Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Av......

Re: Av......

Indlægaf dreamz » ons feb 15, 2012 11:33

strand skrev:Jeg tror ikke at cd’en og afspiller er sÃ¥ død i nu som sÃ¥ mange pÃ¥stÃ¥r, jeg tror at det vil gÃ¥ lang tid inden vi ser den helt overhalet i lyd kvalitet, hurtighed og nemhed hvad angÃ¥r betjening.  Der er simpelhed for meget at skulle tage stilling til nÃ¥r det kommer til løsningen DAC og computer, hvis man vil op pÃ¥ et rimeligt kvalitets niveau i lyd,  det er ikke for menig mand eller kvinde og forbudt for smÃ¥ børn. Der vil stadig være en interesse i at udviklede endnu bedre afspiller, til endnu billiger penge, og der vil stadig være et tilstrækkeligt salg af cd’er og Dvdér, den nærmeste fremtiden er nok multi afspiller ala oppo Bdp 95, men den mÃ¥ stadig se sig overgÃ¥et pÃ¥ lydsiden hvad angÃ¥r decideret mellem klasse cd afspiller.


Telefaxen er skam heller ikke helt død, og der kommer helt sikkert til at gå et par år endnu, før den kære cd-spille kan lægges i graven. Min pointe er bare, at det fysiske medie som en cd er uddøende; om det så er godt eller skidt for den audiofile udvikling kan kun tiden vise. Siden gennembrudet for mp3 - og vel især (u)lovlig fildeling - har musikbranchen fundet ud af, at forbrugerne vil have musikken i flydende digital form - og altså ikke nødvendigvis som en blank skive. Det viser den succes, iTunes og Spotify har fået.

Men mp3 har også vist, at det store flertal af forbrugere ikke går så højt op i lydkvalitet; standarden på iTunes var i starten 128 kb/s - den er vist 192 i dag. På den anden side har vi set fremkomsten af high rez musik i lossless format og med bitdybde og samplingsfrekvens, der overgår cd'en. Men desværre har store dele af musikbranchen indledt den Store Loudness Krig, hvor det handler om at musik skal indspilles så højt som muligt, så selv de stille passager bliver pumpet. Og så er det altså temmelig ligegyldigt om man har eksempelvis Californiacation med Red Hot Chili Peppers i 24/96; lyden er stadig rædselsfuld - men musikken er nu fed ;-)

Så mens der er noget, der taler for, at den digitale udvikling kan blive til fordel for de audiofile kunder, er der desværre en masse, der går i den forkerte retning.

Måske jeg hellere skal sammenligne CD'en med fastnettelefonen, som mange (ældre) holder fast(!) i, mens yngre familjer forlængst har cuttet kobberet til fordel for smarte mobiltelefoner.
/dreamz
Brugeravatar
dreamz
Supermedlem
 
Indlæg: 1470
Tilmeldt: ons mar 19, 2008 11:25
Geografisk sted: From the far side of the ocean

Re: Av......

Indlægaf strand » ons feb 15, 2012 12:25

Nu har jeg heller ikke fastnettelefon ej heller telefax, men jeg fortrækker at kigge familie billeder i et fysisk fotoalbum, frem for en computerskærm, der er bare ting der er feder i fysiske formater. Ingen tvivl om af cd salget er dalende, og det vil nok forsætte med at dale til det finder et naturligt lavpunkt, men det lavpunkt vil være nok til at der stadig vil blive udgivet musik på cd, og der vil stadig blive produceret nye afspiller , dog vil krævet nok være at de skal kunne mere end bare afspille blanke skiver.
strand
Seniormedlem
 
Indlæg: 765
Tilmeldt: søn dec 14, 2008 17:26
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Av......

Indlægaf dreamz » ons feb 15, 2012 12:38

Der bliver stadig solgt masser af kassettebånd, og derfor har du da ret i, at der stadig vil blive solgt såvel cd'er som afspillere mange år fremover; cd'en vil næppe fortsætte med at være den primære kilde, sådan som den vel har været de sidste 20 år.

Jeg synes også, at den gamle LP som fysisk størrelse er lækrere end cd'en - især coveret. Faktisk ser man, at coveret for ny musik mest af alt ligner en app, som kan begå sig som ikon i iTunes butikken.

Men det, der undrer mig mest, er den konservatisme, de traditionelle hifi-producenter griber hele denne streaming-bølge an på; de mest fremsynede af dem bygger et apparat, som ligner en cd-afspiller til forveksling, propper noget pc-grej med Linux indeni og sælger den som high-end streamer for 10.000-15.000. Alt imens nye aktører (inden for audio) som Sonos og Logitech løber med hele markedet.

Og jeg mener, du tager fejl, når du skriver, at betjeningen er besværlig. Alt hvad der kræves er en NAS og en iPad; min 5-årige datter har (desværre ;- ) ingen problemer med at få Rasmus Seebach ud af højttalerne.
/dreamz
Brugeravatar
dreamz
Supermedlem
 
Indlæg: 1470
Tilmeldt: ons mar 19, 2008 11:25
Geografisk sted: From the far side of the ocean

Re: Av......

Indlægaf strand » ons feb 15, 2012 13:24

Angående betjening, så var min anke på pc baseret afspilning, der er en del opsætning på selve pc der skal være i orden, og det kræve en del stillingens tagen for at det spiller max. Ingen tvivl om at systemer som sonos og Logitech er nemme at betjene.

Syndes det gå begge vej med coveret på cd, syndes også der er dem der er gjort en del ud af, tag eksempel Kate Bush - 50 Wordes for snow på cd, det er sku da et fedt cover.

Rasmus Seebach kommer også ud af højttalerne her til stor fryd for min datter på 9, dog på cd.
strand
Seniormedlem
 
Indlæg: 765
Tilmeldt: søn dec 14, 2008 17:26
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Av......

Indlægaf MV » ons feb 15, 2012 15:16

Mr.Avantgarde:

Tit har man en tendes til at tænke på tingene som adskilte og separate, men jeg foretrækker nu at se på tingene som værende et samlet hele. Det er vidt forskelligt, hvordan vi ser på et givent setup. Du ser på det som enkelte komponenter, der hver kan noget specifikt, som så går igen lige meget hvilket system, man placerer det i. Jeg ser det som et samlet system, hvor de forskellige enheder komplimenterer og påvirker hinanden frem og tilbage, og dermed bliver 3 forskellige enheder til 1 enkelt enhed, fordi de skal arbejde sammen om at reproducere lyden. Jeg mener heller ikke at den objektive lytning findes. Der er intet objektivt ved mennesket, og især vores ører er ikke ret godt beregnede som måleinstrumenter, ligesom hjernen, på de fleste mennesker, bare ikke er ret godt til at holde fokus (prøv at tælle til 10 uden at tænke på noget som helst andet). Det er forresten 100% fint med mig at vi ikke er enige, jeg vil ikke prøve at prakke dig mine synspunkter på.

