyrken som dobbelt så højt. Det synes jeg er tankevækkende. Men tydeligt efter at have oplevet forstærkere som ubesværet magter det.
Kaj.
Supermedlem
 
Indlæg: 1238
Tilmeldt: søn okt 26, 2008 14:21

Re: Hvor mange watt har jeg brug for?

Indlægaf Robert GS » tors okt 11, 2018 16:22

Kaj. skrev:Det er ikke elektrolytkapaciteten, som giver strømkapaciteten. Det er transformatoren og udgangstransistorerne, som sikrer dette. Det er strømforsyningsspændingen som giver det spændingssving der er nødvendig for forstærkerens udgangseffekt.
Spændingssvinget og belastningsimpedansen afgør behovet for strømstyrken. Spændingen divideret med modstanden (højttalerimpedansen) giver strømstyrken strømforsyningen skal kunne levere. Kondensatorernes opgave er at udglatte den ripple der opstår ved ensretning af vekselspændingen fra transformatoren i sammenhæng med strømforbruget. Og kan transformatoren ikke levere strømstyrken kan man tilføre lige så mange og store elektrolytkondensatorer man vil uden det hjælper spor. Det er naturligvis en forudsætning at kondensatorernes ripplestrøm matcher strømforbruget.

Et regnestykke med 30V og 40 Ampere betyder at højttalerimpedansen skal være mindre end 1 Ohm for at tallene når sammen.

Jamen jeg kan da godt se, at jeg skulle have holdt fast i mit oprindelige projekt og have brugt alle 88 udgangstransistorer til bare den ene kanal og bygget den i mono. Men nu må du så nøjes med at vende blikket bort og undlade at føle dig fristet.  :wink:


Okay Kaj - så kan jeg godt se at mine amps er voldsomt underdimensionerede med tanke på 4 kanaler per side med kun 1200VA trafo og forsyningsspændinger på henholdsvis +/-63Vdc og +/-125V til 2 x Klasse B + 2 x Klasse H moduler. Jeg har dog ikke bemærket nogen svaghed ved musikgengivelse... for det er "kun" det jeg bruger dem til  :wink:
Det skal dog siges at de slipper for et passivt filter og belastes kun ned til henholdsvis 4/2 ohm i bas/sub  :mrgreen:

PS - HPA2K har "kun" 4 par udgangstransistorer og klarer opgaven fint alligevel  :shock: prøv evt at regne på peak power i 2 ohm - total underlødigt med kun 1200VA kerne og PSU16H  :o

Mvh
Aktiv deling - aktiv lytning :-)
Brugeravatar
Robert GS
Branchemedlem
 
Indlæg: 140
Tilmeldt: tirs aug 21, 2007 21:19
Geografisk sted: Sj

Re: Hvor mange watt har jeg brug for?

Indlægaf lydjørgen » fre okt 12, 2018 06:26

Sagen er vil at strømmen trækkes fra elektrolyt-banken,  her er den laveste impedans.
Trafo/ensretter leverer en pulserene 100 Hz (traditionel strømforsygning) som  virker som en slags "oplader" for det virtuelle batteri/elektrolytterne som naturligvis udover at virke som energilager vil jævner/mindske rippel, rippel som er et udtryk for rester af  den pulserene 100Hz leveret fra trafo og ensretter.

Jo større energilager jo mindre rippel , jo lavere indre-impedans , og jo større strømformåen, og jo bedre lyd , og teoretisk  mindre krav til opladeren trafo og ensretter, men naturligvis skal trafo' og ensretter  altid være dimensioneret  så "opladningen" af energilageret kan foregår problemfrit.

Der er ikke meget ide i at laver energiaget/lytterne små og trafo kæmpestor det giver en masse  rippel og uro i strømforsyningen med stor risiko for at bunden af rippel'en bliver stærkt variabel og kommer til at bestemme klippegrænsen for forstærkeren  i stedet for den tilsigtede forsyningsspæning.

Det er nemt at måle hvornår strømforsygningen virker som en spæningsgenerator , leverer den nødvendige strøm til forbrugeren (højtaler og udgangstrin),  det er når spændingen er eksakt den samme uanset strømtræk, og  dette sker ikke med et relativt lille elektrolyt-lager.

Faldt over denne side som  beregner nødvendig effekt , det ser ud til der er taget højde for det meste.  http://myhometheater.homestead.com/splcalculator.html#anchor_13115
ps. En feet = 0.3048 meter.

På side 10 kan man se hvad der foregå i et symfoniorkester  https://audiologi.dk/wp-content/uploads/2011/06/TEMH-rap1.pdf
Ikke overraskende ser det ud til at  percussion  har det største dynamikområde og højst peak værdi.

Tror godt man kan glemme at gengive det at side  på første række ved en  klassisk koncert (men man skal jo ikke opgive) , jeg har siddet på første række  lige bag dirigenten adskillige gange.
Lyden er krystal klar og voldsom,  med en naturlig fylde og masser af dynamik (alt det langt de fleste anlæg mangler),  og når orkesteret når finalen og pludselig stopper ,  det er voldsomt, lyden er høj men føles ikke så højt som det sikkert er.

Rykker man  lidt tilbage i salen så begynder det at blive realistisk at kunne gengive, lyden er laverer, lidt mere ulden,  og mindre dynamisk.

Kan også lige fyre denne af som tidligere er vist i tråden, rockkoncert 100-125 db så højt tror jeg ikke man må spille mere , 125 db i peak vil godt nok kræve effekt, høreværn, og uhyre effektive højtalerer nok mere end 100 db/1Watt:
Senest rettet af lydjørgen fre okt 12, 2018 12:19, rettet i alt 1 gang.
Hi-Fi består af præcision og klang.
Brugeravatar
lydjørgen
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 247
Tilmeldt: man dec 18, 2017 08:21

Re: Hvor mange watt har jeg brug for?

Indlægaf Kaj. » fre okt 12, 2018 11:02

Det er en dejlig simpel og let anvendelig calculator du har fundet Jørgen. Jeg synes det er tankevækkende, hvor meget effekt der skal være til rådighed, hvis man vil hæve lydtrykket med blot 10dB. En hurtig calculation af mit udstyr opstillet i stuen betyder at jeg i lyttepositionen kan opnå 89dB ved 2x5W, 99dB ved 2x50W men jeg skal bruge alle 2x550W for at nå 110dB. For det er jo sådan det er. 10dB opfattes af øret som en fordobling af lydstyrken og jeg kan ikke lade være med at tænke over de der med mellemrum efterlyser en større forstærker med det primære formål at kunne spille højere. At gå fra en 100W forstærker til en 200W forstærker giver kun et beskedent løft på 3dB.

Med hensyn til kondensatorerne i strømforsyningen er det klart at de skal kunne klare ripplestrømmen. Impedansen i forsyningen til min seneste er < 10 milliohm fra 100Hz og op til over 20.000Hz. Se kurven. Samtidig er forbindelsen til udgangstransistorerne udført med to parallelt forbundne 4-5cm 6kvt kabler mellem plus henholdsvis minus til power-railens tilsvarende strømskinner. I denne sammenhæng ser man ofte store angivelig kraftfulde forstærkere have 10-25 centimeter 1,5-2,5 kvt kabler mellem de samme kredsløb. Det forstår jeg så slet ikke at man gør. For så ryger hele ideen med at have en lavimpedanset powerbank.  

Capacitorbank impedance.jpg
Capacitorbank impedance.jpg (42.38 KiB) Vist 5211 gange


————-
Nødvendig effekt. Der hvor man virkelig vinder noget er at gå efter højttalere med høj effektivitet. For hver 3 dB højere effektivitet halveres effektkravet. Vælger man højttalere med 98dB følsomhed og sælger de gamle med 88dB følsomhed lyder en 20W forstærker lige så kraftig som 200W på de gamle. Uanset det er vanskeligt at forestille sig.
Kaj.
Supermedlem
 
Indlæg: 1238
Tilmeldt: søn okt 26, 2008 14:21

Re: Hvor mange watt har jeg brug for?

Indlægaf lydjørgen » søn okt 14, 2018 12:57

Kaj. skrev:Det er en dejlig simpel og let anvendelig calculator du har fundet Jørgen. Jeg synes det er tankevækkende, hvor meget effekt der skal være til rådighed, hvis man vil hæve lydtrykket med blot 10dB. En hurtig calculation af mit udstyr opstillet i stuen betyder at jeg i lyttepositionen kan opnå 89dB ved 2x5W, 99dB ved 2x50W men jeg skal bruge alle 2x550W for at nå 110dB. For det er jo sådan det er. 10dB opfattes af øret som en fordobling af lydstyrken og jeg kan ikke lade være med at tænke over de der med mellemrum efterlyser en større forstærker med det primære formål at kunne spille højere. At gå fra en 100W forstærker til en 200W forstærker giver kun et beskedent løft på 3dB.

Med hensyn til kondensatorerne i strømforsyningen er det klart at de skal kunne klare ripplestrømmen. Impedansen i forsyningen til min seneste er < 10 milliohm fra 100Hz og op til over 20.000Hz. Se kurven. Samtidig er forbindelsen til udgangstransistorerne udført med to parallelt forbundne 4-5cm 6kvt kabler mellem plus henholdsvis minus til power-railens tilsvarende strømskinner. I denne sammenhæng ser man ofte store angivelig kraftfulde forstærkere have 10-25 centimeter 1,5-2,5 kvt kabler mellem de samme kredsløb. Det forstår jeg så slet ikke at man gør. For så ryger hele ideen med at have en lavimpedanset powerbank.  

Capacitorbank impedance.jpg


————-
Nødvendig effekt. Der hvor man virkelig vinder noget er at gå efter højttalere med høj effektivitet. For hver 3 dB højere effektivitet halveres effektkravet. Vælger man højttalere med 98dB følsomhed og sælger de gamle med 88dB følsomhed lyder en 20W forstærker lige så kraftig som 200W på de gamle. Uanset det er vanskeligt at forestille sig.


Skal jeg forstå det sådan at du lige pludselig mener at  elektrolyt-lageret alligevel betyder noget?  hvor det tidligere i tråden ikke betød en skid.

Jeg er enig at elektrolyt-lageret bør være så tæt på forbrugeren som muligt, men ikke for tæt på varme køleplader osv. det vil nedsætte levetiden betragteligt, det bedste er nok  en to etages konstruktion.

Hi-fi er efter min mening meget andet end at kunne spille overdøvende højt, man har lov at sætte sig lidt tilbage i salen , det vigtigste for mig er at lyden er naturtro , perspektivet troværdigt , proprationer troværdige, og både klang og perspektiv og proprationer kan ændre sig på en  troværdigt måde efter hvad der er på kildefilen, plus at det hele kan spille passende højt uden at falde sammen. men jeg kan godt undvære 120 db.

Det koster effektivitet at dæmpe en højtaler til god hi-fi gengivelse, en olietønde siger nu engang mindre når den dæmpet end når den er udæmpet.

Løsningen  hvis man synes der ikke er lydtryk nok , mener jeg er at  bruge flere gode hi-fi enheder i eksempelvis en linjekilde, skalere det gode op , som bl.a. Gryphon gør,  det kan spille så øerne bløder , ikke i PA kvalitet , men i hi-fi kvalitet.
Man kan også sige at anlægget er i stand at gengive et PA anlægs lyd/sound. og bagefter gengive et stykke klassisk musik helt naturtroet og rigtigt og med et troværdigt perspektiv og proprationer, det er hi-fi.

Efter min mening  er løsningen ikke at efterabe PA udstyr, bruge horn , højeffektive enheder, grumsede højeffektive PA forstærkere osv.
PA er det stik modsatte af hi-fi stereo på de fleste punkter, det er to helt forskellige opgaver der skal løsses, muligt man kan opnår et realetisk rockkoncert lydniveau som hørt fra første række, men hvad nytter det når det lyder ad helvede til, der intet perspektiv er, ingen troværdige proprationer, og i værste fald at ens musiksmag begrænses til hvad sådanne systemer kan spille nogenlunde fornuftig.
Hi-Fi består af præcision og klang.
Brugeravatar
lydjørgen
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 247
Tilmeldt: man dec 18, 2017 08:21

Re: Hvor mange watt har jeg brug for?

Indlægaf Gekkofinger » søn okt 14, 2018 17:05

Som jeg altid skriver, ved jeg pind om elektronik og teori. Lytter og bytter. Pt. er det end ud med en Hiraga klon med massiv lyttebank, ok trafoer, og single ended kl.A. Otte x 100000 farad Frako´s monteret i massiv 10mm kobber chassis (?) made by Henning i Jyderup. Ved ikke hvor mange watt en smider, måske 20? Jeg spiller i et mindre rum med 88dB´s JMRér. Rigelig watt og power til mig.
Måske I kloge elektrohoveder kan fortælle mig hvorfor det bare lyder stjerne godt!!!!?
Brugeravatar
Gekkofinger
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 467
Tilmeldt: fre maj 08, 2015 16:35
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Hvor mange watt har jeg brug for?

Indlægaf lydjørgen » søn okt 14, 2018 17:44

Gekkofinger skrev:Som jeg altid skriver, ved jeg pind om elektronik og teori. Lytter og bytter. Pt. er det end ud med en Hiraga klon med massiv lyttebank, ok trafoer, og single ended kl.A. Otte x 100000 farad Frako´s monteret i massiv 10mm kobber chassis (?) made by Henning i Jyderup. Ved ikke hvor mange watt en smider, måske 20? Jeg spiller i et mindre rum med 88dB´s JMRér. Rigelig watt og power til mig.
Måske I kloge elektrohoveder kan fortælle mig hvorfor det bare lyder stjerne godt!!!!?


Ved ikke lige om jeg er et specielt klogt elektronik-hoved, men jeg kan da komme med hvad jeg mener.

Hiraga forstod betydningen af klasse A , vildt overdimensioneret strømforsyning specielt hvad angår mængden af elektrolyt kapacitet, at en komponent ikke bare er en komponent, med at den udover sin funktion også har en lyd, at simpelt er godt , men ikke for simpelt, at moderat modkobling er at foretrække frem for heftig.

Det er sandsynligvis 20 Watt udgaven du har og sådan en kan let gøre en 100 watt'er eller mere til grin, han lavede også en 8 watt  The Monster  som blev drevet af bil-akkumulatorer afkoblet med lytter.

Man kan finde konstruktionerne her:http://www.kaschei.com/classa/hiraga.htm
Hi-Fi består af præcision og klang.
Brugeravatar
lydjørgen
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 247
Tilmeldt: man dec 18, 2017 08:21

Re: Hvor mange watt har jeg brug for?

Indlægaf Kaj. » søn okt 14, 2018 18:49

lydjørgen skrev:
Kaj. skrev:Med hensyn til kondensatorerne i strømforsyningen er det klart at de skal kunne klare ripplestrømmen.

Nødvendig effekt. Der hvor man virkelig vinder noget er at gå efter højttalere med høj effektivitet. For hver 3 dB højere effektivitet halveres effektkravet. Vælger man højttalere med 98dB følsomhed og sælger de gamle med 88dB følsomhed lyder en 20W forstærker lige så kraftig som 200W på de gamle. Uanset det er vanskeligt at forestille sig.

Skal jeg forstå det sådan at du lige pludselig mener at  elektrolyt-lageret alligevel betyder noget?  hvor det tidligere i tråden ikke betød en skid.

Jeg er enig at elektrolyt-lageret bør være så tæt på forbrugeren som muligt, men ikke for tæt på varme køleplader osv. det vil nedsætte levetiden betragteligt, det bedste er nok  en to etages konstruktion.

Efter min mening  er løsningen ikke at efterabe PA udstyr, bruge horn , højeffektive enheder, grumsede højeffektive PA forstærkere osv.


PA ? Jeg henviste til fordelene i brugen af højttalere med høj følsomhed. Er det sådan at forstå, at du vil have sat lighedstegn mellem høj effektivitet og manglende hifikvalitet? For det kan jeg ikke læse mig til er rigtigt.

Strømforsyningen. Mængden og størrelsen af elektrolytter alene løser ikke opgaven. Det var den synsvinkel der dannede grundlag for det jeg skrev. Har man en transformator med for stor indre modstand kan man ikke redde strømforsyningen med flere elektrolytter.
Kaj.
Supermedlem
 
Indlæg: 1238
Tilmeldt: søn okt 26, 2008 14:21

Re: Hvor mange watt har jeg brug for?

Indlægaf Nrik » søn okt 14, 2018 18:52

...en væsentlig årsag til at Hiraga's Le Monstre 8W og Class A 20W skulle have kæmpe lytter og CRC filter-strømforsyning er fordi at driver- og udgangstransistorerne udgør et sæt 'amplified transistor'.
Her har driver transistorerne selve udgangstransistorene i en kort modkoblingssløjfe og kan gain-mæssigt betragtes som en jordet emitter-kobling, med højttaleren i kollektoren.
Denne udgangstopologi lyder 'musikalsk' og med godt 'drive', men da emitterne er jordede og refencen for indgangssignalet derfor er forsyningslinierne, så bliver selv ret lavt ripple/100Hz sner desværre også en del af lyden. Derfor skal der glattes helt ud så strømforsyningen er ultra støjfri.

Som Kaj rigtigt er inde på, så er lytternes størrelse ikke så vigtige som mange gør det til i klassiske forstærkere med emitterfølger udgange. Men i konstruktioner som Hiraga's er de altså ret væsentlige...ikke for at få høje strømstyrker men for at få ekstremt lav ripple til forstærkertrinnet.
Nrik
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 482
Tilmeldt: tors dec 01, 2005 23:29
Geografisk sted: København S

Re: Hvor mange watt har jeg brug for?

Indlægaf Jandk » søn okt 14, 2018 19:53

Og på andre fora kan man så læse at sådanne Hiraga forstærkere er direkte bovlamme ja nærmest elendige, de er endda så forkert lavet at de bliver betydeligt bedre hvis man fjerner ½delen af lytterne. Og så bliver de klasket op af væggen af en NAD 3020i
Alle bakker ud når talen går på blindtest - Årsagen er at så kan hjernen ikke længere manipuleres af det øjnene ser :-D
Jandk
Seniormedlem
 
Indlæg: 709
Tilmeldt: man nov 28, 2016 23:28

Re: Hvor mange watt har jeg brug for?

Indlægaf lydjørgen » søn okt 14, 2018 21:08

Nrik skrev:...en væsentlig årsag til at Hiraga's Le Monstre 8W og Class A 20W skulle have kæmpe lytter og CRC filter-strømforsyning er fordi at driver- og udgangstransistorerne udgør et sæt 'amplified transistor'.
Her har driver transistorerne selve udgangstransistorene i en kort modkoblingssløjfe og kan gain-mæssigt betragtes som en jordet emitter-kobling, med højttaleren i kollektoren.
Denne udgangstopologi lyder 'musikalsk' og med godt 'drive', men da emitterne er jordede og refencen for indgangssignalet derfor er forsyningslinierne, så bliver selv ret lavt ripple/100Hz sner desværre også en del af lyden. Derfor skal der glattes helt ud så strømforsyningen er ultra støjfri.

Som Kaj rigtigt er inde på, så er lytternes størrelse ikke så vigtige som mange gør det til i klassiske forstærkere med emitterfølger udgange. Men i konstruktioner som Hiraga's er de altså ret væsentlige...ikke for at få høje strømstyrker men for at få ekstremt lav ripple til forstærkertrinnet.


Du har  ret i at PSRR rippel undertrykkelsen er lav  på Hiraga så her er det nødvendigt at fjerne rippel hvis det ikke skal havne i højtaleren , men store strømforsyninger/elektrolyt lager har andre funktioner end at udglatte rippel , derfor virke Mega-forsygninger som tilnærmer sig batterier overalt i hi-fi kæden,  i alle effekt konstruktioner inkl. klasse D,  Dac forforstærkerer osv Høj PSRR eller ej , det er min erfaring.
Det berører alt i lyden klang præcision og perspektiv proprationer osv.
Til @Jan  ja sådan en forstærker siger ikke meget i forhold til en NAD 3020 det er hele formålet , kom nu viderer for pokker da.

Strømforsygningens betydning for lyden er en af de ting som adskiller audio elektronik fra anden elektronik hvor man med formler kan dimensioner sig til at det fungerer optimalt, ved audio kan man bare blive ved at forbedre strømforsyningen langt ud over hvad der teoretisk er nødvendigt,  det kan ikke forklares 100% hvorfor det virker, men det kan høres, prøv det!
Senest rettet af lydjørgen man okt 15, 2018 08:21, rettet i alt 1 gang.
Hi-Fi består af præcision og klang.
Brugeravatar
lydjørgen
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 247
Tilmeldt: man dec 18, 2017 08:21

Re: Hvor mange watt har jeg brug for?

Indlægaf Klokkeblomst » søn okt 14, 2018 23:04

Lydjørgen:
Det er lige præcis den slags forstærkere som har taget mig med storm... :D
Har prøvet flere hundrede watts forstærkere med en fesen strømforsyning...
Næ, jeg har brug for få men himmelråbende overdimensionerede watt!  :lol:
Dynavox TPR3, Vincent sp-331, DBX 131S.
Van den hul hybrid. HT kabel
Heco Direkt Einklang højtt.
Pro-ject VTR-E, AT100E PU.
Spotify via bluetooth, USB cd samling.
Denon W4300H 5.2.4 atmos, Toshiba Blu-r 1250
Dali zensor 1, Dali zensor vokal, CV SL5M.
Diy Subw. 2x8” back2back 280w. 22-150hz.
LOEWE bild1 40”tv
Brugeravatar
Klokkeblomst
Seniormedlem
 
Indlæg: 841
Tilmeldt: fre feb 10, 2017 02:11
Geografisk sted: Herning

Re: Hvor mange watt har jeg brug for?

