mr.antisilver skrev:Igennem tiden har jeg lagt øre til adskillige CD maskiner, herunder drev/dac kombos.Det der imidlertidigt har været en underligt konklusion, er, at integrerede CD maskiner ganske enkelt har haft en langt bedre sammenhængskraft end drev/dac combo's.Jeg skal ikke gøre mig klog på, hvorfor det fænomen teknisk set opstår.Jeg nøjes med at konkludere det ud fra alle de testssesioner, jeg har gennemført af diverse cd maskiner.Dette fænomen går iøvrigt igen alle steder, hvor jeg har deltaget i testsessioner.Den lette forklaring kunne jo være den ekstra kabelføring, men nej..det er mere grundlæggende end et kabelskift.Det virker generelt som om, at drev/dac combo's mister for meget drive og nerve, og herudover i højere grad ikke får skabt en egentlig helstøbt homogen sammenhæng i det indre lydbillede.Det er en meget skuffende konklusion og jeg håber egentlig det blot kan tilskrives lidt for dårlig ingeniørfærdigheder i lyddesignet, men jeg frygter, at det simpelthen aldrig vil lykkedes at lave en tilfredstillende combo.Det afgjort mest skuffende eksemplar, jeg har lagt øre til i den forbindelse var Accuphase 80/81 combo. Det gik bare ikke. En simpel maskine som Orelle cd 100 til 4000 kr. var den komplet overlegen på dette punkt.Hvordan kan det gå til, må man spørge sig selv. Jeg er ikke i stand til at give en teknisk forklaring herpå, men konstaterer at Accuphase's integrerede CDmaskiner naturligvis også var Accuphase combo'en overlegen.Lyden fra en hvilken som helst combo har alle dage været en skuffelse, når vi taler om homogeniteten i lydbilledet og det energitilskud i rytmeområdet al musik profitterer af. I drev/dac combo's er det påfaldende at lyden er direkte fraværende på disse 2 områder.Hvis der er nogen, der fremkomme med en teknisk forklaring på dette fænomen, modtages dette med glæde.
Jo flere enheder der skal forbindes med kabler jo flere (overflødige) forstærkerkredsløb skal der til for at drive kablerne, kredsløb der enten kunne simplificeres eller helt undværes.
Forforstærkeren, hvis den kun bruges som niveauregulator og kildevælger er overflødig. En effektforstærker med en passende høj følsomhed kan uden problemer forsynes med en variabel spændingsdeler (vol.potmeter) og en indgansvælger.
I mc pick-up'ens barndom (Ortofon) sad trafoerne det eneste rigtige sted, i huset sammen med pick-up'en. Et uheldigt sted at anbringe en dødvægt så senere flyttede de (de små JS i dåser) ned i plinten ved tonearmens sokkel (TD124 i Ortofonplint) Her burde riaa'en også sidde og den skal selvfølgelig være forsynet med en passende forstærker til at drive kablet til forstærkeren. Her drejer det sig om at anbringe kablet hvor det gør mindst skade (der hvor signalet er mest robust). Det værste er hvis pladespiller, step-up og riaa er 3 separate enheder, ikke at det ikke kan lade sig gøre med et godt resultet, men det er at indføre flere mulige problemer end nødvendigt (selvskabte benspænd henvises til Trier&Leth)
Kabler er praktiske og ofte nødvendige men potentielt degraderende da de udgør en mindre heldig belastning af det forgående trin, og så koster de penge der sikkert kunne bruges bedre andre steder i kæden (eller til musik)
Har du aldrig observeret en lignende mangel på sammenhæng i forbindelse med separate (højre/venstre) strømforsyninger hvor man tydeligt kan identificere de 2 kanaler (højttalerne) ? jeg har.
Jeg tror ikke at konstruktørerne er dumme eller uduelige men der bliver set på produktionsomkostningerne så hvis en detalje uden reklameværdi/salgspotentiale kan reduceres eller undværes så kommer den ikke med, selv om det har lydmæssige konsekvenser.
Men du har da valgt et emne der er lige så let at håndtere som levende ål.
Arsenix
Har du aldrig observeret en lignende mangel på sammenhæng i forbindelse med separate (højre/venstre) strømforsyninger hvor man tydeligt kan identificere de 2 kanaler (højttalerne) ? jeg har.
Men du har da valgt et emne der er lige så let at håndtere som levende ål.
Men du har da valgt et emne der er lige så let at håndtere som levende ål.
mr.antisilver skrev:arsenix skrev .Men du har da valgt et emne der er lige så let at håndtere som levende ål.
Det vil sige, du mener en mulig forklaring netop er flere strømforsyninger, der så giver sig udtryk i nævnte problemer?
Ja, for højre/venstre fænomenet, eller "tokanalslyden" som jeg plejer at kalde det. Separate forsyninger til f.eks. digitaldelen og anlogdelen i en cd maskine eller til udgangstrin og drivertrin i forstærkere har jeg ingen problemer med, det kan faktisk være en ualmindelig god ide, blot de er fælles for begge kanaler.
Arsenix
Ingen tvivl om at en billig integreret CD lyder dårligere end en combo med en god DAC....men denne DAC ville klart blive forbedret af et direkte I2S signal.
Jeg må indrømme, at jeg finder det svært at generelisere ... men de bedste digitale oplevelser jeg har haft har været med to-delte eller flerdelte spiller.
Det bedste??
Bladelius Gondul.
eller komplet dCS setup...
SÃ¥ som..
dCS Verdi Encore
dCS Elgar plus
dCS Delius
dCS Verona
Mere moderat prissat?
Denon DCD-SA1.
Og endnu mere "økonomisk"
Bladelius Freja.
Seperate kombi?
Denon DCD3560 + Benchmark DAC.
Er integrerede så bedre end de løse?? neeeee ikke nødvendigvis.. nogle gange JA! andre gange NEJ!.. (det er som næsten altid IKKE sort eller hvidt!)
dCS er et prima eks. her på... suber seperat (bygge "sten") kombi..
og i den billige ende DCD3560 + Benchmark..
Gondul er prima eks. på en integreret der stort set er det bedste man kan opdrive overhoved!..
mvh.
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst