Jeg kan jo rose dig for det samme, måske lige bortset fra det med alderen, der er du nok lidt længere fremme end mig. Jeg har læst dit indlæg, og det er jo rart at se, at du læser mine svar grundigt og gør dig umage for at forstå dem uanset din mening om det skrevne. Det er en forumkultur, som jeg håber breder sig.
Du har ret i, at vi er mere enige end uenige. Du skriver jo en masse fornuftigt og gør dig nogle tanker, som jeg kan nikke genkendende til. Derfor er der meget af dit skrevne, som jeg ikke vil kommentere, selvom jeg har læst og taget stilling til det. Betragt det som samtykke.
I stedet vil jeg hoppe direkte til dit første punkt omhandlende anmeldere og anmeldelser. Vi er jo enige i, at ingen kæde er stærkere end det svageste led. Men en kæde (og især en hifi-opsætning) kan brydes op i flere led end blot højttalere, kilde og forstærker. Der er næsten uendelige mindre led som delefiltre, strømforsyninger, drev, kabler osv. osv. Naturligvis er kilde, forstærker og højttalere opbygget til at fungere som helheder i sig selv, men i sidste ende er der også opbygget af ganske mange led.
Dermed er der mange, mange led, som nogle gange opførerer sig uventet, hvis det bliver koblet sammen med et led i en anden enhed, som det ikke kan med eller kan specielt godt med. Derfor agiterer jeg for, at anmeldelser kun kan give et absolut resultat i det enkelte setup, i det enkelte rum og med anmelderens "dagsform" når vi taler humør, stress, tanker osv.
Naturligvis er jeg ikke så urokkelig, at jeg mener, man ikke kan sige noget generelt om produktet, men det er i sidste ende begrænset, for generaliseringer er nu engang kun kvalificerede gætterier. Så længe anmelderen er klar over, og skriver det, at den endelige sandhed om produktet ikke findes i hans anmeldelse, så er det jo helt fint. Så er det et velovervejet valg, han har taget, i stedet for det har basis i vedkommenes ego.
Som jeg nævnte tidligere, ser jeg gerne anmeldere tage lidt større chancer med anmeldelser, selvom det måske giver lidt ufordringer. Hvis det er fire anmeldere i et team, kunne de alle låne et givent produkt og lytte til det med hver deres system, rum og præferencer. Er de disse forskellige nok, har man lige pludselig fire kvalificerede indtryk i fire forskellige setups.
Det er lidt som at teste nye biler, før de går i produktion. De skal prøves på perfekt asfalt, i isnende kulde, i kraftig varme, på ujævn vej, grus og lignende. Det ville være en interessant og yderst brugbar anmeldelse, da der er langt større chance for, at man finder et lytteindtryk fra en anmelder med ens egne preferencer og med udstyr, der ligner ens eget, end hvis det blot var en enkelt anmelder. Som en bonus snakker anmelderne sikkert sammen og får udvidet/udfordret dere horisont på den måde.
Man kan måske nok sige, at man kan komme meget langt med beskrivelser af hifi, men i sidste ende skal ord også fortolkes af hjernen ligesom lyd. Vi lægger jo meget forskelligt i forskellige ord, som du selv er inde på. Så spørgsmålet er måske nok, hvem vi kan perfektionere beskrivelsen af lyden over for. Måske er det kun os selv, fordi ingen andre forstår vores ord på samme måde som os selv? Og allerede før det kommer preferencerne jo i spil, som du også er inde på.
High fidelity, som værende høj troværdighed, er også lidt en illusion. Det kan godt være, at det er fint at kende til lyden af live musik, men hjemme hos mig, er det ikke det, der bliver spillet mest. Det er nærmere musik, hvor produceren selv har været en del af den kunstneriske proces, således at musikken måske nok bliver rigtig god, men ikke får en 100% naturlig klang. Så kan man tage enkle to-mikrofons optagelser, men de præsenterer stadig første led i "forvrængningskæden". Så her kan man heller ikke sige noget endeligt, selvom det nok er manges drøm, at komme dertil, hvor man ikke kan adskille live musik fra den musik, der kommer fra højttalere. Inden da, skal der nok en anden indspilningsteknologi til.
Dermed er jeg jo også ganske enig med dig. Du afslutter med at spørge om ikke vi selv i virkeligheden er det svageste led. Det er vi måske nok, da vi tit gør vi det svært for os selv, at fordybe os i musikken på grund af dagligdagens andre gøremål og tanker om alt muligt irrelevant. Men man kan også vende den om og sige, at vi måske er det stærkeste led i kæden, da vi har evnen til at blande den opfattede lyd med følelser fra tidligere oplevelser i forbindelse med musikken og dermed give en ganske unik dimension til noget, der egentlig blot er hurtige, harmoniske ændringer i lufttrykket. Relationen og forbindelsen til musikken kommer indenfra og musikken er blot en hjælp til at bringe disse følelser op til overfladen.