LH2A skrev:Jeg har en nem udregning: Min kæreste har ikke noget i mod at jeg hører høj musik når hun er hjemme i lejligheden. Hun sidder bare i det andet rum ved PC'en med lukket dør og støj reducerende hovedtelefoner og hygger sig med musik fra You Tube. Vi har dog aftalt at jeg nøjes med at høre bastung elektronisk musik når jeg er alene hjemme, fordi hun er træt af, at den lukkede dør rasler og det forstyrrer trods hovedtelefonerne. Min forstærker er knapt lunken efter en omgang høj bastung musik, ergo: Jeg har de watt jeg har brug for
Kim Olsen skrev:Men nu er langt de fleste moderne højttalere udstyret med en høj følsomhed, og jeg oplever kun meget få mennesker der spiller mere end 100 db i hjemmet, de fleste hifinørder spiller faktisk lavere end dette.
WymaxReborn skrev:Det der lige studser mig er at beregningen ikke tager hensyn til impedansen, den har betydning for den effekt der er brug for. Og så er Crown jo kendt for at levere kraftværker, så selvfølgelig synes de at der skal mange watt til
RAMMA skrev:Det er en god ide at kende denne skala, inden man pådrager sig en høreskade
Om det er en vinkelsliber eller høj musik spiller ingen rolle, for den måde høreskaden opstår på.
Ved 100 db sker skader efter 15 minutters påvirkning, regn selv ud hvornår det sker ved 110 db
Wood skrev:WymaxReborn skrev:Det der lige studser mig er at beregningen ikke tager hensyn til impedansen, den har betydning for den effekt der er brug for. Og så er Crown jo kendt for at levere kraftværker, så selvfølgelig synes de at der skal mange watt til
Der er ikke noget hokus pokus i de beregninger, ganske fornuftige margen. Impedansen har mindre betydning, det er spændingssvinget der er det vigtige, og indrettes strømforsyningen på det (ofte sat med fuld effekt i 2 ohm som reference) vil der ingen "dyk" være i headroom. Det er iøvrigt det headroom eller crest factor vi hifi nørder gerne så overført til cd'en (eller tilsvarende medie).
Trods at sådanne forstærkere kan tåle meget mystiske impedanser ser de faktisk ofte kun ud i et par svingspoler som langt hen af vejen er "lettere" at trække end at skulle brænde effekt af i et stort passivt delefilter.
WymaxReborn skrev:RAMMA skrev:Det er en god ide at kende denne skala, inden man pådrager sig en høreskade
Om det er en vinkelsliber eller høj musik spiller ingen rolle, for den måde høreskaden opstår på.
Ved 100 db sker skader efter 15 minutters påvirkning, regn selv ud hvornår det sker ved 110 db
Kommer det ikke også lidt an på om det er konstante dB eller peak? Her kommer noise war også lidt ind - hvis man skruer lidt ekstra op for at få oplevelsen af mere dynamik
RAMMA skrev:Det er en god ide at kende denne skala, inden man pådrager sig en høreskade
Om det er en vinkelsliber eller høj musik spiller ingen rolle, for den måde høreskaden opstår på.
Ved 100 db sker skader efter 15 minutters påvirkning, regn selv ud hvornår det sker ved 110 db
Finlytteren skrev:RAMMA skrev:Det er en god ide at kende denne skala, inden man pådrager sig en høreskade
Om det er en vinkelsliber eller høj musik spiller ingen rolle, for den måde høreskaden opstår på.
Ved 100 db sker skader efter 15 minutters påvirkning, regn selv ud hvornår det sker ved 110 db
det forudsætter vist at man hører musik som har et kontinuerligt højt lydtryk. Og det er vist de færreste som lytter til den slags musik. I så fald har man en meget dårlig musiksmag.
Jeg tror de fleste snakker om peaks når de beskriver lydtrykket ved musik. En vinkelsliber giver et konstant lydtryk, så det kan ikke helt sammenlignes.
RAMMA skrev:Finlytteren skrev:RAMMA skrev:Det er en god ide at kende denne skala, inden man pådrager sig en høreskade
Om det er en vinkelsliber eller høj musik spiller ingen rolle, for den måde høreskaden opstår på.
Ved 100 db sker skader efter 15 minutters påvirkning, regn selv ud hvornår det sker ved 110 db
det forudsætter vist at man hører musik som har et kontinuerligt højt lydtryk. Og det er vist de færreste som lytter til den slags musik. I så fald har man en meget dårlig musiksmag.
Jeg tror de fleste snakker om peaks når de beskriver lydtrykket ved musik. En vinkelsliber giver et konstant lydtryk, så det kan ikke helt sammenlignes.
Du glemmer mange af de nye komprimerede indspilninger, de giver et ret konstant lydtryk indenfor 5-10db meget lig feks. en vinkelsliber
Kan kontrolleres med omtalte DB måler, der er ikke de store udslag på den type indspilninger kontra en indspilning med stor dynamik indenfor 15-20db
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster