Kaj. skrev:Det er ikke elektrolytkapaciteten, som giver strømkapaciteten. Det er transformatoren og udgangstransistorerne, som sikrer dette. Det er strømforsyningsspændingen som giver det spændingssving der er nødvendig for forstærkerens udgangseffekt.
Spændingssvinget og belastningsimpedansen afgør behovet for strømstyrken. Spændingen divideret med modstanden (højttalerimpedansen) giver strømstyrken strømforsyningen skal kunne levere. Kondensatorernes opgave er at udglatte den ripple der opstår ved ensretning af vekselspændingen fra transformatoren i sammenhæng med strømforbruget. Og kan transformatoren ikke levere strømstyrken kan man tilføre lige så mange og store elektrolytkondensatorer man vil uden det hjælper spor. Det er naturligvis en forudsætning at kondensatorernes ripplestrøm matcher strømforbruget.
Et regnestykke med 30V og 40 Ampere betyder at højttalerimpedansen skal være mindre end 1 Ohm for at tallene når sammen.
Jamen jeg kan da godt se, at jeg skulle have holdt fast i mit oprindelige projekt og have brugt alle 88 udgangstransistorer til bare den ene kanal og bygget den i mono. Men nu må du så nøjes med at vende blikket bort og undlade at føle dig fristet.
Kaj. skrev:Det er en dejlig simpel og let anvendelig calculator du har fundet Jørgen. Jeg synes det er tankevækkende, hvor meget effekt der skal være til rådighed, hvis man vil hæve lydtrykket med blot 10dB. En hurtig calculation af mit udstyr opstillet i stuen betyder at jeg i lyttepositionen kan opnå 89dB ved 2x5W, 99dB ved 2x50W men jeg skal bruge alle 2x550W for at nå 110dB. For det er jo sådan det er. 10dB opfattes af øret som en fordobling af lydstyrken og jeg kan ikke lade være med at tænke over de der med mellemrum efterlyser en større forstærker med det primære formål at kunne spille højere. At gå fra en 100W forstærker til en 200W forstærker giver kun et beskedent løft på 3dB.
Med hensyn til kondensatorerne i strømforsyningen er det klart at de skal kunne klare ripplestrømmen. Impedansen i forsyningen til min seneste er < 10 milliohm fra 100Hz og op til over 20.000Hz. Se kurven. Samtidig er forbindelsen til udgangstransistorerne udført med to parallelt forbundne 4-5cm 6kvt kabler mellem plus henholdsvis minus til power-railens tilsvarende strømskinner. I denne sammenhæng ser man ofte store angivelig kraftfulde forstærkere have 10-25 centimeter 1,5-2,5 kvt kabler mellem de samme kredsløb. Det forstår jeg så slet ikke at man gør. For så ryger hele ideen med at have en lavimpedanset powerbank.
————-
Nødvendig effekt. Der hvor man virkelig vinder noget er at gå efter højttalere med høj effektivitet. For hver 3 dB højere effektivitet halveres effektkravet. Vælger man højttalere med 98dB følsomhed og sælger de gamle med 88dB følsomhed lyder en 20W forstærker lige så kraftig som 200W på de gamle. Uanset det er vanskeligt at forestille sig.
Gekkofinger skrev:Som jeg altid skriver, ved jeg pind om elektronik og teori. Lytter og bytter. Pt. er det end ud med en Hiraga klon med massiv lyttebank, ok trafoer, og single ended kl.A. Otte x 100000 farad Frako´s monteret i massiv 10mm kobber chassis (?) made by Henning i Jyderup. Ved ikke hvor mange watt en smider, måske 20? Jeg spiller i et mindre rum med 88dB´s JMRér. Rigelig watt og power til mig.
Måske I kloge elektrohoveder kan fortælle mig hvorfor det bare lyder stjerne godt!!!!?
lydjørgen skrev:Kaj. skrev:Med hensyn til kondensatorerne i strømforsyningen er det klart at de skal kunne klare ripplestrømmen.
Nødvendig effekt. Der hvor man virkelig vinder noget er at gå efter højttalere med høj effektivitet. For hver 3 dB højere effektivitet halveres effektkravet. Vælger man højttalere med 98dB følsomhed og sælger de gamle med 88dB følsomhed lyder en 20W forstærker lige så kraftig som 200W på de gamle. Uanset det er vanskeligt at forestille sig.
Skal jeg forstå det sådan at du lige pludselig mener at elektrolyt-lageret alligevel betyder noget? hvor det tidligere i tråden ikke betød en skid.
Jeg er enig at elektrolyt-lageret bør være så tæt på forbrugeren som muligt, men ikke for tæt på varme køleplader osv. det vil nedsætte levetiden betragteligt, det bedste er nok en to etages konstruktion.
Efter min mening er løsningen ikke at efterabe PA udstyr, bruge horn , højeffektive enheder, grumsede højeffektive PA forstærkere osv.
Nrik skrev:...en væsentlig årsag til at Hiraga's Le Monstre 8W og Class A 20W skulle have kæmpe lytter og CRC filter-strømforsyning er fordi at driver- og udgangstransistorerne udgør et sæt 'amplified transistor'.
Her har driver transistorerne selve udgangstransistorene i en kort modkoblingssløjfe og kan gain-mæssigt betragtes som en jordet emitter-kobling, med højttaleren i kollektoren.
Denne udgangstopologi lyder 'musikalsk' og med godt 'drive', men da emitterne er jordede og refencen for indgangssignalet derfor er forsyningslinierne, så bliver selv ret lavt ripple/100Hz sner desværre også en del af lyden. Derfor skal der glattes helt ud så strømforsyningen er ultra støjfri.
Som Kaj rigtigt er inde på, så er lytternes størrelse ikke så vigtige som mange gør det til i klassiske forstærkere med emitterfølger udgange. Men i konstruktioner som Hiraga's er de altså ret væsentlige...ikke for at få høje strømstyrker men for at få ekstremt lav ripple til forstærkertrinnet.
Kaj. skrev:lydjørgen skrev:Kaj. skrev:Med hensyn til kondensatorerne i strømforsyningen er det klart at de skal kunne klare ripplestrømmen.
Nødvendig effekt. Der hvor man virkelig vinder noget er at gå efter højttalere med høj effektivitet. For hver 3 dB højere effektivitet halveres effektkravet. Vælger man højttalere med 98dB følsomhed og sælger de gamle med 88dB følsomhed lyder en 20W forstærker lige så kraftig som 200W på de gamle. Uanset det er vanskeligt at forestille sig.
Skal jeg forstå det sådan at du lige pludselig mener at elektrolyt-lageret alligevel betyder noget? hvor det tidligere i tråden ikke betød en skid.
Jeg er enig at elektrolyt-lageret bør være så tæt på forbrugeren som muligt, men ikke for tæt på varme køleplader osv. det vil nedsætte levetiden betragteligt, det bedste er nok en to etages konstruktion.
Efter min mening er løsningen ikke at efterabe PA udstyr, bruge horn , højeffektive enheder, grumsede højeffektive PA forstærkere osv.
PA ? Jeg henviste til fordelene i brugen af højttalere med høj følsomhed. Er det sådan at forstå, at du vil have sat lighedstegn mellem høj effektivitet og manglende hifikvalitet? For det kan jeg ikke læse mig til er rigtigt.
Strømforsyningen. Mængden og størrelsen af elektrolytter alene løser ikke opgaven. Det var den synsvinkel der dannede grundlag for det jeg skrev. Har man en transformator med for stor indre modstand kan man ikke redde strømforsyningen med flere elektrolytter.
lydjørgen skrev:Nrik skrev:...en væsentlig årsag til at Hiraga's Le Monstre 8W og Class A 20W skulle have kæmpe lytter og CRC filter-strømforsyning er fordi at driver- og udgangstransistorerne udgør et sæt 'amplified transistor'.
Her har driver transistorerne selve udgangstransistorene i en kort modkoblingssløjfe og kan gain-mæssigt betragtes som en jordet emitter-kobling, med højttaleren i kollektoren.
Denne udgangstopologi lyder 'musikalsk' og med godt 'drive', men da emitterne er jordede og refencen for indgangssignalet derfor er forsyningslinierne, så bliver selv ret lavt ripple/100Hz sner desværre også en del af lyden. Derfor skal der glattes helt ud så strømforsyningen er ultra støjfri.
Som Kaj rigtigt er inde på, så er lytternes størrelse ikke så vigtige som mange gør det til i klassiske forstærkere med emitterfølger udgange. Men i konstruktioner som Hiraga's er de altså ret væsentlige...ikke for at få høje strømstyrker men for at få ekstremt lav ripple til forstærkertrinnet.
Du har ret i at PSSR rippel undertrykkelsen er lav på Hiraga så her er det nødvendigt at fjerne rippel hvis det ikke skal havne i højtaleren , men store strømforsyninger/elektrolyt lager har andre funktioner end at udglatte rippel , derfor virke Mega-forsygninger som tilnærmer sig batterier overalt i hi-fi kæden, i alle effekt konstruktioner inkl. klasse D, Dac forforstærkerer osv Høj PSSR eller ej , det er min erfaring.
Det berører alt i lyden klang præcision og perspektiv proprationer osv.
Til @Jan ja sådan en forstærker siger ikke meget i forhold til en NAD 3020 det er hele formålet , kom nu viderer for pokker da.
Strømforsygningens betydning for lyden er en af de ting som adskiller audio elektronik fra anden elektronik hvor man med formler kan dimensioner sig til at det fungerer optimalt, ved audio kan man bare blive ved at forbedre strømforsyningen langt ud over hvad der teoretisk er nødvendigt, det kan ikke forklares 100% hvorfor det virker, men det kan høres, prøv det!
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster