af lydarne » søn mar 18, 2012 13:10
Mr.Avantgarde skriver:
"Så i stedet for at gentage den samme diskussion, kunne det være interessant at høre, hvordan man får det meste ud af sit digitale setup. Det synes jeg er en god ide."
Min opskrift er kortfattet, batteri drift til den digitale-del, til den analoge del, net-forsyning med LC led og kæmpe kondensatorer ,Farad, og ingen regulering.
100% vibrations dæmpning udført med sand, helst ingen kondensatorer i signalvejen, ingen stik og bøsninger i signalvejen.
Ps. Mange fabrikanter sætter en kondensator i udgangen for en sikkerheds skyld, som regel en dårlig elektrolyt afkoblet med en lidt bedre filmkondensator.
Analogdelen skal laves så simpelt som muligt, men ikke for simpelt, har selv en Wolfson-dac, her kan signalet uden problemer tages direkte fra selve DAC-kredsen men det kræver en kondensator og her kan intet mindre end det bedste fra DCA/ Duelund gøre det.
Jeg filtrerer derefter med et efterfølgende skærmet kabel som er af bedst mulig kvalitet Litzetråd, Sølv, silke, og Blyskærm, skærmen er aktiv, det er nok til at fjerne ethvert spor af HF, at det kan gøres så simpelt er et stort fremskridt set i forhold til bare for 7-10 år siden , der var det stort set umuligt at komme af med den HF støj selv med meget kraftig filtrering der som bekendt giver kraftige bivirkningen hvad angår lydkvalitet.
Man må i de enkelte tilfælde vurdere hvordan man slipper simplest muligt fra den analoge del. det vil afhænge af hvilken DAC-kreds der er benyttet.
Jeg kan roligt sige til Mr.Avantgarde at han aner ikke hvad der kan lade sig gøre lydmæssigt.
Det kan jeg se på den måde han beskriver lyden og sine forbedringer på, og på de plader han har anbefalet og har som favoritter.
Jeg vil ikke sætte procenter på men bare sige at vi taler om at en hel anden verden som kan nås lydmæssigt hvis der virkelig konstrueres til enden.
Synes at Mr.Avantgarde skulle overveje om det faktisk kunne forholde sig sådan.
Jeg har selv hørt den M2TECH Young DAC og synes at den var stort set ubrugelig. Så forskelligt kan det falde ud. Men alle kan have ret hvis der er tale om smag og valg af kompromisser og ikke mindst synergi.
Er som sagt selv færdig med at sætte procenter på, også med at udtale mig stejlt om hvordan noget skal lyde hvis fejlene ikke er helt åbenlyse, eksempler på det kunne være basreflex, komprimerede og sminkede plader, begge dele giver et tydeligt kendetegn som er helt konsistent, også fra anlæg til anlæg.
Ved at arbejde med Hi-Fi er jeg gang på gang blevet overrasket hvor meget tingene kan ændre sig og hvor langt man kan når i forhold til referencen levende musik, gå nu selv direkte efter denne reference, og mener at det er muligt med visse restriktioner.
En behagelig bivirkning ved at følge den vej er at anlægget kan spille alt, fra døds-metal/punk til symfonisk musik over til techno/dance. Og gamle originale indspilninger er generelt bare gode bl.a på grund af deres simple optageteknik og efterbehandling. Og fremfor alt så støder man ind imellem på plader hvor ”virkeligheden” og ikke kun "kunstig" vellyd ligger i plastikskiven.
Mener man kan nå et niveau med digital-teknikken som er fuldstændigt utænkeligt med en grammofon.
Set over en stak plader er det muligt at man vil blive mere pliss’et/(det er mere behageligt at hører på) og dermed er man bedre underholdt med en grammofon, det er jeg selv blevet mange gange.
Har også lagt mærke til at mediet er mere tolerant over for volds-komprimering og sminke eller også er LP bare masteret anderledes end CD'en , men et er sikkert man er ikke tættere på virkeligheden/kilden med LP, men indrømmet, en god sound er det.
Senest rettet af
lydarne man mar 19, 2012 11:20, rettet i alt 4 gange.