Indlægaf lydjørgen » man okt 15, 2018 06:27

Kaj. skrev:
lydjørgen skrev:
Kaj. skrev:Med hensyn til kondensatorerne i strømforsyningen er det klart at de skal kunne klare ripplestrømmen.

Nødvendig effekt. Der hvor man virkelig vinder noget er at gå efter højttalere med høj effektivitet. For hver 3 dB højere effektivitet halveres effektkravet. Vælger man højttalere med 98dB følsomhed og sælger de gamle med 88dB følsomhed lyder en 20W forstærker lige så kraftig som 200W på de gamle. Uanset det er vanskeligt at forestille sig.

Skal jeg forstå det sådan at du lige pludselig mener at  elektrolyt-lageret alligevel betyder noget?  hvor det tidligere i tråden ikke betød en skid.

Jeg er enig at elektrolyt-lageret bør være så tæt på forbrugeren som muligt, men ikke for tæt på varme køleplader osv. det vil nedsætte levetiden betragteligt, det bedste er nok  en to etages konstruktion.

Efter min mening  er løsningen ikke at efterabe PA udstyr, bruge horn , højeffektive enheder, grumsede højeffektive PA forstærkere osv.


PA ? Jeg henviste til fordelene i brugen af højttalere med høj følsomhed. Er det sådan at forstå, at du vil have sat lighedstegn mellem høj effektivitet og manglende hifikvalitet? For det kan jeg ikke læse mig til er rigtigt.

Strømforsyningen. Mængden og størrelsen af elektrolytter alene løser ikke opgaven. Det var den synsvinkel der dannede grundlag for det jeg skrev. Har man en transformator med for stor indre modstand kan man ikke redde strømforsyningen med flere elektrolytter.


Høj følsomhed startende ved typisk lidt over 90 db på højtalerer tilspidser lyden, gør den tynd og rodet (højtalerlyd), og ja jeg sætter enheder med højfølsomhed lig med dårlig hi-fi kvalitet , det er min erfaring.
En kontrolleret dæmpet enhed siger mindre end horn og udæmpede høj følsomme enheder, relativ lav følsomhed er prisen for god hi-fi kvalitet,  det ses nemmest  i et vandfaldsplot, den eneste højeffektive enhed jeg kender til som virker er Heil AMT  diskanten.

Jo man kan sagtens rede forstærkeren med en stor elektrolyt bank og samtidig have relativ høj modstand til "nettet"  det er endda anbefales værdigt at gøre det hvis det kan lade sig gøre.

Det er princippet i choke og rør-ensretter RC netværk , som  via deres modstand og spole egenskaber begrænser ladestrømmen og dermed begrænser uro , HF støj fra dioder osv, samtidig med at de virker som et effektivt rippel-filter, specielt choke er meget effektivt til at fjerne både rippel og HF støj.

Men du har ret i at den nødvendige ladestrøm naturligvis skal være tilgængelig ellers er alt tabt.
Så det er ikke altid disse tekniker kan bruges , de er bedst egnet til mindre strømme, men alt afhænger af hvor stort et energilager man har, et stort energilager skaber en konstant rippel fri spænding , lav impedans og  kan leverer uanede mængder af strøm.

Det er ikke problemfrit at etablerer RC-led og choke , eller store energilagerer, forsyningen er længere om at falde til ro under opstart og ved choke kan der komme ret voldsomme spændings peak /dæmpede svingninger, ved store energilagerer er softstart nødvendigt, og igen er strømforsyningen længere om at stabiliserer sig.
Min optimale situation er et fuldt opladet batteri tilsluttet en støjfri oplader.

Det kan anbefales at simulerer med Psud2 http://www.duncanamps.com/psud2/
Senest rettet af lydjørgen man okt 15, 2018 08:21, rettet i alt 1 gang.
Hi-Fi består af præcision og klang.
Brugeravatar
lydjørgen
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 247
Tilmeldt: man dec 18, 2017 08:21

Re: Hvor mange watt har jeg brug for?