Når jeg lytter til musik, forsøger jeg at slå hjernen fra, såvidt muligt. Jeg åbner mig overfor lyden, og jeg kan ganske fint føle musikken fra første tone. Men det er ikke det, jeg gør, når jeg lytter efter forskelligheder. Jeg gør faktisk ingenting, jeg åbner mig sådan set ved at slappe af og lytte fordomsfrit, blot for at musikkens essens nemmere bliver registreret. Du har igen nogle andre måder at komme ind til musikkens kerne på, hvilket er fint, der virker sikkert fint. Man kan måske sige det på den måde, at jeg ikke er interesseret i mit anlægs gengivelse eller hemmeligheder, men i gengivelsen af musikken. Mit anlæg er et værktøj, som helst skal træde i baggrunden for at lade musikken komme frem.

Jeg er eller bÃ¥de enig og uenig i din sidste skrivelse om mid-fi vs. high-end. Et ellers andet sted er det ogsÃ¥ bare nogle betydningsløse ord, som dækker over en langt mere kompliceret størrelse. For nÃ¥r high-end setuppets enkelte enheder ikke fungerer harmonisk sammen, sÃ¥ ser jeg det som mid-fi og omvendt hvis mid-fi bliver kombineret ordentligt og gÃ¥r op i en højere enhed, sÃ¥ mÃ¥ det være high-end. Der, jeg gerne vil hen, er, at det handler om systemet og ikke om de enkelte enheder. For man kan meget vel putte monster dyre rør i en konstruktion, som der aldrig skulle have været rør i, og sige, at det er en high-end konstruktion, selvom de lyder af pommern til. Men jeg ville ikke kalde det high-end.  :)
MV
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 180
Tilmeldt: lør nov 12, 2005 15:28

Re: Av......

Indlægaf Mr.Avantgarde » lør feb 18, 2012 13:13

MV skrev:Mr.Avantgarde:

Tit har man en tendes til at tænke på tingene som adskilte og separate, men jeg foretrækker nu at se på tingene som værende et samlet hele. Det er vidt forskelligt, hvordan vi ser på et givent setup. Du ser på det som enkelte komponenter, der hver kan noget specifikt, som så går igen lige meget hvilket system, man placerer det i. Jeg ser det som et samlet system, hvor de forskellige enheder komplimenterer og påvirker hinanden frem og tilbage, og dermed bliver 3 forskellige enheder til 1 enkelt enhed, fordi de skal arbejde sammen om at reproducere lyden. Jeg mener heller ikke at den objektive lytning findes. Der er intet objektivt ved mennesket, og især vores ører er ikke ret godt beregnede som måleinstrumenter, ligesom hjernen, på de fleste mennesker, bare ikke er ret godt til at holde fokus (prøv at tælle til 10 uden at tænke på noget som helst andet). Det er forresten 100% fint med mig at vi ikke er enige, jeg vil ikke prøve at prakke dig mine synspunkter på.

Igen...der er ikke helt dækning for dit synspunkt her.
Jeg ser et system som et hele på den ene side og det enkelte produkt i en given kæde på den anden som udstyret med et bestemt potentiale. Det er sidstnævnte, vi via systematik kan få afdækket og det bør afdækkes - af anmeldere. Jeg synes nu ellers jeg prøvede at forklare dig, at intet er bedre end en kædes svageste led, hvorefter der var underforstået at jeg netop forholdte mig til kæden først og fremmest.

jeg er ligeledes uenig i, at mennesket ikke til sit formål skulle være udstyret med et par glimrende "måleinstrumenter" i form af vore ører. De er mangegange bedre end et hvilket som helst målekompleks. At der findes arter, der kan høre primært højere frekvenser end os som art er i den sammenhæng underordnet. Det, der er interessant er ikke frekvensområdets omfang, men den neutrologisk processering. Og her er mennesket fantastisk, ja nærmeste enestående.
MV skrev:
Når jeg lytter til musik, forsøger jeg at slå hjernen fra, såvidt muligt. Jeg åbner mig overfor lyden, og jeg kan ganske fint føle musikken fra første tone. Men det er ikke det, jeg gør, når jeg lytter efter forskelligheder. Jeg gør faktisk ingenting, jeg åbner mig sådan set ved at slappe af og lytte fordomsfrit, blot for at musikkens essens nemmere bliver registreret. Du har igen nogle andre måder at komme ind til musikkens kerne på, hvilket er fint, der virker sikkert fint. Man kan måske sige det på den måde, at jeg ikke er interesseret i mit anlægs gengivelse eller hemmeligheder, men i gengivelsen af musikken. Mit anlæg er et værktøj, som helst skal træde i baggrunden for at lade musikken komme frem.

Du tager ganske meget fejl, hvis du tror, at du så at sige slår hjernen fra ved musiklytning. Man kan jo se scanninger af hjernen, når den fødes med musik og aktiviteten i visse hjerneområder eksploderer, hvorefter det ikke kna komme på tale, at hjernen er afslappet. Faktisk lige omvendt. Når dette er sagt så er det da muligt at associere musiklytning og afslapning med hinanden, men det er ikke en afslapning, der har at gøre med afslapning af hjernen som sådan. Tværtimod.

At nÃ¥ ind til musikkens hemmeligheder handler om subtilitet. Djævlen er i detaljen siger man og noget er der om det. For at der er vitterlig hemmeligheder i musikkens mest subtile detaljer; noget mange  mellemklassesystemer og endda ogsÃ¥ en del sÃ¥kaldte high-end systemer slører alt for meget.  Resultatet er som oftest at musikken surfer pÃ¥ overfladen og man kommer ikke helt ind; der er en distance ml. musik og lytter. For de fleste udgør dette ikke noget problem, men vi er nogle for hvem det er helt centralt at fÃ¥ afdækket sÃ¥ meget som overhovedet muligt for at opnÃ¥ fuld tilfredsstillelse.

MV skrev:
Jeg er eller bÃ¥de enig og uenig i din sidste skrivelse om mid-fi vs. high-end. Et ellers andet sted er det ogsÃ¥ bare nogle betydningsløse ord, som dækker over en langt mere kompliceret størrelse. For nÃ¥r high-end setuppets enkelte enheder ikke fungerer harmonisk sammen, sÃ¥ ser jeg det som mid-fi og omvendt hvis mid-fi bliver kombineret ordentligt og gÃ¥r op i en højere enhed, sÃ¥ mÃ¥ det være high-end. Der, jeg gerne vil hen, er, at det handler om systemet og ikke om de enkelte enheder. For man kan meget vel putte monster dyre rør i en konstruktion, som der aldrig skulle have været rør i, og sige, at det er en high-end konstruktion, selvom de lyder af pommern til. Men jeg ville ikke kalde det high-end.  :)


Nej, midfi bliver aldrig high-end. Det er en vildfarelse. Problemet er mere at alt for meget har fået betegnelsen high-end.
Mr.Avantgarde
Supermedlem
 
Indlæg: 1113
Tilmeldt: fre feb 10, 2012 20:50

Re: Av......

Indlægaf strand » lør feb 18, 2012 14:19

Mr.Avantgarde skrev:Det var ikke så godt:

http://www.whathifi.com/review/rega-apollo-r


Den her er god  http://www.stereo.de/

Vælge "Ausgabe durchblättern" i højre siden, og blader frem til side 40/ 41, dog kan det være svært at læse for dem der ikke ser så godt. Men en top anmeldelse er det :D
strand
Seniormedlem
 
Indlæg: 765
Tilmeldt: søn dec 14, 2008 17:26
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Av......

Indlægaf P.H. » lør feb 18, 2012 14:32

strand skrev:, den nærmeste fremtiden er nok multi afspiller ala oppo Bdp 95, men den må stadig se sig overgået på lydsiden hvad angår decideret mellem klasse cd afspiller.


Mener nu at omtalte Oppo klarer sig fint sammenlignet med mellemklasseafspillere. "Hifi Choice"  placerer den som én af de bedste cd-afspillere i klassen op til 10K
Sony SCD XA333ES/Swoboda Superupgrade+
Ripstreamer XL, SSD/Modif. SoundDefined
Emm Labs Dac2X
BAT VK52SE
BAT VK255SE
Buchardt s400, Dynaudio 6
NLE, Swoboda, Acoustic Revive
Sugden Headmaster (Det hedder den! Det er ikke noget sjofelt)
Grado GS1000
P.H.
Seniormedlem
 
Indlæg: 957
Tilmeldt: søn feb 19, 2006 22:11
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Av......

Indlægaf strand » lør feb 18, 2012 14:55

P.H. skrev:
strand skrev:, den nærmeste fremtiden er nok multi afspiller ala oppo Bdp 95, men den må stadig se sig overgået på lydsiden hvad angår decideret mellem klasse cd afspiller.


Mener nu at omtalte Oppo klarer sig fint sammenlignet med mellemklasseafspillere. "Hifi Choice"  placerer den som én af de bedste cd-afspillere i klassen op til 10K


Det jeg skrev var nok en sandhed med modifikationer, som cd afspiller ligger Oppo´s styrke i den balanceret udgang, hvorimod RCA udgangen ikke er lige så god til cd, det gør at der er bedre alternativ i mellem klassen hvis det er , hvis rca er at fortrække.
strand
Seniormedlem
 
Indlæg: 765
Tilmeldt: søn dec 14, 2008 17:26
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Av......

Indlægaf Mr.Avantgarde » lør feb 18, 2012 15:25

strand skrev:
Mr.Avantgarde skrev:Det var ikke så godt:

http://www.whathifi.com/review/rega-apollo-r


Den her er god  http://www.stereo.de/

Vælge "Ausgabe durchblättern" i højre siden, og blader frem til side 40/ 41, dog kan det være svært at læse for dem der ikke ser så godt. Men en top anmeldelse er det :D


Tak, men det er for småt til at læse. Jeg kan dog se, at den modtager 70% for lydkvalitet, hvilket vel også er ganske middelmådigt.

Den gamle Apollo fik af samme magasin 79%  !!!!!!!!
Mr.Avantgarde
Supermedlem
 
Indlæg: 1113
Tilmeldt: fre feb 10, 2012 20:50

Re: Av......

Indlægaf MV » lør feb 18, 2012 15:35

Igen...der er ikke helt dækning for dit synspunkt her.
Jeg ser et system som et hele på den ene side og det enkelte produkt i en given kæde på den anden som udstyret med et bestemt potentiale. Det er sidstnævnte, vi via systematik kan få afdækket og det bør afdækkes - af anmeldere. Jeg synes nu ellers jeg prøvede at forklare dig, at intet er bedre end en kædes svageste led, hvorefter der var underforstået at jeg netop forholdte mig til kæden først og fremmest.

jeg er ligeledes uenig i, at mennesket ikke til sit formål skulle være udstyret med et par glimrende "måleinstrumenter" i form af vore ører. De er mangegange bedre end et hvilket som helst målekompleks. At der findes arter, der kan høre primært højere frekvenser end os som art er i den sammenhæng underordnet. Det, der er interessant er ikke frekvensområdets omfang, men den neutrologisk processering. Og her er mennesket fantastisk, ja nærmeste enestående.


Det jeg mener med led, er netop, at man isolerer leddene. Det er jo den gængse metode i hifi-verdenen, og få stiller spørgsmålstegn ved dette, men at tænke på det som kædens svageste led, er nok en grov forsimpling, som ikke tager hensyn til den kompleksitet, som en hifi-kæde hænger sammen med. Det er også fint nok, men et produkts performance varierer så meget i forskellige opsætninger, at jeg ikke mener, at en enkelt enheds ydelse kan isoleres i et enkelt setup. Et reference-anlæg, der kan afsløre alt ved en enkelt enhed, ser jeg som værende en illusion.

Ørene er bestemt ikke dårlige, men spidskompetencerne ved ørene ligger nok nærmere i at genkende rytmer og skille harmoniske lyde fra uharmoniske lyde. I virkeligheden er det nok hjernen, der er problemet og opfattelsen af lyde. Øret skal nok være ganske præcist, men hjernen vandrer hele tiden og bliver påvirket af vores humør, hvilket igen påvirker vores sanser, herunder hørelsen. Netop derfor kan vi ikke bare tro, at vi kan lytte objektivt. Det er slet ikke muligt, men man kan dog gøre sin hjerne klar til at lytte, og dermed kommer jeg til det næste punkt.

Du tager ganske meget fejl, hvis du tror, at du så at sige slår hjernen fra ved musiklytning. Man kan jo se scanninger af hjernen, når den fødes med musik og aktiviteten i visse hjerneområder eksploderer, hvorefter det ikke kna komme på tale, at hjernen er afslappet. Faktisk lige omvendt. Når dette er sagt så er det da muligt at associere musiklytning og afslapning med hinanden, men det er ikke en afslapning, der har at gøre med afslapning af hjernen som sådan. Tværtimod.

At nÃ¥ ind til musikkens hemmeligheder handler om subtilitet. Djævlen er i detaljen siger man og noget er der om det. For at der er vitterlig hemmeligheder i musikkens mest subtile detaljer; noget mange  mellemklassesystemer og endda ogsÃ¥ en del sÃ¥kaldte high-end systemer slører alt for meget.  Resultatet er som oftest at musikken surfer pÃ¥ overfladen og man kommer ikke helt ind; der er en distance ml. musik og lytter. For de fleste udgør dette ikke noget problem, men vi er nogle for hvem det er helt centralt at fÃ¥ afdækket sÃ¥ meget som overhovedet muligt for at opnÃ¥ fuld tilfredsstillelse.


For at præcisere, så slår jeg ikke hjernen fra, det er klart nok, at den skal bruges til at opfatte og processere lyde (og generelt holde gang i vitale organer, naturligvis). Derimod slapper jeg af, åbner op for min opfattelse og rydder hjernen for tanker, hvilket man dog ikke bare gør, da det kræver noget træning. Det betyder, at jeg med det samme er inde i en tilstand, som gør mig i stand til at være inde i musikken fra første tone, noget som man normalt ellers først kommer efter lidt tid med musiklytning. Som en lille bonus, gør det mig i stand til lytte til helheden og selve musikken uden at fortabe mig i detaljer eller analysering af musikken. På den måde kan man vil sige, at jeg minimerer distancen mellem mig og musikken betragteligt.

Nej, midfi bliver aldrig high-end. Det er en vildfarelse. Problemet er mere at alt for meget har fået betegnelsen high-end.


Det kommer an pÃ¥, hvad der er high end. Som jeg tidligere har været inde pÃ¥, sÃ¥ er harmonien og sammenhængen langt mere high end i min optik end ultimativt mange detaljer og ultra præcist perspektiv. Problemet er mÃ¥ske nok ogsÃ¥, at mange folk tror de har monopol pÃ¥ at vide, hvad der er high end. Men jo, man kan da godt spotte en tendens til at den term bliver brugt langt oftere end tidligere, men det er svært for mig at se, hvorfor det er et problem. Det er bare et ord, som bliver udvandet. Folk, der er interesseret i high end, skal nok kende forskel pÃ¥ det ene og det andet.  :)
MV
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 180
Tilmeldt: lør nov 12, 2005 15:28

Re: Av......

Indlægaf strand » lør feb 18, 2012 16:04

Mr.Avantgarde skrev:
strand skrev:
Mr.Avantgarde skrev:Det var ikke så godt:

http://www.whathifi.com/review/rega-apollo-r


Den her er god  http://www.stereo.de/

Vælge "Ausgabe durchblättern" i højre siden, og blader frem til side 40/ 41, dog kan det være svært at læse for dem der ikke ser så godt. Men en top anmeldelse er det :D


Tak, men det er for småt til at læse. Jeg kan dog se, at den modtager 70% for lydkvalitet, hvilket vel også er ganske middelmådigt.

Den gamle Apollo fik af samme magasin 79%  !!!!!!!!


Jo jo det var jo den gamle Apollo, som ogsÃ¥ havde prædikatet Astronomical high end bargin, og var en fantatisk maskine til prisen, men 70% er da ganske hæderligt af den ny.  Bladet kan jo ogsÃ¥ købes, hvis anmeldselsen har interesse, dog skal det siges at de tysker har en forkærlighed for Rega generelt, og mÃ¥ske anmeldelsen afspejler dette, jeg har ikke selv hørt den ny, men grim er den.
strand
Seniormedlem
 
Indlæg: 765
Tilmeldt: søn dec 14, 2008 17:26
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Av......

Indlægaf Mr.Avantgarde » lør feb 18, 2012 16:51

MR.Avantgarde skrev:Igen...der er ikke helt dækning for dit synspunkt her.
Jeg ser et system som et hele på den ene side og det enkelte produkt i en given kæde på den anden som udstyret med et bestemt potentiale. Det er sidstnævnte, vi via systematik kan få afdækket og det bør afdækkes - af anmeldere. Jeg synes nu ellers jeg prøvede at forklare dig, at intet er bedre end en kædes svageste led, hvorefter der var underforstået at jeg netop forholdte mig til kæden først og fremmest.

jeg er ligeledes uenig i, at mennesket ikke til sit formål skulle være udstyret med et par glimrende "måleinstrumenter" i form af vore ører. De er mangegange bedre end et hvilket som helst målekompleks. At der findes arter, der kan høre primært højere frekvenser end os som art er i den sammenhæng underordnet. Det, der er interessant er ikke frekvensområdets omfang, men den neutrologisk processering. Og her er mennesket fantastisk, ja nærmeste enestående.

MV skrev:Det jeg mener med led, er netop, at man isolerer leddene. Det er jo den gængse metode i hifi-verdenen, og få stiller spørgsmålstegn ved dette, men at tænke på det som kædens svageste led, er nok en grov forsimpling, som ikke tager hensyn til den kompleksitet, som en hifi-kæde hænger sammen med. Det er også fint nok, men et produkts performance varierer så meget i forskellige opsætninger, at jeg ikke mener, at en enkelt enheds ydelse kan isoleres i et enkelt setup. Et reference-anlæg, der kan afsløre alt ved en enkelt enhed, ser jeg som værende en illusion.


Nej. Det er helt i orden via sammenligning med kun en ubekendt i systemet, nemlig testemnet, at finde frem til forskellene ml. A og B, herunder at få udredt hvilket potentiale de givne produkter besidder. Derudover bør man, som vi begge også har berørt, ligeledes forholde sig synergieffekten ved produkterne i det givne system og gerne medindrage dette aspekt, hvilket i øvrigt sjældent ses i anmeldelser.
Der er sådan set ikke så megen kompleksitet ved denne metode. Det handler om metoden og den skal være korrekt, dvs. kun een ubekendt.
Det er jf. mine erfaringer videre ikke korrekt, når du hævder at det samme produkt performer vidt forskelligt i forskellige systemer. Som jeg skrev tidligere i denne tråd, så har det for mig aldrig været noget problem at identifice lydsignaturen af produkt X i system A, B og C. At man så, som du slår på tromme for, kan hævde, at produkt X måske har størst synergi med system C f.eks., har jeg ingen problemer med. Det kan endog være ganske fornuftigt også at inddrage netop dette og dermed i højere grad at få inkluderet sammensætnings-aspektet, som er noget nedtonet i anmeldelser beklageligvis. Jeg mener faktisk her som dig, at dette område burde langt længere frem i skoene.

MV skrev:Ørene er bestemt ikke dårlige, men spidskompetencerne ved ørene ligger nok nærmere i at genkende rytmer og skille harmoniske lyde fra uharmoniske lyde. I virkeligheden er det nok hjernen, der er problemet og opfattelsen af lyde. Øret skal nok være ganske præcist, men hjernen vandrer hele tiden og bliver påvirket af vores humør, hvilket igen påvirker vores sanser, herunder hørelsen. Netop derfor kan vi ikke bare tro, at vi kan lytte objektivt. Det er slet ikke muligt, men man kan dog gøre sin hjerne klar til at lytte, og dermed kommer jeg til det næste punkt.


Menneskets spidskompetence udi auditive meriter er såre simpelt den, at vi som art forstår musik. Jeg har ikke set forskningsresultater, der tenderer at andre arter skulle formå denne disciplin også.

At vi kan være påvirkede over dagen at det ene og andet er jo selvklart og ligeldes kan det ej heller udelukkes, at det kan influere på lysten til sansebrugen. Men hele den neurologiske proces, der driver og processerer hørelsen, er mig bekendt helt autonom og automatiseret via synapseforgreninger, vi på ingen måde har adgang til. Så al lytning er i den forstand objektiv. Det, der kan flimre billedet er altså mestendels stresspåvirkninger, men jeg mener ikke disse på nogen måde påvirker selve den neurologiske processering, men derimod lysten til at anvende denne i nuet.
Der hvor vi til gengæld kan tale om varians mellem forskellige lyttere, er, som du selv berører, i netop deres neurologiske styrke i de områder af hjernen, der bearejder auditive stimuli. Her har vi set voldsomme forskelle via scanning ml. musikere og almindelige mennesker således at herneaktivtitetsniveau er hævet hos musikerne (altså indrrager de mere hjernekraft i deres bearbejdning) sammenlignet med ikke musikere.

Og deri ligger det subjektive ved lytning.

Du tager ganske meget fejl, hvis du tror, at du så at sige slår hjernen fra ved musiklytning. Man kan jo se scanninger af hjernen, når den fødes med musik og aktiviteten i visse hjerneområder eksploderer, hvorefter det ikke kna komme på tale, at hjernen er afslappet. Faktisk lige omvendt. Når dette er sagt så er det da muligt at associere musiklytning og afslapning med hinanden, men det er ikke en afslapning, der har at gøre med afslapning af hjernen som sådan. Tværtimod.

At nÃ¥ ind til musikkens hemmeligheder handler om subtilitet. Djævlen er i detaljen siger man og noget er der om det. For at der er vitterlig hemmeligheder i musikkens mest subtile detaljer; noget mange  mellemklassesystemer og endda ogsÃ¥ en del sÃ¥kaldte high-end systemer slører alt for meget.  Resultatet er som oftest at musikken surfer pÃ¥ overfladen og man kommer ikke helt ind; der er en distance ml. musik og lytter. For de fleste udgør dette ikke noget problem, men vi er nogle for hvem det er helt centralt at fÃ¥ afdækket sÃ¥ meget som overhovedet muligt for at opnÃ¥ fuld tilfredsstillelse.

MV skrev:For at præcisere, så slår jeg ikke hjernen fra, det er klart nok, at den skal bruges til at opfatte og processere lyde (og generelt holde gang i vitale organer, naturligvis). Derimod slapper jeg af, åbner op for min opfattelse og rydder hjernen for tanker, hvilket man dog ikke bare gør, da det kræver noget træning. Det betyder, at jeg med det samme er inde i en tilstand, som gør mig i stand til at være inde i musikken fra første tone, noget som man normalt ellers først kommer efter lidt tid med musiklytning. Som en lille bonus, gør det mig i stand til lytte til helheden og selve musikken uden at fortabe mig i detaljer eller analysering af musikken. På den måde kan man vil sige, at jeg minimerer distancen mellem mig og musikken betragteligt.


Se..det er ganske fint, det, du siger her. For det er nemlig sådan at musik sætter gang i enorm hjerneaktivitet, hvorefter al snak om "at slå hjernen fra" er helt forkert. Men det musik jo kan, er at slappe os af...derved at man får overfokus på een bestemt stimuli, hvorefter andre kan nedtones eller svinde. Det er deri afslapningsfornemmelsen ligger, vil jeg tro. I øvrigt skal du være opmærksom på, at du i ovennævnte faktisk også tilkendegiver dine præferencer. Du ønsker en bestemt (afslappet tilstand). Herover kan jeg så for min del hævde, at jeg har det noget anderledes om end jeg også kan genkende din præference delvis i min. Jeg ønsker nemlig ikke afslap´ning, når jeg lytter. Jeg ønsker kropslig energi og medleven.
Og for at at sige det ligeud...så tror jeg mange diskussioner om det ene og andet kan ligge i, at vi ikke præcist nok får vore præferencer på skrift. At du ønsker den og den lyd, fordi den betyder noget for dig, er en vigtig information, som enhver skal respektere. Det er dine præferencer og i mit univers kan man sådan set ikke tillade sig at kritisere disse så længe du hævder, at disse giver dig størst musikalsk nydelse.

For mange år siden kan jeg huske en diskussion 2 af mine lyttevenner og jeg havde. Vi diskuterede hvorvidt vores psykologiske profil spillede en rolle i de anlæg, vi hver især mente tjente os bedst. Og vi kom faktisk allerede dengang frem til, at denne måtte spille en rolle. For til trods for fuldstændig enighed om hi-fi parametrene på de ting, vi lyttede, så var bundlinjen nogle gange, at vi qua vore præferencer ikke altid ville vælge det "objektivt" bedste produkt i en given sammenhæng.

Så...som du kan se...er vi nok uenige, men så alligevel ikke så meget, når det kommer til stykket.

Mr.Avantgarde skrev:Nej, midfi bliver aldrig high-end. Det er en vildfarelse. Problemet er mere at alt for meget har fået betegnelsen high-end.

MV skrev:Det kommer an pÃ¥, hvad der er high end. Som jeg tidligere har været inde pÃ¥, sÃ¥ er harmonien og sammenhængen langt mere high end i min optik end ultimativt mange detaljer og ultra præcist perspektiv. Problemet er mÃ¥ske nok ogsÃ¥, at mange folk tror de har monopol pÃ¥ at vide, hvad der er high end. Men jo, man kan da godt spotte en tendens til at den term bliver brugt langt oftere end tidligere, men det er svært for mig at se, hvorfor det er et problem. Det er bare et ord, som bliver udvandet. Folk, der er interesseret i high end, skal nok kende forskel pÃ¥ det ene og det andet.  :)
[/quote]

Du har da ret i, at opfattelsen af, at hvad der er high-end er influeret af egne præferencer i en slags dialektik med referencen eller erindringen om referencen.
Nu er ord ikke bare ord. De skaber en associationssammenhæng sprogligt set og får en vidtrækkende forgrening af tanker i spil i hjernen og påvirker os derigennem. Og meget af denne påvirkning er ubevidst. Så jo...det er sandelig vigtig med ord. og afklaring og afgrænsning heraf.

Det er sådan set ikke det store problem at definere high-end, det er mere forskellige personers opfattelse af, hvilken lyd, der så rent faktisk er udtryk for high-end, der udgør problemet eller udfordringen om du vil.

Dernæst problemet omkring anmeldere, som startede denne tråd. For har jeg ikke ret i, at det er problem, at magasiners anmeldere ikke får præciseret den enkelte anmelders præferencer og lydideal under anmeldelsen. Jeg siger at det er ...for jeg kan ikke forholde mig til anmeldelsen uden at kende præferencen og systemet.

Jeg mener ikke det er urimeligt at kræve, at anmeldere skal teste produkter på nær high-end udstyr. Hvis ikke dette sker, så får anmelder ikke en chance for at høre potentialet i et produkt, og anmeldelsen er følgelig reduceret til det, du hævder gælder, nemlig at et produkts lyd kun siger noget om produktets lyd i lige netop den sammenhæng, det indgår i.

Men det er selvsagt forkert, som jeg ser det. Produkt X skulle gerne opføre sig ens i andre systemer f.sv.a de mere objektive kriterier, man kan undersøge via metode og mine erfaringer er, at det gør de også. At man så af synergimæssige og præferencemæssige årsager kan fravælge det objektivt bedste produkt, har jeg intet problem med og jeg har selv været i en session, hvor det skete.
Mr.Avantgarde
Supermedlem
 
Indlæg: 1113
Tilmeldt: fre feb 10, 2012 20:50

Re: Av......

Indlægaf MV » man feb 20, 2012 10:25

Nej. Det er helt i orden via sammenligning med kun en ubekendt i systemet, nemlig testemnet, at finde frem til forskellene ml. A og B, herunder at få udredt hvilket potentiale de givne produkter besidder. Derudover bør man, som vi begge også har berørt, ligeledes forholde sig synergieffekten ved produkterne i det givne system og gerne medindrage dette aspekt, hvilket i øvrigt sjældent ses i anmeldelser.
Der er sådan set ikke så megen kompleksitet ved denne metode. Det handler om metoden og den skal være korrekt, dvs. kun een ubekendt.
Det er jf. mine erfaringer videre ikke korrekt, når du hævder at det samme produkt performer vidt forskelligt i forskellige systemer. Som jeg skrev tidligere i denne tråd, så har det for mig aldrig været noget problem at identifice lydsignaturen af produkt X i system A, B og C. At man så, som du slår på tromme for, kan hævde, at produkt X måske har størst synergi med system C f.eks., har jeg ingen problemer med. Det kan endog være ganske fornuftigt også at inddrage netop dette og dermed i højere grad at få inkluderet sammensætnings-aspektet, som er noget nedtonet i anmeldelser beklageligvis. Jeg mener faktisk her som dig, at dette område burde langt længere frem i skoene.


Jeg kan kunne jo stille spørgsmål ved, hvorvidt der nu også kun er en enkelt ubekendt i systemet. Som jeg ser det, er alle komponenterne i bund og grund ubekendte, fordi man ikke har prøvet dem på kryds og tværs med andre komponenter og i andre rum.

Når det kommer til en enheds lydsignatur og hvor meget, man kan identificere denne på ens eget anlæg overfor hvor meget, der så går igen på et andet anlæg, så har vi meget forskellige holdninger. Måske det ville tjene tråden bedst, hvis vi lod den ligge lidt.

For lige at kommentere på anmeldelser, så mener jeg bestemt også, at de godt kunne fokusere lidt mere på synergieffekten, men jeg så nu helst, det så blev arrangeret sådan, at der også blev testet på forskellige anlæg, så man fik den reelle ydelse i andre opsætninger i stedet for et mere eller mindre kvalificeret gæt. Måske kunne man forestille sig et produkt, som blev testet relativt kort tid hos 3-4 forskellige anmeldere. Det mener jeg, ville give en helt anden og mere nuanceret anmedelse og give læseren meget mere indblik i produktets potentiale. På denne måde får man nemlig også andre rum med, hvilket jo især er relevant for højttalere.

Menneskets spidskompetence udi auditive meriter er såre simpelt den, at vi som art forstår musik. Jeg har ikke set forskningsresultater, der tenderer at andre arter skulle formå denne disciplin også.

At vi kan være påvirkede over dagen at det ene og andet er jo selvklart og ligeldes kan det ej heller udelukkes, at det kan influere på lysten til sansebrugen. Men hele den neurologiske proces, der driver og processerer hørelsen, er mig bekendt helt autonom og automatiseret via synapseforgreninger, vi på ingen måde har adgang til. Så al lytning er i den forstand objektiv. Det, der kan flimre billedet er altså mestendels stresspåvirkninger, men jeg mener ikke disse på nogen måde påvirker selve den neurologiske processering, men derimod lysten til at anvende denne i nuet.
Der hvor vi til gengæld kan tale om varians mellem forskellige lyttere, er, som du selv berører, i netop deres neurologiske styrke i de områder af hjernen, der bearejder auditive stimuli. Her har vi set voldsomme forskelle via scanning ml. musikere og almindelige mennesker således at herneaktivtitetsniveau er hævet hos musikerne (altså indrrager de mere hjernekraft i deres bearbejdning) sammenlignet med ikke musikere.

Og deri ligger det subjektive ved lytning.


Her er jeg jo mere eller mindre enig, og jeg tror vi skriver det samme med forskellige ord. Men netop fordi det vigtigste led i hørelsen, opfattelsen og processeringen af lyden, er subjektiv, kan man simpelthen ikke lytte objektivt. Som jeg nævnte tidligere, er hjernen en besværlig dansemakker, og blot det at tælle til 10 uden at tænke på andet, er stort set umuligt. Der er zen-mestre, der bruger årevis på blot at lære denne ene ting. På denne måde kan man simpelthen ikke anskue noget objektivt, fordi andre følelser og tanker hele tiden kommer i vejen.

Se..det er ganske fint, det, du siger her. For det er nemlig sådan at musik sætter gang i enorm hjerneaktivitet, hvorefter al snak om "at slå hjernen fra" er helt forkert. Men det musik jo kan, er at slappe os af...derved at man får overfokus på een bestemt stimuli, hvorefter andre kan nedtones eller svinde. Det er deri afslapningsfornemmelsen ligger, vil jeg tro. I øvrigt skal du være opmærksom på, at du i ovennævnte faktisk også tilkendegiver dine præferencer. Du ønsker en bestemt (afslappet tilstand). Herover kan jeg så for min del hævde, at jeg har det noget anderledes om end jeg også kan genkende din præference delvis i min. Jeg ønsker nemlig ikke afslap´ning, når jeg lytter. Jeg ønsker kropslig energi og medleven.
Og for at at sige det ligeud...så tror jeg mange diskussioner om det ene og andet kan ligge i, at vi ikke præcist nok får vore præferencer på skrift. At du ønsker den og den lyd, fordi den betyder noget for dig, er en vigtig information, som enhver skal respektere. Det er dine præferencer og i mit univers kan man sådan set ikke tillade sig at kritisere disse så længe du hævder, at disse giver dig størst musikalsk nydelse.

For mange år siden kan jeg huske en diskussion 2 af mine lyttevenner og jeg havde. Vi diskuterede hvorvidt vores psykologiske profil spillede en rolle i de anlæg, vi hver især mente tjente os bedst. Og vi kom faktisk allerede dengang frem til, at denne måtte spille en rolle. For til trods for fuldstændig enighed om hi-fi parametrene på de ting, vi lyttede, så var bundlinjen nogle gange, at vi qua vore præferencer ikke altid ville vælge det "objektivt" bedste produkt i en given sammenhæng.

Så...som du kan se...er vi nok uenige, men så alligevel ikke så meget, når det kommer til stykket.


Du tager lidt fejl her. Jeg ønsker ikke nødvendigvis en afslappet tilstand, det kommer helt an på musikken og mit humør. Men skal jeg høre forskel, så bliver jeg nødt til at antage denne afslappede og åbne tilstand før jeg lytter, for så begynder nuancer og forskelle lige pludselig at træde meget klarere frem. Det er ikke en tilstand af "wellness-afslapning" eller "nu skal jeg sove-afslapning", men mere en fuldt ud fokuseret og opmærksom tilstand, men uden adrenalin eller forventning til musikken. Så afslapningen er værktøjet, men ikke nødvendigvis målet med musikken.

Du har da ret i, at opfattelsen af, at hvad der er high-end er influeret af egne præferencer i en slags dialektik med referencen eller erindringen om referencen.
Nu er ord ikke bare ord. De skaber en associationssammenhæng sprogligt set og får en vidtrækkende forgrening af tanker i spil i hjernen og påvirker os derigennem. Og meget af denne påvirkning er ubevidst. Så jo...det er sandelig vigtig med ord. og afklaring og afgrænsning heraf.

Det er sådan set ikke det store problem at definere high-end, det er mere forskellige personers opfattelse af, hvilken lyd, der så rent faktisk er udtryk for high-end, der udgør problemet eller udfordringen om du vil.

Dernæst problemet omkring anmeldere, som startede denne tråd. For har jeg ikke ret i, at det er problem, at magasiners anmeldere ikke får præciseret den enkelte anmelders præferencer og lydideal under anmeldelsen. Jeg siger at det er ...for jeg kan ikke forholde mig til anmeldelsen uden at kende præferencen og systemet.

Jeg mener ikke det er urimeligt at kræve, at anmeldere skal teste produkter på nær high-end udstyr. Hvis ikke dette sker, så får anmelder ikke en chance for at høre potentialet i et produkt, og anmeldelsen er følgelig reduceret til det, du hævder gælder, nemlig at et produkts lyd kun siger noget om produktets lyd i lige netop den sammenhæng, det indgår i.

Men det er selvsagt forkert, som jeg ser det. Produkt X skulle gerne opføre sig ens i andre systemer f.sv.a de mere objektive kriterier, man kan undersøge via metode og mine erfaringer er, at det gør de også. At man så af synergimæssige og præferencemæssige årsager kan fravælge det objektivt bedste produkt, har jeg intet problem med og jeg har selv været i en session, hvor det skete.


Det er naturligvis rigtigt, at ord har en stor indflydelse på os, og de har det med at sive ned i underbevidstheden og ligge der i styrerummet og påvirke os, uden vi ved det. Jeg forsøger måske nok nærmere at tilkendegive, at brugen af high-end på mange produkter i lav klasse, ikke er hifi-verdenens største problem. For det første er ord blot en kasse til at beskrive noget, som ikke kan beskrives med ord i første omgang. Hvis man lader sig narre af produktets beskrivelse, så er det måske fordi man hellere vil betale for prædikatet "high-end" end den egentlige ydelse. For det andet er "high-end" efterhånden så udvandet, at det ikke har den store salgsfremmende virkning længere.

Jeg mener derudover stadig, at prædikatet "high-end" kan være noget besværligt at definere. Naturligvis skal det ikke forbindes med de billigste produkter, men hvis nu et par højttalere koster 3000 kr sættet bliver kaldt high end, så er de det måske, fordi de er de dyreste firmaet sælger og det bedste, de kan præstere. Det handler om point of view. Måske har en virksomhed lanceret et par højttalere, forstærker og CD-afspiller, som er opbygget på en så speciel måde, at de kun yder deres bedste i kombination med hinanden, men falder igennem i andre systemer. Hvad skal man så kalde det?

Jeg er helt enig i, at anmeldere bør skrive om deres preferencer, musiksmag, rum, system etc. sÃ¥ godt godt som muligt.  :)
MV
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 180
Tilmeldt: lør nov 12, 2005 15:28

Re: Av......

Indlægaf Mr.Avantgarde » man feb 20, 2012 18:27

-------> MV

Nu er det jo en fornøjelse at skrive med dig, da du -til trods for din unge alder - fremviser en - efter min mening - moden holdning til dette med anmeldelser og lyd. Noget der står i skærende kontrast til et par hoveder på Avtainment, der tydeligvis har misforstået ganske meget, som jeg ser det.

Det er klart, at vi - som jeg tolker din skriblerier - er langt mere enige end uenige.
Du anlægger et perspektiv - et helhedsperspektiv - pÃ¥ det at lytte  og indrager nogle reflektioner knyttet hertil, der for mig viser, at du har tænkt over tingene.

Din indgangsvinkel er helhedsorienteret, dvs. du vælger at sige, at man skal lytte til det samlede system og først og fremmest bedømme dette, snarere end at lytte enkeltstående produkter og vurdere dem enkeltvis.

