quorum skrev:
Dog synes jeg ikke at en fasevenderknap har helt samme effekt som at vende +/- ude ved højttalerne... Guderne må vide hvorfor
Der er en længere teknisk forklaring på dette fænomen. Mener at det i de fleste tilfælde sker på en måde, så der bruges en bit i CD-spillen på dette. Er dog ikke helt sikker og kan heller ikke dokumentere, at den manglende bit kan høres i en evt. blindtest - hvis der skal blindtests på banen.
Jeg har samme erfaring som dig - nemlig at den mest hørbare effekt opleves ved at bytte rundt på +/- på højttalerkablet. Det er bare så utroligt bøvlet, desværre. Kendte engang en fyr, som trak sine højttalerkabler hen over gulvet til en kontakt foran lyttepositionen. Så kunne den absolutte polaritet vendes ved at klikke på kontakterne med foden. Ikke nogen speciel elegant løsning (!) men absolut meget virksom
Karsten
Nrik skrev:At den absolutte fase er inverteret på visse optagelser - ved en fejl - findes da helt sikkert.
Men min musikspillende kollega med avanceret hjemmestudio fortæller, at fasen på hvert enkelt spor ( stemme, instrument, effekt kanal etc) bliver omhyggeligt udvalgt til at være enten inverteret eller ikke inverteret.
Det bliver simpelthen brugt som en lydeffekt, da det kan gøre lyden af det enkelte instrumet fyldigere eller slankere.
Så selvom at det kan diskuteres hvad der er den korrekte afspilning af multi-track indspilninger, så er det altså ikke tilfældigt hvordan hvert enkelt spor er faset i forhold til hinanden.
Karsten Sømand skrev:Nrik skrev:At den absolutte fase er inverteret på visse optagelser - ved en fejl - findes da helt sikkert.
Men min musikspillende kollega med avanceret hjemmestudio fortæller, at fasen på hvert enkelt spor ( stemme, instrument, effekt kanal etc) bliver omhyggeligt udvalgt til at være enten inverteret eller ikke inverteret.
Det bliver simpelthen brugt som en lydeffekt, da det kan gøre lyden af det enkelte instrumet fyldigere eller slankere.
Så selvom at det kan diskuteres hvad der er den korrekte afspilning af multi-track indspilninger, så er det altså ikke tilfældigt hvordan hvert enkelt spor er faset i forhold til hinanden.Hej Nrik!Det var rart at høre at der i det mindste er nogen, som ved at der er en forskel mht. absolut fase. Jeg tillader mig dog at antage, at det du nævner er undtagelsen, som bekræfter reglen.Ovenstående udsagn baseres på, at jeg engang var med i en HiFi-klub, hvor der også var en lydtekniker. Han benægtede hårdnakket, a den absolutte fase havde nogen som helst betydning, og derfor var det ikke noget, som de beskæftigede sig med. De fleste optagelser lyder også som om der absolut ikke er styr på dette "problem".Venlig hilsenKarsten
Hej Karsten
Ja der er jo helt sikkert gode teknikere og dårlige teknikere.
Men min kollega er 'gammel i gårde' hvad angår musik, og kender en del til det danske producer/tekniker miljø og har i årevis fulgt med i magasiner som "GuitarPlayer" "Future Music" og diverse andre internationale blade, hvor der ofte er interviews med de store producere....og det jeg kan høre på hans viden er at ALLE detaljer i musikproduktion har STOR bevågenhed - også fasen.
Jeg tror at med den krise der er i musikbranchen idag, der er der simpelthen ikke plads til dårlige teknikere, som ikke kan finde ud af at få tingene til at lyde godt.
Når det så er sagt så har lydteknikere ikke nogen 'hellige køer' - de går kun efter den endelige lyd. der lyttes og justeres, og hvis det lyder bedre med modfase på det her spor - jamen så klikker man da bare på faseknappen for den kanal i ProTools.
Og hifi-fans der tror at man kan stille to mikrofoner op og indspille i one-take - Glem det! Det ville lyde af h.... til, med vildt meget støj, ekstremt dårligt stereoperspektiv osv! Alt bliver indspillet i multikanal - altså med en mikrofon/ tilslutning til hvert instrument. (på akustiske guitarer bruger man ofte flere mikrofoner fra flere retninger, så man kan mixe mere attack lyd, mere klangbund, mere rumklang etc etc) Alt er equaliset - flere gange - akustiske guitarer er komprimeret 8:1, vokaler er komprimeret 4:1 osv osv - det er simpelthen nødvendigt for at få det til at lyde (subjektivt) godt! Og den endelige 'sound' er jo netop en stor del af både musikernes og producernes udtryk.
Så når man ved og forstår det, så er det i min verden fuldt 'tilladt' med kreativitet i indspilleprocessen (som jo er den skabende proces) for målet må jo netop være at det lyder bedst muligt.
Så glem hvad der er sket i mixing processen, og trim dit afspille anlæg til den lyd du kan lide. Jeg havde en gang en preamp med fase-inverter knap - jeg kan huske jeg satte små labels på CD-coverne med om de skulle være i fase eller modfase, så sådan kan man jo gøre det hvis man har lyst. (Ca 80% af dem lød bedst i den ene indstilling, så i dag gider jeg ikke rode med det mere. )
quorum skrev:Når vi nu snakker hørbart og knapt så hørbart/ikke hørbart fasedrej, så er mellem 70 og 150 gr. ved ca 7-8 Khz vel egentlig hørbart ?
Og mellem 70 og 300 gr ved 20 Khz må da også gøre "et eller andet" ved lyden ?
Nrik skrev:Og hifi-fans der tror at man kan stille to mikrofoner op og indspille i one-take - Glem det! Det ville lyde af h.... til, med vildt meget støj, ekstremt dårligt stereoperspektiv osv!
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst