Peter Steffensen skrev:44.1 er fint. Men man kan høre effekten af demagnetizing ved alle bitrater.
Med hensyn til hvad der er pinligt, så synes jeg at det er betænkeligt at mange hifi entusiaster lytter så dårligt eller har så ringe anlæg, at de ikke kan høre forskel på digitalkabler. Det er især et indtryk man får, når man læser hifi4all, som jo nærmest ikke handler om andet end at folk ikke kan høre.
Bevensee skrev:Peter Steffensen skrev:44.1 er fint. Men man kan høre effekten af demagnetizing ved alle bitrater.
Med hensyn til hvad der er pinligt, så synes jeg at det er betænkeligt at mange hifi entusiaster lytter så dårligt eller har så ringe anlæg, at de ikke kan høre forskel på digitalkabler. Det er især et indtryk man får, når man læser hifi4all, som jo nærmest ikke handler om andet end at folk ikke kan høre.
Måske er det fordi de fleste har anlæg, hvor der er styr på indgangs- og udgansimpedans på deres digitale apperater, at der ikker er forskel på digitalkabler?
Kan du også høre forskel på optiske kabler?
Finlytteren skrev:Bevensee skrev:Finlytteren skrev:Der er nogle som mener at dataene skifter til analog karakter så snart etterne og nullerne er læst på kildematerialet.
Hvis dette er sandt, så er det vel meget logisk at der kan være forskel på digitalkabler på samme måde som det er bredt anderkendt, at der er forskel på analoge kabler?
Læs fx denne artikel hvor der redegøres for at jitter er analog:
http://www.customanalogue.com/terra_firma.htm
Det er netop dét der er min pointe: Det er så helt ufatteligt nemt, at måle om et kabel tilføjer jitter. Ethvert telekomlab kan gøre det. Men jeg har stadig til gode, at se dokumentation for påstandende fra producenterne.
I artiklen som jeg linkede til herover er påstanden at jitter ikke bare er jitter og groft sagt kan opdeles i to kategorier, en der er skadelig for lyden og en som "kun" har en farvende effekt.
Den såkaldte UNL jitter påstår de desuden at kunne måle i artiklen.
Hvis der er hold i denne artikels påstande, så er det jo ikke nok at måle på jitter som helhed. Der ville fordelingen i kategorier i så fald være vigtigere at fastslå end den samlede mængde jitter?
Bevensee skrev:44.1 k giver jo ingen mening medmidre det er et 16 bit (65536 levels) signal, der sendes.
Uden at være digital audio expert, er det vel næppe såden man gør. Såvidt jeg har forstået, sendes data som et binært signal med en bit rate på opløsning gange samplingsfrekvens. I SPDIF vistnok Manchester encoded således, at man nemt kan generere klokken fra det modtagne signal.
Er det helt misforstået?
lydjens skrev:
Plus det besynderlige at komponenterne virker på samme måde ved digitale signaler eller analoge, det er lidt som at blande maling, det beskrevende er nok det spørgsmål jeg aller helst ville have et præcist svar på.
Bevensee skrev:drossel skrev:Jeg og andre stoler mere på deres ører end på målinger. Jeg har haft ingeniører på besøg som havde samme holdning som dig. De gik hjem med en anden . Ligeledes kan der høres forskel på modstandes og kondensatorers kvalitet i de digitale kredsløb.
1) Hvorfor er digitalkabler den eneste komponent i et HiFi system, som ingen måler på, når det samtidig er de letteste komponenter at måle?
2) Hvorfor er HiFi digitalkabler så meget dyrerere end profesionelle coax kabler med langt større båndbredde (se http://www.rfcoax.com)?
3) Er der monstro en sammenhæng...?
4) Har nogen nogensinde kunnet høre forskal på digitalkabler i en blindtest?
Jowda skrev:Og så er det jo også næsten kriminelt, at man har valgt en skide RCA bøsning/stik som standard på s/pdif forbindelser. 75 ohm på en RCA er næsten umuligt. Det burde fra starten have været en BNC kobling.
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst