Men et godt anlæg gør jo netop at man ikke hører div. master effekter som dårlig lyd, men som en del af lydbilledet. Eks. har jeg en plade hvor man i passager spiller på en vibrafon med overstyret lyd så den forvrænger i toppen. Nu ved jeg at min pladespiller m.m. spiller rene toner helt rent, så jeg hører det ikke som dårlig lyd, men som en ret fed effekt. Jeg har et par plader i low-fi hvor det giver en fed "støvet" og rå musikalsk oplevelse.
boydk skrev:Peter Steffensen skrev: Er man tilfreds med grejet i den tilstand, hvori det er indkøbt, eller stræber man efter mere?
Hvis det er tilfældet, hvorfor så overhovedet købe det i første omgang????? Kender s´gu da ingen, der går ud og brænder penge af på gear, de ikke bryder sig om lyden af. Heller ikke nogen der smider x-antal 5-cifrede beløb for et produkt, hvor det første der skal ske er tweaks og "opgraderinger".
Der er da vist med dit sidste inlæg ingen tvivl om, at du er fortaler for vinylens mange mangler, selvom du bruger overdrivelse til at fremme forståelsen. Det er s´gu bare utroligt, med de mange mangler, at det lyder så godt, som det gør
sigma6 skrev:boydk skrev:Peter Steffensen skrev: Er man tilfreds med grejet i den tilstand, hvori det er indkøbt, eller stræber man efter mere?
Hvis det er tilfældet, hvorfor så overhovedet købe det i første omgang????? Kender s´gu da ingen, der går ud og brænder penge af på gear, de ikke bryder sig om lyden af. Heller ikke nogen der smider x-antal 5-cifrede beløb for et produkt, hvor det første der skal ske er tweaks og "opgraderinger".
Der er da vist med dit sidste inlæg ingen tvivl om, at du er fortaler for vinylens mange mangler, selvom du bruger overdrivelse til at fremme forståelsen. Det er s´gu bare utroligt, med de mange mangler, at det lyder så godt, som det gør
Det er der da flere der gør! Jeg mener det er "finlytteren" der havde/har et sæt dyre højttalere til 40-50000 kr, hvor han både har modificeret kabinettet, delefilteret og enhederne Ret mig endelig hvis jeg tager fejl.
Jamen det er jo et spørgsmål om at se (høre) det i sin helhed. Når der bliver brugt distortion o.a. er det som effekt i en ellers god optagelse med headroom, godt stereoperspektiv, fast dyb bas m.m. Low-Fi er jo heller ikke flad lyd men med stereo perspektiv og uden "s" "st" lyde osv. Det er bare mixet som om man har brugt en 8 track el. sådan noget. Jeg kan jo godt høre når en en LP el. CD er dårligt indspillet på grund af dårligt håndværk el. ringe optage udstyr. Enten er det tåleligt og det går at høre musikken, el. også er det direkte ulideligt og så ryger det lige på møddingen. Det sidste sker heldigvis yderst sjældent, hvilket også var derfor jeg efterlyser alle de dårlige optagelser folk åbenbart støder på.ZIG skrev:@LH2AMen et godt anlæg gør jo netop at man ikke hører div. master effekter som dårlig lyd, men som en del af lydbilledet. Eks. har jeg en plade hvor man i passager spiller på en vibrafon med overstyret lyd så den forvrænger i toppen. Nu ved jeg at min pladespiller m.m. spiller rene toner helt rent, så jeg hører det ikke som dårlig lyd, men som en ret fed effekt. Jeg har et par plader i low-fi hvor det giver en fed "støvet" og rå musikalsk oplevelse.
Det er ret så interessant, at du ligefrem er i stand til at vælge at sætte pris på "dårlig lyd".
Jeg er selv tilbøjelig til at stoppe op og ytre et eller flere bandeord, for jeg indtil nu har syntes, at den dårlige lyd tager noget væk fra glæden.
Men nu vil jeg da prøve din strategi og sige til mig selv: Nej det var dejligt.....
Gad vide om det vil virke????
Zig
Finlytteren skrev:I kan da få et tip fra mig også, hvis det er det denne tråd nu går ud på...
brug en kraftigere netledning (med lavere modstand) i jeres kilde, uanset om det så er en DAC eller en RIAA.
Nilau skrev:Finlytteren skrev:I kan da få et tip fra mig også, hvis det er det denne tråd nu går ud på...
brug en kraftigere netledning (med lavere modstand) i jeres kilde, uanset om det så er en DAC eller en RIAA.
Der er altså ikke et universelt anvendeligt råd. Langtfra!
Mvh.
Niels
Nilau skrev:Finlytteren skrev:I kan da få et tip fra mig også, hvis det er det denne tråd nu går ud på...
brug en kraftigere netledning (med lavere modstand) i jeres kilde, uanset om det så er en DAC eller en RIAA.
Der er altså ikke et universelt anvendeligt råd. Langtfra!
Mvh.
Niels
Nilau skrev:Finlytteren skrev:I kan da få et tip fra mig også, hvis det er det denne tråd nu går ud på...
brug en kraftigere netledning (med lavere modstand) i jeres kilde, uanset om det så er en DAC eller en RIAA.
Der er altså ikke et universelt anvendeligt råd. Langtfra!
Mvh.
Niels
Kaj. skrev:Jeg tænker ”ud af boksen”. Digitallyden er dårlig, undskylder vi os med.
Vi bruger oceaner af kroner på at finde de bedste kabler, de bedste højttalere, de bedste forstærkere, pickup' er og løbeværker, de bedste CD afspillere og DAC'er. Det bedste af alting. Vi bekymrer os om lavest mulig forvrængning, færrest mulige fasefejl og utallige andre vigtige parametre. Vi lægger afstand til alt som ikke dufter af HighEnd.
Hvad er det hele værd når indspilningerne passerer equalizere, compressorer, limiter og ProTool Plug In i rigelige mængder, inden vi får indflydelse på resultatet? Vi forsøger at nå en bedre kvalitet end det redigerede musikalske resultat. Vi forsøger at få en manipuleret soliststemme til at lyde naturlig. Ligger vores begejstring ikke i, at vi trods alle disse elektroniske mishandlinger af optagelserne stadig har en vis indflydelse på det færdige resultat? Er konklusionen ikke, at vi skal stille os tilfreds med elektronikkens musikalske Botox, så længe vi selv kan sætte vores afsluttende aftryk på oplevelsen? Koste hvad det vil.
Se her hvad musikken udsættes for på vejen fra mikrofonen inden du får lov at sætte dit præg på gengivelsen. http://www.youtube.com/watch?v=s8-iaVklQfw .
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst