Mr.Avantgarde skrev:Hvad er det, du vil opnå ved den øvelse lydmæssigt?
Og hvad er det du derved mener kan elimineres eller ændres i det nuværende digtiale lydkvalitetsniveau?
..... af det bedste, vi kan opnå....
Jeg er glad for at du spørger på denne måde.
Når vi snakker om det bedste vi kan opnå, så er det næsten altid inden for den teknologisk ramme, at vores anlæg skal kunne presses ind i følgende diagram:
kilde > forforstærker > effektforstærker > delefilter > højtaler/enheder > lytterum
Analog vs. digital ændrer kun på kildeniveau. Resten af anlæget står urørt med de begrænsninger og udfordringer det nu har.
- Forforstærkeren er det mindste problem. Men den er i bund og grund en unødvendig enhed, som degraderer lydkvaliteten.
- Effekforstærkeren fejler sådan set ikke noget. Men den lider under det kombinerede problem at: a) Gode basenheder kræver voldsomt meget effekt, b) Det er voldsomt dyrt at gå fra 2x200W til 2x400W (klasse B), og c) Logaritmisk skala - man skal gå fra 200W til 2000W for at få dobbelt lydtryk.
Der er godt nok kommet klasse D, som kan hjælpe lidt på dette problem.
- Delefilteret er imidlertid den HELT store synder, som nemt forårsager 40% forvrængning. For at få et godt delefilter af højere orden, skal der voldsomme mængder elektronik til. Vi snakker her om voldsomme store prints.
Ikke nok med det, så stiger belastningen af effektforstærkeren voldsomt, da denne skal forstærke alle enheder samtidigt over hele frekvensområdet.
- Når lyden endeligt kommer til højttaleren, har vi udfordringen at alle frekvenser ankommer samtidigt, men at diskant, mellemtone og bas ikke altid har samme akkustiske centrum. Hvis bafflen er lodret, vil diskant ankomme til øret tidligere end bas, da bassen er en fysisk tykkere/dybere enhed. Dette kan man gøre noget ved, f.eks. lade bafflen skråne svagt bagud eller skyde diskant og mellemtone bagud ved et lodret inghak. Disse løsninger er imidlertid heller ikke uden problemer.
- Lytterummet - her er der alle muligheder for at lave kæmpe lydforbedring. Men det er de færreste som gør det, da det er upraktisk.
HVIS der skal ske noget stort, må vi kassere den traditionelle opfattelse af hvordan et stereoanlæg skal sættes op. Med tilstrækkelig computerkraft og et digitalt signal som udgangspunkt, kan vi allerede i dag udrette underværker. Diagrammet ser således ud:
/-> dac -> effekt -> diskant
digital kilde -> dsp/xover --> dac- > effekt -> mellemtone
\-> dac -> effekt -> bas
Det hele starter med at måle højttalerne og lytterummet. Hvordan opfører de enkelte enheder sig ved forskellige frekvenser. Hvornår ankommer lyden og hvor højt lyder det?
Med denne måling kan vi lave et korrektionsfilter, som kompensere for frekvens- og tidsproblemer fra lytterum og højttalere.
Vi deler også lige signalet ud på diskant, mellemtone og bas, så vi slipper af med det passive delefilter.
Og til sidst slutter vi af med digital volumenkontrol.
Ellers er det bare at konverter de 2x3 signaler til analogt og køre dem igennem effektforstærkerne. Vi har ikke længere brug for de 2x2000W, da effektforstærkerne nu kun arbejder med et meget smallere frekvensområde. De 6x 200W er rigeligt. Hvis basserne er vildt tunge og der sidder to enheder i hver højttalere, kan vi lige opgradere til 8x200W.
Ovenstående er muligt i dag, men det kræver en computer og en allerhelvedes masse indlæringstid. Der er desværre kun to seriøse udbydere at den nødvendige softeware, så det hele er på babystadiet.