Indlægaf Gekkofinger » man okt 15, 2018 07:17

Takker for input, Osse fra Jandk, Har selvfølgelige kikket lidt på Hiraga og hans konstruktioner. Inc. letdrevnehøjtalere!
http://www.6moons.com/industryfeatures/ ... aga_2.html

Tænker også at der må være noget om det. Zu audio højtalere har jo tilsyneladende stor succes med dette? Kan dog godt huske, at de fleste af de højtalere jeg sætter højt ikke er lette at drive. Så din forklaring er ret fin Lydjørgen.
Brugeravatar
Gekkofinger
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 467
Tilmeldt: fre maj 08, 2015 16:35
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Hvor mange watt har jeg brug for?

Indlægaf Kaj. » man okt 15, 2018 07:51

lydjørgen skrev:
Nrik skrev:...en væsentlig årsag til at Hiraga's Le Monstre 8W og Class A 20W skulle have kæmpe lytter og CRC filter-strømforsyning er fordi at driver- og udgangstransistorerne udgør et sæt 'amplified transistor'.
Her har driver transistorerne selve udgangstransistorene i en kort modkoblingssløjfe og kan gain-mæssigt betragtes som en jordet emitter-kobling, med højttaleren i kollektoren.
Denne udgangstopologi lyder 'musikalsk' og med godt 'drive', men da emitterne er jordede og refencen for indgangssignalet derfor er forsyningslinierne, så bliver selv ret lavt ripple/100Hz sner desværre også en del af lyden. Derfor skal der glattes helt ud så strømforsyningen er ultra støjfri.

Som Kaj rigtigt er inde på, så er lytternes størrelse ikke så vigtige som mange gør det til i klassiske forstærkere med emitterfølger udgange. Men i konstruktioner som Hiraga's er de altså ret væsentlige...ikke for at få høje strømstyrker men for at få ekstremt lav ripple til forstærkertrinnet.


Du har  ret i at PSSR rippel undertrykkelsen er lav  på Hiraga så her er det nødvendigt at fjerne rippel hvis det ikke skal havne i højtaleren , men store strømforsyninger/elektrolyt lager har andre funktioner end at udglatte rippel , derfor virke Mega-forsygninger som tilnærmer sig batterier overalt i hi-fi kæden,  i alle effekt konstruktioner inkl. klasse D,  Dac forforstærkerer osv Høj PSSR eller ej , det er min erfaring.
Det berører alt i lyden klang præcision og perspektiv proprationer osv.
Til @Jan  ja sådan en forstærker siger ikke meget i forhold til en NAD 3020 det er hele formålet , kom nu viderer for pokker da.

Strømforsygningens betydning for lyden er en af de ting som adskiller audio elektronik fra anden elektronik hvor man med formler kan dimensioner sig til at det fungerer optimalt, ved audio kan man bare blive ved at forbedre strømforsyningen langt ud over hvad der teoretisk er nødvendigt,  det kan ikke forklares 100% hvorfor det virker, men det kan høres, prøv det!

Bare du kan blive enig med dig selv er vi nået et skridt videre. For det ene øjeblik dur beregningsmodeller slet ikke. Det næste øjeblik gør de. Alt efter nødvendigheden af at være i opposition til indlæggene du møder. Hvilket naturligvis er nødvendigt for at du har noget at skrive om. Lægger vi essensen af vores indlæg om kondensatorer og rippleproblematikkens indflydelse på forstærkernes ydelse, deres strømafgivelse sammen har jeg svært ved at se hvad vi er uenige om.

Når du mener man skal prøve sig frem i stedet for at beregne sig frem undrer det mig at du henviser til beregningsmodeller. Hvad kan du eksempelvis fremvise af egne konstruktioner fremstillet efter dine idealer? For der må da uvægerligt være en del at dømme ud fra dine energiske skriverier og angiveligt store vidensdatabase.

PSSR. Er det ikke ....” PSRR, Power Supply Rejection Ratio is the ability of an amplifier to maintain its output voltage as its DC power-supply voltage is varied” , du tænker på? For nu at underbygge vidensniveauet.
Kaj.
Supermedlem
 
Indlæg: 1238
Tilmeldt: søn okt 26, 2008 14:21

ForegåendeNæste

Tilbage til Forstærkere


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.