Her er jeg så uenig med dig i den forstand, at når vi taler anmeldelser, så er det bydende nødvendigt, at anmelderen benytter en metodisk tilgang, der muliggør, at han kan isolere et enkelt produkts indfyldelse sammenlignet med et andet, således at den eneste ubekendte i systemet netop er dette enkelstående produkt.
Det er det, der er anmelderens opgave : at beskrive et enkelt produkts potentiale eller mangel på samme ved alene at ændre dette enkeltstående produkt i kæden.
Hvis anmelderen begynder at jonglere med flere ubekendte i eget setup, bliver anmeldelsen uredelig i den forstand, at vi ikke får et forstørrelsesglas på netop testemnets potentiale og alene det.

Overfor det er situationen for en slutbruger en anden: han vil jo typisk forsøge sig med ændringer på flere parametre og produkter om nødvendig for at toptilpasse et givent produkt - ud fra hans præferencer. Når man begynder at skifte ud i sit system, sker der ofte det, at det ene kan tage det andet som en lavine og her adskiller slutbrugeren sig fra anmelderen, som
jeg ser det.

Der skal ikke herske den mindste tvivl om ,at jeg er grundlæggende enig  med dig i, at man som slutbruger bør anlægge en helhedsorienteret anskuelse, nÃ¥r man bedømmer et produkt. Et produkt virker jo altid i et givent system, i et givent rum og med en given kvalitet af strømforhold mv.

Jeg ved af bitter erfaring at djævlen og enddda derouten ligger i detaljen og som jeg læser dine indlæg samtykker du egentlig i dette.

Dette her kan godt blive en interessant tråd, men jeg tror det er hensigtsmæssig at dele det op. Der er anmelderen på den ene side og slutbrugeren på den anden. Førstnøvntes opgave er en anden en slutbrugerens deri at han så objektivt, det lader sig gøre, skal præsentere et bestemt produkts potentiale og kvaliteter. Og dertil kræves et system, der kan vise det og en stor berøringsflade med produkter i al almindelighed.
Men du har naturligvis ret i, at nok sÃ¥ dygtig en anmelder (eller slutbruger) aldrig kan være objektiv om vi virkelig tager dette begrebs betydning helt seriøs. Der vil altid være subjektivitet i det. Det  kan i dag dokumenteres, at 2 lyttere ikke har samme hjerneomrÃ¥demængde aktiveret ved musiklytning. Dermed bliver det klart, at 2 personers oplevelseskvalitet ved lyd vil divergere fra hinanden. MÃ¥ske ikke voldsomt, og dog alligevel nok til, at det er nemt at konkludere, at de netop ikke lytter og processerer ens.

Dermed taler 2 forskellige personer, når ting drøftes og vendes, jo ud fra forskelligartet oplevelseskvalitet.

I forhold til lydkvalitet kan disse forskelle bedst forklares ved præferencedifferens personerne imellem.

Da præferencer samtidig er en svær størrelse at sprogliggøre så de bliver forståelig både for en selv og alle de andre, mudrer debatten hurtigt til, da vi simpelthen ikke får spurgt ind til, hvad det er der gør, at person A oplever tingene markant anderledes end en selv. I stedet for begynder en udsigtsløs diskussion om hvem der skal have patent udvalgte parameterområder såsom neutralitet, transparent og alle de andre tilnærmede objektiverede hi-fi størrelser med beskyldninger om, at de andre dyrker farvet lyd etc. fordi man tiltror sig selv sandheden om lytningen, da man ikke kan undslippe sin egen oplevelseskvalitet og ubevidst tror, at de andre lytter det samme. Men det gør de ikke. Og hvem har så ret? Det spørgsmål skal man stille sig selv. Har jeg egentlig ret og er mit neurologiske apparatur nu så fantastsisk som jeg foregøgler mig selv og andre.

Der hvor knasten er, må så kunne koges ned til hif-if parametrene og summeringen af dem, når anmeldere og vi skriver. Er de en metode til vurdering af lyd eller er de at stikke blår i øjnene på hinanden?

Jeg mener jo, som du efterhånden bør vide, at der er 2 måder at gøre det her på; den ene er karakteriseret ved at man kropsligt og nærmest intuiativt reagerer på den lyd, der kommer til en og alle vil med sig selv vide, hvornår den er ved at være lige i øjet. Den anden er den mere slaviske gennemgang af hi-fi parametrene, noget som primært anmelderer betjener sig af. Her kan vi så diskuttere, hvor objektiv en sådan tilgang kan være og ikke være. Hvor objektiv kan den enkelte beskrive opløsningens grad, den dynamiske makro - og mikrotilstand i musikken, neutraliteten, transparansen og egenlyden...osv. osv...?

Her mener jeg - og det er måske nok her, vi så er uenige, at det er muligt at perfektionere disse beskrivelser temmelig meget, således at de kan give mening om anmelderen er sin opgave voksen. Hvad anmelderen dog ikke kan formå at tage højde for er egen præferencers betydning for oplevelseskvaliteten; dertil er det for ubevidst og som symptom herpå næsten aldrig medindraget.

Dernæst er vi også nødsaget til at indrømme, at vi selv om vi bilder os det ind, rent faktisk ikke helt kender, hvad der er på indspilningerne, hvorefter vi herigennem så blot får endnu en ubekendt i ligningen.

Det, vi kan vide langt hen ad vejen, er hvordan livemusik opfører sig på forskellige koncertsteder. Det er den eneste reference, der er og et godt kendskab til den, er et ubetinget gode. Det, man så kan gøre, er at summere de mange oplevelser med referencen til en helhed og forsøge at måle reproduceret lyd med denne. Men vi kan ikke helt undslå os, at vi her forholder os til en summering og snarerer en erindring om referencen end en klar og fuld belyst reference. En erindring om referencen er ikke 100% påidelig.

Vi ved dog, at reproduceret musik i hjemmet, på ingen måde kan nå op på virkelighedens præstation og som følgelig bliver den enkeltes dans med sin egen præference, der her skal forstås som en kompromisdannelsen: hvad kan vi hver især nemmest undvære sammenlignet med virkeligheden. Og hvilke mærker tilbyder en lydfilosofi, der bedst tilgodeser dette?


Det er den enkeltes opgave, når han skal strikke sit hjemmesytem sammen. Og ingen har sagt det er nemt lige som ingen har sagt, at den enkeltes præferencer ikke udvikler sig hvortil kan adderes - som du har gjort gældende - at et system skal ses i sin helhed. Hertil anfører jeg blot, at intet er bedre end det svageste led.

Er det svageste led så dybest set os selv?
Mr.Avantgarde
Supermedlem
 
Indlæg: 1113
Tilmeldt: fre feb 10, 2012 20:50

ForegåendeNæste

Tilbage til Digitale kilder


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.